THansen ulovlig i Tyskland?
Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 06-01-09 14:32

Hej

En af konens venners kærester var en tur i Tyskland. 50 km fra grænsen
blev han stoppet af Das Polizie.
De fortalte ham at de anvendte fælge ikke var godkendte i Tyskland.
Han måtte kontakte Falck og fik dem til at køre bilen til grænsen.
Hvor han måtte køre den videre.

Benny

Fra : Gunnar007

Dato : 06-01-09 22:57

A'hva ??
Så vidt jeg husker, er godkendt/lovligt udstyr i danmark også
godkendt/lovligt til kørsel i andre eu-lande, eller er det bare mig?
Men det kan jo mig der husker forkert

Hilsen G

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-01-09 23:07

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> writes:

> A'hva ??
> Så vidt jeg husker, er godkendt/lovligt udstyr i danmark også
> godkendt/lovligt til kørsel i andre eu-lande, eller er det bare mig?
> Men det kan jo mig der husker forkert

Ikke nødvendigvis. Tyskerne kræver f.eks at dæk til motorcykler skal
være godkendt til den enkelte model - i Danmark skal de blot være af
korrekt type (diagonal/radial), kunne håndtere last og hastighed.

Det betyder at du f.eks kan bytte dit bagdæk fra en 180/55 dimension
til en 190/50 (eller omvendt) uden problemer i DK, men at Das Polizei
bliver tossede.

Kai

Fra : Ivar

Dato : 06-01-09 23:11

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Det betyder at du f.eks kan bytte dit bagdæk fra en 180/55 dimension
> til en 190/50 (eller omvendt) uden problemer i DK, men at Das Polizei
> bliver tossede.

At de bliver tossede, er deres eget problem, du må godt køre på
det, hvis det er lovligt i Danmark.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Ivar

Dato : 06-01-09 23:08

Gunnar007 skrev:

> Så vidt jeg husker, er godkendt/lovligt udstyr i danmark også
> godkendt/lovligt til kørsel i andre eu-lande, eller er det bare mig?
> Men det kan jo mig der husker forkert

Det er rigtigt nok, bortset fra at det ikke har noget med EU at gøre.
Det er en international aftale.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Ivar

Dato : 06-01-09 23:04

hojvaelde@gmail.com skrev:

> [...]
> De fortalte ham at de anvendte fælge ikke var godkendte i Tyskland.
> Han måtte kontakte Falck og fik dem til at køre bilen til grænsen.

Om de er godkendte i Tyskland eller ej, er ligegyldigt også når
man kører i Tyskland. Når bilen kommer fra Danmark skal den være
lovlig i følge Danske regler, hvis den er det, er den også lovlig at
køre med i Tyskland. Det er underligt at det tyske politi ikke
har fundet ud af det.
Der ar for nogle år siden, hvor biler blev stoppet med regummirerede
dæk, som ikke var godkendt i Tyskland. De fik ikke lov til at køre
videre. Det endte med nogle sager, hvor tysk politi måtte betale
for de udgifter føreren havde haft.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus G.

Dato : 06-01-09 23:11

> [...]
> dæk, som ikke var godkendt i Tyskland. De fik ikke lov til at køre
> videre. Det endte med nogle sager, hvor tysk politi måtte betale
Ligende sag var fortalt af Dansk Camping Union, som havde et medlem der var
blevet stoppet i Tyskland. I følge tyske regler måtte hans bil ikke køre med
den CV han havde spændt efter. Det var vist vægten den var galt med. I DK
var vogntoget fuld lovligt og godkendt. Sagen endte dog med at danskeren
havde ret til at køre i tyskland, når bilen var godkendt i DK. Men det må
fandme være ærgeligt at få ødelagt 2-3ugers ferie pga. nogle dumme tyskere!
:/

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : alexbo

Dato : 06-01-09 23:09

<hojvaelde@gmail.com> skrev

>De fortalte ham at de anvendte fælge ikke var godkendte i Tyskland.

Er de det herhjemme?
Hvilken bil og hvilken fælg?

mvh
Alex Christensen

Fra : Tom

Dato : 07-01-09 00:34

<hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Sansynligvis er de bare dumme i nakken, biler som er lovlige i danmark
er pr. automatik også lovlige i tyskland, sådan ER det bare.
Men han kan jo passende sende regningen fra Falck til betjentenes chef, som
så kan belære dem lidt om regler for udenlandske biler.

De kan ikke vurdere om de er ulovlige med mindre de rager ud over
skærmkanterne
og det er jo ikke et lovkrav at man SKAL medbring TuV attest på sine fælge.

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-01-09 20:56

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> De kan ikke vurdere om de er ulovlige med mindre de rager ud over
> skærmkanterne
> og det er jo ikke et lovkrav at man SKAL medbring TuV attest på sine
> fælge.

Tyskerne skal vel? De har mig bekendt en ordentlig bunke papirer at vise
frem, når de bliver standset?

--
Per

Fra : Fly Christensen

Dato : 10-01-09 12:01

On Fri, 9 Jan 2009 20:56:19 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

>"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

>Tyskerne skal vel? De har mig bekendt en ordentlig bunke papirer at vise
>frem, når de bliver standset?

Ikke hvis de står i papirerne. Så er det nok med Farhzeugschein. Men de
ikke står i papirerne, så skal du have alle Teilgutachten med.

Fly

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 06-01-09 16:42

On 6 Jan., 23:10, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> At de bliver tossede, er deres eget problem, du må godt køre på
> [...]

Hvis det var virkeligheden så kunne danskere også køre på Norske
vinterveje med sommerdæk eller med udækket forlygteglas til
højrekørsel i UK - alene fordi det er lovligt i Danmark.

Sådan hænger det ikke sammen.
Man skal følge lovgivningen i det land man kører i.

CHR IV

Fra : Ivar

Dato : 07-01-09 17:28

Christian Denfjerde skrev:

> Hvis det var virkeligheden så kunne danskere også køre på Norske
> vinterveje med sommerdæk eller med udækket forlygteglas til
> højrekørsel i UK - alene fordi det er lovligt i Danmark.

Du blander tingene sammen. Hvis køretøjet er lovligt i Danmark
er også lovligt i Norge og England, men det fritager ikke
billisten fra at skulle overholde reglerne for kørsel. Hvis
man i Norge skal have udstyr med til kørsel i sne, fritager det
ikke den danske bilist fra at have snekæder i bagagerummet.
På samme måde med afdækning af lygter i England.

Det er en konsekvens af: Wienerkonventionen om vejtrafik af
8. november 1968
http://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Convention_on_Road_Traffic

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Henning

Dato : 07-01-09 17:48

>Hvis det var virkeligheden så kunne danskere også køre på Norske
>vinterveje med sommerdæk eller med udækket forlygteglas til

Norge er ikke medlem af EU...

Fra : Søren

Dato : 07-01-09 08:51

Er man sikker på at de fælge kan godkendes til den pågældende bil her i
Danmark?

-Søren

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-01-09 09:14

Søren skrev:
> Er man sikker på at de fælge kan godkendes til den pågældende bil her i
> Danmark?
>
> -Søren

Tillad mig at svare under som det er kotume

Et meget essentielt spørgsmål -
når jeg ser hvad der køres rundt med af dæk og fælge, kan det undre mig
al den stund at mange brede lavprofil dæk og smarte fælge ikke kan leve
op til "lastkravet" til min stationcar, og alligevel ses monteret på
store MVP'er og det der er større. Jeg kunne have en grum mistanke om at
en del skider på om dækkene,(last indeks) og fælge (brede og
indtrykningsdybde) er i orden bare det ser brian-smart ud og med lidt
god vilje kan klampes på bilen? - blot en tanke...

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : N/A

Dato : 08-01-09 20:06

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-01-09 20:06

On Thu, 08 Jan 2009 10:09:32 +0100, Søren <spammers@die.young> wrote:

>Det er ok - du svarer lige hvor du vil - ligesom jeg.

Nej. Du overholder ikke netiketten:

http://usenet.dk/?side=netikette&m=C:

Citater og hvordan man svarer på indlæg

Når du svarer på et indlæg, er det vigtigt at slette de linjer du ikke
direkte kommenterer. Desuden er det god skik at skrive svarene efter
spørgsmålene.

http://usenet.dk/?side=citatteknik:

Hvorfor svare nedenunder?

Det kan siges meget kort:

Det er en muldvarp på motorcykel!
Hvad er det, der er småt, sort og meget hurtigt?

Fra : Søren

Dato : 09-01-09 13:50

Det er heldigvis noget jeg selv bestemmer.

... og skal vi så ikke lade den ligge?

Fra : Leonard

Dato : 09-01-09 15:09

Søren wrote:

> Det er heldigvis noget jeg selv bestemmer.

Du kan ikke selv bestemme at du overholder netiketten, det er ikke en
du har skrevet og dermed kan du ikke bare lave den om.
Men du bestemmer selv hvor du svarer, det er bare ret uhensigtsmæssigt
at svare som du gør, så du risikerer at andre ikke gider at svare dig.
Men det bestemmer du selv.

> .. og skal vi så ikke lade den ligge?

Næh, det skulle vi så ikke.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Søren

Dato : 09-01-09 15:25

At folk ikke gider svare mig - kan jeg - og i særdelhed også du - være
ganske ligeglad med.

Alt det pjat med at lege netbetjent er spild af din og andres tid. Jeg
svarer lige precis hvor det passer mig, og så kan I ellers beklage jer
alt det i vil, og henvise til nok så mange regelsæt. Det rager mig langsomt.

... og skal vi så ikke lade den ligge? .. før der er flere netbetjente
med løftede pegefingre der hyler op og spilder andres tid med indlæg der
alligevel ikke bider på mig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-09 15:25

Søren skriver:

> Alt det pjat med at lege netbetjent er spild af din og andres tid. Jeg
> svarer lige precis hvor det passer mig, og så kan I ellers beklage jer
> alt det i vil, og henvise til nok så mange regelsæt. Det rager mig langsomt.

Ja, for du er klogere og ved bedre!

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-01-09 15:53

"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> .. og skal vi så ikke lade den ligge? .. før der er flere netbetjente med
> løftede pegefingre der hyler op og spilder andres tid med indlæg der

Hva var det for en lyd, jeg hørte....var det et "Plonk"

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Claus Frørup

Dato : 09-01-09 19:26

Isang tao pinangalanan, Søren nagsulat:

>At folk ikke gider svare mig - kan jeg - og i særdelhed også du - være
>ganske ligeglad med.
klip
Hvis du er ligeglad med at få svar.....
Hvorfor deltager du så i gruppen?
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Ivar

Dato : 09-01-09 19:43

Søren skrev:

> .. og skal vi så ikke lade den ligge? .. før der er flere netbetjente med
> løftede pegefingre der hyler op og spilder andres tid med indlæg der
> alligevel ikke bider på mig.

Så har du et problem. Du skal svare under, det du svarer på.

12,4% top-post, det er for meget: http://news.frostbyte.dk/author/2554

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-01-09 20:58

"Søren" <spammers@die.young> skrev i meddelelsen
> At folk ikke gider svare mig - kan jeg - og i særdelhed også du - være
> ganske ligeglad med.
>
> Alt det pjat med at lege netbetjent er spild af din og andres tid.

Det er dig der er spild af tid.

Og resten af dit gylle gider jeg ikke hverken at læse eller kommentere - det
er hvad du får ud af det.

--
Per

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-01-09 09:27

On Wed, 07 Jan 2009 09:13:57 +0100, J.C.Kløve wrote:

> [...]
> indtrykningsdybde) er i orden bare det ser brian-smart ud og med lidt
> god vilje kan klampes på bilen? - blot en tanke...

Ja, mon ikke bare det er politireformen eller -dumheden?

Der kører vist store mængder af billige skrammelfælge her i DK uantastet.

--
Niels

Fra : Mikael

Dato : 07-01-09 15:08

On 7 Jan., 09:13, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> [...]
> indtrykningsdybde) er i orden bare det ser brian-smart ud og med lidt
> god vilje kan klampes på bilen? - blot en tanke...

Præcis min tanke...
Mikael

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 09-01-09 04:11

On 7 Jan., 17:28, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> På samme måde med afdækning af lygter i England.
>
> Det er en konsekvens af: Wienerkonventionen om vejtrafik af

Hvad er det lige i mit indlæg som du mener skal korrigeres og som du
alligevel vælger ikke at korrigere?

Hvad er det jeg blander sammen?

Jeg siger præcis det samme som du, blot uden at referere til Wiener
konventionen.

CHR IV

Fra : Ivar

Dato : 09-01-09 19:34

Christian Denfjerde skrev:

> Hvad er det lige i mit indlæg som du mener skal korrigeres og som du
> alligevel vælger ikke at korrigere?

Det skal korriges, der hvor du skriver "Hvis det var virkeligheden",
for det er virkeligheden.

> Hvad er det jeg blander sammen?

Regler til bilen og regler til kørslen.

> Jeg siger præcis det samme som du, blot uden at referere til Wiener
> konventionen.

Nå, så gør du det ikke særligt klart.

Ivar Magnusson