Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 40D vs. 50D
Fra : Jan Aude

Dato : 06-01-09 19:07

Hej gruppe.
Jeg har et Canon EOS 350D idag, men overvejer kraftigt at skifte til
et hurtigere og mere professionelt kamerahus. Jeg har nogle objektiver
bl.a. Canon 17-85 IS linsen som jeg er meget tilfreds med.
Jeg overvejer derfor skifte huset ud med enten 40D eller 50D. Jeg kan
bare ikke se om jeg laver overkill ved at købe et 50D, sålænge jeg
ikke køber eller har brug for dyrere objektiver end 17-85'eren.

Er de sidste tusinde kr. i forskel pengene værd?

hilsen Jan

Fra : Kurt Lund

Dato : 06-01-09 22:34

"Jan Aude (slet 9PBKA)" <aude@9PBKApc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ikke køber eller har brug for dyrere objektiver end 17-85'eren.
>
> Er de sidste tusinde kr. i forskel pengene værd?

Hej Jan
Nej de sidste tusinde kr er ikke det værd brug dem hellere på et ordentligt
objektiv,
PS du for ikke bedre billeder med hverken 40D eller 50D med det objektiv.

Linser køber man ved bageren ;)

Mvh
Kurt

Fra : Jan Aude

Dato : 06-01-09 22:48

Hej Kurt

Tak for svar.
Jeg synes ellers at det er udemærket standard objektiv. Det følger da
med i Kit sættene på
nettet sammen med 40D. Hvorfor mener du ikke jeg vil få bedre billeder
af det?

/Jan

Fra : Kurt Lund

Dato : 06-01-09 23:15

"Jan Aude (slet VS9HY)" <aude@VS9HYpc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> med i Kit sættene på
> nettet sammen med 40D. Hvorfor mener du ikke jeg vil få bedre billeder

Hej Jan
Fordi det følger med som kitobjektiv siger ikke noget om kvaliten på det,
det er et billigt objektiv som kan holde prisen nede på sættet.
Da 40D kom til salg blev den blå avis oversvømmet med 17-85eren, fordi folk
ikke var tilfredse med det,
faktisk er de nye 18-55 IS bedre i billedekvalitet og billedere.

Et bedre kamerahus giver ikke automatisk bedre billeder
1: højre opløsning kræver bedre objektiv.
2: højre bits 40D har 14 bits kræver også bedre objektiver.
Et eks
Jeg tager et billede med mit 70-300 med mit 40D og sætter derefter
70-300eren på et 5D og tager det samme billede
det bliver ikke bedre af 5D'eren.
Men havde jeg et 70-200L F/2,8 og gjorde det samme igen ville jeg få et
bedre billede med 5Deren,
fordi 5D kan bedre udbytte det dyre glas end mit 40D kan.
Et godt billede komme ikke kun fra kameraet, det er ca 60 % objektivet, bare
se hvis du satte et 17-55 F/2,8 IS USM på dit 350D,
det vil være som at fra Fiat til Lexus.

Mvh
Kurt

Fra : Jan Aude

Dato : 07-01-09 09:11

Hej Kurt

Du har sikkert ret. Jeg kan godt se det har bedre optik udfra spec.
Men jeg søger også et
hurtigere hus samt selvrensende sensor osv. Vil 17-55 F/2,8 IS USM
give 40D en fair chance?

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-01-09 20:48

"Jan Aude (slet LHA4Y)" <aude@LHA4Ypc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Men jeg søger også et
> hurtigere hus samt selvrensende sensor osv. Vil 17-55 F/2,8 IS USM

Hej Jan

Jeg har dette 17-55mm f/2.8 IS USM EF-S og bruger det som normale/daglige
objektiv
og jeg er meget glad for. Det har en utrolig god skarphed og god
billedekvalitet, og sidder på min EOS 40D.

Mvh
Kurt

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-01-09 15:12

Kurt Lund wrote:

> Et bedre kamerahus giver ikke automatisk bedre billeder
> 1: højre opløsning kræver bedre objektiv.
> 2: højre bits 40D har 14 bits kræver også bedre objektiver.

Kan du uddybe punkt 2 (jeg går ud fra at du mener flere bits, og ikke
højre, som du skrev)

Bo //

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-01-09 18:21

Han glemte formentlig bare et e (højere) lige som han glemte en
parantes.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-01-09 23:24

Jens Peter Karlsen wrote:
> Han glemte formentlig bare et e (højere) lige som han glemte en
> parantes.

netop hvad jeg antog. Men jeg mangler en forklaring på hvorfor en 14 bit
konvertering kræver mere af optikken end en 10 eller 12 bit konvertering

Bo //

Fra : BigMac

Dato : 09-01-09 06:57

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> netop hvad jeg antog. Men jeg mangler en forklaring på hvorfor en 14 bit
> konvertering kræver mere af optikken end en 10 eller 12 bit konvertering

Det kræver mere af elektronikken....

Fra : Kurt Lund

Dato : 09-01-09 09:03

"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i meddelelsen

> "Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Det kræver mere af elektronikken....
Ja Retskrivning skal man vist ikke snakke for højt om her, men hvis man ikke
har andet såååååå ;)
Ang. 14 bit kræver mere af elektronikken, mig der var for hurtig og vrøvlede
"sorry".

Kurt

Fra : John Sahl

Dato : 06-01-09 23:39

Kurt Lund wrote:
> PS du for ikke bedre billeder med hverken 40D eller 50D med det
> objektiv.

Det er så ikke helt sandt.

Jeg har selv opgraderet fra 20D til 40D og oplever en meget højere hitrate
(Billeder som kan bruges til noget) end tidligere.

Dette vil du også opleve ved en opgradering fra et 350D. Husets hastighed,
autofokus og chip har jo også en hel del at sig i den forbindelse. Og alene
størrelsen på kameraet som gør ergonomien bedre er det hele værd.

Jeg valgte 40D frem for 50D da jeg ikke mente der var nok smæk for
skillingerne på de forskelle der er på de 2 modeller.

Fra : aon

Dato : 07-01-09 08:37

"Jan Aude (slet 9PBKA)" <aude@9PBKApc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke køber eller har brug for dyrere objektiver end 17-85'eren.
>
> Er de sidste tusinde kr. i forskel pengene værd?

Såvidt jeg kan læse mig frem til på nettet kræver 50D's 15,1 MP opløsning
Canon's L objektiver eller tilsvarende objektiver af andre mærker. Du kan
lave større print af dine billeder med 50D samt mindre udsnit / beskære
mere.
40D/50D får du et mere robust hus og mange nye funktioner iforhold 350D, jeg
har selv skiftet fra 350D til 40D da det kom på markedet.

aon

Fra : hamselv

Dato : 07-01-09 14:30

lidt ot:
aude er lidt sjældent navn. Har du nogensinde været ansat hos en
volvo/renault forhandler i århus området.

henrik

Fra : Jan Aude

Dato : 07-01-09 18:10

Ja det har jeg for længe siden.
er du mekaniker?
/Jan

Fra : hamselv

Dato : 07-01-09 18:45

Noap, jeg var klargøringsmand i det samme firma, hvor du var under
uddannelse som bilsælger. (volvo i viby)

long time no see

henrik

Fra : hamselv

Dato : 07-01-09 18:47

glemte : har selv et eos450d i kitsæt med 18-55 og 55-250 samt lidt "guf"
dertil.

skulle jeg vælge nyt tror jeg det vil blive et eos50d med det nye tamron
18-270 objektiv.

Fra : Jan Aude

Dato : 07-01-09 19:29

aha... ja det kan jeg godt huske. Er du på facebook?

Fra : hamselv

Dato : 07-01-09 19:35

noap, men du finder mig lige her : www.hkmk.dk
der finder du også min email

dog også af og til på messenger

henrik

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 08-01-09 00:40

Det giver god mening at springe fra 350D til 50D (eller til 40D). Kort
fortalt får du et meget bedre kamera som er mere lækkert at arbejde med,
langt hurtigere at betjene, og du kan bruge ISO 800 og (ISO 1600 for 50D's
vedkommende) og få et noget bedre resultat ud af det end med 350D. Du kan
også genbruge dit objektiv.

Jeg har selv haft både 350D, 400D og 40D. Jeg er så glad for 40D at jeg
valgte at springe opgraderingen til 50D over, da jeg vurderede at forskellen
på 40D og 50D for mit vedkommende ikke var specielt væsentlig.

Hvis du overvejer at købe brugt, kan du få 40D til en meget god og attraktiv
pris. Hvis du er mere til at købe nyt, så spring direkte til 50D, da
nyprisen på 40D ikke er specielt meget lavere end 50D, og da det generelt
ikke er godt at købe en "gammel model" fra ny.

Når alt dette så er sagt, så vil du få meget svært ved at afgøre hvilke
hvilke billeder du har taget med 350D og hvilke du har taget med 50D, hvis
du blot betragter det færdige foto. (Men i situationer med lavt lys og ISO
800 eller derover kan du med øjet godt fornemme at der er mindre støj på 40D
eller 50D, dette gælder også få normale print og når du ser billederne på
skærmen).

Så billedekvalitetsmæssigt sker der ingen mirakler, men du kan presse ISO
800 ud af 40D og måske ISO 1600 ud af 50D med samme billedekvalitet som 350D
havde ved ISO 400. Med andre ord kan du tage billeder med mindre lys.

Hvis man skal være en smule "provokerende" så vil du få langt mere værdi ud
af at beholde 350D og istedet købe en god flash, såsom 430EX-II eller
580EX-II, og et bedre objektiv såsom Sigma 30mm F1.4. Disse to ting koster
mindre end 50D (eller 40D) og vil forbedre dine billeder meget væsentligt,
specielt hvis du sammenligner med dit 17-85 objektiv (i forhold til 30mm
F1.4) og hvis du sammenligner den indbyggede flash med en af de to nævnte
eksterne.

Et 350D med et 17-55 F2.8 IS USM vil også tage bedre billeder end et 50D med
17-85, da kvaliteten af objektiverne er utroligt afgørende for det færdige
resultat. 17-85 ligger i "bunden af skalaen" og 17-55 ligger i toppen
(hvilket også fremgår af priserne).

Jeg håber dette kan hjælpe dig til at træffe et godt valg i forhold til om
du skal opgradere eller ej.

Mvh.
Anja

Fra : Jan Aude

Dato : 08-01-09 08:29

Hej Anja

Tak for den gode gennemgang. Det giver et godt overblik, som jeg
værdsætter. Ikke at det gør
valget nemmere, men mere nuanceret.

hilsen Jan

Fra : Jan

Dato : 10-01-09 09:17

Køb en 40D og behold dit objektiv, hvis du er tilfreds med billederne så ok,
prøv evt. at låne et bedre objektiv og sammenlign igen.

17-85 er et lækkert objektiv og slet ikke så dårlig som nogen fremstiller
den på nettet, det skal dog siges at nogle eksemplarer er. eller er det
sådan at nogle eksemplarer er gode, det er svært at sige.
Den er rigtig god pga. dens område den kan jo bruges til næsten alt med det
brændvide spænd, og det grunden til jeg syntes du skal beholde den og så
prøve at finde ud af om du har en af de gode eksemplarer. Jeg har selv haft
en af de gode, der var ikke noget at udsætte på den, det var på 20d og 40D
huse, nu er jeg dog gået over til 1D så der kan den ikke bruges.

Husk også det er billedet der tæller, frem for dde tekniske
spidsfindigheder.

Fra : Per Z

Dato : 08-01-09 14:55

Her er hvad DPreview.com skriver af negative ting om 50D:

High ISO performance worse than 40D
Reduced dynamic range in the shadow areas compared to EOS 40D
Per-pixel detail not as good as on good 10 or 12 megapixel cameras
High-end lenses required to get the most out of the camera
Live view not as accurate as on 40D