Ejer facebook billder man oploader
Fra : /Peter

Dato : 04-01-09 07:39

Jeg fik lige denne fra en ven:
"Facebook ejer de fotos, du uploader...
Kristian Levring Madsen
PR-konsulent
Læs dette blogindlæg fra Computerworld skrevet af Martin von Haller
Grønbæk.

Det beskriver, hvordan du mister enhver ret, du kan forestille dig til
de billeder ... Read Moreeller det øvrige materiale, du uploader til
Facebook. Det betyder - som Martin von etc. beskriver - at dit
familiebillede kan ende som et cd-cover, da Facebook ikke blot ejer
retten, men også ejer retten til at videresælge retten....
Fedt, ikke?
Da jeg personligt - som de fleste andre vel - har oprettet min profil
uden at læse mine rettigheder igennem, og derefter har uploadet en del
billeder af - så er det egentlig ufedt at tænke på. Og det tænkte jeg,
jeg lige ville dele med jer.
Del endelig den viden med andre"

Hvis man læser dette er der jo lidt foruroligende:
Når du lægger brugerindhold ind på webstedet, bemyndiger og instruerer
du os til at lave kopier heraf, som vi finder det nødvendigt for at
understøtte indlæggelsen og opbevaringen af brugerindholdet på
webstedet. Ved at indlægge brugerindhold på en hvilken som helst del af
webstedet bevilliger og garanterer du, at du har ret til at bevillige
firmaet en uopsigelig, evig, ikke-eksklusiv, overførbar, fuldt betalt,
global licens (med ret til at underlicensere) til at bruge, kopiere,
opføre offentligt, vise offentligt, omformatere, oversætte, uddrage
(helt eller delvist) og distribuere dette brugerindhold til ethvert
formål, kommercielt, reklamemæssigt eller øvrigt, på eller i forbindelse
med webstedet eller promovering heraf, til at udarbejde afledte værker
af dette brugerindhold eller indarbejde det i andre værker, og til at
bevillige og bemyndige underlicenser af ovenstående. Du kan fjerne dit
brugerindhold fra webstedet til enhver tid. Hvis du vælger at fjerne dit
brugerindhold, udløber licensen givet ovenfor automatisk, men du
anerkender dog, at firmaet kan beholde arkiverede kopier af dit
brugerindhold. Facebook hævder ikke noget ejerskab af dit brugerindhold,
men mellem os og dig, underlagt rettighederne bevilliget os i disse
betingelser, beholder du det fulde ejerskab af al dit brugerindhold og
enhver intellektuel eller øvrig ejendomsret forbundet med dit
brugerindhold.

Fra : /Peter

Dato : 04-01-09 07:46

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

Jeg manglede vist lige spørgsmålene.

Hvis man finder sit billede i et blad kan man vel sagsøge bladet som
ikke har rettigeheder, hvis facebook har solgt dem billedet er det vel
ikke lovligt da der ikke står noget om salg... eller ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-09 10:04

/Peter skrev:

> Hvis man finder sit billede i et blad kan man vel sagsøge bladet som
> ikke har rettigeheder, hvis facebook har solgt dem billedet er det vel
> ikke lovligt da der ikke står noget om salg... eller ?

"Kommercielt"

--
Bertel

Fra : bannimann

Dato : 04-01-09 10:15

> [...]
> fulde ejerskab af al dit brugerindhold og enhver intellektuel eller øvrig
> ejendomsret forbundet med dit brugerindhold.

Der har været en del ballade, omkring Facebook's "Terms Of Use" og deres
krav om total kontrol, med alt hvad folk uploader, til deres profil.

Men da Facebook er registreret i USA og deres servere ligeledes befinder sig
der, så er det de Amerikanske love/regler på området, der gør sig gældende
og derfor er den eneste måde, at sikre sig sine rettigheder/copyrights, helt
at undlade at lægge billeder/tekst, man gerne vil bevare kontrollen over, op
på ens profil..