HTML: Link til toppen af siden.
Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 06-01-09 21:31

Hej igen.

På siden www.familien-pultz.dk/kirketegninger.htm vil jeg gerne
lave et link fra bunden af siden til toppen. Jeg har studeret i
html-tutorialen, men jeg kan alligevel ikke finde ud af det.
Er der en, der kan hjælpe?

Venlig hilsen Kirsten Pultz.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Holst

Dato : 06-01-09 21:39

Kirsten Elizabeth Pultz wrote:

> [...]
> lave et link fra bunden af siden til toppen. Jeg har studeret i
> html-tutorialen, men jeg kan alligevel ikke finde ud af det.

Indsæt noget i stil med følgende

<a name="toppen">

på det sted, hvor du vil hoppe til (dvs. toppen af siden).

Linket, der hopper til toppen skal så se sådan ud:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-09 21:45

Kirsten Elizabeth Pultz skrev:

> [...]
> lave et link fra bunden af siden til toppen. Jeg har studeret i
> html-tutorialen, men jeg kan alligevel ikke finde ud af det.

Et internt link laves med to elementer:

1. Der skal sættes et id der hvor der skal springes til.
2. Der skal laves et link.

1. <p id='toppen'>Bla bla bla bla ...

2. <a href='#toppen'>Til toppen</a>

Andet er der ikke i det, og på tilsvarende måde kan man springe
til alle steder på siden hvor man har brug for det.

Nogle laver et snydelink sådan uden at bruge en id:

2. <a href=''>Til toppen</a>

Det virker fordi en tom streng som link tolkes som siden selv, og
den åbnes altid i toppen.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-01-09 21:53

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nogle laver et snydelink sådan uden at bruge en id:
>
> 2. <a href=''>Til toppen</a>
>
> Det virker fordi en tom streng som link tolkes som siden selv, og
> den åbnes altid i toppen.

Ja. Enten er det IE eller også er det FF, som har en sjov tolkning af #.

Hvis man bruger en ikkedefineret ID, men linker til den med #, kommer
man også til toppen. F.eks. #top. Det er også en slags snydelink.

Jeg har som regel en header øverst med et ID, som jeg kan linke til, så
jeg behøver ikke bruge noget af det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 06-01-09 22:16

Tak for hjælpen til jer alle 3. Jeg fandt en løsning.

Venlig hilsen Kirsten.