Klip for mobilsnak !
Fra : Per

Dato : 04-01-09 11:08

Der er åbenbart nu flertal for at indføre klippekorts-ordningen for
bilkørsel og mobilsnak.

http://politiken.dk/indland/article622766.ece

Der er ligefrem et bredt flertal for dette.

Der er nok mange unge mennesker der mister deres kort, hvis de ikke ændrer
adfærd.

Det kan være at folk nu begynder at smide walkie-talkier i deres biler - for
det er ikke ulovligt at bruge den slags under kørsel.

/ Per

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 11:27

Det er da ikke en dag for tidligt at få gjort noget ved det unødvendige og
farlige mobilsnakkeri samtidigt med man kører.
Jeg hilser indgrebet velkommen.

Knut

Fra : Brian H

Dato : 04-01-09 12:28

"Knut" <e-mail@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Det er da ikke en dag for tidligt at få gjort noget ved det unødvendige og
> farlige mobilsnakkeri samtidigt med man kører.
> Jeg hilser indgrebet velkommen.

Når vi er i gang så giv da klip for at ryge, pille næse, spise, læse
Berlingeren osv osv...
Især rygning, det gavner også brugtprisen for automobilet ved evt. salg :)

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 13:02

"Brian H" <brian@something.com> wrote in message
> [...]
> Berlingeren osv osv...
> Især rygning, det gavner også brugtprisen for automobilet ved evt. salg :)

Jamen lad os da tage nogen af dem med - men husk det handler om
trafiksikkerhed for alle andre og ikke privatøkonomiske interesser.

Knut

Fra : alexbo

Dato : 04-01-09 11:33

"Per" skrev

> Det kan være at folk nu begynder at smide walkie-talkier i deres biler -
> for det er ikke ulovligt at bruge den slags under kørsel.

Næh, det er vist heller ikke ulovligt at bruge signalflag,
men de har samme ulempe som walkier man kan kun komme i kontakt med andre
med samme kommunikationsform, og de skal ikke være for langt væk.

Et walkiesæt kan være fint til at holde billig kontakt mellem et par biler
på ferietur, og for truckdrivers der bare vil have kontakt til nogen i
nærheden, men som alternativ til telefon er walkie håbløst.

§ 55 a. Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdte
mobiltelefoner.
Stk. 2. Trafikministeren kan fastsætte nærmere regler om brug af andet
teleudstyr og lignende under kørsel.

Jeg er så ikke klar over hvad Stk.2 dækker over, måske håndholdt walkie og
signalflag.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 05-01-09 09:02

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> på ferietur, og for truckdrivers der bare vil have kontakt til nogen i
> nærheden, men som alternativ til telefon er walkie håbløst.

Hej Alex

En alm Walkie-talkie idag, med sine 4 Watt udgangs effekt, kan såmen snildt
række op imod 30-40 Km fra bil til base station. Endeligt er der jo mulighed
for at montere en decideret HF station, som man godt nok skal have
certifikat til at måtte bruge, men med en sådan har jeg selv snakket med
hele Europa, mellemøsten og både nord- og sydamerika. De er ikke særligt
dyre og ikke specielt svære at få tilladelsen til at bruge.

Walkie-Talkie er andet end de små og kun begrænset brugbare stationer fra T.
Hansen og Harald Nyborg. De kan være meget fine, men rækker som oftest kun
ganske kort. Men mulighederne er mange, hvis man vil række længere og tale
med flere.

Mvh

Finn Stampe Mikkelsen
Kortbølge Radioamatør siden 1991

Fra : alexbo

Dato : 05-01-09 10:42

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev

> En alm Walkie-talkie idag, med sine 4 Watt udgangs effekt, kan såmen
> snildt række op imod 30-40 Km fra bil til base station.

Fra bil til base 30-40 km. er ikke ret meget af et alternativ til en
mobiltelefon der kan række fra bil til alle andre telefoner over hele
jorden.

> [...]
>er ikke særligt dyre og ikke specielt svære at få tilladelsen til at bruge.

Jeg sikker på at Walkie-Talkie og kortbølgeradio er en interessant og billig
kommunikationsform for entusiaster, men et alternativ til en mobiltelefon er
det ikke.
Jeg har lidt svært ved at se at nogen skulle finde på at få monteret en HF
station for at omgå lovgivningen om et klip for håndholdt telefon, det må
være nemmere og bedre med en håndfri montering af telefonen.

Det har længe været forbudt at tale i håndholdt telefon, nu kommer det måske
til at koste et klip oveni.
At det skulle give et opsving for Walkie-Talkie tror jeg ikke på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 05-01-09 11:30

> [...]
> måske til at koste et klip oveni.
> At det skulle give et opsving for Walkie-Talkie tror jeg ikke på.

Hej Alex

Du har helt sikkert ret i, at det næppe vil få et opsving pga denne evt.
lovgivning, men det bruges bestemt som et alternativ indbyrdes imellem dem
der har den hobby alligevel. Jeg kunne ikke drømme om at ringe til en der
kan træffes på det andet. Der er det jo ganske gratis at kommunikere...

Ville også blot gøre opmærksom på, at walkie-talkie er meget andet end de
små pjat-radioer man kan købe hos THansen o.l. De er sjove for børn og til
ferie kommunikation imellem de biler der skal følges ad, men seriøs
kommunikation kan de ikke bruges til.

/Finn Stampe Mikkelsen
++++

Fra : Holst

Dato : 04-01-09 11:38

Per wrote:

> [...]
>
> Der er ligefrem et bredt flertal for dette.
>
> Der er nok mange unge mennesker der mister deres kort, hvis de ikke ændrer

Det lyder fint, synes jeg. Om det rammer unge mennesker hårdere end
ældre, ved jeg nu ikke. Faktisk synes jeg, at det er 40-60 års
segmentet, jeg oftest ser sidde med en mobiltelefon for øret ude i
trafikken.

> Det kan være at folk nu begynder at smide walkie-talkier i deres biler - for
> det er ikke ulovligt at bruge den slags under kørsel.

Næppe.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 05-01-09 10:29

Holst wrote:

> [...]
> ældre, ved jeg nu ikke. Faktisk synes jeg, at det er 40-60 års
> segmentet, jeg oftest ser sidde med en mobiltelefon for øret ude i

Sjovt nok også min opfattelse... Undrede mig også meget over at det var
de unge han gik efter der, de fleste jeg ser tale i håndholdt telefon
under kørsel er også middelalderende. Har faktisk den opfattelse af unge
generelt er bedre til at bruge headset (måske er det pga. teknikken der
er nemmere for de unge?).

/Johan

Fra : Henning

Dato : 04-01-09 12:11

>Der er nok mange unge mennesker der mister deres kort, hvis de ikke ændrer
>adfærd.

Rart at høre, at segmentet 18-75 år kategoriseres som "unge
mennesker". Så føler man sig pludselig ikke så gammel mere

Fra : Holst

Dato : 04-01-09 12:18

Henning wrote:

> Rart at høre, at segmentet 18-75 år kategoriseres som "unge
> mennesker". Så føler man sig pludselig ikke så gammel mere

Faktisk synes jeg mest, jeg ser BT headsets hos segmentet 18-30 år.

Fra : Henning

Dato : 04-01-09 12:56

On Sun, 04 Jan 2009 12:18:28 +0100, Holst <newsfeb08@shelter.dk>
wrote:

>Faktisk synes jeg mest, jeg ser BT headsets hos segmentet 18-30 år.

Og sjovt nok midaldrende mænd i store biler som ikke har råd til denne
anordning Ud over håndværkere og andre som bruger bilen som
værktøj.

Fra : Per

Dato : 04-01-09 13:03

Henning wrote:

> Og sjovt nok midaldrende mænd i store biler som ikke har råd til denne
> anordning Ud over håndværkere og andre som bruger bilen som
> værktøj.

Jeg fatter ikke at folk overhovedet gider sidde med "røret" oppe ved øret.

Jeg kan slet ikke se nogen fordel ved det fremfor et headset BT eller kabel.
Det er da dødbesværligt og irriterende at køre med kun 1 hånd fri.

/ Per

Fra : Holst

Dato : 04-01-09 13:23

Per wrote:

> Jeg fatter ikke at folk overhovedet gider sidde med "røret" oppe ved øret.

Smag og behag. Jeg fatter ikke, at folk gider sidde med et headset
stoppet i øret hele tiden.

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 14:57

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> wrote in message

> Smag og behag. Jeg fatter ikke, at folk gider sidde med et headset stoppet
> i øret hele tiden.

Jeg fatter ikke behovet for overhovedet at tale i telefon samtidig med at
man kører!

Knut

Fra : Hauge

Dato : 04-01-09 15:05

Knut wrote:
> Jeg fatter ikke behovet for overhovedet at tale i telefon samtidig
> med at man kører!

Det er vist ikke det eneste du ikke fatter.

/Hauge

Fra : Ralph

Dato : 04-01-09 15:15

"Knut" <e-mail@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg fatter ikke behovet for overhovedet at tale i telefon samtidig med at
> man kører!

Vi er faktisk nogle der lever af det.

--
Ralph

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 15:27

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message

> Vi er faktisk nogle der lever af det.

Så må I lære at nøjes med at udføre en af opgaverne samtidigt. Enten tale i
telefon (og alt muligt andet) eller køre!

Knut

Fra : Ralph

Dato : 04-01-09 15:33

"Knut" <e-mail@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Så må I lære at nøjes med at udføre en af opgaverne samtidigt. Enten tale
> i telefon (og alt muligt andet) eller køre!

Jeg har en familie, så jeg nøjes med 60 timers arbejdsuge - ellers tak for
det gode råd.

--
Ralph

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 15:50

> Jeg har en familie, så jeg nøjes med 60 timers arbejdsuge - ellers tak for
> det gode råd.

Hvis du er så glad for din familie, hvorfor vil du så sætte dit eget og
andres liv på spil ved at udføre 2 uforenelige aktivitieter samtdidigt.

Knut

Fra : Ralph

Dato : 04-01-09 16:17

> Hvis du er så glad for din familie, hvorfor vil du så sætte dit eget og
> andres liv på spil ved at udføre 2 uforenelige aktivitieter samtdidigt.

Jeg regner med at lovgiverne lovgiver udfra fakta, og hvis lovgivningen
giver mig lov til at snakke i telefon mens jeg kører, så må disse to
aktiviteter vel være forenelige - udfra den betragtning kan jeg ikke være
mere ligeglad med hvad du mener.

--
Ralph

Fra : Hauge

Dato : 04-01-09 16:24

Knut wrote:
> Hvis du er så glad for din familie, hvorfor vil du så sætte dit eget
> og andres liv på spil ved at udføre 2 uforenelige aktivitieter
> samtdidigt.

Så skal konen jo heller ikke sidde ved siden af, svigermor skal da heller,
heller ikke de små unger i barnestolen for de bruger 99% af tøsernes tid når
de prøver at køre bil.

Så der er *mange* andre ting der er værre end mobilen, især den med
barnestolen.

/Hauge

Fra : Volger Garfield

Dato : 04-01-09 19:21

On Sun, 4 Jan 2009 15:50:05 +0100, "Knut" <e-mail@mail.dk> wrote:

>Hvis du er så glad for din familie, hvorfor vil du så sætte dit eget og
>andres liv på spil ved at udføre 2 uforenelige aktivitieter samtdidigt.

Hvad er:
aktivitieter
samtdidigt
??

Volger

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 19:31

"Volger Garfield" <Volger@nowhere.invalid> wrote in message

> Hvad er:
> aktivitieter
> samtdidigt
> ??

Det er tyrkere!

Knut

Fra : Volger Garfield

Dato : 04-01-09 20:30

On Sun, 4 Jan 2009 19:30:51 +0100, "Knut" <e-mail@mail.dk> wrote:

>Det er tyrkere!

Og?
Det er altså ikke "værre" med din forbitrelse over det danske sprogs
forfald, end at du ikke gider "løbe skramlet igennem", inden det
bliver sendt!

Volger

Fra : Mr. Larsen

Dato : 04-01-09 19:31

Volger Garfield har bragt dette til os:

> Hvad er:
> aktivitieter
> samtdidigt
> ??

Hvad søren, overholder Knut ikke selv stavelovgivningen.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : N_B_DK

Dato : 05-01-09 08:07

"Knut" <e-mail@mail.dk> wrote in message

> Hvis du er så glad for din familie, hvorfor vil du så sætte dit eget
> og andres liv på spil ved at udføre 2 uforenelige aktivitieter
> samtdidigt.

Hvorfor kører du ikke en lang tur, du evner jo åbenbart ikke at tale
under kørselen, og så magter du jo slet ikke at skrive.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-09 15:38

Knut wrote:

> Så må I lære at nøjes med at udføre en af opgaverne samtidigt.

Da gik det galt med logikken

Fut

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-01-09 15:45

> Så må I lære at nøjes med at udføre en af opgaverne samtidigt. Enten tale
> i telefon (og alt muligt andet) eller køre!

Hvorfor skal min arbejdsdag forlænges med 2 timer bare fordi du ikke kan
finde ud af at snakke og køre bil samtidig? Og man behøver hverken at bruge
hænder eller have noget i øret, hvis man helst er fri.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-09 15:54

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> kan finde ud af at snakke og køre bil samtidig? Og man behøver
> hverken at bruge hænder eller have noget i øret, hvis man helst er

Kører du bil med fødderne

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 15:54

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Hvorfor skal min arbejdsdag forlænges med 2 timer bare fordi du ikke kan
> finde ud af at snakke og køre bil samtidig? Og man behøver hverken at
> bruge hænder eller have noget i øret, hvis man helst er fri.

Alle seriøse undersøgelser viiser, at du ikke er istand til at koncentrere
dig om disse 2 aktiviteter samtidigt - manglende koncentration om telefonen
har sjældent de store konsekvenser for andre end dig selv - derimod kan
manglende koncentration omkring kørslen påvirke andre for eksempel mig. Jeg
har ingen lyst til at blive tromlet ned bare fordi du har mere travlt med en
forretningssamtale eller en lovestory end at kigge over højre skulder og
checke om jeg kommer der på min cykel.

Knut

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-01-09 16:00

"Knut" wrote

> Alle seriøse undersøgelser viiser ...

Har du ikke et link til de undersøgelser?

NB! Det hedder "viser" ikke "viiser"

- Peter

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 16:06

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
> "Knut" wrote

> Har du ikke et link til de undersøgelser?
>
> NB! Det hedder "viser" ikke "viiser"

Helt enig!

Knut

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-01-09 16:09

"Knut" wrote

> "Peter Lykkegaard" wrote >> "Knut" wrote

> Helt enig!

Det var et link jeg var ude efter - ikke alle dine stavefejl

- Peter

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 17:04

De link finder du blandt andet hos Per Christoffersen lidt længere nede i
tråden.

Knut

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-09 17:15

Knut wrote:
> De link finder du blandt andet hos Per Christoffersen lidt længere
> nede i tråden.

Ja nasse på andres arbejde kan du finde ud
af, men du ventede selvfølgelig også med at
svare til det passede i dit kram

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 18:10

<Just> wrote in message

> Ja nasse på andres arbejde kan du finde ud
> af, men du ventede selvfølgelig også med at
> svare til det passede i dit kram

Nej, men jeg skal jo først vide at duhar rejst et spørgsmål før jeg kan
sætte en søgning igang - det var der jo så ingen grund til, da Per C havde
gjort det.

Knut

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-09 18:20

Knut wrote:
> <Just> wrote in message

> Nej, men jeg skal jo først vide at duhar rejst et spørgsmål før jeg
> kan sætte en søgning igang - det var der jo så ingen grund til, da
> Per C havde gjort det.

Hvad er en duhar?

Fra : Volger Garfield

Dato : 04-01-09 19:39

On Sun, 4 Jan 2009 18:10:18 +0100, "Knut" <e-mail@mail.dk> wrote:

>Nej, men jeg skal jo først vide at duhar rejst et spørgsmål før jeg kan
>sætte en søgning igang - det var der jo så ingen grund til, da Per C havde
>gjort det.

Hvad er:
duhar
igang
?

Volger

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-09 16:00

Knut wrote:
> [...]
> forretningssamtale eller en lovestory end at kigge over højre skulder
> og checke om jeg kommer der på min cykel.

Må håbe det sker inden ordningen træder i kraft :(

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-01-09 16:32

> Alle seriøse undersøgelser viiser, at du ikke er istand til at koncentrere
> dig om disse 2 aktiviteter samtidigt

Selvføgelig kan man tale med sine passagerer eller i telefon samtidig med at
man kører bil. Man kan også se sig for, dreje og skifte gear samtidig. Selv
stoppe for rødt lys klarer jeg mens jeg hører radio.

I øvrigt forudsætter du at man kører bykørsel. Rigtig mange km bliver kørt
på landevej og motorvej.

> forretningssamtale eller en lovestory end at kigge over højre skulder og
> checke om jeg kommer der på min cykel.

Du mener ikke jeg kan gøre begge dele? Må jeg så heller ikke samtale med
passagererne eller høre radio?

Mvh Maria

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 17:02

> [...]
> på landevej og motorvej.

> Du mener ikke jeg kan gøre begge dele? Må jeg så heller ikke samtale med

I princippet nej - hvis det tager din opmærksomhed væk fra trafikken!

Knut

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-01-09 19:06

> I princippet nej - hvis det tager din opmærksomhed væk fra trafikken!

Jamen det gør det ikke - det gør telefonen for resten heller ikke.

Mvh Maria

Fra : Ralph

Dato : 04-01-09 16:43

> Alle seriøse undersøgelser viiser, at du ikke er istand til at koncentrere
> dig om disse 2 aktiviteter samtidigt - manglende koncentration om
> telefonen

Kan du ikke lige finde bare een enkelt af disse seriøse undersøgelser - jeg
svært ved at kunne gennemskue forskellen på at snakke i telefon, se på GPS,
skifte radiokanal, grine af "de sorte spejdere", tænke over om elafgiften
nu skal stå i debet eller kredit, minde sig selv om at man skal huske at
køre over Viborg hjem, undersøge dieselforbrug pr kørt kilometer, chekke
olien, lave et notat på diktafonen om at man skal bestille nye tonerpatroner
i aften, husk det nu, dreje ind mod Viborg, finde adressen på kunden i
Viborg, tænke over hvad man skal lave til aftensmad, UPS køre ind til
Statoil - der er diesel til 7 kroner, indstille GPS til Viborgadresse,
drikke lidt af den vand man købte på Statoil, PIS-GPS den vil have mig ind
på busgaden, når der var en parkeringsplads, glæde sig over endnu et godt
salg, kunden var også glad, så skal han bare igang, se på klokken, kan man
ringe efter 16:00 narj, lave et notat om at Søren skal lave programmet
specielt til den nye kunde, konen ringer huske at købe durummel, har de det
i dagli' brugsen, narj, jeg venter s'gu til Skive, der har de det, go ide
fem håndklæder til en hund, jeg vender lige forbi datteren, så kan hun få de
to af dem plus lidt rugbrød og hamburgerryg og ost, ikke meget sparet
alligevel, men så blev hun da glad, gad vide om hundene har opført sig
ordentligt idag, hov huske at bestille tid ved dyrlægen snarest, så, så er
man allerede hjemme, naboen på besøg, jeg snupper s'gu lige tre øl med ind
fra garagen.

Dette kunne sagtens være en typisk eftermiddag for mig MENS jeg kører
bil(dog ikke mens jeg tanker og indstiller GPS) - er det så unormalt?

--
Ralph

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-01-09 17:01

> "Knut" <e-mail@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kan du ikke lige finde bare een enkelt af disse seriøse undersøgelser -
> jeg

Der skulle være lidt at gå igang med i noterne til denne artikel:
http://www.livogtrafik.dk/mobiltelefonkoersel.htm

En ældre sag:
http://www.sikkertrafik.dk/9a000f/base/112a2774

Det tog næsten 4 minutter vha. Google at finde ...

/Per

Fra : Ralph

Dato : 04-01-09 17:14

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> En ældre sag:
> http://www.sikkertrafik.dk/9a000f/base/112a2774
> Det tog næsten 4 minutter vha. Google at finde ...

Jamen de kommer jo til to fuldstændig forskellige konklussioner, den fra
livogtrafik, siger : "Flere videnskabelige undersøgelser har samstemmende
dokumenteret at mobiltelefoni under bilkørsel firedobler (4-dobler!)
ulykkesrisikoen. Brug af håndholdte telefoner er som følge deraf forbudt i
en lang række lande. Men ulykkesrisikoen har vist sig at være den samme
uanset om mobilen er håndholdt eller håndfri "

sikkertrafiks undersøgelser viser:
Ved brug af håndholdt telefon kørte bilen oftere ud over vognbanen under
telefonsamtalen i forhold til før eller efter opkald, medens der ingen
forskel var ved brug af håndfri telefon

--
Ralph

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-01-09 17:37

"Per Christoffersen" wrote

> Det tog næsten 4 minutter vha. Google at finde ...

En simulering hvor man sammenligner mobilbrug, drikke vand, alm samtale,
brug af gps etc i forskellige trafiksituationer (motorvej, by, stærk -/let
trafik) findes altså ikke?

- Peter

Fra : Ralph

Dato : 04-01-09 18:20

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> En simulering hvor man sammenligner mobilbrug, drikke vand, alm samtale,
> brug af gps etc i forskellige trafiksituationer (motorvej, by, stærk -/let
> trafik) findes altså ikke?

Nej, det var det jeg ville påpege med min lange roman, der SÅ mange faktorer
der påvirker ens kørsel at det er tåbeligt at tage en enkelt faktor ud -
især da der er mange forskellige konklussioner på mobilbrug, bare se Per
Christoffersens eksempler. Det første halve år min datter havde kørekort fik
hun sjældent lov til at køre alene (fars bil - far bestemmer) hun kunne ikke
klø sig i håret uden at blive distraheret - klø sig håret med venstre hånd,
så drejer rattet til venstre, med højre hånd, så drejer hun til højre.

--
Ralph

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 18:27

> [...]
> sig håret med venstre hånd, så drejer rattet til venstre, med højre hånd,

Man kan jo så diskutere om damen overhovedet er berettiget til at besidde et
førerbevis - i hvertfald har hun ikke styr på det hun har lært og trænet!

Knut

Fra : Ralph

Dato : 04-01-09 18:35

> [...]
> Man kan jo så diskutere om damen overhovedet er berettiget til at besidde
> et førerbevis - i hvertfald har hun ikke styr på det hun har lært og

Man lærer først at køre bil når kortet er i hus - DET var måske EEN ting vi
kunne kopiere fra USA, kørekort som 16årig, men ingen kørsel uden een over
21 ved sin side indtil....

Hun kører fint nu.

--
Ralph

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-09 21:41

Ralph skrev:

> Man lærer først at køre bil når kortet er i hus - DET var måske EEN ting vi
> kunne kopiere fra USA, kørekort som 16årig,

Kik lige lidt på den grafiske opstilling her:

   http://www.trafitec.dk/skadestuedata/Skadestuedata.pdf
   (figur 1.)

--
Bertel

Fra : Ralph

Dato : 04-01-09 23:48

> Kik lige lidt på den grafiske opstilling her:
> http://www.trafitec.dk/skadestuedata/Skadestuedata.pdf
> (figur 1.)

Som viser at de 15-19 årige er MEGET overrepræsenteret hos begge køn, netop
derfor kunne USA-modellen med en voksen ved sin side de første 2 (?) år være
vejen frem. Eller foretrækker du modellen med manden der næsten var ved at
drukne og så beslutter sig for at han aldrig mere vil i vandet før han har
lært at svømme

--
Ralph

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-01-09 18:48

"Knut" skrev

> Man kan jo så diskutere om damen overhovedet er berettiget til at besidde
> et førerbevis - i hvertfald har hun ikke styr på det hun har lært og
> trænet!

Den forholdsvis få timer man har bag rattet indtil man går køreprøve giver
ikke rutine
Måske burde man udvide køreprøven til at vare 3 timer, det ville effektivt
sortere fårene fra

- Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-01-09 18:50

> Måske burde man udvide køreprøven til at vare 3 timer, det ville
> effektivt sortere fårene fra

....og betyde at man skal booke sin køreprøve omkring sin 15 års fødselsdag
hvis man vil gøre sig forhåbninger om at nå igennem køen inden man bliver

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 19:05

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message
> "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in

> ...og betyde at man skal booke sin køreprøve omkring sin 15 års fødselsdag
> hvis man vil gøre sig forhåbninger om at nå igennem køen inden man bliver

Sikkert slet ikke nogen dårlig ide!
I så fald ville vi være fri for en masse tåber, som ikke kan adskille shit
og kanel (læs mobil og bil)

Knut

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-01-09 19:09

> [...]
> brug af gps etc i forskellige trafiksituationer (motorvej, by, stærk -/let

Det kan man jo ikke konkludere på baggund af en søgning på noget helt andet

/Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-01-09 21:04

"Per Christoffersen" skrev

> Det kan man jo ikke konkludere på baggund af en søgning på noget helt
> andet

Der blev spurgt efter en seriøs undersøgelse ...

- Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-01-09 21:09

> "Per Christoffersen" skrev

> Der blev spurgt efter en seriøs undersøgelse ...

Du mener ikke, at undersøgelser, der angives i noterne til artikler i
Ugeskrift for Læger kan regnes for at være seriøse?
Eller hvordan skal den bemærkning egentlig lige forstås?

/Per

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 21:23

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> Ugeskrift for Læger kan regnes for at være seriøse?
> Eller hvordan skal den bemærkning egentlig lige forstås?

Det skal vist forstås derhen at undersøgelsen ikke understøtter Peters
synspunkt - og derfor ikke KAN være seriøs!!

Knut

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-01-09 02:10

"Knut" <e-post@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal vist forstås derhen at undersøgelsen ikke understøtter Peters
> synspunkt - og derfor ikke KAN være seriøs!!

Mon ikke vi skal derhen, at vi kan slå fast, at enhver distraktion fra
kørslen kan være farlig.
Mobilen KAN være en sådan farlig distraktion, især håndholdt, men samtale
med passagerer kan gøre nøjagtigt det samme.
Jeg kan endda snildt forestille mig en endnu værre distraktion: Gløden af en
tændt smøg, der falder af ned mellem lårene på føreren. Risikoen er faktisk
ret overhængende, især med hjemmerullede cigaretter, men det er ikke forbudt
at ryge i sin bil - heller ikke under kørsel. Det selvom eneulykker kan
finde sted på selv helt lige veje, når man er bange for at få svedet sine
kønsorganer.

Min erfaring er, at når jeg taler i håndfri telefon under kørsel, kører jeg
tilsvarende langsommere pr. automatik.
Det er på landevej eller motorvej. Jeg har ingen erfaring med
telefonsamtaler under bykørsel. Trafikken er her for tæt, og manøvrerne så
voldsomme, at det kan forsvares, og når farten alligevel er så lav, kan man
lige så godt parkere og ordne samtalen, hvis den er vigtig.
Men jeg ser ingen større problemer på landevejen eller på motorvejen.

Virkeligheden er, at verden er fuld af distraktioner. Der er sogar
trafikmeddelelserne i radioen, som er tiltænkt en anden rolle end som
ulykkesvolder. I tæt trafik i det indre København kan alt ske på et øjeblik.
Her kører cyklisterne jo også med hovedet under armen. Var det to eller tre
forseelser, man talte i sekundet for et par uger siden i et par københavnske
vejkryds for at par uger siden?

Men problemet med håndholdte telefoner er jo let at redde sig ud af. Et
Bluetooth headset koster 3-400 kr.
og er fuldt ud lovligt. Man behøver ikke engang have en holder i bilen.
Så det er vel egentligt ikke så stort et problem.

Er ørepropper med indbygget mikrofon og "tagtelefonen"knap så også lovlige?
De kan også betjenes uden at røre telefonen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Volger Garfield

Dato : 04-01-09 19:27

On Sun, 4 Jan 2009 15:54:16 +0100, "Knut" <e-mail@mail.dk> wrote:

>Alle seriøse undersøgelser viiser, at du ikke er istand til at koncentrere

Hvad er:
viiser
istand
?

Volger

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 19:32

> Hvad er:
> viiser
> istand
> ?

Det er tyrkere!

Knut

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-09 19:41

Knut wrote:
> "Volger Garfield" <Volger@nowhere.invalid> wrote in message

> Det er tyrkere!

Glashuset er ved at slå store revner

Fra : Mr. Larsen

Dato : 04-01-09 19:57

Just forklarede:

> Glashuset er ved at slå store revner

Revner!? flere vinduer er allerede væk.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Volger Garfield

Dato : 04-01-09 20:38

On Sun, 4 Jan 2009 19:31:46 +0100, "Knut" <e-mail@mail.dk> wrote:

>"Volger Garfield" <Volger@nowhere.invalid> wrote in message

>Det er tyrkere!

Husker du:

"Her i Danmark er sproget dansk - og vi har alle brugt adskillige år i
skolen på at beherske det. Så gider jeg ikke se på sådan en gang
bras!"

"Hvorfor skulle fejlagtig stavning være fredhelligt?
Der er da klare regler for stavning som for al anden lovgivning.
Hvorfor er reglerne for dansk retstavning mere åbne for (privat)
fortolkning end for eksempel reglerne præciseret i færdselsloven?"

"Der er faktisk regler for, hvordan man staver - og i en juragruppe er
det vel relevant at følge disse simple regler."

"Det handler om, hvorvidt staveregler har samme status som andre
regler."

Og jeg kan finde flere, men helt ærligt, det gider jeg ikke.

Volger
- Og så håber jeg da, at det var sidste gang du kommenterede
stavning/grammatik, med mindre det er direkte meningsforstyrrende
(hvilket meget sjældent er tilfældet).

Fra : Mr. Larsen

Dato : 04-01-09 19:32

Volger Garfield formulerede spørgsmålet:

> Hvad er:
> viiser
> istand
> ?

Knut kræver tilsyneladende mere af andre end han selv er i stand til.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : alexbo

Dato : 04-01-09 19:53

"Knut" skrev

"Maria"

> Alle seriøse undersøgelser viiser, at du ikke er istand til at koncentrere
> dig om disse 2 aktiviteter samtidigt

Hvorfor skal det gå ud over alle andre at Maria ikke er stand til at
koncentrere sig.
Bortset fra at jeg godt kan forstå hvis Maria ind imellem mister tråden,
alle de undersøgelser tager på kræfterne.

Vi kan lave vores egen, hvis Maria lige vil holde den ene finger på
shifttasten og med den anden trykke gentagne gange på m, og sende
resultatet,
så kan vi bedømme hvor længe Maria kan koncentrere sig om to ting samtidig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-01-09 20:04

> "Knut" skrev
>
> "Maria"

> Hvorfor skal det gå ud over alle andre at Maria ikke er stand til at
> koncentrere sig.

Nice

Mvh Maria

Fra : Volger Garfield

Dato : 04-01-09 19:17

On Sun, 4 Jan 2009 15:27:03 +0100, "Knut" <e-mail@mail.dk> wrote:

>Så må I lære at nøjes med at udføre en af opgaverne samtidigt. Enten tale i
>telefon (og alt muligt andet) eller køre!

"En opgave samtidig"??

Volger

Fra : Ralph

Dato : 04-01-09 15:20

> Jeg fatter ikke at folk overhovedet gider sidde med "røret" oppe ved øret.

JEG har prøvet det, for ca. 12 år siden fik jeg mit nuværende job, og fik en
moderne Erricson telefon, med håndfri og hele svineriet, men det virkede
bare ikke, enten kunne folk ikke høre hvad jeg sagde ellers ku' jeg ikke
høre hvad de sagde. Med fuld kalender var det lidt svært at få tid til at
lavet det ordentligt, og dengang var BT en tabloidavis.
Efter en månedstid fik jeg overtalt telefonmanden til at lave det en søndag
til dobbeltpris.

--
Ralph

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-01-09 06:13

On 4 Jan., 11:08, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Der er ligefrem et bredt flertal for dette.
>
> Der er nok mange unge mennesker der mister deres kort, hvis de ikke ændrer

Unge mennesker?

De fleste jeg ser på vejene der snakker i mobil, er klart i deres
middelalder omkring de 40-50....
Kan se med det samme på en bil, det er 80% en der kører og snakker i
mobil.... De kører røv langsomt og ofte i midt sporet på motorvejen
samtidigt.. for de middelaldrene skal jo holde til ventre om 9km så de
må heller ligge sig ud i midt sporet i god tid....

Fra : Holst

Dato : 04-01-09 14:20

Bjarke Hansen wrote:

> Kan se med det samme på en bil, det er 80% en der kører og snakker i
> mobil....

En af mine venner er politibetjent. Han siger, at i forhold til at for
10 år siden, så spotter de "spritbilister" langt, langt oftere i dag -
de viser sig blot, at disse spritbilister ikke har drukket en skid, men
kører på samme måde som spritbilister, fordi de sidder og snakker i
mobiltelefon.

Fra : Allig8or

Dato : 05-01-09 04:18

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> viser sig blot, at disse spritbilister ikke har drukket en skid, men kører
> på samme måde som spritbilister, fordi de sidder og snakker i
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Jeg vil nu hellere møde en bilist, der har telefonen oppe ved øret,end en,
der holder den i hånden foran sig..(læs SMS)........
Henning Holm

"Its nice to be Important..
but its more important,to be Nice"

allig8or125@hotmail.com

Fra : Holst

Dato : 06-01-09 13:17

Allig8or wrote:

> Jeg vil nu hellere møde en bilist, der har telefonen oppe ved øret,end en,
> der holder den i hånden foran sig..(læs SMS)........

Ja, helt sikkert.

Men min politibetjentven siger, at folk, der snakker i mobiltelefon,
kører lige så usikkert og slingrende som spritbilister, og er lige så
udsatte for at komme for langt over i den anden kørebane eller for langt
ud i rabatten. Hvor meget han har ret i det, ved jeg ikke.

Fra : Hauge

Dato : 06-01-09 16:21

Holst wrote:
> Hvor meget han har ret i det, ved jeg ikke.

Nu hører vi jo også en del i radioavisen for tiden, om at det kniber med
synet hos en del betjente, så det kunne måske være dem selv der slingrer en
del ;)

/Hauge

Fra : Knut

Dato : 06-01-09 17:02

> [...]
> for at komme for langt over i den anden kørebane eller for langt ud i
> rabatten. Hvor meget han har ret i det, ved jeg ikke.

Han har formentlig ret meget ret.
For det første kan jeg med egne øjne se det når jeg kører til og fra
arbejde.
For det andet er det indenfor nyere tid afprøvet på Køreteknisk anlæg - vist
nok i et TV program - hvor det samme viste sig.

Knut

Fra : Søren

Dato : 05-01-09 08:00

> [...]
>
> Det kan være at folk nu begynder at smide walkie-talkier i deres biler -
> for det er ikke ulovligt at bruge den slags under kørsel.

Det gælder jo ikke håndfri mobil.

Jeg fatter ikke man har rød til at købe en bil, men et håndfri sæt til en
500 lap er åbenbart for dyrt ?

Det samme gælder for cyklister og cykellygter - vi snakker om 20 kr. for et
sæt cykellygter men de tager hellere chancen.

Man burde indføre en ordning, hvor straffen øges for hver gang man gentager
den samme ulovlige handling. Det ville nok hjælpe.

Samtidig kunne man fjerne den sociale slagsside ved bøder og gøre den brutto
indkomst afhængig.

Fra : mr

Dato : 05-01-09 11:00

> [...]
>
> Det kan være at folk nu begynder at smide walkie-talkier i deres biler -
> for det er ikke ulovligt at bruge den slags under kørsel.

det kommer an på.
Hvis du kører galt og smadrer en familie med din bil, og du har talt i
walkie mens det skete. Hvad tror du så der sker?
I øvrigt er det ren utopi at tro at walkier pludselig bliver udbredt, fordi
straffen for mobilkørsel ændres.

Fra : Benny Andersen

Dato : 06-01-09 05:50

> [...]
>
> Der er ligefrem et bredt flertal for dette.
>
> Der er nok mange unge mennesker der mister deres kort, hvis de ikke ændrer

Det er et udmærket signal at sende, om vigtigheden af at være
nærværende i trafikken - men det er værd at indskærpe at en fører har
ansvar ikke at lade sig distahere 'sikkerhedstruende af 'uvedkommende'
ting som f.eks telefoni selv om denne er håndfri. (generelt færselslov
om agtpågivende)

et klip fra:
http://www.folketinget.dk/samling/20061/almdel/TRU/Bilag/143/332012.PDF

<klip>
I en svensk feltundersøgelse på motorvej sammenlignede man
præstationsevnen ved brug af håndfri og håndholdt udstyr. Resultaterne
viste, at forsøgspersonerne reducerede hastigheden signifikant mere
ved brug af håndholdt mobiltelefon, mens der ingen effekt forekom ved
anvendelse af håndfri telefon. Man målte desuden forsøgspersonernes
mentale belastning ved at udsætte dem for en sekundær opgave
(registrering af simple visuelle stimuli) og fandt, at
forsøgspersonerne reagerede langsommere og havde højere fejlrater ved
anvendelse af både håndholdte og håndfrie telefoner. Desuden viste
resultaterne, at samtalens kompleksitet påvirkede præstationen. Mere
komplekse samtaler medførte ringere præstation end lettere samtaler
(Patten et al., 2004).
</klip>