Dom i sag om søvnkørsel
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-01-09 14:09

http://ekstrabladet.dk/112/article1107027.ece
33 årig kvinde idømt 3 mdr. fængsel efter at have forårsaget trafikuheld, på
grund af for lidt søvn.

Er det første gang i DK, at der falder dom i sådan en sag?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-01-09 16:15

> [...]
> på grund af for lidt søvn.
>
> Er det første gang i DK, at der falder dom i sådan en sag?

Jeg læste også om det - og undre mig meget over hvilke beviser politiet har
i denne sag.
Jeg læste det her:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/01/08/071356.htm?rss=true
Der står at retten mente hun var faldet i søvn og begrunder det med at hun
havde været oppe op til 24 timer før hun satte sig ind i bilen.
Hun nægtede sig skyldig.
Der MÅ da være dømmt ommer (ankesag).
Ellers skal i godt nok til at passe på hvad i tænker - så kan man jo blive
dømt for alt !
Beviset er åbenbart at retten mener hun kunne være faldet i søvn fordi hun
har været for længe op iflg rettens opfattelse.

Underlig dom - men lad os se om den holder ud over byretten.

Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Martin Bak

Dato : 08-01-09 16:52

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/01/08/071356.htm?rss=true
> Der står at retten mente hun var faldet i søvn

Det står der faktisk ikke, nej.

og begrunder det med at hun
> havde været oppe op til 24 timer før hun satte sig ind i bilen.

Hvor den oplysning stammer fra ved jeg ikke, men det fremstilles som et
faktum. Hvis det rent faktisk er tilfældet, så er hun også efter min mening
skyldig i at have kørt bil i en tilstand hvor hun ikke kunne gøre det på
betryggende vis, hvilket ulykken jo også tydeligt understreger. Så er det
for så vidt ligegyldigt om hun faldt i søvn eller ej.

Jeg synes slet ikke den er så underlig.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-01-09 17:51

> [...]
> det på betryggende vis, hvilket ulykken jo også tydeligt understreger. Så
> er det for så vidt ligegyldigt om hun faldt i søvn eller ej.

Martin - læste du det link, jeg postede ?
Nej vel - så tillad mig at bringe teksten her, så der ikke er tvivl om at
jeg refererede artiklen korrekt:
************************
Risikerer fængsel for at falde i søvn
08. jan. 2009 07.31 Opdat.: 08. jan. 2009 11.07
En ung kvinde blev i dag idømt tre måneders ubetinget fængsel efter
søvn-ulykke i Beder. Herudover fik hun frakendt kørekortet i to år. Det har
byretten i Århus afgjort.

En 32-årig kvinde fra Odder fik i dag tre måneders fængsel for at være årsag
til en trafikulykke, hvor hun faldt i søvn bag rattet.

Ulykken skete en søndag morgen i marts sidste år, da kvinden ramte en
modkørende bil på en landevej syd for Århus. Føreren af den anden bil var en
75-årig mand, der blev dræbt stedet.

Retten i Århus mente, at kvinden var skyldig i uagtsomt manddrab og
hensynsløs kørsel, fordi hun kørte bil efter op mod 24 timer uden søvn.

Søvnige bilister er dødsensfarlige
Det er sjældent at den slags sager ender i retten, fordi træthed ikke kan
måles, lyder det fra politiassessor Jacob Bülow Møller

- Vi ser meget alvorligt på de sager, hvor føreren af en bil er faldet i
søvn bag rattet. Folk er jo dødsensfarlige, når de er så snot-søvnige, at de
sidder og falder i søvn, mens de kører, siger han.

Mangel på statistik
Der findes ingen statistik over søvn-ulykker herhjemme.

-Men tal fra fra Sverige viser, at mellem hver tredje og hver fjerde
dødsulykke i trafikken skyldes træthed, siger projektleder Pernille Ehlers
fra Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Hun mener, at problemet er meget undervurderet herhjemme

Den unge kvinde nægter sig skyldig i sagen, mens anklageren kræver et års
ubetinget fængsel

*******************

Der står altså at retten mente hun var faldet i søvn.

At du ikke syntes dommen er underlig er så din mening - og den er jo ikke
dansk lov.

Folk går fri for mord-anklager pga bevisets stilling - altså at man mener
anklagede har gjort noget man ikke kan bevise.

Hvis ikke der er bedre beviser end ovenstående artikel gengiver kunne hun jo
blevet dømt på så ringe beviser at en mordsag var blevet afvist - men hun
kan altså risikere næsten samme straf.

Fra : Martin Bak

Dato : 08-01-09 17:58

> Martin - læste du det link, jeg postede ?

Ja. Jeg læste hvad der stod, og undlod selv at konkludere ved at "læse
mellem linjerne" som du tilsyneladende gør.

> Retten i Århus mente, at kvinden var skyldig i uagtsomt manddrab og
> hensynsløs kørsel, fordi hun kørte bil efter op mod 24 timer uden søvn.

Ovenstående er hvad der står om hvad retten mener. Resten er journalistik.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 08-01-09 22:51

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev i en meddelelse

> Der står altså at retten mente hun var faldet i søvn.

Nej.

> [...]
>
> Folk går fri for mord-anklager pga bevisets stilling - altså at man mener
> anklagede har gjort noget man ikke kan bevise.

Hvad er det du synes der ikke er bevist? Det er uomtvisteligt at hun ved sin
kørsel har slået et andet menneske ihjel. Det fremføres som et faktum at hun
var i gedigent søvnunderskud. Hun har altså fremført sit køretøj i en
tilstand hvor hun ikke var i stand til at gøre det på betryggende vis, og
ulykkeligvis også derved har forårsaget en ulykke der kostede et andet
menneske livet. Det hedder uagtsomt manddrab, hvilket hun har fået en dom
for. Om hun sov eller ej er bedøvende ligegyldigt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Tom

Dato : 08-01-09 18:01

> [...]
> har været for længe op iflg rettens opfattelse.
>
> Underlig dom - men lad os se om den holder ud over byretten.

Vel ikke så underlig når hun selv udtalte til politiet efter ulykken at hun
var faldet i søvn, samt at hun lige kort forinden kørte en kollega hjem som
dermed har været vidne til hvor længe hun har været uden søvn.

Desuden udtalte vidner til ulykken også at de så hun var faldet i søvn.

--
Tom

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-01-09 18:17

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjem som dermed har været vidne til hvor længe hun har været uden søvn.
>
> Desuden udtalte vidner til ulykken også at de så hun var faldet i søvn.

Det var så oplysninger, som ikke var i artiklen på dr.dk.
Og som sætter sagen i et helt andet lys - så er det jo en tilståelses-sag.
Dr.dk står altså ikke meget bedre frem end EB ??