Dække køler til
Fra : BikeManiac

Dato : 10-01-09 12:57

Hej,

For mange år siden da jeg var barn tilbage i slut-80'erne og i starten
af 90'erne så jeg mange biler køre rundt med sådan en slags måtte
foran på luftindsuget/kølergrillen - naturligvis kun om vinteren. Er
der nogen som kan forklare dette "fænomen" og hvorfor man ikke ser det
mere i dag?

Lucas

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 10-01-09 21:04

"BikeManiac" <> skrev i meddelelsen

> [...]
> foran på luftindsuget/kølergrillen - naturligvis kun om vinteren. Er
> der nogen som kan forklare dette "fænomen" og hvorfor man ikke ser det

Simpelt. Det var meget koldere dengang og for at få varme på kølevandet
var det nødvendigt at blokere for luften. Man skal ned under -10 grader C
før det er nødvendigt.

mvh
Henning

Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-01-09 21:08

On Sat, 10 Jan 2009 11:57:01 -0800 (PST), BikeManiac
<lucasjensen@gmail.com> wrote:

> [...]
>foran på luftindsuget/kølergrillen - naturligvis kun om vinteren. Er
>der nogen som kan forklare dette "fænomen" og hvorfor man ikke ser det

I gamle dage *TM*....var bilernes blæser fast tilknyttet bilens
omdrejninger, så'eeeh.....mange omdrejninger fuld blæs på køleren. Det
er siden erstattet med temperaturstyret blæs, så - derfor!

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-09 21:19

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :

>I gamle dage *TM*....var bilernes blæser fast tilknyttet bilens
>omdrejninger, så'eeeh.....mange omdrejninger fuld blæs på køleren. Det
>er siden erstattet med temperaturstyret blæs, så - derfor!

Nu er det vist et spørgsmål om at få defineret hvad du mener med gamle
dage

Min 72' Taunus havde viskosekobling, det samme havde 72' Rekorden
Sømkasserne havde termostatstyret elektrisk ventilator

Datidens japserøser derimod ..... fast ventilator oftest - indtil de
vendte motoren den gale vej

Men bevares Morris Minor'en (62) havde skam et indbygget gardin bag
kølergitteret, man kunne hive op og ned inde fra kabinen....

--
Jan_stevns

Fra : Lars Arup

Dato : 12-01-09 00:20

Min 74'er Taunus (2000V6 van) havde fast blæser, men min nuværende 1,6 van
82'er har viscosekobling.

MVH Lars Arup

Fra : Armand

Dato : 12-01-09 16:52

> [...]