Hvorlænge holder batteri
Fra : oz3bto

Dato : 05-01-09 09:30

Hvis man nu har købt et sprit nyt batteri, Hvorlænge burde det så kunne tåle
at stå uden at blive taget ibrug ?

Overvejer nemlig kraftig at købe 2 nye til Terranoen inden vi skal til Norge
også tage dem med såen just in case (En af de ting jeg hellere vil slæbe med
og ikke få brug for som ikke have med også få brug for)

Batterierne vil kome til at stå tørt og frostfrit inde i hytten og hjemm
igen i værkstedet (Aldrig under 10 grader)

Fra : alexbo

Dato : 05-01-09 10:25

"oz3bto" <no@in.dk> skrev

> Hvis man nu har købt et sprit nyt batteri, Hvorlænge burde det så kunne
> tåle at stå uden at blive taget ibrug ?

10 år hvis det bliver ladet op hvert halve år.

> Overvejer nemlig kraftig at købe 2 nye til Terranoen inden vi skal til
> Norge også tage dem med såen just in case (En af de ting jeg hellere vil
> slæbe med og ikke få brug for som ikke have med også få brug for)

Så vil jeg foreslå at montere dem med det samme, og lade de gamle stå
derhejemme.

> Batterierne vil kome til at stå tørt og frostfrit inde i hytten og hjemm
> igen i værkstedet (Aldrig under 10 grader)

Hvis de står i hytten hjælper de ikke hvis du mister strømmen et andet sted,
Til brug ved hytten vil jeg foreslå at tage en lille lader med, og lade på
bilen hele tiden, det holder batterierne friske til start.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rene Efternavn

Dato : 08-01-09 14:00

oz3bto <no@in.dk> skrev:
> [...]
>
>Batterierne vil kome til at stå tørt
>og frostfrit inde i hytten og hjemm
>igen i værkstedet (Aldrig under 10 grader)

For snart mange år siden købte jeg et batteri fra "ham
batterimanden bag Frederiksberg station," og vi kom til at tale
om at holde batterier i live, og hans råd var at lade på dem en
times tid en gang om måneden.
Det gamle råd om at aflade dem en gang i mellem og så lade dem
op igen var fy-fy fordi når spændingen kommer under ca 10 Volt
begynder syren at æde blyet.
Der findes sikkert rigtig mange forskellige meninger om emnet,
men jeg har med held holdt et antal "halve lastvognssæt" altså
120Ah batterier i live i omkring 10 år.
De er helt sikkert ikke på toppen mere, men som startbatterier
på værkstedet og til diverse opgaver hvor man lige skal bruge
noget 12 Volt er det helt fint.
Så altså lade på dem ca en gang om måneden og holde øje med
syrestanden holder dem i gang i rigtig mange år.
Som vand bruger jeg enten vand fra en af mine luftaffugtere
eller fra fruens kondenstørretumbler...begge dele er i
princippet destilleret vand, og eftersom det jo er
et "affaldsprodukt" er det jo gratis.

Ren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-01-09 21:20

"Rene Efternavn (slet WMIZ6)" <godknows@WMIZ6ip.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det gamle råd om at aflade dem en gang i mellem og så lade dem
> op igen var fy-fy fordi når spændingen kommer under ca 10 Volt

Man kan "få" *) en speciallader, som ordner batteriet, hvis den har været
helt nede i spænding.

Den tager flere dage om at lade batteriet op igen.

*) Den koster 10.000+ kr. til en gaffeltruck - kender ikke prisen på ditto
billader.

--
Per