anholdte på Absalon
Fra : kjaer

Dato : 04-01-09 04:42

Gælder dansk lov ombord på søværnets skibe ud for Afrika?
Skal de anholdte pirater stilles for en dommer inden 24 timer eller
løslades.

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 04:52

Mon ikke du skal have fat i enten internationale søfartsregler - eller de
militære regelsæt i dette tilfælde. Problemet med disse piratfangster er jo
netop, at der ikke umiddelbart findes konkrete love som kan anvendes,
hvorfor piraterne i de fleste tilfælde blot sættes i land.
I øvrigt kan man sikkert med rette diskutere, hvad danske marine skibe
foretager sig (rent juridisk) i et farvand ved Afrika?

Den almindelige danske straffelov kan ihvertfald ikke bruges i et farvand ud
for Afrika.

Knut

Fra : Mr. Larsen

Dato : 04-01-09 05:27

Den 04-01-2009, skrev Knut:
> [...]
> foretager sig (rent juridisk) i et farvand ved Afrika?
>
> Den almindelige danske straffelov kan ihvertfald ikke bruges i et farvand ud

OT:
1:
Nu var du lidt fremme med næsen ANG. stavning og regler, der er en
regel her på usenet "man topposter ikke" men skriver under det man har
et svar til.

2:
Dit "ihvertfald" er ikke korrekt, det skal være "i hvert fald" bare så
du selv overholder de regler du er så glad for.

3:
Find selv resten.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 05:47

Jeg ved ikke, hvor du mener man skal 'poste', men jeg gør det her fordi det
er det eneste logiske.
Nyeste information først - så kan man læse resten, hvis der er behov for
det.
Sådan gør du sikkert også hvis du skriver et CV - eller i øvrigt anvender
emails ifm. dit arbejde.

Knut

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-01-09 10:30

"Knut" <e-mail@mail.dk> wrote in

> Jeg ved ikke, hvor du mener man skal 'poste', men jeg gør det her
> fordi det er det eneste logiske.
> Nyeste information først - så kan man læse resten, hvis der er behov
> for det.

Du overholder ikke reglerne for god kommunikation.

> Sådan gør du sikkert også hvis du skriver et CV - eller i øvrigt
> anvender emails ifm. dit arbejde.

Vi er faktisk mange der bruger den anbefalede metode med kun at citere det
man vil kommentere, og så iøvrigt kommentere under, så det er tydeligt hvad
man kommenterer.

> Knut

Du overholder heller ikke reglerne for en signatur.

--
Man skal ikke skide der hvor man selv vil ligge.

Fra : Hauge

Dato : 04-01-09 10:38

Kent Oldhøj wrote:
> Du overholder heller ikke reglerne for en signatur.

Der er *ikke* krav om signatur, kik selv på usenet.dk, men hvorfor ikke
futte til dk.admin.netikette?

/Hauge

Fra : Brian H

Dato : 04-01-09 11:12

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Du overholder ikke reglerne for god kommunikation.
> Du overholder heller ikke reglerne for en signatur.

Net-etiketten er en "Emma Gad's Takt og Tone for internetbrugere", og ikke -
som mange fejlagtigt tror - et regelsæt man kan overholde eller ej. At
overtræde den er ikke som at køre 130 på motorvejen, men som at klø sig bagi
lige før man giver hånd.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-01-09 18:46

"Brian H" <brian@something.com> wrote in

> Net-etiketten er en "Emma Gad's Takt og Tone for internetbrugere",

Helt enig. Men hvis man forventer at andre brugere overholder det regelsæt
der hedder "Retskrivningsordbogen", så kan andre brugere med samme ret
forvente at usenet regelsættet overholdes.

Du fandt min pointe i min signatur.

> men som at klø sig bagi lige før man giver hånd.

En fantastisk sammenligning

Fra : Mr. Larsen

Dato : 04-01-09 18:45

Knut udtrykte præcist:
> Jeg ved ikke...snip

Min pointe var - Vær lidt mindre nidkær over for andre, du er ikke selv
uden fejl.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Egon Stich

Dato : 04-01-09 13:01

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Gælder dansk lov ombord på søværnets skibe ud for Afrika?
> Skal de anholdte pirater stilles for en dommer inden 24 timer eller
> løslades.

Så vidt vides, skal et dansk indregistreret skib opfattes som dansk
territorie.
Hvorfor dansk lov gælder.

MVH
Egon

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 14:59

"Egon Stich" <ukendt@mail.dk> wrote in message

> "kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> Så vidt vides, skal et dansk indregistreret skib opfattes som dansk
> territorie.
> Hvorfor dansk lov gælder.

Det kræver vist at de har udført den kriminelle handling på det danske
skib - er de 'bare' blevet fisket op efter en tur i baljen giver det vist
ikke ret til at anvende dansk jura.

Knut

Fra : alexbo

Dato : 04-01-09 18:30

"Knut" skrev

> Det kræver vist at de har udført den kriminelle handling på det danske
> skib - er de 'bare' blevet fisket op efter en tur i baljen giver det vist
> ikke ret til at anvende dansk jura.

Dansk jura er den eneste fom for jura der gælder på dansk territorium.
Evt. internationale paragraffer kan kun bruges hvis dansk lov giver denne
mulighed eller stiller krav derom.

Derudover er pirateri direkte strafbart ifølge dansk lov uanset hvor og
hvem.
Men ligesom udenlandsk love ikke gælder i Danmark gælder dansk lov
selvfølgelig ikke i udlandet.
Men på et dansk skib gælder den.

Straffeloven:

§ 8. Under dansk straffemyndighed hører endvidere handlinger, foretagne uden
for den danske stat, uden hensyn til, hvor gerningsmanden hører hjemme,
4) når handlingen er omfattet af § 183 a.

§ 183 a. Den, som ved ulovlig tvang, jf. § 260, tager kontrollen over et
luftfartøj, et skib eller et andet kollektivt transportmiddel eller
godstransportmiddel eller griber ind i dets manøvrering, straffes med
fængsel indtil på livstid.

Der er vel heller ikke nogen der forestiller sig at en dansk kaptajn på et
dansk skib skulle slå op i Somalisk eller en hvilken som helst anden
udenlandsk lov for at finde ud af hvad han skal gøre.

Hvorfor man fra mange sider mener at piraterne er i et juridisk tomrum kan
jeg ikke helt forstå.
Det skyldes måske at man vil af med dem, i stedet for at sende dem til
Danmark til retsforfølgning.
Et andet problem er at man ifølge dansk lov ikke må udlevere dem til lande
hvor de risikerer dødsstraf, det vil sige stort set alle landene omkring
farvandet.
Der mangler en klar plan for hvad man skal gøre, men ikke juridiske
muligheder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knut

Dato : 04-01-09 19:03

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> farvandet.
> Der mangler en klar plan for hvad man skal gøre, men ikke juridiske

Har disse pirater foretaget sig noget som helst ulovligt ombord på
'Absalon'?
Hvis ikke må en tilbageholdelse af disse personer efter dansk lov kunne
betragtes som ulovlig frihedsberøvelse!

Knut

Fra : Jesper Brock

Dato : 04-01-09 19:17

Knut skrev:
> Har disse pirater foretaget sig noget som helst ulovligt ombord på
> 'Absalon'?

Nej og derfor finder dansk lov heller ikke umiddelbar anvendelse.

> Hvis ikke må en tilbageholdelse af disse personer efter dansk lov kunne
> betragtes som ulovlig frihedsberøvelse!

....eller i hvert fald som minimum en krænkelse overfor et andet lands
statsborgere.

Det er det så alligevel ikke - for der findes internationale traktater,
som blandt andet forbyder sørøveri i internationalt farvand. Dette er en
af de forbrydelser, som alle traktatunderskrivere har forpligtet sig til
at retsforfølge (sammen med bl.a. krigsforbrydelser og forbrydelser mod
menneskeheden). Danmark har skrevet under på traktaterne, så det er bare
gå i gang...

Problemerne med juridisk rum opstår derfor primært, når sørøverne
pågribes indenfor en anden nations territorialfarvand, for her gælder
det pågældende lands lov - men langt de færreste (hvis nogen
overhovedet) afrikanske lande forfølger sørøveri i praksis, typisk pga
ressourcemangel, og jeg er heller ikke sikker på at alle afrikanske
lande overhovedet har underskrevet traktaten om forfølgelse af sørøveri.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : alexbo

Dato : 04-01-09 19:18

"Knut" <e-mail@mail.dk> skrev

> Har disse pirater foretaget sig noget som helst ulovligt ombord på
> 'Absalon'?
Sikkert ikke.

> Hvis ikke må en tilbageholdelse af disse personer efter dansk lov kunne
> betragtes som ulovlig frihedsberøvelse!

Næh de er tilbageholdt for en forbrydelse der kan give livsvarigt fængsel
efter dansk straffelov.
Men det er da muligt at de slet ikke er tilbageholdt, at de gerne må hoppe
over
bord hvis de skulle ønske det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Egon Stich

Dato : 05-01-09 15:06

"Knut" <e-mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Det kræver vist at de har udført den kriminelle handling på det danske
> skib - er de 'bare' blevet fisket op efter en tur i baljen giver det vist

Ja, se det er jo spørgsmålet--

Handling begået i internationalt - lovløst - farvand.

Påtaleret -
Enhver i nærheden?
Eller ingen?

Egon

Fra : alexbo

Dato : 05-01-09 17:00

"Egon Stich" skrev

> Handling begået i internationalt - lovløst - farvand. Påtaleret -

Der ingen der har påtaleret i et lovløst område.
Påtaleret er retten til at påtale en overtrædelse af nogle bestemmelser,
hvis der ikke er nogen bestemmelser, bliver det meget vanskeligt at påtale
en overtrædelse.

Nu er der så heller ikke nogen lovløse områder,
Danmark har valgt at lade nogle bestemmelser i straffeloven gælde alle
vegne, det er sikkert også andre lande der har.
En Tysk statsborger der afsporer et tog i England kan straffes i Danmark med
livsvarigt fængsel ifølge dansk straffelov.

I det pågældende område er der sikkert mange hundrede forskellige love der
kan tages i anvendelse, påtaleretten afhænger af hvilken lov der bringes i
anvendelse.
I den aktuelle situation er det vist tanken at det skal være Hollandsk lov.

Personligt synes jeg man skulle overlade piraterne til Ægypten,
de har en klar interesse i at holde skibsfarten gennem Suezkanalen i rolig
gænge.
Hvis de har dødsstraf for pirateri, må de afskrive sig fra denne mulighed.

Hvis Somalia havde et fungerene retsvæsen er det dem der burde have
piraterne udleveret, som det er nu synes jeg man skulle overlade piraterne

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-01-09 16:46

Knut wrote:

> Det kræver vist at de har udført den kriminelle handling på det danske
> skib - er de 'bare' blevet fisket op efter en tur i baljen giver det
> vist ikke ret til at anvende dansk jura.

Og så er vi tilbage til spørgsmålet: er der andet "retsgrundlag" end
kanonbådsdiplomatiet for tilbageholdelsen?

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-01-09 17:52

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> wrote in

> Gælder dansk lov ombord på søværnets skibe ud for Afrika?
> Skal de anholdte pirater stilles for en dommer inden 24 timer eller
> løslades.

Absalon arbejder på et NATO mandat (eller er det FN?), det er i
internationalt farvand eller i somalisk farvand. De vil sandsynligvis blive
behandlet efter internationale regler og/eller efter millitære regler.
Muligvis efter regler vedtaget til formålet - eller som er ved at blive
vedtaget...

Det er lidt et problem for dem at der ikke er klarhed over det.

Fra : kjaer

Dato : 04-01-09 18:30

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> ved at blive vedtaget...
>
> Det er lidt et problem for dem at der ikke er klarhed over det.

Første gang de fangede pirater blev de sejlet ind til land og løsladt. Denne
gang forsøger de at få dem overført til det hollandske skib som de forsøgte
at kapre.
Derfor kunne det være sjovt at vide hvilken lovgivning der egentlig gælder.

Fra : Jesper

Dato : 21-01-09 22:39

kjaer <sikkenoej@gmail.com> wrote:

> Gælder dansk lov ombord på søværnets skibe ud for Afrika?
> Skal de anholdte pirater stilles for en dommer inden 24 timer eller
> løslades.

Nu skal man lige bide mærke i GRL §65 stk 1:
I retsplejen gennemføres offentlighed og mundtlighed i videst muligt
omfang.

Her gælder "i videst muligt omfang". Hvis ikke den tiltalte rent fysisk
kan stilles for dommeren, så kan fængslingen ske in absentia. Eller ved
skriftlig behandling. Det ses også når tiltalte f.eks. er indlagt på
hospitalet.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on