Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
scanning af ældre negativer
Fra : Per Andreasen

Dato : 07-01-09 19:15

Jeg har lånt mig frem til en scanner, som kan indscanne dias og 24x36
negativer. Resultatet var udmærket.
Jeg har imidlertid en del ældre negativer i andre formater end 24x36 (6x6,
6x9, 4½x6 m.m.), og dem ville jeg selvfølgelig også gerne have scannet ind.
Jeg ved naturligvis, at jeg kan få dem fremkaldt og efterfølgende indscanne
billederne, men jeg tænker på, om der ikke er en smartere løsning. Kan man
evt. selv fremstille en sådan scanner at en gammel flatbedscanner?
Hos forhandlere kan man tilsyneladende kun få scannere til dias og 24x36.
På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 07-01-09 20:20

"Per Andreasen" <per.andreasen(fjern_parantes)@gmail.com> skrev:

> [...]
> Hos forhandlere kan man tilsyneladende kun få scannere til dias og 24x36.
> På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen

Hej Per

- Måske kan dette hjælpe dig:

Jeg har en flatbedscanner type Canon 8600F. Her blev medleveret rammer til
film for 24x36 mm, 6x6 cm og 6x9 cm. Der opgives en opløsning på 4800x9600
pixels for 1x1 inch. Imidlertid er det min erfaring at opløsningen i
virkeligheden er ca. 3 gange dårligere svarende til 1600x1600 pixels for 1x1
inch.

Jeg har kun prøvet 24x36, og har været rimeligt tilfreds. Men jeg har også
læst mig til at "rigtige" filmscannere skulle være bedre.

Det er efter min opfattelse vigtigt, at der foretages en IR-scanning med
efterbehandling, som næsten kan eliminere ridser og lignende i filmen. Man
skal være lidt forsigtig (renlig) og evt. kunne puste filmen fri for støv.

Mvh. Viggo

Fra : pvirkus

Dato : 22-02-09 08:23

On 7 Jan., 20:20, "Viggo Brøndegaard Nielsen"
<dont_spam...@invicible.com> wrote:

> [...]
> skal være lidt forsigtig (renlig) og evt. kunne puste filmen fri for støv.

Hej Per

Hvis du ikke allerede har fået scannet dine billeder:
Lad evt. www.scanpixel.dk scanne dine billeder - Priserne begynder ved
DKK 0,99 pr. billede og de scanner alle former for film og negativer.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-02-09 08:59

pvirkus wrote:

> Hvis du ikke allerede har fået scannet dine billeder:
> Lad evt. www.scanpixel.dk scanne dine billeder - Priserne begynder ved
> DKK 0,99 pr. billede og de scanner alle former for film og negativer.

Hvis man læser lidt på deres hjemmeside finder man ud af at de sender
dem til nordafrika scanning, og at originalmaterialet kommer tilbage til
kunden efter 8-12 uger. Det synes jeg er lang tid.

Bo //

Fra : Erik D

Dato : 09-01-09 12:08

Filmscannere til andre formater end 24x36 er såvidt jeg er orienteret
særdeles pebrede, at komme i nærheden af.

Måske kan man leje éen, men jeg ved det ikke.

Ved tidligere lejligheder har jeg her i dette forum læst om
hjemmelavede løsninger, som gik ud på at fotografere negativerne med
et digitalt spejlreflekskamera vha. et mellemstykke.

Erik