Spørgsmål vedr energimærkning af vaskemask~
Fra : Anders Majland

Dato : 09-01-09 15:29

Den gamle vaskemaskine var udtjent og vi købte en ny:

Men til min overraskelse ser jeg at den nye bruger mere strøm, mere vand og
har større restfugtughed i tøjet end den gamle. Trods det har den nye en A
mærkning hvor den 10år gamle var B mærket

Er der lavet om i mærkningen eller kan man bare ikke direkte sammeligne når
der er forskel på hvor meget tøj de kan tage per vask ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Anders Majland

Dato : 09-01-09 15:30

> Er der lavet om i mærkningen eller kan man bare ikke direkte sammeligne
> når der er forskel på hvor meget tøj de kan tage per vask ?

Data på de to maskiner nederst på http://majland.org/blog/?p=161

PS bemærk krydspostningen

/A

Fra : Rasmus

Dato : 09-01-09 15:43

["Followup-To:" header set to dk.fritid.hus-og-have.]
On 2009-01-09, Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> wrote:

> Data på de to maskiner nederst på http://majland.org/blog/?p=161
>
> PS bemærk krydspostningen
>
> /A

Jeg vil vove den påstand at det måske er fordi du går fra en Kg til en 7Kg
det er immervæk en del mere tøj der skal vaskes, har maskinen ikke
automatisk styring af vanden i forhold til tøjet?.

/Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk

Fra : Benny Amorsen

Dato : 09-01-09 15:47

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> Er der lavet om i mærkningen eller kan man bare ikke direkte
> sammeligne når der er forskel på hvor meget tøj de kan tage per vask ?

At få vasket 7,0 kg tøj for 1,19kWh er da bedre end 4,4kg tøj for
1,00kWh? Jeg kan ikke se problemet, den nye er væsentligt mere
effektiv end den gamle, bortset fra restfugtighed.

/Benny

Fra : Anders Majland

Dato : 09-01-09 16:29

> At få vasket 7,0 kg tøj for 1,19kWh er da bedre end 4,4kg tøj for
> 1,00kWh?

Det afhænger vel af den standardtest der ligger til grund for målingen
Jeg kan finde at er en 60 graders bomuldsvask, men ikke hvor meget bomuld de
stopper i maskinen...

Nå måske jeg skulle sætte måleren på - Og prøve at se hvad den reelt bruger
ved f.eks 4 og 7kg tøj

Fra : tp

Dato : 09-01-09 19:36

。。。

> Nå måske jeg skulle sætte måleren på - Og prøve at se hvad den reelt
> bruger ved f.eks 4 og 7kg tøj

Det goeres op paa vaegt. Hvor meget vand og hvor meget energi skal der til
for at vaske 1 kg. Derfor maa 8kgs (er vist det hoejste de er naaet til
endnu?) ogsaa bruge endnu mere energi.

se evt her, her er tabeller mv
http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/hvidevarer/vaskemaskiner

mvh tp

Fra : Anders Majland

Dato : 10-01-09 13:30

> [...]
> til for at vaske 1 kg. Derfor maa 8kgs (er vist det hoejste de er naaet
> til endnu?) ogsaa bruge endnu mere energi.

Synes ikke jeg kan finde ovenstående beskrivelse der.

Mrn nu kiggede jeg lidt mere på Tænk's test og opdagede at man kunne folder
mapperne ud
http://www.taenk.dk/test/vaskemaskiner/testresultater/?cid=8114&prid=0890FVU145M1

Bomuld, kWh/kg 0.09
Halv tromle, kWh/kg 0.13
Syntetisk, kWh/kg 0.19

Og der er det rigtignok opgjort som energiforbrug per kg

Men det energiforbrug der ligger på
http://application.sparel.dk/index.aspx?articleid=+675&produktID=39521
Elforbrug (på grundlag af standardtest for 60°C-normalprogram for
bomuld med tilslutning til koldt vand), kWh/vask angiver ikke tøjmængden -
og det har jeg ikke kunnet finde.