Hvad siger Bibelen om Mad?
Fra : Patruljen

Dato : 03-01-09 14:26

Der er ikke noget, der kendetegner en kultur så meget som mad. Den
mad, vi fik ind som børn, er med til at dele folk op i dem og os.

Alligevel kan det undre, at der er folk, der ikke kender forskel på en
Bibel og en kogebog. Bibelen har nemlig strenge regler for, hvad man
må og (især) ikke må spise.

Det er sandelig ikke let: Først siger Gud (Elohim), at dyr og
mennesker skal spise planter, så siger Herren (Jahve), at der er
forskel på de "rene" og "urene" dyr, så siger Gud (Elohim), vi må
spise alle dyr, så siger Moses, at det må vi alligevel ikke, så siger
Jesus, at det må vi godt, men så siger Peter, at det har Jesus aldrig
sagt, hvorefter Paulus siger, at det har Jesus alligevel sagt,
hvorefter Allah fortæller, at det hele bare var for sjov.

Andre steder bliver folk beordret af Gud til at spise menneskekød og
lort.

Forvirret? Så læs videre: http://www.biblen.info/Bibelen-urent.htm

Fra : Lyrik

Dato : 04-01-09 20:23

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

[...]

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg kan godt forstå du spørger!
For du er ødelagt af en bibelfortolkning man bedst kan beskrive
som:"Quotefucking the Bible"
Og du har helt ret! Man får intet somhelst ud af den metode! Som du da
heller ikke har fået, tilsyneladende.

Bibelen er ikke en bog. Bibelen er en nutidig samling af helligskrifter fra
jødedom og kristendom. Det er løse skriftruller som er samlet i moderne
kodeks-bogform og udgivet i en foliant kaldet Bibelen.
De har intet bogligt med hinanden at gøre.
Moseloven har selvfølgelig med Moseloven at gøre hvorfor de skrifter der
beskriver denne lovs paragraffer har noget med hinanden at gøre.
Sådan ser jøderne som har skrevet GT det også!
de taler om "Loven" og profeterne.
Evangelierne har med Jesu virke at gøre og hører ligesom sammen.

Så når du spørger hvad man kan spise, så afhænger det af hvilken tid man
lever i og hvilke spiselove man har underkastet sig.

Kristne må spise alt! "Således erklærede han al mad for ren"

Hvad så med blod? Der er kristne der spiser blodpølse med stor fornøjelse
til jul. Jamen må de det? Ud fra tanken al mad er ren, så må de. Hvis de i
deres samvittighed er overbevist om at de må! Hvis de tror de må! For nu
afhænger det af tro!
Jeg kan ikke gøre det for jeg er miljøskadet af et forbud imod det.

Jeg vil skyde på at mange muslimer der konverterer til kristendom afholder
sig fra svinekød. Man skal ikke ødelægge sin samvittighed med det man
spiser.

MvH
Jens

Fra : Patruljen

Dato : 05-01-09 05:37

On 4 Jan., 20:22, "Lyrik" <ly...@heaven.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg vil skyde på at mange muslimer der konverterer til kristendom afholder
> sig fra svinekød. Man skal ikke ødelægge sin samvittighed med det man

Hvad er samvittighed andet end et " fabrikeret " superego eller
overjeg, der kan dunke dig lidt i skallen :)

Af en eller anden grund bryder jeg mig virkelig ikke om blodpølse.
Også selvom jeg aldrig har smagt på herlighederne - det kan du
sandsynligvis også fint kalde en miljøskade :)

Det forekommer mig, at biblen er en forunderlig samling af
tankevækkende historier. Men også at teksterne er malet op med vældigt
brede pensler, så at sige, at de kan tolkes og plet - citeres så
divergerende, at teksterne kan legimitere stort set had -som - helst.

Det ser ud somom koranen er nogenlunde tilsvarende skruet sammen. Man
kan med henvisninger til teksten legimitere alt fra bombesprængninger,
håndsafhugninger til næstekærlighed og mysticisme.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-09 07:13

"Patruljen" skrev i en meddelelse:

> Hvad er samvittighed andet end et " fabrikeret " superego eller
> overjeg, der kan dunke dig lidt i skallen :)

Og hvad er sprog andet end en fabrikeret spændetrøje, man har
fået påduttet som lille. Det ville da både være lettere og formentlig
mere effektivt at nøjes med parringsbrøl og diskuteren med arme,
ben og skaller

(Forresten afskyer jeg både blodpølse og sylte. Men det skyldes
nu ikke Moseloven, derimod brækfornemmelser. Aversionen
mod noget, der ligner eller lugter af selvdøde dyr, deler jeg med
min kat, som bestemt ikke er fundamentalist...).

Hej -- Ib