Returret fra net-butikker i EU
Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 04-01-09 13:40

Reglerne står gennemgået her:
http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/ehandel/fortryd0/

Men jeg kan ikke gennemskue om alle de ting der står reelt gælder i EU, da
de også skriver:

"De andre EU-lande kan have regler omkring fortrydelsesretten, som afviger
fra de danske regler, og det er derfor en god ide at undersøge betingelserne
for fortrydelsesretten, før du handler."

Så er siden reelt blot en gennemgang af danske regler krydret med antal dage
butikker i de øvrige EU lande skal tilbyde "en eller anden form for"
returret? Eller er hele beskrivelsen gældende for EU, og de enkelte EU lande
har kun mulighed for at lave forholdende endnu bedre end angivet i
beskrivelsen?

På forhånd tak

Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-01-09 21:07

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> skrev i en meddelelse
> Reglerne står gennemgået her:
> http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/ehandel/fortryd0/
>
> Men jeg kan ikke gennemskue om alle de ting der står reelt gælder i EU, da
> de også skriver:

Alle tingene gælder i alle Eu-lande.
Hvor det er generelle betragtninger gælder de generelt i alle alnde, og hvor
de er specificeret på land gælder de specifikt i det land.

Om fortrydelsesfristen angives feks. i andet afsnit:
I Danmark er fristen for at fortryde 14 dage, men når du handler på en
udenlandsk hjemmeside, er det ofte sælgers lands lov, der gælder. Fristen
kan dog ikke blive kortere end 7 hverdage, fra du har modtaget varen. Hvis
du vil vide, hvor lang fortrydelsesfristen er i et andet EU-land, finder du
svaret i vores oversigt over fortrydelsesfrister i de enkelte EU-lande.

> "De andre EU-lande kan have regler omkring fortrydelsesretten, som afviger
> fra de danske regler, og det er derfor en god ide at undersøge
> betingelserne for fortrydelsesretten, før du handler."

Se feks ovenfor, hvrdan det skal forstås konkret.

> [...]
> returret? Eller er hele beskrivelsen gældende for EU, og de enkelte EU
> lande har kun mulighed for at lave forholdende endnu bedre end angivet i

Beskrivelsen er dækkende for den generelle resttilstand, og så vidt jeg kan
se også på den konkrete retstilstand i de lande der er beskrevet.

Fortrydelsesretten er givet i et EU-direktiv og fastsætter minimumskrv til
de enkelte landes lovgivning. Hver land kan fastsætte mere vidtgående regler
end krævet af EU.

/Per

Fra : SVT

Dato : 04-01-09 21:12

Hej Peter

Beskrivelsen er ikke gældende for hele EU, som der også står i artiklen. Den
gælder kun for Danmark.
Der står endvidere hvor længe fortrydelseretten er i andre EU-lande, NEDERST
i artiklen.

Efter hvad jeg kan se, bygger de danske regler om fjernslag på
EF-direktivet: Directive 97/7/EC of the European Parliament and of the
Council of 20 May 1997 on the protection of consumers in respect of distance
contracts.

Der er her tale om MINIMUMSHARMONISERING, altså et forsøg på at skabe
ensrettet minimumsregler for hele EU-området. Det står så frit for
medlemstaterne at give bedre beskyttelse af forbrugerne.

"The consumer has at least seven working days to cancel the contract without
penalty where the supplier has met his obligations relating to the provision
of information"(7-dages returret i alle tilfælde)

"Member States may adopt more stringent provisions, provided these are
compatible with the Treaty, such as a ban on the marketing of certain goods
and services through distance contracts."(Minimumsdirektiv)

Hvorvidt de danske regler eller andre medlemslande regler finder anvendelse
ved bedømmelse af en eventuel tvist mellem parterne er et INTERNATIONALT
LOVVALGSSPØRGSMÅL. Altså hvilket lands lovgivning skal finde anvendelse ved
bedømmelse af tvisten. Det afhænger af hvor en evt. retssag anlægges og
hvilke lovvalgsregler de enkelte lande har.

Men altså minimum 7-dages fortrydelsesret i alle EU-lande.

Hilsen
Søren

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 08-01-09 11:15

Tak for svar Søren og Per,

Som i jo sikkert har opdaget er jeres svar ret modstridende, hvilket blot
bekræfter at det ikke kun er mig der ikke forstår teksten på siden
Jeg har derfor skrevet til dem for et par dage siden, men desværre stadig
ikke fået noget svar.

Jeg vender tilbage når/hvis de svarer på mit egentlig ret simple
spørgsmål...

/Peter

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 08-01-09 14:31

> Jeg vender tilbage når/hvis de svarer på mit egentlig ret simple
> spørgsmål...

Og det kom så her: (Sammen med 6 siders pdf med Fjernsagsdirektivet)

<Start>
Kære Peter D. Jørgensen,

Tak for din mail med spørgsmål til fortrydelsesretten ved fjernsalg.

Reglerne om fortrydelsesret følger af et EU-direktiv, som har fastsat en
række minimumsregler, der gælder når forbrugere køber af varer og
tjenesteydelser fra erhvervsdrivende ved fjernsalg - altså hvor køber og
sælger aldrig møder hinanden.

Da direktivet kun fastsætter den nedre grænse, er der nogle lande i EU, der
har valgt at indføre et højere forbrugerbeskyttelsesniveau, og derfor
varierer reglerne fra land til land. EU medlemsstaterne kan imidlertid ikke
indføre regler, der stiller forbrugerne dårligere.

Vi har skrevet temaet om fortrydelsesret med udgangspunkt i direktivteksten
og dermed det niveau af beskyttelse, europæiske forbrugere som minimum er
sikret. De steder Danmark og danske regler er nævnt, er hvor vi har indført
andre regler. Afsnittet beskriver således minimumsbeskyttelsen i hele EU.

Vi har ikke kendskab til den nøjagtige implementering af direktivet i de
øvrige EU-lande, men hvis du mener, at du i et konkret tilfælde ikke har
fået de rettigheder, du har krav på, vil vi gerne forsøge at hjælpe dig
gennem vores netværk.

Med venlig hilsen

Louise ...

Fuldmægtig

<Slut>

Så Per havde ret, men til Sørens forsvar vil jeg også sige at teksten altså
er noget tvetydig

Jeg har sendt et forslag til hende om at ændre teksten, og efter 5 minutter
fik jeg at vide at det ville de tage med i deres overvejelser når den skulle
opdateres.

/Peter