Køkkenentreprise - hvem er ansvarlig?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-01-09 22:43

I forbindelse med salg af en andelsbolig har mægler påpeget at der er
noget elarbejde samt VVS, der ikke er i orden.

Både elarbejde og VVS er bestilt via et køkkenfirma i forbindelse med
opsætning at nyt køkken. Køkkenfirmaet har så benytttet sig af en
elektrikker samt en VVS'er.

Andelshaver har kun betalt penge til køkkenfirmaet.

Køkkenfirmaet siger nu, at sælger skal henvende sig til den
underlevenrandør, som har stået for elarbejde samt VVS.

Er det ikke modtageren af pengene samt dér hvor man har bestilt sit
køkken, som er ansvarlige og dermed også forpligtet til at udbedre fejl
og mangler?

Køkkenfirmaet har modtaget både elrapport og VVS rapport fra 2 uvildige
firmaer d. 29. december 2008 og blevet gjort opmærksom på at det skal
udbedres hurtigst muligt, da lejligheden er solgt og ny ejer flytter ind
primo januar 2009.

I dag 5. januar kontakter jeg køkkenfirmaet for at høre hvor i sagen de
er og får dér at vide, at han først i dag har set de 2 rapporter og har
i øvrigt en diskussion i telefonen med ham hvorvidt det er hans opgave
at løse problemerne.

Hvor lang tid er det rimeligt at køkkenfirmaet får til at finde en
elektrikker samt VVS'er samt færdiggøre det hele, før jeg kan rekvirere
dem selv og blot sende regningen til køkkenfirmaet, som i sin tid modtog
opgaven samt betaling?

Det drejer sig om nogle timers arbejde for både elektrikker og VVS'er.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-01-09 00:59

Jesper Haaber Gylling skrev den 05-01-2009 22:42:
> I forbindelse med salg af en andelsbolig har mægler påpeget at der er
> noget elarbejde samt VVS, der ikke er i orden.

Har mægler det? Det er vel snarere den vurderingsmand som foreningen
har godkendt til at vurdere forbedringer mv.

> [...]
>
> Er det ikke modtageren af pengene samt dér hvor man har bestilt sit
> køkken, som er ansvarlige og dermed også forpligtet til at udbedre fejl

Modtager af pengene vedrørende elarbejde og vvs-arbejdet er vel
elektriker hhv. vvs-manden.

Du som forbruger skal snarere tænke over om du fik en faktura fra
køkkenfirmaet eller de respektive håndværkere.

Den som har udstedt fakturaen skal du henvende dig til.
Hvor fakturaudsteder så fordeler pengene til er så ikke din hovedpine.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Fra : Henning

Dato : 06-01-09 08:37

> [...]
>
>Den som har udstedt fakturaen skal du henvende dig til.
>Hvor fakturaudsteder så fordeler pengene til er så ikke din hovedpine.

Der blev oprindelig dkrevet " Andelshaver har kun betalt penge til
køkkenfirmaet." Så du modsiger lidt dig selv.
Da jeg fik lavet køkken og bad, ved jeg ikke hvilken blikkenslager og
elektriker entrepenøren arbejdede sammen med, og det interesserer mig
heller ikke. Bare jeg har een kontaktperson.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-01-09 21:00

Henning skrev den 06-01-2009 08:36:

> Der blev oprindelig dkrevet " Andelshaver har kun betalt penge til
> køkkenfirmaet." Så du modsiger lidt dig selv.

næh. jeg tror du vælger at misforstå.

Jesper skal faktisk bare se, hvor den faktura han skal betale komme fra.
At fakturaudsteder (læs: køkkenfirmaet), så har en leverandør (læs:
elektriker og vvs) som skal betales med dele af fakturabeløbet....det er
uvedkommende for jesper.

sagt på anden måde: Naturligvis skal Jesper tage fat i
køkkenfirmaet....at køkkenfirmaet så vrider sig lidt....tja, det bliver
så ret træls for Jesper.

> Da jeg fik lavet køkken og bad, ved jeg ikke hvilken blikkenslager og
> elektriker entrepenøren arbejdede sammen med, og det interesserer mig
> heller ikke. Bare jeg har een kontaktperson.

Hvad har det med den aktuelle situation at gøre, hvad du fik gjort.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-01-09 09:30

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> Har mægler det? Det er vel snarere den vurderingsmand som foreningen
> har godkendt til at vurdere forbedringer mv.

Ja mægleren har påpeget at der er fejl og mangler ved el og VVS.

> Modtager af pengene vedrørende elarbejde og vvs-arbejdet er vel
> elektriker hhv. vvs-manden.

Ja det er det vel, hvis køkkenfirmaet har betalt el og VVS manden, men
fakturaen er fra køåkkenfirmaet, som også skrevet i første indlæg.

> Du som forbruger skal snarere tænke over om du fik en faktura fra
> køkkenfirmaet eller de respektive håndværkere.

Det har jeg allerede skrevet en gang.

> Den som har udstedt fakturaen skal du henvende dig til.
> Hvor fakturaudsteder så fordeler pengene til er så ikke din hovedpine.

Enig.

Fra : Henning

Dato : 06-01-09 08:37

>Andelshaver har kun betalt penge til køkkenfirmaet.
>
>Køkkenfirmaet siger nu, at sælger skal henvende sig til den
>underlevenrandør, som har stået for elarbejde samt VVS.

Hvordan skal sælger vide hvem det er, når han kun har betalt til
køkkenfirmaet og kun har faktura fra dem?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-01-09 09:30

Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> Hvordan skal sælger vide hvem det er, når han kun har betalt til
> køkkenfirmaet og kun har faktura fra dem?

Det ved sælger godt, da sælger ofte var hjemme mens køkkenet blev lavet.

I øvrigt har køkkenfirmaet også givet telefonnummer/kontaktperson til el
og vvs manden.

Fra : Henning

Dato : 06-01-09 11:13

>Det ved sælger godt, da sælger ofte var hjemme mens køkkenet blev lavet.
Jeg var også hjemme da vores bad blev lavet, men jeg hæftede mig ikke
ved hvad der evt. stod på en t-shirt?

>I øvrigt har køkkenfirmaet også givet telefonnummer/kontaktperson til el
>og vvs manden.
Det fik jeg også, og slettede dem da badet var færdigt?

Det er ikke forbrugerens opgave at holde styr på hvilke håndværkere
entrepenøren arbejder sammen med.