Registreringsafgift v. import
Fra : MartinK

Dato : 10-01-09 11:09

Gør Told & Skat stor forskel på udregningen af afgiften, hvis vognen
feks er 10 eller 11 år?
En importeret vogn er feks førstegangs registreret 4/1998, og så
kan det måske svare sig at vente med toldsyn til 4/2009, da vognen
er 1 år ældre.
Eller beregnes afgiften liniært efter hvert månedsskift?

MartinK

Fra : Søren

Dato : 10-01-09 11:20

Afgiften bereges ud fra hvad en tisvarende bil koster hos en forhandler
i DK.

Hvis der er stor forskel en 10 og 11 år gammel bil hos forhandleren så
ja - ellers nej.

Fra : Henning

Dato : 10-01-09 11:50

On Sat, 10 Jan 2009 11:09:21 +0100, "MartinK" <fake@mail.dk> wrote:

> [...]
>er 1 år ældre.
>Eller beregnes afgiften liniært efter hvert månedsskift?

www.bilpriser.dk - beregning af afgift. Prøv selv forskellige datoer
og kilometerstand. Forskellen er ikke stor.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-09 18:45

"MartinK" <fake@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er 1 år ældre.
> Eller beregnes afgiften liniært efter hvert månedsskift?

SKAT afskriver bilen med en vis procentdel pr. måned.

Mvh. Ulrich

Fra : MartinK

Dato : 10-01-09 21:51

"Ulrich Sørensen" <ulrich (dot) sorensen (at) mailme (dot) dk> skrev i
meddelelsen news:4968deea$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Ok. Tak.

Vh MartinK.

Fra : Mogens

Dato : 11-01-09 06:49

> Ok. Tak.

Men oplysningen er ikke korrekt. Som en anden skriver, er
afskrivningsgrundlaget markedsprisen på bilen !

Fra : Mogens

Dato : 11-01-09 06:54

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Men oplysningen er ikke korrekt. Som en anden skriver, er
> afskrivningsgrundlaget markedsprisen på bilen !

Afgiftsgrundlaget - skulle der have stået.
Altså man finder en tilsvarende bil hos en forhandler og beregner 62%, hvor
resultatet du kommer frem til vil være lig med den afgift, du kommer til at
betale. Dog ændres beregningsformlen med årene (jo ældre bilen bliver), og
SKAT går mere over til en indivuel vurdering og afgiftssættelse.

Fra : alexbo

Dato : 10-01-09 21:59

"Ulrich Sørensen" skrev

> SKAT afskriver bilen med en vis procentdel pr. måned.

Hvordan helt præcist.

Mener du at SKAT starter med afgiften for en ny, og derefter afskriver hen
af vejen, for så må det være nemt at få afgiften på en brugt oplyst.
Ingen vurdering, ingen hensyn til prisudvikling, det er bare procenter.

mvh
Alex Christensen

Fra : EK

Dato : 11-01-09 22:41

> [...]
> af vejen, for så må det være nemt at få afgiften på en brugt oplyst.
> Ingen vurdering, ingen hensyn til prisudvikling, det er bare procenter.

Som Mogens skriver, er denne oplysning IKKE korrekt - SKAT afskriver ikke på
en importeret bil.

Det er udelukkende markedsprisen i DK, der afgør afgiftens størrelse.

mvh
Erik

Fra : MartinK

Dato : 12-01-09 02:34

> [...]
> på
> en importeret bil.
>
> Det er udelukkende markedsprisen i DK, der afgør afgiftens størrelse.

Hej,

Du lyder overbevisende. Men hvorfra er din kilde?

Vh MartinK.

Fra : Mogens

Dato : 12-01-09 06:09

"MartinK" <martinK@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du lyder overbevisende. Men hvorfra er din kilde?

Hvis jeg må svare: SKAT
Prøv at importere en bil og forhandel afgiften direkte med dem "derude" - så
vil du opleve, at du kan understøtte dine argumenter i
forhandlingssituationen ved at medbringe salgsemner på en lignende bil...

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-09 20:06

> Som Mogens skriver, er denne oplysning IKKE korrekt - SKAT afskriver ikke
> på en importeret bil.
>
> Det er udelukkende markedsprisen i DK, der afgør afgiftens størrelse.

Korrekt. Jeg fik det lige blandet sammen med biler under 1 år. Det ER
markedsprisen der er afgørende. Beklager fejlen.

Du kan se tidligere værdifastsættelser på SKATs hjemmeside så du har en ide
om hvad andre har givet hvis du påtænker at importere.

Mvh. Ulrich

Mvh. Ulrich

Fra : Søren

Dato : 14-01-09 08:00

[snip]

> Korrekt. Jeg fik det lige blandet sammen med biler under 1 år. Det ER
> markedsprisen der er afgørende. Beklager fejlen.

... med mindre bilen er 35+ år gammel - så er der nemlig andre regler
igen. Her tager man udgangpunkt i bilens nypris før afgift.

Fra : MartinK

Dato : 14-01-09 00:11

"EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> på en importeret bil.
>
> Det er udelukkende markedsprisen i DK, der afgør afgiftens størrelse.

Hvad er egentlig markedsprisen?
Er det prisen bilen er annonceret med, eller er det prisen som den
sælges for.
Der er jo stor forskel i øjeblikket....
Et fjollet eksempel; alle VW Polo'er fra '91 sættes til salg for 149000.-
Er det så den pris der ligger til grund for afgiften på min importerede '91
Polo,
selvom forhandlerne er blevet gale ???
;)

Martin.

Fra : Søren

Dato : 14-01-09 07:58

[snip]

> Hvad er egentlig markedsprisen?
> Er det prisen bilen er annonceret med, eller er det prisen som den
> sælges for.

Det er den annoncerede pris - tilsat en smule fornuft, for selv om det
er markedsprisen der afgør afgiften, er det stadig en vurderingssag for
hver bil - ligesom du altid efterfølgende kan få lov til at fremvise
bilen, hvis du mener at du har betalt for meget afgift.

(yes .. du skal betale den fastsatte afgift før du kan få lov at fremvise)

> Der er jo stor forskel i øjeblikket....
> Et fjollet eksempel; alle VW Polo'er fra '91 sættes til salg for 149000.-

Det var sateme ikke så lidt. Så ville jeg nok vælge en anden bil hvis
jeg skulle betale det beløb.

> Er det så den pris der ligger til grund for afgiften på min importerede
> '91 Polo,
> selvom forhandlerne er blevet gale ???
> ;)

Yes.

btw .. hvorfor faen importerer man en '91 Polo?

mvh Søren

Fra : MartinK

Dato : 14-01-09 10:32

"Søren" <spammers@die.young> skrev i meddelelsen
> [...]
> skulle betale det beløb.

> Yes.
>
> btw .. hvorfor faen importerer man en '91 Polo?

Som sagt er det et fjollet eksempel, med lidt virkelighed iblandet.
Jeg har hentet en '97 BMW 528iA i Tyskland.
I Danmark annonceres de lige nu til mellem 90000.- og 300000.-
Det er noget af en forskel ikke sandt?
En forhandler havde en topvelholdt 97'er, som havde gået 139000km
stående et pænt stykke tid inden den blev solgt for 130000.-
Det var vist ikke prisen på sådan en for et år siden.

Martin.