Gnaversirener - virker de?
Fra : Maia Bak

Dato : 06-01-09 13:13

Vi har problemer med rotter i vores hønsehus, jeg tror også at de stjæler
æggene.

Vi har masser af katte og har også rottegift lagt ud i kasser, men har
stadig rotteproblemet i hønsehuset og æggene der forsvinder.

Mit spørgsmål er nu:
Virker de såkaldte gnaversirener og er der nogen herinde der har erfaring
med dem?

Jeg ser frem til gode fif

Maia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-01-09 05:20

On Jan 6, 1:12 pm, "Maia Bak" <m...@Fjernheaven.dk> wrote:
> Vi har problemer med rotter i vores hønsehus, jeg tror også at de stjæler
> æggene.

Har I kontaktet rottefængeren ?

> [...]
>
> Mit spørgsmål er nu:
> Virker de såkaldte gnaversirener og er der nogen herinde der har erfaring

Jeg er helt sikker på at kattene ikke kan lide dem.
Vi har haft høns og rotter og de hænger næsten altid sammen, nu har vi
droppet hønsene.
Det er MEGET vigtigt at I kun fodrer det hønsene spiser og der ikke
fodres til flere dage.
En rigtig god ting er at hænge fodertrugene op i loftet, lad dem ikke
stå på gulvet.
Hold rent så der ikke er spildt foder. Sørg for at kattene kan komme
overalt.
Smækfælder armeret med marcipan, rosiner eller spegepølse i kasser
langs væggene så kattene og hønsene ikke kan udløse dem, PAS PÅ
FINGRENE !!!

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Maia Bak

Dato : 06-01-09 16:18

Hej Christian
Det skal måske lige understreges at vi bor på en gård.
Vi har 16 katte til at holde mus og rotter på afstand. Og ja, fængeren har
været her.
En hønsegård er nærmest umulig at holde fri for rotter - jeg har også
tidligere haft volierer, der var problemet ikke særlig slemt.
Kombinationen af den ejendom vi bor på og de landbrug der ligger omkring os
gør at her er mange rotter i området.
Da de stjæler æggene i hønsehuset var det interessant at vide om nogen havde
gode erfaringer med gnaversirenerne, så det var egentlig mest det.
Men tak for svar

Maia

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-01-09 19:49

> En hønsegård er nærmest umulig at holde fri for rotter - jeg har også
> tidligere haft volierer, der var problemet ikke særlig slemt.

Man har ikke nødvendigvis rotter fordi man har høns. Jeg har haft høns de
sidste mange år uden en eneste rotte, men hønsene bliver aldrig fodret med
kød. Til gengæld har de masser af korn og fuglefrø på jorden, og vand i
flere baljer. Det sidste er fuglene og pindsvinene også glade for.
Køb forsvindingsreder til æggene - gerne nu, så de er set an inden hønsene
igen begynder at lægge æg.

Mvh Maria

Fra : Maia Bak

Dato : 07-01-09 11:13

Hej Maria
Rotterne kan hurtigt finde vej ned i forsvindingsrederne - det er
intilligente dyr.
Så det løser ikke problemet.

Jeg efterlyser nogen der har ERFARING med gnaversirener - andre behøves ikke
at skrive.

/Maia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-01-09 13:22

On Wed, 7 Jan 2009 11:13:27 +0100, "Maia Bak" <maia@Fjernheaven.dk>
wrote:

>Jeg efterlyser nogen der har ERFARING med gnaversirener - andre behøves ikke
>at skrive.

Det behøver de da i høj grad! Jeg vil vældig gerne høre andres
erfaringer med rotter, sirener eller ej. Og usenet er et åbent forum.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maia Bak

Dato : 07-01-09 14:49

Hej Mads
Jeg skrev sådan, fordi Maria tit har en mening om stort set ALT herinde, så
man bliver let irriteret over hendes indlæg, især når de ikke er til megen
hjælp.
Så du må undskylde hvis jeg trådte nogen over tæerne, blev bare lidt
irriteret
har nu hørt et andet sted at gnaversirenerne faktisk ER effektive og kan
indstilles på forskellige frekvenser så de også jager f.eks. mink væk
(hvilke også kan være ret generende eftersom de rydder alt levende i
hønsegården!)
Når man bor på landet og på en gammel gård hører rotter med til livet både
levende og døde af slagsen.

/maia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-01-09 17:52

On Wed, 7 Jan 2009 14:49:24 +0100, "Maia Bak" <maia@Fjernheaven.dk>
wrote:

>Jeg skrev sådan, fordi Maria tit har en mening om stort set ALT herinde, så
>man bliver let irriteret over hendes indlæg, især når de ikke er til megen
>hjælp.

Så må du jo filtrere hende ud?
Så snart man har smidt et spørgsmål her, hverken kan eller bør man puste
sig op og forbyde andre at kommentere noget andet end det man i første
omgang spurgte efter.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maia Bak

Dato : 07-01-09 19:22

> [...]
> Så snart man har smidt et spørgsmål her, hverken kan eller bør man puste
> sig op og forbyde andre at kommentere noget andet end det man i første

Mads - kan det virkelig betale sig for dig at fortsætte kommentarerne?
Der er vel en simpelt grund til at disse usenetsider oftest bruges af de
samme brugere - nemlig at hvis der kommer nye ind i mængden så skal vi lige
afrettes.
Fred være med dine kommentarer- men jeg kan jo faktisk ikke rigtig bruge dem
til noget - vel?

/Maia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-01-09 19:56

On Wed, 7 Jan 2009 19:21:39 +0100, "Maia Bak" <maia@Fjernheaven.dk>
wrote:

>Mads - kan det virkelig betale sig for dig at fortsætte kommentarerne?

Ja.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-09 19:55

> Jeg skrev sådan, fordi Maria tit har en mening om stort set ALT herinde,
> så man bliver let irriteret over hendes indlæg, især når de ikke er til
> megen hjælp.

Det hedder erfaring, og i øvrigt var det ment som hjælp. Det er en skrøne at
man har rotter fordi man har høns. Det betyder med andre ord at du laver
nogle fejl omkring dit hønsehold, som tiltrækker rotter. Det er i min verden
bedre at finde årsagen og få den klaret end at bøvle med mere eller mindre
håbløse løsninger på problemet.

Hvis du har høns på normal vis, så lægger de slet ikke æg i nævneværdig grad
pt, så måske er det derfor du ingen æg har?

Kender du www.fjerkrae.dk ? Ingen af dem havde rotter dengang jeg deltog, så
måske kan de give dig gode råd?

Og for resten. Sirenen virker ikke.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 07-01-09 21:12

> Og for resten. Sirenen virker ikke.

Det var det der blev spurgt om, så det havde været oplagt at svare på dette
med det samme, i stedet for at kloge sig med alt muligt selvfølgeligt
almenviden omkring høns. Hvorfra ved du at den ikke virker?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-09 21:37

> Det var det der blev spurgt om, så det havde været oplagt at svare på
> dette med det samme, i stedet for at kloge sig med alt muligt
> selvfølgeligt almenviden omkring høns. Hvorfra ved du at den ikke virker?

Det er jo desværre ikke almenviden at høns ikke tiltrækker rotter - det
viser tråden jo tydeligt.

Min viden stammer fra www.fjerkrae.dk , hvor vi forrige sommer havde en tråd
omkring det. En eller anden fandt en undersøgelse omkring det, som blev
vurderet som troværdig. Virker heller ikke på myg eller mosegrise.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 07-01-09 21:48

> [...]
> tråd omkring det. En eller anden fandt en undersøgelse omkring det, som
> blev vurderet som troværdig. Virker heller ikke på myg eller mosegrise.

Men tråden handler jo om sirenen. Så et link ville være velkomment. Det er,
undskyld mig, fuldstændig banalt at overskudfoder skal ungåes, og at ikke
hønsene, men deres foder tiltrækker rotter.
Reklamerne for sirenerne bliver ved med at dukke op. Det kunne være
interessant at høre brugerkommentarer og vurderinger der ikke er formidlede
af producenterne.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-09 22:59

> Men tråden handler jo om sirenen. Så et link ville være velkomment. Det
> er, undskyld mig, fuldstændig banalt at overskudfoder skal ungåes, og at
> ikke hønsene, men deres foder tiltrækker rotter.

Mine høns har foder fast stående og det har kattene også og vi har ikke
rotter. Så det er absolut ikke banalt at "overskudsfoder skal undgås" for at
man kan undgå rotter.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 11-01-09 21:56

> Mine høns har foder fast stående og det har kattene også og vi har ikke
> rotter. Så det er absolut ikke banalt at "overskudsfoder skal undgås" for
> at man kan undgå rotter.

Jeg venter spændt... Hvornår kommer guldkornene? Hvordan kan det være at
du -Maria- ikke har rotter, endskønt du fodrer høns ligesom alle andre?
Fordi du ikke fodrer med kød? Det almindeligste er vist også grønt og korn.
Så fortæl os gerne om dine afgørende tricks.

Ovenstående blot for at illustrere, at Maria tilsyneladende heller ikke i
denne tråd har noget konstruktivt at byde ind med. Hun kan kun underholde os
med at hun ikke selv har rotter. Tillykke med det!
Til gengæld gør hun ikke så megen skade i denne tråd ved at komme med
direkte forkerte og potientielt farlige råd, som det ellers er sket i andre
tråde.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Maia Bak

Dato : 07-01-09 21:13

> [...]
>
> Hvis du har høns på normal vis, så lægger de slet ikke æg i nævneværdig
> grad pt, så måske er det derfor du ingen æg har?

Utroligt at du kan have så stor "erfaring", jeg vil nu nærmere kalde det
bedrevidenhed.....
Dit indlæg her bekræfter mig endnu engang i dette.
God vind med din "erfaring" ))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

/Maia

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-09 21:39

> Utroligt at du kan have så stor "erfaring", jeg vil nu nærmere kalde det
> bedrevidenhed.....

Du kunne jo opfatte det som noget, du kunne bruge. Det er jo ikke for at
genere dig.

Mvh Maria

Fra : Maia Bak

Dato : 07-01-09 21:51

> Du kunne jo opfatte det som noget, du kunne bruge. Det er jo ikke for at
> genere dig.
>
> Mvh Maria

Da din viden i alle grupper herinde stort set stammer fra søgninger på
nettet eller andre debatter - har jeg endnu ikke oplevet at du kan bidrage
med nogen troværdig information som jeg kan anvende til noget.
Tværtimod virker dine indlæg mere og mere som "Peter og Ulven".
Men fred nu være med det - du vil jo nok bare fortsætte ufortrødent uanset
hvad man skriver.
Jeg kan ikke tage dig alvorligt desværre.

/Maia

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-09 22:53

> Da din viden i alle grupper herinde stort set stammer fra søgninger på
> nettet eller andre debatter - har jeg endnu ikke oplevet at du kan bidrage
> med nogen troværdig information som jeg kan anvende til noget.

Min viden omkring høns er så absolut erfaring - og selvfølgelig også andre
hønseholderes erfaring. Vi har jo netop usenet for at kunne dele med
hinanden, og da det er en del af mit livsyn generelt, så deler jeg gerne ud.
Både i denne sammenhæng og mere erhvervsmæssigt.

Mvh Maria

Fra : Maia Bak

Dato : 08-01-09 09:17

> [...]
> hinanden, og da det er en del af mit livsyn generelt, så deler jeg gerne
> ud. Både i denne sammenhæng og mere erhvervsmæssigt.

Et er at dele sine erfaringer - noget andet at optræde bedrevidende om ting
som man åbenlyst ikke ved noget om.
Men lev du nu bare i den opfattelse at man tager dine indlæg alvorligt

God dag
Maia

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-01-09 23:25

> [...]
> ting som man åbenlyst ikke ved noget om.
> Men lev du nu bare i den opfattelse at man tager dine indlæg alvorligt

Tjae, jeg synes egentlig at den eneste der opfører sig bedrevidende og
uhøfligt, er dig.

Personligt har jeg da tit været glad for Maria Frederiksens indlæg, som er
både venlige og saglige. I øvrigt er det da altid positivt at folk gider
bruge deres tid på at dele deres viden - uanset om spørger lige netop kan
bruge det pågældende råd, så kan det jo være at tråden finder anvendelse hos
een af de mange andre læsere. Der _er_ jo andre mennesker på usenet end dig.

- Og ofte får man da de bedste råd ved at diskussionen tager alle mulige
uventede retninger som ind i mellem giver svar på spørgsmål man slet ikke
havde tænkt på at stille og løsninger som er langt bedre, end det man lige
selv havde i tankerne da man først spurgte.

Mvh.
Gainsbourg

P.S. Og ja, jeg sidder tilfældigvis med konkret viden om effekten af
gnaversirener - men den må jeg nok hellere holde for mig selv. Jeg skulle jo
nødigt fremstå som bedrevidende... ^^

Fra : Andersen [3650]

Dato : 11-01-09 00:53

Gainsbourg skrev:
> P.S. Og ja, jeg sidder tilfældigvis med konkret viden om effekten af
> gnaversirener - men den må jeg nok hellere holde for mig selv. Jeg skulle jo
> nødigt fremstå som bedrevidende... ^^

Hvorfor opføre sig "dumt" fordi andre gør det?
Er det ikke at sætte sig selv ned til "dem".

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Andersen [3650]

Dato : 10-01-09 22:42

Mads Lie Jensen tastede følgende:
> Det behøver de da i høj grad! Jeg vil vældig gerne høre andres
> erfaringer med rotter, sirener eller ej. Og usenet er et åbent forum.

Derom er der ingen tvivl. Meeeen ville det ikke være bedre at starte
sin egen tråd. Således opnår man en header der er sigende for indholdet
og andre kan nemt finde en tråd de måtte have interesse i. Trådstarter
får ikke "ødelagt" sin tråd med (for trådstarter) urelevant snik snak.
Nu er denne tråd måske ikke den bedste at bruge som eksempel, men man
kunne tænke sig at den snak tråden blev drejet hen på havde interesse
for mange, men næsten ingen ville finde denne information for headeren
havde en overskrift som var uden interesse. Se så gik mange gode og
informative oplysninger faktisk tabt.

Dette er blot mit objektive synspunkt på debatten her i tråden, så kan
man bruge det eller lade være.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-01-09 09:12

On Sat, 10 Jan 2009 22:41:35 +0100, Andersen [3650]
<FJERNandersen@FJERNnospam.dk> wrote:

> [...]
>og andre kan nemt finde en tråd de måtte have interesse i. Trådstarter
>får ikke "ødelagt" sin tråd med (for trådstarter) urelevant snik snak.

Bare fordi man starter en tråd bestemmer man ikke hvor den ender eller
hvad den ender med. Man ejer ikke en tråd.
Hele ideen er at man spørger om et eller andet og folk skyder ind med
hvad de nu syntes er relevant - selv om det ofte ikke er baner som
trådstarter har tænkt.

Derfor kommer man bare til at lyde træls når men begynder at på det
nærmeste kræve af de velmenende personer som byder ind med nogle andre
måder at gøre tingene på, at de kun holder sig til en præcis til det der
spørges om. Det kommer der intet godt ud af.

Det kan vel sammenlignes lidt med at være til en familiefest med mange
andre. Så spørger man måske om nogen nu kender noget til sådan nogle
gnaversirener for "jeg har da godt nok problemer med rotter". Hvor mange
ville så hæve stemmen og kræve "nu var det altså kun gnaversirener jeg
ville vide noget om" når det gik op for spørgeren at onkel Hans og hans
sidemand nede i den anden ende af bordet sad og snakkede om at komme af
med rotter vha. fælder eller gift?

> [...]
>for mange, men næsten ingen ville finde denne information for headeren
>havde en overskrift som var uden interesse. Se så gik mange gode og

Så længe tråden stadig omhandler nogenlunde det som er i subject, så er
der ingen grund til at skifte det.
Men hvis en fortalte at han havde rotter, som bed ledningen til
vaskemaskinen over, og den del af tråden fortsatte med snak om
vaskemaskiner i stedet for rotter og bekæmpelse af dem, så vil det være
på sin plads at ændre subject.

>Dette er blot mit objektive synspunkt på debatten her i tråden, så kan
>man bruge det eller lade være.

Sådan er hele usenet jo
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maia Bak

Dato : 11-01-09 20:12

> [...]
> vaskemaskinen over, og den del af tråden fortsatte med snak om
> vaskemaskiner i stedet for rotter og bekæmpelse af dem, så vil det være

Tja, de seneste indlæg beviser jo netop, at man kan bruge uendelig lang tid
på at debattere uvedkommende spørgsmål og erfaringer, end netop det der
spørges om
På den måde vil en tråd ende med at blive uendelig lang og kedsommelig
læsning, når der ikke svares på det der spørges om, men istedet svares ud i
luften med uvedkommende ting og sager.

Omkring mit spørgsmål om gnaversirener fandt jeg svar af anden vej, hos
nogle der havde praktisk erfaring med disse. Og det var mere end hvad usenet
kunne tilbyde.

Jeg ville ikke have spurgt så konkret, hvis jeg ikke allerede havde stor
erfaring med hønsehold og volierer igennem mange år....

God vind
Maia

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-01-09 12:17

On 6 Jan., 19:48, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
> kød. Til gengæld har de masser af korn og fuglefrø på jorden, og vand i
> flere baljer. Det sidste er fuglene og pindsvinene også glade for.

Men vel også i høj grad Rotter og mus..... De elsker da også
kornprodukter...
Nu er rotter jo ret sky, så du har jo nok ikke set dem.

Men nu vi taler rotter og høns.... Gad vide på om en rotte kan finde
på at slå en høne i ihjel og æde den?

Fra : Maia Bak

Dato : 07-01-09 11:16

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

Nu er rotter jo ret sky, så du har jo nok ikke set dem.

Men nu vi taler rotter og høns.... Gad vide på om en rotte kan finde

Hej Bjarke
Ja, det kan rotter godt!
Men kun hvis hønsene f.eks. forsvarer æggene som rotterne forsøger at tage.
Og så æder den nok ikke hele hønen.
Men jeg kender faktisk nogen hvor en rotte skambed en høne så grusomt at den
måtte af med hovedet.

Maia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-01-09 06:27

On Jan 6, 7:48 pm, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
> kød. Til gengæld har de masser af korn og fuglefrø på jorden, og vand i

Det er nu stadig opskriften på at tiltrække rotter.
Og man ser dem sjældent, kun hvis man enten tilfældigvis ser deres
efterladenskaber
eller de døde rotter som kattene pænt viser frem

Vores rottefænger sagde at høns er en af de store tillokkere for
rotter.

Fra : Maia Bak

Dato : 07-01-09 14:52

> [...]

eller de døde rotter som kattene pænt viser frem

Vores rottefænger sagde at høns er en af de store tillokkere for

Ja, rotter slipper man ikke for når man har andre husdyr, her på gården har
vi også andre større dyr i staldende hvor rotterne frit kan spise af deres
foder, så vi ser af og til en levende rotte, men nu mest dem som kattende
pænt lægger på gårdspladsen (for spise dem gider kattende ikke).

Jeg vil forsøge at investere i en gnaversirene og vende tilbage med mine
erfaringer med denne.

/Maia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-01-09 07:52

On Jan 7, 2:52 pm, "Maia Bak" <m...@Fjernheaven.dk> wrote:

> [...]
> vi også andre større dyr i staldende hvor rotterne frit kan spise af deres

Vi har heste, så selv om vi har alt i plasttønder så er der stadig
noget som spildes enten af os eller af hestene. Ellers æder de
hestepærer etc. Rotter æder alt og er store sygdomsbærer.

> så vi ser af og til en levende rotte, men nu mest dem som kattende
> pænt lægger på gårdspladsen (for spise dem gider kattende ikke).

Vores lægges midt på staldgangen samme sted hver gang

> Jeg vil forsøge at investere i en gnaversirene og vende tilbage med mine
> erfaringer med denne.

Vil altid gerne høre om dem, men med 2 hunde og 4 katte skal de være
helt uskadelige og uhørbare for dem.

Fra : Erik Andersen

Dato : 07-01-09 16:06

>Vores lægges midt på staldgangen samme sted hver gang

Da vi havde kat lagde den dem pænt (mest mosegrise og rotteunger) foran
køleskabet.
/Erik

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-01-09 07:55

On Jan 7, 2:49 pm, "Maia Bak" <m...@Fjernheaven.dk> wrote:
> [...]
> indstilles på forskellige frekvenser så de også jager f.eks. mink væk
> (hvilke også kan være ret generende eftersom de rydder alt levende i

Been there, done that, got the t-shirt. Naboen er en minkfarm og
sidste besøg gjorde at vi stoppede med høns. Dog var besværet heller
ikke det værd når man kan købe æg til 1 kr.

> Når man bor på landet og på en gammel gård hører rotter med til livet både
> levende og døde af slagsen.

Ja, men med gift og fælder minimeres det.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-01-09 08:17

On Jan 7, 4:06 pm, "Erik Andersen" <erik-ander...@tdcadsl.dk> wrote:

> Da vi havde kat lagde den dem pænt (mest mosegrise og rotteunger) foran
> køleskabet.

Endnu en god grund til at vores katte ikke kommer inde i huset, ikke
længere end i fyrrummet.

Fra : Maia Bak

Dato : 07-01-09 19:23

> [...]
> køleskabet.

Endnu en god grund til at vores katte ikke kommer inde i huset, ikke

Hej igen
Nej, vores katte kommer heller ikke ind i huset ....16 katte ville også være
lidt overdrevet indendørs, så de holder til i kostalden

/Maia

Fra : Ivar

Dato : 07-01-09 17:39

Maia Bak skrev:

> Virker de såkaldte gnaversirener og er der nogen herinde der har erfaring med
> dem?

Jeg har ikke selv erfaringer med dem, men jeg har aldrig hørt om et
positivt resultat.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Maia Bak

Dato : 11-01-09 20:05