Penge retur ved opsigelse af abonnement??
Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 16:42

Hej Gruppe

Jeg håber I kan hjælpe mig.

Jeg står i et mindre økonomisk problem, og leder efter steder jeg kan sparer
penge. Mit spørgsmål lyder:

Jeg har et abonnement på et blad, der er betalt for mange måneder frem. Hvis
jeg opsiger abonnemente nu med de frister der nu engang er, vil jeg så
derved kunne få nogle penge retur?? Altså et abonnement der er betalt for
året ud (et ugeblad).

Jeg har søgt på nettet men har ikke kunne finde svar.

Hilsen

Helle

Fra : Holst

Dato : 08-01-09 17:05

Helle G. wrote:

> [...]
> året ud (et ugeblad).
>
> Jeg har søgt på nettet men har ikke kunne finde svar.

Læs dine abonnementsbetingelser for det pågældende blad.

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 17:14

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Læs dine abonnementsbetingelser for det pågældende blad.

Hej Holst

Tak tak for svar, det har jeg gjort, men der står ikke noget så vidt jeg kan
se om den her situation.

Hilsen

Helle

Fra : Holst

Dato : 08-01-09 17:26

Helle G. wrote:

> Tak tak for svar, det har jeg gjort, men der står ikke noget så vidt jeg kan
> se om den her situation.

Hvad står der præcist om opsigelse?

Fra : Holst

Dato : 08-01-09 17:34

Holst wrote:

> Hvad står der præcist om opsigelse?

.... og betaling?

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 17:35

> ... og betaling?

Det her:
Betaling
Anvend venligst det medfølgende indbetalingskort inden forfaldsdatoen.
Foretages indbetalingen efter denne dato, når den ikke at blive registreret
til næste opgørelse. Ved udebleven betaling sender vi en rykker med et gebyr
på 40 kr. ved en evt. 2. rykker pålægges ligeledes et gebyr på 40 kr.

Du kan med fordel benytte dig af BetalingsService, dermed undgår du
afbrydelser i leveringen. Du kan benytte www.allerservice.dk for tilmelding.

Bor du i udlandet kan du betale med Visa, Mastercard, Eurocard, JBC via den
vedlagte formular eller www.allerservice.dk. Der er indregnet moms indenfor
EU. Porto til udlandet svarer til PostDanmarks priser.

Der tages forbehold for prisændringer og ændringer af abonnementsvilkår.

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 17:34

> Hvad står der præcist om opsigelse?

Hej Holst

Der står ikke andet end:
Opsigelse
Dit abonnement er fortløbende, indtil du opsiger det, og stopper ikke ved
betalingsperiodens udløb.
For at vi kan nå at registrere din opsigelse rettidigt skal den være os i
hænde:
På ugeblade senest 14 dage før sidste udgave, der er betalt for.
På magasiner senest 5 dage før sidste udgave, der er betalt for.

Hilsen

Helle

Fra : Holst

Dato : 08-01-09 17:54

Helle G. wrote:

> Der står ikke andet end:

Tjah ... står der noget nogen steder om abonnements varighed eller lignende.

Har du prøvet at ringe til deres kundeservice?

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 18:17

> Har du prøvet at ringe til deres kundeservice?

Hej Holst

Tak tak for svar.

Det ville være meget oplagt og det bedste bestemt, jeg er bare beklemt ved
det, og ville gerne om man af andre veje kunne se det.

Hilsen

Helle

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-01-09 19:41

"Helle G." <Grønborgadk.dk> wrote in

> Det ville være meget oplagt og det bedste bestemt, jeg er bare beklemt
> ved det, og ville gerne om man af andre veje kunne se det.

Du behøver jo ikke fortælle dem hvorfor du opsiger dit abonnement.

Fra : Brian H

Dato : 08-01-09 19:31

"Helle G." <Grønborgadk.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> På ugeblade senest 14 dage før sidste udgave, der er betalt for.
> På magasiner senest 5 dage før sidste udgave, der er betalt for.

Der har du dit svar...
Du har betalt for x antal blade. Hvis du siger abonnementet nu så ophører
det når du har modtaget det sidste blad. Du får ikke en rød øre :(

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 19:45

"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen

> Der har du dit svar...
> Du har betalt for x antal blade. Hvis du siger abonnementet nu så ophører
> det når du har modtaget det sidste blad. Du får ikke en rød øre :(

Hej Brian

Mange tak for klart svar, og det var godt nok en skam.

Hilsen

Helle

Fra : alexbo

Dato : 08-01-09 20:08

"Helle G." <Grønborgadk.dk> skrev i

> Mange tak for klart svar, og det var godt nok en skam.

Det er et klart svar men ikke nødvendigvis rigtigt.
Opsigelsesmetoden svarer til en måneds opsigelse.

Det samme kan du gøre, du har ikke bundet dig et år frem i tiden, eller 15
år for den sags skyld, blot fordi du har betalt.
Aller har ikke noget krav på at du fortsætter som abonnent ud over det
normale.

Ring eller skriv til dem, det er ganske almindelige mennesker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-01-09 20:51

> "Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen

> Hej Brian
>
> Mange tak for klart svar, og det var godt nok en skam.

Det er ikke nødvendigvis korrekt, men et abonnement giver dig
som regel nogle prismæssige fordele i form af en rabat. Siger
du det op, så regner firmaet sikkert det ud som om du blot
havde købt det i løssalg, og så kan det meget vel være at der
ikke er noget at hente udover beskedne få kroner som sjældent
kan betale sig at få igen. Det smarteste vil så være at du
opsiger det nu og lader abonnementet løbe til ende. Det får du
ingen penge retur af, men det kan da være at det er småpenge
afhængigt af hvor længe du har forudbetalt det.

Fra : claus b.p.

Dato : 09-01-09 00:32

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> retur af, men det kan da være at det er småpenge afhængigt af hvor længe
Men et abonnement som det nævnte løber åbenbart en hel periode, og der er
ingen juridisk ret til at opsige et abonnement i utide. Man får hvad man har
betalt for, hverken mere eller mindre. Det er så problematisk, men ikke
ulovligt, at de ofte først udsender regningen på den nye periode, efter at
opsigelsesfristen for næste abonnementsperiode er udløbet. Så det er om at
få det opsagt i god tid inden udløb. Kun i forbindelse med tegning af nyt
abonnement er der en fortrydelsesfrist.

/Claus

Fra : alexbo

Dato : 08-01-09 18:24

> [...]

> Hvis jeg opsiger abonnemente nu med de frister der nu engang er, vil jeg
> så derved kunne få nogle penge retur?? Altså et abonnement der er betalt

Hvis du har betalt længere frem i tiden end aftalt, bør du uden videre få
det overskydende beløb retur ved en opsigelse.
Det indebærer naturligvis at du ikke må have fået en særlig rabat eller pris
ved
forudbetalingen.

Det er ikke meget anderledes end hvis du og din bofælle begge har betalt det
samme abonnement.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 18:28

> [...]
> pris ved
> forudbetalingen.
>
> Det er ikke meget anderledes end hvis du og din bofælle begge har betalt

Hej Alex Christensen

Tusind tak for dit gode svar.

Det lyder bare godt.

Hilsen

Helle

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-09 17:01

Hej Gruppe

Der var desværre ikke noget at komme efter, det er opsagt ved abonnementets
udløb.

Hilsen

Helle

Fra : alexbo

Dato : 09-01-09 21:09

"Helle G." skrev i

> Der var desværre ikke noget at komme efter, det er opsagt ved
> abonnementets udløb.

Jeg har skrevet til Aller for at høre nærmere om deres besynderlige
betingelser, naturligvis uden at nævne dit navn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-09 08:09

> [...]
>
> Jeg har skrevet til Aller for at høre nærmere om deres besynderlige
> betingelser, naturligvis uden at nævne dit navn.

Hej Alex

Spændende, dog har de jo nok sådan et stort firma styr på lovgivningen, men
der er da nogle principielle ting der godt kan undre.

Du må endelig melde tilbage når du har fået svar.

Hilsen

Helle

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-01-09 01:50

claus b.p. wrote:

> Men et abonnement som det nævnte løber åbenbart en hel periode, og der
> er ingen juridisk ret til at opsige et abonnement i utide.

Øh, hvad med kapitel 7 i forbrugeraftaloven? Især §25, stk 2. Efter 9
måneder kan man opsige med 3 måneders varsel, og betaling for perioden
efter opsigelsen skal straks tilbagebetales (§ 26).

§ 25. Ved aftaler om en løbende forpligtelse for den erhvervsdrivende til
mod vederlag at foretage tilsyn eller vedligeholdelse af fast ejendom
eller løsøre, at udføre vagt- eller redningstjeneste, at give
undervisning, at udføre bogførings-, regnskabs- eller
revisionsvirksomhed, at yde legemspleje eller at yde andre lignende
tjenester kan forbrugeren, når der er gået 9 måneder efter aftalens
indgåelse, opsige aftalen med 3 måneders varsel til udgangen af en måned.

Stk. 2. Med samme varsel kan forbrugeren, når der er forløbet 3 måneder
efter aftalens indgåelse, opsige en aftale om tegning af abonnement på
aviser, ugeblade og tidsskrifter og om løbende bogudgivelser af ikke
forud fastlagt omfang. Det samme gælder ved aftale om køb af et bogværk,
ifølge hvilken de enkelte bind skal leveres efterhånden, såfremt aftalen
er indgået eller forbrugeren har fremsat tilbud uden for fast
forretningssted som nævnt i § 2, stk. 2, nr. 2.

Stk. 3. En aftale omfattet af stk. 1 og 2, der er indgået ved anvendelse
af en standardformular, skal indeholde en bestemmelse, som tydeligt
angiver, med hvilket varsel og i givet fald fra hvilket tidspunkt aftalen
kan opsiges af forbrugeren. Bestemmelsen må ikke være uforenelig med
forbrugerens ret til opsigelse efter stk. 1 og 2.

§ 26. Har forbrugeren på tidspunktet for opsigelsen betalt for en
periode, som ligger efter tidspunktet for aftalens ophør ifølge
opsigelsen, skal vederlaget for denne periode straks tilbagebetales.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-01-09 12:14

Helle G. wrote:

> Spændende, dog har de jo nok sådan et stort firma styr på lovgivningen,
> men der er da nogle principielle ting der godt kan undre.

Muligvis, men "går den, så går den" er et ofte benyttet
forrretningsmæssigt princip.

--
Jesper Lund