Toyota Aygo, hvor langt på literen?
Fra : Snuden

Dato : 07-01-09 15:22

Nogen der har erfaringer med en Aygo benzin? Forbrug ved landevejskørsel,
altså 80-90 Km/t og motorvejskørsel?

Hvad kan man forvente den vil koste i serviceeftersyn mm?

Kan den anbefales?

Mvh

Snuden

Fra : SparreZ

Dato : 07-01-09 16:22

Hejsa

Jeg har en Aygo og den har indtil videre kørt 15-17 km/l. Jeg har i alt kørt
1500 km siden midt i oktober sidste år.

Kørslen har været blandet bykørsel. Dog mest ret korte ture på 3-10 km. på
50-90 km/t, men også nogle længere ture fra silkeborg til herning og århus
på landevej med 80-90 og på motor vej med 110-130 km/t. Tror det er de
længere stræk med 130 km/t der har sat forbruget lidt noget op :)

Jeg er meget glad for den lille, da den passer perfekt til mit behov.

Jeg skal ned og fylde saft på igen senere idag så giver jeg dig lige de
præcise km/l tal..

--
Christian

Fra : Knut

Dato : 07-01-09 16:26

"Snuden" <Snuden1975@gmail.com> wrote in message
> Nogen der har erfaringer med en Aygo benzin? Forbrug ved landevejskørsel,
> altså 80-90 Km/t og motorvejskørsel?
>
> Hvad kan man forvente den vil koste i serviceeftersyn mm?
>
> Kan den anbefales?

Det er en fin lille bil til lokal kørsel - men start dog med at tjene
10-15000 kr ved at kigge på dens (enæggede) søstre.

Har en Peugeot 107 og den klarer 15-16 km/l - og kører normalt en tur af
hovedvej på ca. 15 km 2 gange om dagen.

Serviceeftersynet kommer jo meget an på, hvad du skal have lavet og hvor dyr
din mekaniker er!

Knut

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-09 16:32

"Knut" <e-poost@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har en Peugeot 107 og den klarer 15

Er det basalt set ikke uforskammet lidt
når man som regel kun køber
den type biler pga. højst ønskeligt
antal km. pr liter ?

Havde en 1.1 Polo fra 1981
og den løb det samme.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-01-09 17:19

">> Eque <<" <-> wrote

> Er det basalt set ikke uforskammet lidt
> når man som regel kun køber
> den type biler pga. højst ønskeligt
> antal km. pr liter ?

Egentlig ... en Grande Punto kører længere på literen

- Peter

Fra : Knut

Dato : 07-01-09 19:16

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> Egentlig ... en Grande Punto kører længere på literen

Det kan du givetvis også få en Aygo/107/C5 til forudsat du kører med en
nogenlunde jævn hastighed på 80-90 km/t på en længere tur.
Så kan de faktisk sagtens køre langt over 20 km/l - men de omstændigheder er
svære at finde ihvertfald på Sjælland.

Knut

Fra : Brian Lund

Dato : 07-01-09 20:33

> [...]
> Så kan de faktisk sagtens køre langt over 20 km/l - men de omstændigheder
> er svære at finde ihvertfald på Sjælland.

Det gør mine forældres Seat Leon og deres gamle Citroen Xsara også, ca. 20
km/l...
Det er dog diesel biler men begge omkring de 100 HK.

Hvis de nu kunne smide en Lupo motor i en af de små!! :)

Brian

Fra : Knut

Dato : 07-01-09 21:03

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> wrote in message

> [...]
> km/l...
> Det er dog diesel biler men begge omkring de 100 HK.
>
> Hvis de nu kunne smide en Lupo motor i en af de små!! :)

Xsara'en i benzin (1,6) kan ihvertfald ikke klare noget som ligger meget
over 10-11. En sådan (stationcar) havde jeg indtil for 4 år siden og taler
af erfaring.

Knut

Fra : KASO

Dato : 07-01-09 22:38

"Knut" <e-poost@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> over 10-11. En sådan (stationcar) havde jeg indtil for 4 år siden og taler

Det er formentlig den gl. 8V motor (90hk) - den er bovlam - og ikke alt for
økonomisk....

Det går lidt bedre med 16V (110hk) versionen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-01-09 21:07

"Knut" wrote

> Det kan du givetvis også få en Aygo/107/C5 til forudsat du kører med en
> nogenlunde jævn hastighed på 80-90 km/t på en længere tur.

Man skal bare lade være med at klappe til den samt køre den helt ud i
gearene
Blandet kørsel (benzin) er opgivet til ~ 21 km/l
For at holde den på det forbrug så kræver det at man kører bare lidt
økonomisk

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-09 21:22

...snip...
> Blandet kørsel (benzin) er opgivet til ~ 21 km/l
> For at holde den på det forbrug så kræver det at man kører bare lidt
> økonomisk
...snip...

Ved alm. blandet kørsel har jeg svært ved at presse den under 20 km/l...
Jeg gad godt prøve at trille en tur med dem der får dem til kun at gå 15
km/literen...

Fyld noget luft i hjulene og skift så gear lidt før end du tror du skal...

Mvh
Allan

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-09 19:26

> Nogen der har erfaringer med en Aygo benzin? Forbrug ved landevejskørsel,
> altså 80-90 Km/t og motorvejskørsel?

Jeg har en Citroen C1 fra '07.
Købte den i oktober '08 hvor den havde gået 8000 og har lige rundet 14.000
km.
Ved motorvejskørsel ved:
130 km/t går den ca. 15 km/literen
110 km/t går den ca. 21 km/literen
90 km/t går den ca. 25 km/literen

Jeg bruger min som pendlerbil. Kører samlet 120 km pr dag - heraf 100 på
motorvej og 20 i bykørsel. Motorvejskørsel foregår ved 100 km/t.

Typisk fylder jeg op når trip tælleren siger 700 - 710 km og der ryger
mellem 30 og 32 liter benzin på... Så jeg har et snit på lige omkring 22,75
km/liter...

Hvordan nogle kan få den helt ned på 15 km i snit ved jeg ikke - Måske de
skulle tjekke dæktrykket og prøve at lade være med at køre den helt ud i
gearene...
Jeg skifter selv til 5. gear ved 60 km/t.

> Hvad kan man forvente den vil koste i serviceeftersyn mm?

Jeg forventer at lave mine service eftersyn selv. Olieskift og bremser kan
jeg selv ordne og så skulle der vidst ikke være så meget mere at komme
efter.
Med mindre der er nogle derude der ved bedre?

> Kan den anbefales?

Absolut - jeg er rigtig glad for min - Den er fin komfortable, accelerer
fint og triller langt på literen og så er den super økonomisk.

Jeg har lavet et lille regneark for at hitte ud hvor økonomisk den egentlig
er at køre i, sammenlignet med andre biler jeg havde kig på - og den kommer
ud som en klar vinder på alle fronter.

Mvh
Allan

Fra : SparreZ

Dato : 07-01-09 21:18

"Allan" <na> wrote in message
> [...]

> skulle tjekke dæktrykket og prøve at lade være med at køre den helt ud i

Jeg tror det er her skoen trykker, jeg selv bruger den til meget korte ture
i øjeblikket, burde tage cyklen, men når nu bilen står dernede og det er
pisse koldt udenfor :)

Jeg har ca 4 km. på arbejde, og kører ca. 6-7 km. når jeg skal hjem igen,
alt efter om jeg er nede i byen og handle (her i Silkeborg har vi mange
bakker... ).

De sidste 459 km har den kun kørt 13.85 km/l!! hvilket er det laveste den
har præsteret endnu. Jeg tror det har meget at gøre med de korte ture, den
når slet ikke at blive ordentlige varm på 4 km.

Og så kører jeg nok lidt for friskt til en gang i mellem :). Den første gang
jeg selv fyldte benzin på og regnede på det havde den kørt næsten 20 km/l i
snit. Men her var det også mest længere ture på mellem 100-200 km på
lande-/motorvej med 80-120 km/t ca.

--
Christian

Fra : Fjollefrans

Dato : 08-01-09 11:02

> Nogen der har erfaringer med en Aygo benzin? Forbrug ved landevejskørsel,
> altså 80-90 Km/t og motorvejskørsel?
>
> Hvad kan man forvente den vil koste i serviceeftersyn mm?

nu er der nogen i tråden der undrer sig over den kan komme under 15km/l, men
ved 150km/t er det tættere på 10, men på landevej er 18-20km/l ret let at
opnå

mht service, så har jeg lige betalt 1735,- for 15000km eftersyn.

/FF

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 21:54

> nu er der nogen i tråden der undrer sig over den kan komme under 15km/l,
> men ved 150km/t er det tættere på 10, men på landevej er 18-20km/l ret let
> at opnå

Ja - og en BMW 320 går 4 km/literen ved 200...
Nu har du jo ikke købt en bil med en 3 cyl og en volume på 1000 cc - for at
kører 150 km/t.

Jeg vil vove at påstå at det at den er opgivet til et snit forbrug på 21.9
km/literen, er ganske tæt på virkeligheden.

> mht service, så har jeg lige betalt 1735,- for 15000km eftersyn.

Hvad lavede de for de 1735 kr?

// Allan

Fra : Fjollefrans

Dato : 09-01-09 00:09

> Ja - og en BMW 320 går 4 km/literen ved 200...
> Nu har du jo ikke købt en bil med en 3 cyl og en volume på 1000 cc - for
> at kører 150 km/t.

det er klart, den lille motor er jo presset til sit maksimale ved 150

> Jeg vil vove at påstå at det at den er opgivet til et snit forbrug på 21.9
> km/literen, er ganske tæt på virkeligheden.

> Hvad lavede de for de 1735 kr?

tjaaa, fakturaen siger:
15000km sundhedstjek ifølge vedligeholdelsesprogram
Oliefilter
Bundpropspakning
Benzin insprøjtningsrens
Friskluftfilter

hvad "sundhedstjek ifølge vedligeholdelsesprogram" så lige dækker over er et
godt spørgsmål, men det er nok ca. at de skifter olie og måske tjekker om
hjulene sidder nogenlunde fast.

I dette tilfælde er der tale om Toyota Gentofte, måske der kunne være sparet
lidt ved et andet værksted

/FF

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-09 06:09

Fjollefrans skriver:

> hvad "sundhedstjek ifølge vedligeholdelsesprogram" så lige dækker over er et
> godt spørgsmål

Det står vel i din instruktionsbog/servicehæfte?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 09-01-09 17:46

"Fjollefrans" <eksisterernokikkevel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> tjaaa, fakturaen siger:
> 15000km sundhedstjek ifølge vedligeholdelsesprogram

Havde du selv olie med?

/Carsten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-09 17:46

Carsten Hjorth skriver:

> Havde du selv olie med?

Forhåbentligt ikke til den pris.

Fra : Knut

Dato : 09-01-09 17:55

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Carsten Hjorth skriver:

> Forhåbentligt ikke til den pris.

??

Knut

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-09 17:55

Knut skriver:

> ??

Hvad er det du ikke forstår ?

Fra : Knut

Dato : 09-01-09 18:39

> Knut skriver:

> Hvad er det du ikke forstår ?

At du mener 1700 kroner er en meget høj pris for et servicebesøg.

Knut

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-01-09 19:12

Knut skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
>>

> At du mener 1700 kroner er en meget høj pris for et servicebesøg.

Med den arbejdsbeskrivelse, på den bil (vel maks 3 liter olie), synes
jeg også 1700,- er relativt højt. Eneste formildende omstændighed kunne
være at der blev benyttet en (meget) dyr Longlife olie.
Det er vel meningen at man har en C1/107/Aygo for at køre billigt :)

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-09 20:14

Knut skriver:

> At du mener 1700 kroner er en meget høj pris for et servicebesøg.

Du følger ikke meget med.

Min egen bil skal kun have service for hver 30.000 km, det første
eftersyn den fik, kostede (incl den dyre longlife olie) 1308,08 kr.

http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/30kkm.jpg

Når den lille Toyota har gået 30.000 km har den kostet næsten det
dobblete af min at få serviceret.

Men sådan er det vel at købe "billig" bil?

Fra : Knut

Dato : 09-01-09 21:02

> [...]
>
> Når den lille Toyota har gået 30.000 km har den kostet næsten det
> dobblete af min at få serviceret.
>
> Men sådan er det vel at købe "billig" bil?

Jeg er igang med at slide på min 4. og 5. nye bil (den ene lig med Aygo) og
jeg har med mine nu ialt 40-50 serviceeftersyn aldring nogen sinde sluppet
ud med en regning unnder 2000 kroner.

Knut

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-09 23:14

Knut skriver:

> Jeg er igang med at slide på min 4. og 5. nye bil (den ene lig med Aygo) og
> jeg har med mine nu ialt 40-50 serviceeftersyn aldring nogen sinde sluppet
> ud med en regning unnder 2000 kroner.

De tager røven på dig.....

Fra : Knut

Dato : 10-01-09 07:16

> Knut skriver:

> De tager røven på dig.....

Muligvis - men det er faktisk forskellige værksteder - både fordi bilerne
har været forskellige fabrikater og fordi jeg har boet forskellige steder.
Det er lidt underligt, at så mange forskellige så mange gange tager røven på
mig - ikke?

Knut

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-01-09 08:54

Knut skriver:

> [...]
> Det er lidt underligt, at så mange forskellige så mange gange tager røven på

Nej, det er ganske normalt....

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-09 22:17

.... snip ...

> tjaaa, fakturaen siger:
> 15000km sundhedstjek ifølge vedligeholdelsesprogram
> Oliefilter
> Bundpropspakning
> Benzin insprøjtningsrens
> Friskluftfilter
.... snip ...

Okay - Det lyder som om jeg selv skal lave det service...
Min garanti ryger til juni alligevel...

Står der hvad olie de har benyttet?

Mvh
Allan

Fra : Fjollefrans

Dato : 11-01-09 17:31

> ... snip ...
>
> Okay - Det lyder som om jeg selv skal lave det service...
> Min garanti ryger til juni alligevel...
>
> Står der hvad olie de har benyttet?

det er en 5W30 SAE (står der)