Vedr. ekstraforsikring på bærbar computer
Fra : Jonas Jalling

Dato : 05-01-09 21:02

Hej alle,

Min søster købte for knap 3 år siden en bærbar computer for 7.500kr.
Ved købet tegnede hun en ekstraforsikring som gælder i 3 år.
I oktober, 2008, kom hun under noget skolearbejde til at spilde en kop
the i computeren. Forsikringen (den hun tilkøbte) har nu sagt god for
at computeren er totalskadet. Så langt så godt.
Forhandleren (tidl. Merlin, nu Expert) har nu fortalt hende at hun kan
få en ny computer til en værdi af 2.995,- kr, da det tilsvarer en
computer med samme specifikationer idag. Intet problem i det.
Eller jo - for Expert har ikke nogen computer med tilsvarende
specifikationer til den pris. Dvs. at hun skal lægge penge til selv,
eller få en computer med dårligere specifikationer. Kan det være
rigtigt?

I policen står der noget i retning af: (jeg kan få den rigtige tekst
i morgen) .. ved totalskade erstattes udstyret med tilsvarende eller
bedre specifikationer.

Er der noget at diskutere i denne sag? Skal Merlin/Expert ikke tilbyde
den billigste computer med tilsvarende specifikation?

Mvh Jonas Jalling

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-01-09 21:35

Jonas Jalling skrev:

> I policen står der noget i retning af: (jeg kan få den rigtige tekst
> i morgen) .. ved totalskade erstattes udstyret med tilsvarende eller
> bedre specifikationer.

Teksten er temmelig vigtig, så den nøjagtige tekst vil
hjælpe til et korrekt svar.

> Skal Merlin/Expert ikke tilbyde
> den billigste computer med tilsvarende specifikation?

Hvis teksten siger det, som du skriver ovenfor, så jo - som
minimum.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jonas Jalling

Dato : 05-01-09 21:36

Kim Ludvigsen wrote:

> Teksten er temmelig vigtig, så den nøjagtige tekst vil hjælpe til et
> korrekt svar.

> Hvis teksten siger det, som du skriver ovenfor, så jo - som minimum.

Hej Kim,

tak for svar. Ja jeg ved at teksten afgører ALT. Jeg sad i min
frustration og måtte bare komme ud med noget. Jeg kommer med den fulde
tekst snarest.

Mvh Jonas

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 05-01-09 23:10

Jonas Jalling skrev:
> [...]
>
> Er der noget at diskutere i denne sag? Skal Merlin/Expert ikke tilbyde
> den billigste computer med tilsvarende specifikation?

Der står følgende:

---
Erstatningsgrundlag:
- Skadet udstyr erstattes med reparationsomkostninger.
- Overstiger reparationsomkostningerne værdien af et til-
svarende apparat, erklæres udstyret for totalskadet.
- Udstyr, der er blevet totalskadet erstattes med teknisk
tilsvarende udstyr - dog maksimalt det betalte købsbeløb,
som fremgår af policen. Forsikringen ophører efter denne
skadeshændelse og der ydes ikke ristorno.
- Får forsikringstageren genleveret et nyt apparat uden, at
der er tale om en totalskade, fortsætter forsikringen på det
nye apparat.
- Forsikringstageren er forpligtet til at anvende Merlin eller en
af Merlin anvist reparatør til reparationer/genleveringer efter
denne forsikring.
- Forsikringen udbetaler ikke kontanterstatning.
- Ved totalskade ydes erstatningen, når forsikringsselskabet
har godkendt anmeldelsen.
---

Jeg vil stadig mene at de 2.995,- ikke holde, men stadig en computer

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-01-09 23:27

"Jonas Bo Jalling" skrev

> Jeg vil stadig mene at de 2.995,- ikke holde, men stadig en computer
> med tilsvarende specifikationer.

"dog maksimalt det betalte købsbeløb,"

.... desværre

- Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-01-09 23:30

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> writes:

> "dog maksimalt det betalte købsbeløb,"
>
> ... desværre

Og derfor er de forsikringer typisk ikke en hel masse bevendt. Man
skal ALTID læse det med småt meget grundigt.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Jonas Jalling

Dato : 06-01-09 09:02

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Og derfor er de forsikringer typisk ikke en hel masse bevendt. Man
> skal ALTID læse det med småt meget grundigt.
>
> Mvh Trine

Jamen det er jo netop det jeg har gjort. Og det er netop det som
forretningen ikke følger.

Jeg tror altså at I er galt på den, Peter og dig.

Mvh Jonas

Fra : Carsten

Dato : 06-01-09 09:59

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen det er jo netop det jeg har gjort. Og det er netop det som
> forretningen ikke følger.
>
> Jeg tror altså at I er galt på den, Peter og dig.

Det er de netop ... dit "maksimale købsbeløb" er jo netop de 7.500 så det er
slet ikke i spil.

Carsten

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-01-09 10:50

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> writes:

> Jamen det er jo netop det jeg har gjort. Og det er netop det som
> forretningen ikke følger.
>
> Jeg tror altså at I er galt på den, Peter og dig.

Det har du helt ret i. Jeg havde læst det som at hun havde betalt de
2.995 dengang.

Så hun skal have en tilsvarende computer, dog må den ikke koste mere
end 7.500 kroner.

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 05-01-09 23:31

Peter Lykkegaard skrev:
> "Jonas Bo Jalling" skrev
>>
> "dog maksimalt det betalte købsbeløb,"
>
> ... desværre
>
> - Peter

Jamen det betalte/oprindelige købsbeløb var jo 7.500,- har jeg
misforstået dit "desværre" ??

Mvh Jonas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-01-09 23:31

Peter Lykkegaard skrev:
> "Jonas Bo Jalling" skrev
>>
> "dog maksimalt det betalte købsbeløb,"
>
> ... desværre

Ikke noget problem, jf. det første indlæg i tråden kostede
computeren 7.500 i sin tid.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Mr. Larsen

Dato : 05-01-09 23:36

Peter Lykkegaard har bragt dette til os:

Som var 7.500Kr

Så hvorfor "desværre"?

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-09 09:02

Peter Lykkegaard skrev:

> "dog maksimalt det betalte købsbeløb,"

Det betalte købsbeløb var 7'500 kr.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-01-09 09:27

"Bertel Lund Hansen" wrote

> Det betalte købsbeløb var 7'500 kr.

Jaja der er ingen grund til at gentage det :)
Hmm så kan jeg jo lære at lade være med at fedte på usenet og se film på
samme tid ...

- Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-01-09 23:34

Jonas Bo Jalling skrev:

> - Udstyr, der er blevet totalskadet erstattes med teknisk
> tilsvarende udstyr - dog maksimalt det betalte købsbeløb,
> som fremgår af policen.

Det er ret tydeligt, at din søster skal have teknisk
tilsvarende udstyr. Der står intet om beløb - bortset fra
beløbsgrænsen, som ikke er aktuel i dette tilfælde. Måske
hun skulle kontakte forsikringsselskabet og lade dem belære
Expert.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk