Filmformat på TV2
Fra : kapp33@gmail.com

Dato : 06-01-09 14:34

Jeg har den seneste tis bemærket, at flere film på TV2 bliver vist i
16:9 format ( ca. 1:1.75) og ikke som originalen i cinemascope
(1:2.35). (Armageddon, The Last Castle m.fl.)
Det medførte for nogle år siden en vældig debat, som gjorde at man
stoppede med at bruge (dengang) Pan-scan 3:4 versioner af bredformat-
film.
Hvad nu ?
Hilsen Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-09 09:33

kapp33@gmail.com wrote:
> [...]
> Det medførte for nogle år siden en vældig debat, som gjorde at man
> stoppede med at bruge (dengang) Pan-scan 3:4 versioner af bredformat-

Jeg har undret mig over det samme. TV2 Film sendte f.eks The Sugarland
Express for et par dage siden. Den er filmet i Panavision (2.35:1) men TV2
Film viste den i fullscreen. Af en eller anden grund, slog mit TV over på
Bredformat under filmen, men filmen så stadig croppet ud.

Det er utroligt, at TV2 ikke kan (eller gider) finde ordentlige kopier af de
film de viser.

Til sammenligning, så vidste DR 2 også The Sugarland Express for nogle
måneder siden. Her blev den vist i en rigtig pæn kopi, som var framet
korrekt i 2.35:1 og endda i anamorfisk 16:9.

--
/ Thomas

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-01-09 04:36

Jørgen skrev:

> [...]
> Det medførte for nogle år siden en vældig debat, som gjorde at man
> stoppede med at bruge (dengang) Pan-scan 3:4 versioner af bredformat-

Skiftet til 16:9-skærme betyder nok, at nogle mener, at nu passer
skærmene til det format, film bliver lavet i. Hvis seerne tror på det,
påvirker det måske også tv-stationer og filmdistributører. Men som du
skriver, laves film i mange forskellige formater, og det ville være
lidt absurd, at det nu pludselig skulle være acceptabelt at skære
eller bøje filmene, så de passer til skærmene, bare fordi mange af os
har fået nogle nye skærme.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 08-01-09 21:45

On Wed, 7 Jan 2009 03:35:33 -0800 (PST), Peter Brandt Nielsen <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>lidt absurd, at det nu pludselig skulle være acceptabelt at skære
>eller bøje filmene, så de passer til skærmene, bare fordi mange af os

En ganske forudsiglig udvikling.

Fra : ASKF

Dato : 20-01-09 23:24

Peter Brandt Nielsen ytrede sig i
<8f000d60-0dea-4a5d-9e81-78ec3f470c55@a29g2000pra.googlegroups.com> med
dette:

> [...]
>lidt absurd, at det nu pludselig skulle være acceptabelt at skære
>eller bøje filmene, så de passer til skærmene, bare fordi mange af os

Philips er også på vej med et 21:9 (2,37:1) TV
<http://www.gadgetvenue.com/philips-cinema-tv-with-219-aspect-ratio-01153223/>

Jeg er ret overbevist om at deres målgruppe er filmelskerne, da det
første angiveligt er et 56". Mon ikke det vil være med til at ruske lidt
op i dem som mener 16:9 er "det rette filmformat".
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Per Z

Dato : 07-01-09 12:46

<kapp33@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg tror det er ganske få film-nørder der overhovedet bemærker dette.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-09 13:24

Per Z wrote:

> Jeg tror det er ganske få film-nørder der overhovedet bemærker dette.

Derfor bør en kanal som TV2 Film, som udråber sig selv som Danmarks bedste
film kanal, da ikke bare maltraktere deres film, ved konsekvent at vise dem
i de forkerte formater?

Måske er der bare ikke særligt mange filmelskere ansat på kanalen, så måske
aner de ikke hvad de får, når de køber film til visning på kanalen.

--
Mvh. Thomas

Fra : Peter T.

Dato : 07-01-09 13:26

In article <pdOdnTBeOatoCPnUnZ2dnUVZ8oudnZ2d@giganews.com>, no@spam.com
says...

> Jeg tror det er ganske få film-nørder der overhovedet bemærker dette.

Det er en lidt arrogant kommentar. Det handler syndsynligvis mere om at
folk ikke ved, at filmene beskæres.

--
Peter T.

Fra : Per Z

Dato : 08-01-09 14:44

> Jeg tror det er ganske få film-nørder der overhovedet bemærker dette.

>Det er en lidt arrogant kommentar.

Hvad arrogant er der dog ved det??

>Det handler syndsynligvis mere om at
>folk ikke ved, at filmene beskæres.

eh ja det var ligesom også min pointe. De fleste folk ved ikke filmen er
beskåret og lever lykkeligt videre uden at vide det.

Fra : Optimus Prime

Dato : 08-01-09 08:34

kapp33@gmail.com skrev:
> Hvad nu ?
Jeg tog konsekvensen, sagde Stofa op, slukkede fjernsynet februar 2007
og ser nu mine film på DVD/Blu-Ray (og læser nyhederne/ser TV-avis på
nettet).

Desværre nåede staten at ændre reglerne så den skjulte bundskat, bedre
kendt som "licens", stadig rammer mig