Trusler.
Fra : JBH

Dato : 03-01-09 18:44

Der kører en debat i dk.politik, vedrørende fartregulerende anordninger og
overtrædelse af færdselsloven mht. hastighed. En person af flere omgange
truet med at ville ødelægge disse fartregulerende anordninger (fotofælder)

Samme person skrev ordret :

"
hehe ... ja den udvej har jeg også tænkt på. Især når jeg i forvejen er i
besiddelse af en kraftig riffel og ganske gode evner til at ramme. Det
eneste der bekymrer mig i den forbindelse er kuglefang - som der ikke er
meget af i en stærekasse. Men så finder jeg bare en anden metode til at
sætte lortet ud af spillet.
"

Jeg skrev derefter :

"
> Nu er du ikke engang sjov at høre på længere....
>
> Tror du skal stoppe nu før du får en politianmeldelse på halsen
"

Hvilket egentligt mest var ment som et hint om at han lige burde tænke sig
om og måske kunne risikere problemer med hans våbentilladelse. Det tog han
imidlertidigt ilde op for han skrev derefter.

"
Truer du mig? Du går da bare i gang, mester.
"

Spørgsmålet er.

Har jeg truet ham ? Eller er det ham som truer mig ?
Hvad med truslen om at ville ødelægge fotofælder (evt med våben) ?

mvh
JBH

Fra : Per

Dato : 03-01-09 19:08

JBH wrote:
> [...]
> derefter.
> "
> Truer du mig? Du går da bare i gang, mester.

Ud fra det foreliggende så nej.

Det er ikke strafbart at true med at anmelde en til politiet.

Trusler efter straffelovens §266
Den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt
for eget eller andres liv, helbred eller velfærd, truer med at foretage en
strafbar handling, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.

Du truer ikke med at foretage en strafbar handling.

Eller er det ham som truer mig ?

Det vil jeg heller ikke mene - der er intet der tyder på trusler ud fra det
oplyste.

> Hvad med truslen om at ville ødelægge fotofælder (evt med våben) ?

Ej heller strafbart. Før han begynder eller konkret planlægger at gøre det
(forsøg)

/ Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-01-09 22:16

Per wrote:

> [...]
> fra det oplyste.

> Ej heller strafbart. Før han begynder eller konkret planlægger at

Med mindre du da bor tæt op af een af de nævnte fælder og frygter for
skyttens (Kim?) skydefærdighed, eller "stærekassens" kuglefang.

/F

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-09 23:11

Frank Leegaard skrev:

> Med mindre du da bor tæt op af een af de nævnte fælder og frygter for
> skyttens (Kim?) skydefærdighed, eller "stærekassens" kuglefang.

En trussel og en risiko er to forskellige ting.

--
Bertel

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-01-09 01:17

Bertel Lund Hansen wrote:

> En trussel og en risiko er to forskellige ting.

Men kan da sagtens være sammenfaldende, men behøver ikke være det. Det hele
afhænger af konteksten.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-09 10:01

Frank Leegaard skrev:

> Men [...]

Jeg prøvede kort at forklare at der ikke var fremsat en trussel i
det konkrete tilfælde.

--
Bertel

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-01-09 23:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg prøvede kort at forklare at der ikke var fremsat en trussel i
> det konkrete tilfælde.

og med trussel mener du så person trussel?

(F

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-01-09 23:26

Per skrev:

> Det er ikke strafbart at true med at anmelde en til politiet.

Det kan det rent faktisk godt være. Vi kan jo lave en lille
nytårsquiz med en gevinst i form af en imaginær sjov hat til
den, der først finder den rette paragraf.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
De rigtige nyheder

Fra : Per

Dato : 03-01-09 23:36

Kim Ludvigsen wrote:

> Det kan det rent faktisk godt være. Vi kan jo lave en lille
> nytårsquiz med en gevinst i form af en imaginær sjov hat til
> den, der først finder den rette paragraf.

??
Nu går jeg ud fra at vi ser bort fra falske anmeldelser.

Jeg erindrer fra min Strafferetslærdom, at det ikke var ulovligt hvis man
fx. tog en medarbejder i at stjæle fra arbejdspladsen og man så
efterfølgende "truede" ham med en politianmeldelse med mindre vedkommende
selv sagde op.

Dette var ikke strafbart jf. hvad jeg lærte.

Ellers kan jeg ikke lige komme i tanke om hvordan og under hvilke
omstændigheder anmeldelser kan være ulovlige.

mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-09 23:39

Per skrev:

> Ellers kan jeg ikke lige komme i tanke om hvordan og under hvilke
> omstændigheder anmeldelser kan være ulovlige.

Pengeafpresning? (det var *truslerne* der var tale om).

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 03-01-09 23:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> Pengeafpresning? (det var *truslerne* der var tale om).

Arghh - ja det må vel være det Kim tænker på.

Jeg var forblændet af "anmelde"

Tak.

mvh. Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-01-09 00:09

Per skrev:

> Arghh - ja det må vel være det Kim tænker på.

Det behøver ikke at være lige præcis pengeafpresning, men
det er vel tæt nok, når det nu blot drejer sig om en
imaginær sjov hat.

Det er Straffeloven § 260, stk. 2:
ved trussel om at anmelde eller åbenbare et strafbart
forhold eller om at fremsætte sande ærerørige beskyldninger
tvinger nogen til at gøre, tåle eller undlade noget, for så
vidt fremtvingelsen ikke kan anses tilbørlig begrundet ved
det forhold, som truslen angår.

Og det er såmænd en alvorlig sag, straframmen er 2 års
fængsel, og den kan endda stige til 4 år, hvis truslen
bruges til at tvinge nogen til at indgå ægteskab.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk