Forsikring og afgift ved ejerskifte?
Fra : Jebir

Dato : 07-01-09 17:21

Hej alle sammen!

Sidder og har brug for et råd;
Købte bil - hos en forhandler - i starten af december 2008.
Ved købet indgik min gamle vogn i handlen, og forhandlering ville påtage sig
papirarbejdet. Fair nok, det var jo en forhandler, så ingen is på koen der

Nu står jeg så hverken værre eller bedre end at jeg netop kan se at jeg er
blevet opkrævet for forsikring af den gamle vogn for 2009, samt at jeg lige
før jul modtog et girokort med afgiften for den (til betaling 9/1, altså
meget mere end 3 uger efter handlen - er det ikke denne periode man har til
at ejerskifte mv?).

Jeg har kontaktet forhandleren i forgårs, og han lovede at vende tilbage når
han havde kigget på det - men jeg har intet hørt endnu. Jeg vil ringe
imorgen, men vil aller først lige høre; hvordan skal jeg forholde mig?

Jeg skal vel have ringet til forsikringen og forklaret dem situationen - og
hvad med afgiften? Et eller andet sted skal jeg vel bare lade være at betale
regningen, eller hvad?

- Jebir

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-01-09 18:18

"Jebir" <jebir@jebir.dk> wrote in

> Jeg skal vel have ringet til forsikringen og forklaret dem situationen
> - og hvad med afgiften? Et eller andet sted skal jeg vel bare lade
> være at betale regningen, eller hvad?

Ring til forsikringsselskabet og afmeld forsikringen.

Tag på motorkontoret og anmeld manglende ejerskifte.

Så skulle sagen være klaret - og hvis bilen bliver brugt med de gamle
plader på og bliver stoppet af politiet ryger pladerne og føreren har et
forklaringsproblem.

Fra : Jebir

Dato : 07-01-09 18:21

> [...]
> og
> hvad med afgiften? Et eller andet sted skal jeg vel bare lade være at

- en kort opdatering;

Lige efter jeg sendte beskeden til NG snakkede jeg med forhandleren;
han sagde, at bilen fra deres side var solgt videre til en opkøber, og at
denne ikke havde omregistreret den.
Jeg spurgte lidt ind til hvordan jeg skulle forholde mig - han sagde, at jeg
skulle betale vægtafgiften, og så ville få den tilbage så snart bilen blev
omregistreret.
Men umiddelbart må jeg da nok indrømme at jeg ikke er specielt interesseret
i at betale - for det første, fordi afgiften dækker en periode hvor jeg ikke
har (eller har haft) bilen, og for det andet fordi det vel - umiddelbart -
vil give ham ½ år ekstra til at omregistrere når afgiften (og forsikring!!!)
nu er betalt?

Desuden sagde forhandleren, at jeg jo fik pengene tilbage så snart bilen var
omregistreret, men jeg mener da, at når jeg har det sort på hvidt at bilen
er solgt til forhandleren FØR afgiften forfaldt må det vel hænge på ham at
papirarbejdet er i orden?

- Jebir (som faktisk er PÆNT træt af alt det rod- især når man vælger at gå
til en forhandler frem for en privat sælger netop for at være sikker på at
tingene bare fungerer!!!)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-01-09 18:27

Jebir skrev:

> [...]
> Jeg spurgte lidt ind til hvordan jeg skulle forholde mig - han sagde, at
> jeg skulle betale vægtafgiften, og så ville få den tilbage så snart

Du skal ikke betale en øre!!!
Du er ved at blive taget i røv-- måsen :-\

JA!

Følg Stidsens vejledning...

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : JBH

Dato : 07-01-09 19:18

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> hvad med afgiften? Et eller andet sted skal jeg vel bare lade være at

Den situation har jeg også stået i, med den forskel at regningen blev betalt
automatisk vha PBS. Jeg hang på regningen (vægtafgift og forsikring) helt
indtil bilen var omregistreret/afmeldt på motorkontere hvilket først skete
langt tid efter de lovlige 3 uger. Jeg måtte selv ned og forklare
situationen på Motorkontoret, som derefter overtog sagen.

Den forhandler (som var et rigtigt dumt svin) kunne derved undgå at få bilen
ind i hans regnskab som hvis han selv havde ejet bilen, som så uofficielt
blev solgt videre "for kunde" . Officielt fremstod bilen som hans egen,
dvs. køber skulle betale 2100kr. i omreg.. omkostninger mv. (+
forhandleravancen naturligvis.)

Jeg lærte at man ALDRIG skal sælge en bil med nummerplader, uden at køber
udfylder en ejerskifteerklæring........

mvh
JBH