Filemaker Server 10
Fra : Søren

Dato : 08-01-09 18:00

Hej

I det firma jeg arbejder har vi i dag en del dokumenter der er lavet som
skrivbare PDF filer. Disse kan med fordel laves i Filemaker. Det er mest
noget med at man skal afkrydse nogle felter, og udfylde små linier. Vi er
ca. 12 brugere.

Hvis man køber Filemaker Server, vil brugerene så kunne bruge en webbrowser
til at udfylde disse "elektroniske" sedler ?

Hvor mange brugere kan kobles op til Flemaker server, køber man også
licenser hvis man vil benytte en browser ?

Er xposted i dk.edb.grafik
Sig til hvis der findes en bedre gruppe til ovenstående.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Jon

Dato : 08-01-09 18:25

"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvor mange brugere kan kobles op til Flemaker server, køber man også
> licenser hvis man vil benytte en browser ?

Du skulle ikke trenge Server, hvis ikke alle 12 må bruke databasene
samtidig:

http://filemaker.com/products/fmp/sharing.html
http://filemaker.com/purchase/store/licensing.html
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-09 18:56

Søren wrote:
> [...]
>
> Hvis man køber Filemaker Server, vil brugerene så kunne bruge en webbrowser
> til at udfylde disse "elektroniske" sedler ?

Hvis 'WebCompagnon' er installeret og aktiv, så mener jeg, men kan bruge
stort set en hvilken som helst browser, der kan læse webCompagnon
baserede sider. - Internet Explorer, Firefox, Safari, Camino, Opera og
SeaMonkey, Netscape navigator X og Netscape Navigator for Windows, samt
de lidt ældre WaMCom X, WaMCom Windows, Mozilla 1.7.x Mac og Mozilla 2
for Windows.

Hertil også Netscape Communicator 4,8 til både Mac og windows, samt
Mozilla 1,2 og WaMCom Classic til klassisk Mac OS (min. krav G3
processor og Os 8.6). Til klassisk Mac OS kræves det dog, at
WebCompagnon 4.x eller 5.x er installeret sammen med en Filemaker Pro
4.1 eller nyere ver. til Mac.

> Hvor mange brugere kan kobles op til Flemaker server, køber man også
> licenser hvis man vil benytte en browser ?

Det afhænger af den licenspakke. man køber. Såvidt jeg kan se på
Filemakers hjemmesider, så er minimum antallet 5 og så køber man ellers
en pakke svarende til antallet af brugere - 10, 25, 50, 100 osv...

mvh. Erik Richard

Fra : Søren

Dato : 08-01-09 20:00

[...]

Har man samme muligheder når man forbinder via en browser som hvis man
benytter en Klient ?

> [...]
Filemakers hjemmesider, så er minimum antallet 5 og så køber man ellers
en pakke svarende til antallet af brugere - 10, 25, 50, 100 osv...

Jeg er med på at man naturligvis skal købe 10 licenser hvis man er 10 bruger
der vil arbejde i klienter samtidig. Men er det samme tilfældet vil man
arbejder ien Webbrowser ? Hvis man har købt Server versionen og man ønsker
at brugerne skal benytte Webbrowser skal der så også købes det antal
klienter ?

mvh.
Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 20:15

> [...]

> arbejder ien Webbrowser ? Hvis man har købt Server versionen og man ønsker
> at brugerne skal benytte Webbrowser skal der så også købes det antal

Web adgang er ikke begrænset til antal brugere ... Generelt er Server
ikke brugerbegrænset, du skal bare købe det antal FileMaker licenser som
du har brugere der skal have adgang til serveren.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-09 21:55

Søren wrote:

> Har man samme muligheder når man forbinder via en browser som hvis man
> benytter en Klient ?

Med hensyn til at kunne indføje resultater, kommentarer i en base - ja,
så er det det samme uanset, om man arbejder via en klient eller browser.

Men hvis du som bruger også skal kunne have adgang til at kunne rette i
fx. formuleringer, tilføje/fjerne osv., så nej, - så skal man bruge en
FMP klient.

> [...]
> arbejder ien Webbrowser ? Hvis man har købt Server versionen og man ønsker
> at brugerne skal benytte Webbrowser skal der så også købes det antal

Jeg er faktisk ikke helt sikker, men logisk set vil det vel være sådan,
at sålænge brugeren kun kan indføje data såsom tekst, billeder osv. i en
allerede bestående base, så behøver man ikke andet end serverudgaven.

Men som ovenfor nævnt, så skal man have klienter til hver bruger, dersom
brugeren samtidig skal have adgang til at rette, slette eller tilføje i
en bestående base. - Men på det her punkt må du nok hellere kontakte
Filemaker danmark for specifikke oplysninger.

mvh. Erik Richard