Undvigemanøvrekursus
Fra : BikeManiac

Dato : 06-01-09 14:30

Hej,

Jeg synes at læse i pressen at der er et stigende antal ulykker
forårsaget af frontalsammenstød hvor den ene bil af uforklarlige
årsager pludselig kører over i den modsatte side. Findes der
køretekniske kurser hvor man lærer at tackle sådanne situationer (dvs
alvorlige faresituationer) i stedet for bare blindt at hakke ABS
bremsen i? Hvis de ikke findes i DK hvad så med Sverige eller
Tyskland? Nogen som véd hvad de køretekniske kurser på Jyllandsringen
eller Ring Sjælland mere præcist går ud på?

Mvh Lucas

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-09 22:53

Når først en bil har taget sigte, så kan
situationen nok være ret så svær at forudse,
hvorvidt man skal dreje østen eller westen om..

Sådan en situation kan nok ikke tackles set ud
fra en lærebog desværre.

Fra : Claus Frørup

Dato : 07-01-09 00:22

Isang tao pinangalanan, >> Eque << nagsulat:

Dobbelt undvigemanøvre!
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Brian

Dato : 06-01-09 23:09

BikeManiac wrote:
> Hej,
>
> Jeg synes at læse i pressen at der er et stigende antal ulykker
> forårsaget af frontalsammenstød hvor den ene bil af uforklarlige
> årsager pludselig kører over i den modsatte side.

Ofte er årsagen nu ikke så uforklarlig - en bil drejer jo ikke selv.

> køretekniske kurser hvor man lærer at tackle sådanne situationer (dvs
> alvorlige faresituationer) i stedet for bare blindt at hakke ABS
> bremsen i?

Jeg har været impliceret i en ulykke, hvor en bil havde frontal kurs mod
mig. Man har måske 1½ sekund til at reagere, og jeg tænkte da godt nok på at
dreje uden om, men man når simpelthen ikke at foretage sig en skid fysisk.

Den slags "se-døden-i-øjnene" kørsel, kan nok kun optrænes igennem erfaring,
så man ikke "fryser" i situationen.

/Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 07-01-09 23:45

> [...]
>
> Den slags "se-døden-i-øjnene" kørsel, kan nok kun optrænes igennem
> erfaring, så man ikke "fryser" i situationen.

Til en start bør man træne selve håndteringen af bilen. Men enig i at det
ikke giver sikkerhed for at man reagerer rigtigt i situationen. Man har
rigtigt nok "ingen tid" at reagere på.

Det er ikke meget mere end omkring en måned siden jeg oplevede det på A13 -
Og jeg kom udenom den modkørende. Jeg var heldig at der var cykelsti der for
ellers havde jeg taget den udover marken. Men uanset hvad der havde været
til højre for vejen ville det nok have været bedre end en frontal kollision

Min reaktion var noget med horn/langt lys og klappe bremsen ~1/2s senere
konstatere "det går ikke", slippe bremsen og undvige. Jeg kom udenom med
ganske få meter til den modkørende. Han passerede inden jeg havde rettet
bilen op

(Den modkørende fortsatte i hans venstre side af vejen og jeg kunne se at en
lastbil bag mig bremsede kraftigt og brugte horn lys og venstrekøreren i
sidste øjeblik kom højre om lastbilen ... Lastbilchaufføren havde ikke
ønsket om at prøve lykken på marken men han havde jo også noget bedre chance
for at komme levende fra en fronral kollision med en "lille pispotte")

> Når først en bil har taget sigte, så kan
> situationen nok være ret så svær at forudse,
> hvorvidt man skal dreje østen eller westen om..

Altid trække mod højre (medmindre bilen skider ude af kontrol) - i håb om at
den modkørende også trækker mod højre. Vi har trods alt højrekørsel her i
landet og når en modkørende laver en hasarderet overhaling alt for tæt på
håbed vedkommende nok at han kan nå tilbage igen i egen bane ... Og der
giver det bestemt ikke mening at forsøge at køre imellem de modkørende.

Fra : Claus Frørup

Dato : 07-01-09 00:20

Isang tao pinangalanan, BikeManiac nagsulat:

> [...]
>Tyskland? Nogen som véd hvad de køretekniske kurser på Jyllandsringen
>eller Ring Sjælland mere præcist går ud på?

Det er en dobbelt undvige manøvre du skal have fat i.
Jeg ved ikke om den indgår i den almindelige køreundervisning, men man
træner den ihærdigt ved udvidede køretekniske kurser.
http://www.fdm.dk/public/fdmwebsites/fdmkoreteknik/FDMsjallandsringen/kurser/koreteknik2.htm

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-01-09 00:30

Claus Frørup <Claus@froerup.dk> wrote in

> Jeg ved ikke om den indgår i den almindelige køreundervisning

Det gør den, på glatbanen.

Men der er nok noget nær himmelvid forskel på at undvige 2 gule
skumgummipuder og så at undvige en modkørende bil. Alene hastigheden gør
det til noget helt helt andet.

Fra : Claus Frørup

Dato : 07-01-09 01:07

Isang tao pinangalanan, Henrik Stidsen nagsulat:

>Claus Frørup <Claus@froerup.dk> wrote in

>Det gør den, på glatbanen.

Tak for info... Det er meget længe siden jeg fik mine kørekort og
dengang indgik køreteknik ikke i uddannelsen. De udvidede køretekniske
kurser er noget jeg blev kastet ud i, i forbindelse med jobbet.

>Men der er nok noget nær himmelvid forskel på at undvige 2 gule
>skumgummipuder og så at undvige en modkørende bil. Alene hastigheden gør
>det til noget helt helt andet.

Tjoh.. men de avancerede kurser foregår med speederen i bund (næsten)
og man har kun et splitsekund til at reagere. Det giver sved på
panden.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-01-09 01:28

> Tjoh.. men de avancerede kurser foregår med speederen i bund (næsten)
> og man har kun et splitsekund til at reagere. Det giver sved på
> panden.

Jeg mener vi kørte 70km/t på glatbanen - hvilket så fik den bil jeg kørte
til at lette baghjulene... Det var så min første oplevelse af hvordan det
er at køre galt uden at kunne gøre noget som helst - jeg er glad for
forhindringen var af skumgummi!

Har siden prøvet både katastrofopbremsning og undvigemanøvre med 110km/t
både på bane og IRL - dog ikke dobbelt undvige sådan for alvor.

Fra : Claus Frørup

Dato : 07-01-09 09:36

Isang tao pinangalanan, Henrik Stidsen nagsulat:

klip
>Har siden prøvet både katastrofopbremsning og undvigemanøvre med 110km/t
>både på bane og IRL - dog ikke dobbelt undvige sådan for alvor.

Du skulle prøve den bag rattet på en bus..... det er....spændende

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 07-01-09 15:17

Hej
Claus Frørup wrote:
> Du skulle prøve den bag rattet på en bus..... det er....spændende

.... Kunne forestille mig at det er lignende i en 12 tons lastvogn.

Mvh
Martin

Fra : Claus Frørup

Dato : 07-01-09 19:55

Isang tao pinangalanan, Martin [TMM] nagsulat:

>Hej
>
>... Kunne forestille mig at det er lignende i en 12 tons lastvogn.

Det er ikke helt det samme. I en lastbil sidder chaufføren lige over
eller bag forhjulene.
I en bus sidder man langt foran forhjulene, og det giver en noget
anderledes oplevelse af manøvren.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-01-09 00:39

On Wed, 07 Jan 2009 00:20:06 +0100, Claus Frørup wrote:

> [...]
> den indgår i den almindelige køreundervisning, men man træner den
> ihærdigt ved udvidede køretekniske kurser.

Den er med i almindelig køreundervisning. Problemet er hvis begge undviger
til samme side. Det er nok ikke så ringe endda at bruge bremsen....

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-01-09 00:48

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Problemet er hvis begge undviger
> til samme side.

De kloge siger "altid undvige til højre hvis det er muligt" for det gør
folk pr refleks - så det gør den modkørende også hvis han undviger
overhovedet.

Fra : René Løweneck

Dato : 07-01-09 08:38

Hej Henrik !

> De kloge siger "altid undvige til højre hvis det er muligt" for det gør
> folk pr refleks - så det gør den modkørende også hvis han undviger
> overhovedet.

Det holder da ikke en meter.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Claus Frørup

Dato : 07-01-09 09:43

Isang tao pinangalanan, René Løweneck nagsulat:

>Hej Henrik !

>Det holder da ikke en meter.

Jeg læste engang en undersøgelse af tilsyneladende uforklarlige
trafikulykker i Australien, hvor udlændinge var involveret.
Man mente at en del af disse ulykker skyldtes reflekhandlinger, hvor
folk der er vant til højretrafik pr automatik drejede til højre....
Det er jo skidt, når man derved kommer over i modkørende trafik.
Jeg kan desværre ikke huske hvor artiklen stammer fra.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-01-09 18:16

René Løweneck <rene@loweneck.dk> wrote in

> Det holder da ikke en meter.

Prøv du at sige det til ham gutten der undveg til venstre og nu har 2-3 liv
på samvittigheden. Havde han undveget til højre var ulykken ikke sket.

Det er ren refleks at man undviger til højre for en forhindring i
trafikken.

Fra : Mikael

Dato : 07-01-09 14:59

On 6 Jan., 22:30, BikeManiac <lucasjen...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Tyskland? Nogen som véd hvad de køretekniske kurser på Jyllandsringen
> eller Ring Sjælland mere præcist går ud på?

Jeg kender ikke til indholdet at et køretekninsk kursus i DK, men man
kan komme på køretekniske kurser i stort set hele Europa. Volvo, BMW,
Mercedes og Audi holder deres egne kursus rundt omkring i Europa. De
er desværre temmeligt dyre, men der er mange forskellige kurser både i
pris og længde samt indhold.

Mikael

Fra : Lars [6710]

Dato : 08-01-09 14:36

Mikael skrev:

> Jeg kender ikke til indholdet at et køretekninsk kursus i DK

Hvis man slår sig nogle stykker sammen og bestiller et kursus, kan man,
inden for rimelighed, selv påvirke hvad kurset skal indeholde.

Jeg skal med mit firma på et 4 timers kursus på lørdag på Fredericia
Køretekniske anlæg.
Vi får (tror jeg da) undervisning både i bremse og sving teknik samt
undvigemanøvrer. Både på tør vej (så tør som den nu kan blive) og på
glatbane.
Specielt undvige delen ved jeg de gør meget ud af !

Desuden skal vi prøve nogle gimmicks som at sidde i en bil der vælter,
en tur i Spirituskørsel simulator osv osv

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-01-09 21:03

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Specielt undvige delen ved jeg de gør meget ud af !
>
> Desuden skal vi prøve nogle gimmicks som at sidde i en bil der vælter, en

Hvornår starter det? :)

--
Per