Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
sdhc - størrelser og hastigheder
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 06-01-09 11:29

Hej

Hvis et kamera understøtter sdhc kort, betyder så at det understøtter
alle størrelser og hastigheder?

Har specifikt kig på et pentax w60 undervandskamera

/Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-01-09 11:42

Brian Bendtsen wrote:
> Hej
>
> Hvis et kamera understøtter sdhc kort, betyder så at det understøtter
> alle størrelser og hastigheder?

-så læs manualen, der må det vel stå:

http://www.pentax.jp/english/support/download_manual.html

Det vil undre mig meget, hvis et nyt kamera, ikke kan bruge de nyeste og
største kort,

Bo //

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-01-09 21:47

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse
> -så læs manualen, der må det vel stå

Det kan man så ikke være helt sikker på - jeg havde i tidernes morgen -
for mange år siden - et Canon A40 - der stod i manualen, at det kunne
bruge CF kort op til 128 mb.

Det fungerede fint med 2 gb kort - så jeg gætter på at de opgivne 128 mb
blot var, hvad der fandtes på tryktidspunktet

Men jeg kan ikke forestille mig nogle begrænsninger i et så nyt kamera
med de kort, der kan købes i vore dage udover de grænser FAT'en sætter.

Dog kan man forestille sig at billedtælleren ikke kan vise det rigtige
antal billeder, hvis man sætter kvaliteten for lavt, så der skal for
mange cifre til - måske.......

Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-01-09 22:38

Jan Vestergaard wrote:

> Det kan man så ikke være helt sikker på - jeg havde i tidernes morgen -
> for mange år siden - et Canon A40 - der stod i manualen, at det kunne
> bruge CF kort op til 128 mb.

ja, det var tider. Jeg prøvede for morskaben at sætte sådan et kort i
mit nuværende kamera: 8 billeder. Jeg er opvokset, da der var 12
billeder på en film.

> Det fungerede fint med 2 gb kort - så jeg gætter på at de opgivne 128 mb
> blot var, hvad der fandtes på tryktidspunktet

De tør ikke skrive mere, end de har afprøvet. Sikkert noget med
amerikanske advokater

> Men jeg kan ikke forestille mig nogle begrænsninger i et så nyt kamera
> med de kort, der kan købes i vore dage udover de grænser FAT'en sætter.

Med FAT 32 kan man nå langt...

> Dog kan man forestille sig at billedtælleren ikke kan vise det rigtige
> antal billeder, hvis man sætter kvaliteten for lavt, så der skal for
> mange cifre til - måske.......

Jeg har 32Gb i mit kamera, og jeg prøvede lige at sætter den til "basic
jpg". Så viser den 8.3k

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-01-09 22:50

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> De tør ikke skrive mere, end de har afprøvet. Sikkert noget med
> amerikanske advokater

Og nu er næste SD-kort standard SDXC (eXtended Capacity) på vej
http://www.sdcard.org/home/SD_Association_Announces_SDXC_FINAL_1-6-2009.pdf

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 07-01-09 20:28

"Brian Bendtsen" <bb@bellevuevej.dk> skrev:
> Hvis et kamera understøtter sdhc kort, betyder så at det understøtter alle
> størrelser og hastigheder?
>
> Har specifikt kig på et pentax w60 undervandskamera

Vær opmærksom på, at du via USB-forbindelsen til kamera ofte vil opleve en
lavere overførselshastighed end hvad kortet er specificeret til. Jeg har
ikke oplevet, at kameraproducenter fortæller om deres begrænsede
overførselshastighed vis USB-forbindelsen. Derfor kan nogen måske godt have
gjort det.

Den interne overførselshastighed fra billedoptagelse til kortet har sikkert
også en øvre grænse dels afhængig af kort (som oftest er specificeret) og
afhængig af kamera.

Mvh. Viggo