Sitemap spørgsmål
Fra : Jahirah

Dato : 08-01-09 09:22

Hejsa,

Jeg har et par begynder spørgsmål før jeg går igang med at lave
mit første sitemap. Jeg håber det er relativt simple spørgsmål,
men søgning på nettet giver mest teknisk information fremfor
egentlig designmæssig information.

Når jeg laver min skitse har jeg stillet det op således;

<Menunavn 1>
...undermenu
...undermenu
......undermenu
......undermenu
...undermenu
...undermenu

<Menunavn 2>
...undermenu
...undermenu
......undermenu
...undermenu
...undermenu

Det er en standard opbygning, no? Og hvordan optimere jeg dette
til et velfungerende bot sitemap?

Yderligere ville jeg gerne vide, om man bør fylde yderligere
underlinks ind i tilfælde af links frem og tilbage på sin side.
Dvs. hvis side 1 indeholder et link til side 3 PÅ selve side 1,
bør jeg så add'e den forbindelse på sitemappet? Eller er
sitemappet UDELUKKENDE en liste over sider, og ikke en liste over
aktive links?

//Jahirah

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : DADK

Dato : 11-01-09 02:42

Jahirah wrote:
> [...]
> ..undermenu
> ..undermenu
>
> Det er en standard opbygning, no? Og hvordan optimere jeg dette

Du kan ikke vedblive med at være nybegynder. Til at begynde med kunne du
starte med at tænke dig om. Du har allerede skitseret hvad du vil, så start
derfra.

Hvad synes du selv?

Fra : Jahirah

Dato : 12-01-09 14:33

DADK wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du kan ikke vedblive med at være nybegynder. Til at begynde med kunne du
> starte med at tænke dig om. Du har allerede skitseret hvad du vil, så start
> derfra.

Man kan være nybegynder lige så længe det skal være. Fordi man evt. er god til
én ting behøver ikke og betyde man også rykker på et andet område.
Nok har jeg skitseret hvad jeg vil... Det jeg spørger om er, om jeg opnår den
effekt ved at lave det på pågældende vis. Men okay, jeg kan selvfølgelig også
benytte Google's automatiske sitemap service, og så glemme alt om egentlig at
forstå hvorfor man gør tingene, som man gør...

> Hvad synes du selv?

Tjaeh... hvad synes jeg selv... Det er jo derfor jeg spørger, ikk!?
Min logik fungerer ikke som andres (og det skal lige siges at det har jeg sort
på hvidt!) hvilket gør at jeg kan have meget svært ved at se det simple, i selv
noget så simpelt som det nævnt her. I stedet for at se en definitiv måde at
gøre det på, så ser jeg en smule logik i det hele og det er forvirrende.

---------------

Jeg havde lidt håbet på nogle meget korte ja/nej svar egentlig. Det kan jeg
bruge til 10 gange mere, end "hvad synes du selv" for i det mindste giver det
mig en retning.
Grunden til at jeg spørger er at jeg har brugt en del tid online, før jeg
postede men også efter, for at finde netop disse svar - uden held.

Men for at vende tilbage til det med at være nybegynder, så er jeg ikke enig
med dig... Mit nuværende niveau er at jeg ofte magter at lave nogle utrolig
komplicerede, men også flotte setups.
Desværre er det ikke altid at koden (som jeg dog selv har magtet at lave) gir'
meget mening. Jeg er på et lærestadige der hedder "Indkodning af "basics" til
rygraden"... hvilket er et langt forløb.

Men hvis ikke man spørger (når man har forsøgt at finde infoen på andre måder)
så får man jo heller ingenting at vide, vel? :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-01-09 19:25

Jahirah wrote:
> Hejsa,

Daws, du.

> Jeg har et par begynder spørgsmål før jeg går igang med at lave
> mit første sitemap.

Det kan være en god ide, hvis der er mange sider i en kompliceret
mappestruktur.

> men søgning på nettet giver mest teknisk information fremfor
> egentlig designmæssig information.

Nok fordi der ikke er en vedtagen standard for hvordan det skal bygges op.
Jeg har her samlet nogle muligheder, du kan studere og prøve at få ideer
fra:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/map.asp?id=mapint

> Det er en standard opbygning, no? Og hvordan optimere jeg dette
> til et velfungerende bot sitemap?

Ideen må være, at der etableres link til de enkelte sider, samtidig med at
det vises hvordan de er organiseret indbyrdes i mapper.

> Yderligere ville jeg gerne vide, om man bør fylde yderligere
> underlinks ind i tilfælde af links frem og tilbage på sin side.

Det er imho overkill. Det gør sitemap'en uoverskuelig i stedet for
informativ.

> Eller er
> sitemappet UDELUKKENDE en liste over sider, og ikke en liste over
> aktive links?

Præcis. De forskellige links frem og tilbage mellem de enkelte sider er
sagen uvedkommende.

Erik Ginnerskov