Træstubbe
Fra : Zab

Dato : 10-01-09 11:49

Hej gruppe

Jeg har lige fældet nogle store træer i haven.
Hvordan får jeg stubbene hurtigst væk.

mvh. Hans

Fra : Holst

Dato : 10-01-09 11:54

Zab wrote:

> Jeg har lige fældet nogle store træer i haven.
> Hvordan får jeg stubbene hurtigst væk.

En minigraver er nok det mest fornuftige til formålet.

Fra : Carsten

Dato : 10-01-09 11:57

"Zab" <1HXstchans@c.dk(fjern 1HX)> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige fældet nogle store træer i haven.
> Hvordan får jeg stubbene hurtigst væk.

Grantræer ? i så fald kan en rendegraver hurtigt fjerne stubbene. Hvis det
er mere "jordfaste" træer...

http://www.stubfraeseren.dk/

Carsten

Fra : Leonard

Dato : 10-01-09 12:29

Zab wrote:

> Jeg har lige fældet nogle store træer i haven.
> Hvordan får jeg stubbene hurtigst væk.

Store træer har som regel også store rødder, hvilket giver et kæmpe hul
når de graves op. Hvis det bare r for at få stubbene under niveau og
anlægge græsplæne over dem, så er stubfræsning oftest langt at
foretrække.
Det er nok billigere at grave dem op, men det efterlader både et hul,
der skal fylde med jord og en rod, der skal fjernes.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Klaus G.

Dato : 10-01-09 13:27

> Jeg har lige fældet nogle store træer i haven.
> Hvordan får jeg stubbene hurtigst væk.
Da jeg var knægt, kunne jeg huske at der blev fældet et stort træ nede i
baghaven. Da der bare skulle være græsplæne, så blev roden ikke gravet op,
da det mildest talt er et kæmpe arbejde. Der kan være tale om flere tons
hvis det er store træer. Men den gamle savede så tæt på jorden som muligt
med motorsaven. Så gravede han lidt hele vejen rundt om stubben. Så savede
han igen, men med en håndsav en 5cm under niveau. Derefter blev der boret en
pokkers masse huller i stubben for så til sidst at blive dækket til med
jord. Så forsvinder den stille og roligt af sig selv igen.

Det var jo en mulighed.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-01-09 14:39

"Zab" <1HXstchans@c.dk(fjern 1HX)> skrev i meddelelsen
> Hej gruppe
>
> Jeg har lige fældet nogle store træer i haven.
> Hvordan får jeg stubbene hurtigst væk.

Jeg ville ønske det var mig der havde sådan nogen stubbe. Jeg ville pode
spisesvampe i dem og nyde udbyttet så længe det var muligt, og når svampene
har spist stubben er problemet også væk.

Steen.

Fra : Torben

Dato : 11-01-09 19:10

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote in message

> [...]
> spisesvampe i dem og nyde udbyttet så længe det var muligt, og når
> svampene har spist stubben er problemet også væk.

Hvor finder man mere information om at dyrke sine egne svampe, ud over at
google, har du nogle praktiske erfaringer vil jeg meget gerne høre om dem,
jeg har en meget stor valnødde stub, jeg ikke har besluttet hvad jeg vil
med, og dit indlæg tiltalte mig.

Pft.
TT

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 11-01-09 21:29

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> jeg har en meget stor valnødde stub, jeg ikke har besluttet hvad jeg vil

Det har jeg desværre ikke men jeg husker at der var nogle planteskoler der
solgte podede træstammer,
nok til en lidt for høj pris. Der var også nogen der solgte mycelium, men
det er nogen år siden.

Steen.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 11-01-09 21:41

> [...]
> jeg har en meget stor valnødde stub, jeg ikke har besluttet hvad jeg vil

Der var da en smule her og man kan nok google meget mere.
Jeg har kun prøvet champignon i en færdig kasse.

http://www.lundhede.com/svampe.htm

Steen.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 10-01-09 22:23

Zab skrev den 10-01-2009:
> Hej gruppe
>
> Jeg har lige fældet nogle store træer i haven.
> Hvordan får jeg stubbene hurtigst væk.
>
> mvh. Hans

Nu er der kommet flere forslag, men den hurtigeste er klart denne:
http://www.booom.dk/
også klart den sjoveste

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Leonard

Dato : 11-01-09 10:00

Andersen [3650] wrote:

> Nu er der kommet flere forslag, men den hurtigeste er klart denne:
> http://www.booom.dk/
> også klart den sjoveste

Ja, den hurtigste til at fjerne stubbene og det var det der blev spurgt
om.
Hvis der tælles tid med til oprydning, opfyldning og udbedring af
skader på andre ting, så tror jeg stubfræseren vinder kapløbet.

Fra : Max

Dato : 11-01-09 10:07

Hej Leonard

> Hvis der tælles tid med til oprydning, opfyldning og udbedring af
> skader på andre ting, så tror jeg stubfræseren vinder kapløbet.

Nu sviner en stubfræser jo også og den skal jo også slæbes ind
i haven. En ordentlig sprængning lavet af en ekspert kan såmændt
nemt være en meget elegang løsning.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-01-09 11:11

On 11 Jan 2009 08:59:43 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote:

> [...]
>Hvis der tælles tid med til oprydning, opfyldning og udbedring af
>skader på andre ting, så tror jeg stubfræseren vinder kapløbet.

Enig, det er også den som giver det "mindste" indgreb. Stubfræseren
tager udelukkende stubben og nogle få cm jord til hver side, plus hvad
maskinen nu selv kører over på vejen.
Skal den graves op eller sprænges, så bliver det nemt et noget større
område der skal reetableres bagefter.

Og bliver roden gravet væk eller sprængt på denne tid af året, så skal
man se på en pløjemark i flere måneder. Det ved jeg i hvert fald at jeg
ville blive ret træt af.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Allan F

Dato : 13-01-09 16:07

"Zab" <1HXstchans@c.dk(fjern 1HX)> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Jeg har lige fældet nogle store træer i haven.
> Hvordan får jeg stubbene hurtigst væk.
>
> mvh. Hans

Hvor store er stubbene? Da jeg købte hus, var der 3 x 25 cm brede stubbe i
baghaven. Jeg tog et stort murbor (50 cm langt) og borede en masse huller
lodret ned i stubbene. Derefter brugte jeg en økse til at hakke så meget af
som jeg kunne, til ned under jordhøjde. Det tog et par timer, og nu er der
ikke noget at se der hvor de var. Det er nok den billigste løsning.

Allan F

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-01-09 16:55

Zab wrote:
> Hej gruppe
>
> Jeg har lige fældet nogle store træer i haven.
> Hvordan får jeg stubbene hurtigst væk.

Hvis 'projektet' kun går på at få dem under jordhøjde, er her en nem og
dekorativ løsning:
Lav dem om til 'havelamper' Bor nogle huller i toppen af stubben/lav et
kryds med en kædesav. Tilsæt tændvæske og en tændstik. Haven er oplyst,
hyggen breder sig og stubben forsvinder bogstaveligt for øjnene af dig

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Zab

Dato : 14-01-09 17:37

Tak for alle de gode kreative råd.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 17:38

"Zab" <1HXstchans@c.dk(fjern 1HX)> wrote in message
> Tak for alle de gode kreative råd.
>

> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

3 poser kul og lidt ild. Tager tid og er lidt dyrt i kul, men er hyggeligt.
Kræver så bare lige så mange hyggeaftener som du har stubbe :) har prøvet

Fra : Armand

Dato : 27-01-09 20:06

..:J:. skrev:

> 3 poser kul og lidt ild. Tager tid og er lidt dyrt i kul, men er hyggeligt.
> Kræver så bare lige så mange hyggeaftener som du har stubbe :) har prøvet

"poser trækul" mener du velsagtens !?
Rigtigt kul er der langt mere varme i hvorfor "optænding" med trækul og
efterfyldning med kul gør mere ved sagen!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-09 19:13

> [...]
> Rigtigt kul er der langt mere varme i hvorfor "optænding" med trækul og
> efterfyldning med kul gør mere ved sagen!

Ja ;) Der er nok mange muligheder, jeg smed alm. kul på, som ejg havde til
havegrille. Det var rigtigt hyggeligt, vi ristede pølser og drak øl til
langt ud på natten ;) Men det tager tid.

Jakob