dækker garantien
Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 22:11

Hej gruppe

En kunde køber en bærbar pc d. 7 december 2007. Primo januar 2009 henvender
kunden sig til forhandleren (mig), idet computeren er defekt, og ønsker den
repareret via garantien.

Fejlen på pc´en er, at det ene hængsel til skærmen har sat sig fast.
Herefter har kunden brækket/åbnet computeren alligevel, med det resultat, at
den går meget i stykker.

Jeg ønsker naturligtvis at behandle kunden efter reglerne, men synes måske,
at den er blevet unødigt beskadiget, hvorfor jeg er i tvivl om, hvor langt
en garanti egentlig skal dække.

Spørgsmålet er nu, om garantien skal dække en reparation - så hvad siger
juraen ?

Billeder af computeren kan ses her:

www.cliffhanger.dk/msi

vh Palle

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-01-09 22:16

"Palle Johansen" <invalid> writes:

> En kunde køber en bærbar pc d. 7 december 2007. Primo januar 2009
> henvender kunden sig til forhandleren (mig), idet computeren er
> defekt, og ønsker den repareret via garantien.

Først og fremmest er der kun garanti hvis du har lovet noget ud over
hvad loven kræver. Ellers er der reklamationsret. De første seks
måneder er det sælger der skal bevise at kunden er skyld i skaden, den
såkaldte formodningsregl. De næste 18 måneder skal kunden bevise at
det er en "medfødt" fejl ved produktet, altså en mangel.

> Fejlen på pc´en er, at det ene hængsel til skærmen har sat sig fast.
> Herefter har kunden brækket/åbnet computeren alligevel, med det
> resultat, at den går meget i stykker.

Helt og komplet ujuridisk har den kunde ikke noget som helst at komme
efter. Var kunden kommet med computeren, hvor skærmen sad fast var det
noget andet, men der er udøvet vold mod den computer.

> [...]
> hvor langt en garanti egentlig skal dække.
>
> Spørgsmålet er nu, om garantien skal dække en reparation - så hvad

Var jeg forhandler, ville jeg nægte at gøre noget som helst og lade
kunden brokke sig. Hvis kunden kører det videre gennem Forbrugerrådet
ville jeg blot svare på henvendelserne og vedlægge billederne som
dokumentation.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : claus b.p.

Dato : 09-01-09 01:36

> [...]
> kunden brokke sig. Hvis kunden kører det videre gennem Forbrugerrådet
> ville jeg blot svare på henvendelserne og vedlægge billederne som

Jeg mener det samme som Trine. Der er ikke tale om en defekt der er dækket
under reklamationsretten. Hvis kunden havde leveret computeren ind med en
fejlmelding der lød på at hængslet gik for stramt, ville det være
anderledes. Dette er et af de få tilfælde hvor man som kunde sandsynligvis
ville have kunnet have haft gavn af en af de ekstraforsikringer som "de
store" gerne vil sælge med sådan et apparat.
PS: Hvad med din grossist/importør, har du nogen form for
reklamationsret/garanti bagud, for så kan du jo lade aben gå videre?
Ellers skal du psykologisk set meddele kunden at du ikke kan reparere skaden
under reklamationsretten, men at han kan gå til forbrugerklagenævnet hvis
han er uenig. Oplysning til kunden om hans rettigheder vil få din afvisning
til at virke mere seriøs, hvilket jeg synes at dit spørgsmål til denne
gruppe indikerer at du er.
/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 22:55

"Palle Johansen" <invalid> skrev :

>En kunde køber en bærbar pc d. 7 december 2007. Primo januar 2009 henvender
>kunden sig til forhandleren (mig), idet computeren er defekt, og ønsker den
>repareret via garantien.

Har du givet garanti til unden udover købeloven's 2årige
reklamationret ?

Hvis nej - Er der ifølge min kalender gået mere end 2 år siden købet

>Spørgsmålet er nu, om garantien skal dække en reparation - så hvad siger
>juraen ?

Jura'en er vist ikke i tvivl om de 2 års reklamationsret - men du
benytter ordet garanti - hvad præcis mener du ?

>Billeder af computeren kan ses her:

>www.cliffhanger.dk/msi

nydeligt udført job :)

Den må vist have gået strammere og strammere og strammere og
.............. knæk !

ingen garanti jeg kender dækker mishold

--
Jan_stevns

Fra : Brian H

Dato : 08-01-09 22:56

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> Har du givet garanti til unden udover købeloven's 2årige
> reklamationret ?
>
> Hvis nej - Er der ifølge min kalender gået mere end 2 år siden købet

Hvilken kalender har du?

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 23:01

"Brian H" <brian@something.com> skrev :

>Hvilken kalender har du?

En der er en lille kedelig fejl i åbenbart - dammmm !!

Bortset fra det, må låget have gået strammere og strammere og ... ja
resten har været nævnt før.

Kunden kunne vist have indgået "den store skade" med en smule
vedligehold, så min mening om "garantidækning" er sådan set ikke
ændret.
--
Jan_stevns

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-01-09 23:04

"jan_stevns"

> Hvis nej - Er der ifølge min kalender gået mere end 2 år siden købet

I dag er gået 1 år, 1 måned og 1 dag siden salget

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-09 00:12

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> Har du givet garanti til unden udover købeloven's 2årige
> reklamationret ?

Nej, der er ikke giver yderligere garanti end bestemmelserne i købeloven.

Kunden mener, at jeg skal dække en reparation af selve beslaget, uanset at
resten af computeren er blevet ødelagt.
Hvad siger juraen til dette ?

Kunden har bedt om at få en skrifteligt begrundelse for, hvorfor jeg ikke
mener at garantien dække en reparation.
Hvad kan man evt. skrive som begrundelse (ville jo gerne kunne henvise til
nogle paragraffer), og er der nogle formuleringer man skal være forsigtig
med at bruge (som evt. kunne blive brugt imod mig senere) ?

vh Palle

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-01-09 00:32

"Palle Johansen" <invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> kunne henvise til nogle paragraffer), og er der nogle
> formuleringer man skal være forsigtig med at bruge (som evt.

Du bliver nødt til at skelne mellem garanti og
reklamationsret. Kunden har altid reklamationsret i de to år
den gælder, men har ikke nødvendigvis krav på at du reparerer
den. Har du givet en garanti, betyder det at du har givet
kunden noget ekstra udover reklamationsretten.

I dette tilfælde ser det ud som om at kunden har misligeholdt
maskinen eller har øvet hærværk mod den. Kunden skulle være
gået til dig da fejlen opstod i stedet for selv at forsøge
reparation. Du kan godt tilbyde kunden reparation, men til den
pris det koster - det ser ikke ud som om at kunden har noget
at komme efter i denne forbindelse, sådan som du har forelagt
sagen.

I øvrigt vil en sådan sag hos forbrugerombudsmanden let kunne
trække ud i månedsvis - 6 måneder er der vist i sådanne sager,
så det kan du måske tage bestik efter. Hvis du har en god
sag -og det virker sådan - så har du intet at frygte.

Men sig til kunden at du da gerne reparerer den mod betaling
da du kan se at der er øvet vold mod den. Det var måske ikke
hensigten, men er sket i desparation over at han ikke kunne
åbne maskinen, men det er ligegyldigt - han skulle have
henvendt sig til dig da han opdagede problemet i stedet for
selv at forsøge at "reparere" den.

Fra : Andy

Dato : 09-01-09 00:34

> Nej, der er ikke giver yderligere garanti end bestemmelserne i købeloven.

Så undlad fra dette øjeblik at bruge ordet 'garanti'. Garanti er noget som
du yder udover de 2 års reklamationsret, og hvis det ikke er defineret
yderligere, så skal du forvente at forbrugerklagenævnet eller en domstol vil
bruge en meget bred definition.

http://www.forbrug.dk/faq/98/
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/27/
http://www.forbrug.dk/faq/96/

Købeloven giver 'reklamationsret' på 2 år, dog de første 6 måneder med
omvendt bevisbyrde.

> og er der nogle formuleringer man skal være forsigtig med at bruge (som
> evt. kunne blive brugt imod mig senere) ?

Ja, ordet 'garanti'.

Fra : Peter

Dato : 09-01-09 01:15

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fejlen på pc´en er, at det ene hængsel til skærmen har sat sig fast.
> Herefter har kunden brækket/åbnet computeren alligevel, med det resultat,

Der behøver ikke, direkte, at have været udøvet vold mod computeren.
Idet du åbner skærmen er momentet på hængslet så stor, at et barn kunne have
ødelagt det.
I øvrigt må et hængsel ikke gå i stykker efter bare ca. 1 år, så send
computeren ind til producenten.
Jeg vil i modsætning til mange andre tro, at du har en dårlig sag, hvis
kunden klager til Forbrugerklagenævnet,
netop fordi man for det meste tager fat i den øverste kant af skærmen når
man åbner computeren.
Derved har du et meget stor moment på hængslerne i bunden, og der skal ikke
megen kraft til at vride dem i stykker, hvis de har sat sig.
Et forsøg kan være nok.

Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-01-09 01:29

"Peter" wrote

> Derved har du et meget stor moment på hængslerne i bunden, og der skal
> ikke megen kraft til at vride dem i stykker, hvis de har sat sig.
> Et forsøg kan være nok.

Har du tjekket billederne?
Der har være brugt decideret vold i den venstre side af maskinen
http://www.cliffhanger.dk/msi/imagepages/image5.html

- Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 09-01-09 02:48

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message

> Derved har du et meget stor moment på hængslerne i bunden, og der
> skal ikke megen kraft til at vride dem i stykker, hvis de har sat sig.

Det der er bare ikke en model hvor hængslerne har en afstiver op af
skærmens kant.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Andy

Dato : 09-01-09 07:31

> [...]
>
> Fejlen på pc´en er, at det ene hængsel til skærmen har sat sig fast.
> Herefter har kunden brækket/åbnet computeren alligevel, med det resultat,

Undersøg lige om det er et kendt problem på modellen inden du afviser
kunden. Jeg erindrer at have læst at MSI havde problemer med låste, bøjede
og knækkede hængsler på flere modeller i perioden 2005-2007.

Fra : N_B_DK

Dato : 09-01-09 08:02

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> wrote in message

> Undersøg lige om det er et kendt problem på modellen inden du afviser
> kunden. Jeg erindrer at have læst at MSI havde problemer med låste,
bøjede og knækkede hængsler på flere modeller i perioden 2005-2007.

Det er tydeligt at se at det er selve plasticken der er knækket, og ikke
hængslet.

Fra : Stein

Dato : 12-01-09 16:58

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> bøjede og knækkede hængsler på flere modeller i perioden 2005-2007.
>

> Det er tydeligt at se at det er selve plasticken der er knækket, og ikke

Og hvad så

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-09 13:58

> [...]
> hvor langt en garanti egentlig skal dække.
>
> Spørgsmålet er nu, om garantien skal dække en reparation - så hvad siger

TAK for alle gode råd ind til nu...
Måske bliver det slet ikke nødvendigt...

Jeg kontaktede MSI service-center og viste dem billederne, og uden ret meget
bøvl foreslog de selv, at ´den lavede de da bare på garantien´

Julen varer åbenbart lige til påske - hos MSI.

vh Palle

Fra : Stein

Dato : 12-01-09 16:59

> [...]
> meget bøvl foreslog de selv, at ´den lavede de da bare på garantien´
>
> Julen varer åbenbart lige til påske - hos MSI.

Det tyder ellers mere på, der er problemer med de modeller, siden de bare
laver den.

Fra : N_B_DK

Dato : 12-01-09 18:26

"Stein" <steinbakker858@gmail.com> wrote in message
> Det tyder ellers mere på, der er problemer med de modeller, siden de
> bare laver den.

Nej nok mere at den negative omtale tåbelige kunder kan finde på, ikke
kan svare sig, jeg har oplevet HP betale for en kundes skærm efter
kunden havde knaldet den en med en knytnæve, og andre gange nægter de at
betale for ting der faktisk ikke var kundens skyld, total ulogisk.

Fra : Stein

Dato : 16-01-09 18:42

> [...]
> havde knaldet den en med en knytnæve, og andre gange nægter de at betale
> for ting der faktisk ikke var kundens skyld, total ulogisk.

Jov.