Told/moms; indenfor/udenfor EU?
Fra : Simon

Dato : 07-01-09 17:01

Skal der betales told og/eller moms af tøj sendt fra udenfor EU (f.eks.
Hong Kong / Bangkok), hvis aftale og betaling på forhånd er sket til en
repræsentant på besøg i Danmark?
Har ikke kunnet finde nogen beskrivelse af dén situation; kun af køb over
nettet fra udlandet..
Tak.

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Holst

Dato : 07-01-09 17:08

Simon wrote:

> [...]
> repræsentant på besøg i Danmark?
> Har ikke kunnet finde nogen beskrivelse af dén situation; kun af køb over

Spørgsmålet er, hvilket land varen afsendes fra. Er det uden for EU, så
ja, der skal betales told og moms.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-01-09 17:48

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> repræsentant på besøg i Danmark?
> Har ikke kunnet finde nogen beskrivelse af dén situation; kun af køb over

Når varer kommer ind i EU, skal der betales moms, told, og event afgifter,
lige meget om de er bestilt via nettet, fax, telefon eller brevdue.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-01-09 17:59

> [...]
> repræsentant på besøg i Danmark?
> Har ikke kunnet finde nogen beskrivelse af dén situation; kun af køb over

Du har allerede fået det rigtige svar, nemlig at det afgørende er hvilket
land varen afsendes fra.
Tidligere i dag så jeg denne artikel, om hvordan man uforvarent kan komme i
klemme, hvis man bestiller varen i et EU-land, men sælger vælger at afsende
den fra et ikke EU-land.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/erhverv/epn/article1106212.ece

Fra : Simon

Dato : 07-01-09 20:18

Tak for svar til alle.

Langgaard, det var ikke mediet anvendt til at lægge ordren ("nettet, fax,
telefon eller brevdue") jeg rejste spm. på, men om det kunne gøre en
forskel hvis aftalen indgåes og betales fysisk i DK.

Brian H, jeg har ingen aftale p.t. Men tænkte på modellen hvor skræddere
fra Bangkok/HongKong kommer på turné, og tøjet sendes efterfølgende:
http://www.excelsuits.com/world_tours.php

Allan Soerensen wrote:
> hvordan man uforvarent kan komme i
> klemme, hvis man bestiller varen i et EU-land, men sælger vælger at afsende
> den fra et ikke EU-land.

Yes, det er temmeligt udbredt på Ebay UK; hukommelseskort, slips(!) mv.
fra HongKong. De skriver det dog tydeligt, og så skal man jo bare holde
sig under de 80 kr.

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : Brian H

Dato : 07-01-09 19:24

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Skal der betales told og/eller moms af tøj sendt fra udenfor EU (f.eks.
> Hong Kong / Bangkok), hvis aftale og betaling på forhånd er sket til en
> repræsentant på besøg i Danmark?

Hvad siger (købs)aftalen - har du ikke noget papir på din handel?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-01-09 11:37

"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse
> "Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i meddelelsen
>
> Hvad siger (købs)aftalen - har du ikke noget papir på din handel?

Skat er lige glade med hvad parterne har aftalt.
Sendes varen fra et ikke EU-land, opkræves der moms og told, længere er den
ikke.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-09 11:49

Allan Soerensen skrev:

> Skat er lige glade med hvad parterne har aftalt.

Sikkert. Men hvis han er blevet lovet at prisen inkluderer alle
udgifter, så må sælger refundere ham hans ekstraudgifter til moms
og told.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 08-01-09 12:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Sikkert. Men hvis han er blevet lovet at prisen inkluderer alle
> udgifter, så må sælger refundere ham hans ekstraudgifter til moms
> og told.

Det er jo en anden diskussion. Spørgeren spørger, om der opkræves told
og moms, og det gør der.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-01-09 12:57

> Sikkert. Men hvis han er blevet lovet at prisen inkluderer alle
> udgifter, så må sælger refundere ham hans ekstraudgifter til moms
> og told.

Det ændre ikke ved at Skat opkræver told og moms af leverancer fra ikke
EU-lande.
Det tætteste vi kommer det du nævner er DDP (Delivered Duty Paid = Leveret
fortoldet) iht. Incoterms 2000 og det omfatter ikke den danske moms.