ARVE FORSKUD v. Skilsmisse ?
Fra : xXx.Man

Dato : 02-01-09 00:28

ARVE FORSKUD v. Skilsmisse ?

jeg mener en forældre må give sit barn ca. 52 000 kr. i arveforskud - hvert
år ( skatte frit )

men hvis forældrene er skilt kan de så give 52 000 kr. hver eller er det -
de samlede arveforskud ?

Godt Nyt år

X.Man

Fra : Per

Dato : 02-01-09 11:21

xXx.Man wrote:
> [...]
> hvert år ( skatte frit )
>
> men hvis forældrene er skilt kan de så give 52 000 kr. hver eller er

Du tænker nok på pengegaver der er skattefri.

De må give 58.700 kr i 2009 hver til hvert barn uanset om de er gift eller
skilt. Så et forældrepar må således give hvert barn, 117.400 kr. om året -
skattefrit

Er de gift kræves der dog, at forældrene hver især "ejer" beløbet - altså de
skal begge være gode for pengene. Ikke noget med særeje osv.

Læs mere her:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/611.html

Per

Fra : xXx.Man

Dato : 03-01-09 13:26

> Du tænker nok på pengegaver der er skattefri.

JA :)

> De må give 58.700 kr i 2009 hver til hvert barn uanset om de er gift
> eller skilt. Så et forældrepar må således give hvert barn, 117.400 kr. om
> året - skattefrit

hvis det frygtelige skulle ske at den ene falder væk ( hvad de jo
uvilkårligt gør før eller sener )
har den efterladt så stadigt de hele 117.400 kr ?

skal jeg / de / os begge opgive til skatte væsnet at en sådan gave er givet
?

> Er de gift kræves der dog, at forældrene hver især "ejer" beløbet - altså
> de skal begge være gode for pengene. Ikke noget med særeje osv.

det er nok det mindst problem :)

> Læs mere her:
> http://www.familieadvokaten.dk/Emner/611.html

will do

tak skal du ha

Fra : Holst

Dato : 03-01-09 13:35

xXx.Man invaldid.mail> wrote:

> hvis det frygtelige skulle ske at den ene falder væk ( hvad de jo
> uvilkårligt gør før eller sener )
> har den efterladt så stadigt de hele 117.400 kr ?

Nej. Til gengæld har vedkommende jo så nok arvet en masse.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-01-09 15:06

Holst wrote:

> Nej. Til gengæld har vedkommende jo så nok arvet en masse.

Muligvis. Eventuelle kreditorer kan jo gøre udlæg i den ventende arv.

(F

Fra : alexbo

Dato : 03-01-09 14:40

"xXx.Man" <okgo@"invaldid.mail> skrev i

> hvis det frygtelige skulle ske at den ene falder væk ( hvad de jo
> uvilkårligt gør før eller sener )
> har den efterladt så stadigt de hele 117.400 kr ?

Nej det er 58.700 pr. næse ikke 117.400 pr.par.

Men der kan flyttes mange penge rundt inden for grænsen, fra et formuende
forældrepar til deres forældre, fra dem til børnebørn.
Eller modsat, fra de formuende til børnebørnene og fra dem til deres
forældre.
Man kan ofte 5-6 doble det afgiftfrie beløb man kan glæde en søn eller
datter med.

En enlig forældreløs med et barn har selvfølgelig ikke disse muligheder.
Men der er så lånemulighederne som andre har skrevet.

> skal jeg / de / os begge opgive til skatte væsnet at en sådan gave er
> givet.

Nej.
SKAT:
"Gaver over det afgiftsfri beløb skal anmeldes til et skattecenter (givers
skattecenter) senest den 1. maj året efter, at gaven er modtaget."

mvh
Alex Christensen

Fra : Holst

Dato : 03-01-09 14:59

alexbo wrote:

> [...]
> forældrepar til deres forældre, fra dem til børnebørn.
> Eller modsat, fra de formuende til børnebørnene og fra dem til deres

Hvis nu mine forældre hver gav min 7-årige datter 58.700 kr., totalt
117.400 kr., må jeg så med rimelig overflytte 58.700 kr. af disse til
mig selv og 58.700 kr. til min kone?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-01-09 15:09

Holst wrote:

> Hvis nu mine forældre hver gav min 7-årige datter 58.700 kr., totalt
> 117.400 kr., må jeg så med rimelig overflytte 58.700 kr. af disse til
> mig selv og 58.700 kr. til min kone?

Hvorfor denne konstruktion. Hvorfor ikke gaven direkte til dig?

/F

Fra : Holst

Dato : 03-01-09 15:16

Frank Leegaard wrote:

> Hvorfor denne konstruktion. Hvorfor ikke gaven direkte til dig?

Fordi de i dette hypotetiske eksempel allerede har givet mig de 58.700
kr., som de må give mig. Vi snakker her lidt om, hvordan beløbsgrænsen
omgås.

Vil jeg for eksempel give min datter 117.400 kr., kan jeg selv give
hende 58.700 kr., og sikkert lave en aftale med de gamle om, at hvis jeg
også giver dem 58.700 kr., så giver de det videre til deres barnebarn.
Men her er det jo nemt nok, for den person, der blot skal fungere som
mellemmand, er her en myndig person.

Fra : xXx.Man

Dato : 04-01-09 12:35

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi de i dette hypotetiske eksempel allerede har givet mig de 58.700
> kr., som de må give mig. Vi snakker her lidt om, hvordan beløbsgrænsen
> omgås.

ja det ville være uklogt at overføre et sådan beløb til din datter - men
bedste forældre har også et beløb
de må give til Børnebørn - nu er det sat op - men da jeg fik det sidst var
det ca 8000 kr om året og det var i 1994.

jeg ved ikke hvad det er i dag ...( til børnebørn )

Fra : alexbo

Dato : 03-01-09 15:30

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev

> Hvis nu mine forældre hver gav min 7-årige datter 58.700 kr., totalt
> 117.400 kr., må jeg så med rimelig overflytte 58.700 kr. af disse til mig
> selv og 58.700 kr. til min kone?

Din datter må gerne give sine forældre en gave, det er rent faktisk din
datters penge.
Der er ingen aldersbegrænsning, krav til myndighed eller lign..

Men jeg kunne nu forestille mig at hvis pengeflytteriet betyder at SKAT
eller andre kreditorer ikke kan få et tilgodehavende hos den oprindelige
giver kan det erklæres
ugyldigt, men det er ikke anderledes end hvis en person i vanskeligheder
overfører hele formuen til ægtefællen uden for kreditorenes rækkevidde, så
kan det annuleres.

Selve det at gaverne ikke skal registreres, betyder jo at ingen "falder"
over noget usædvanligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : mr

Dato : 05-01-09 11:27

> Hvis nu mine forældre hver gav min 7-årige datter 58.700 kr., totalt
> 117.400 kr., må jeg så med rimelig overflytte 58.700 kr. af disse til mig
> selv og 58.700 kr. til min kone?

hvis forældrene har hver sit særeje + 1 følleseje, må de gi 3 x 58.700

Fra : xXx.Man

Dato : 04-01-09 12:32

> "xXx.Man" <okgo@"invaldid.mail> skrev i

> Nej det er 58.700 pr. næse ikke 117.400 pr.par.

ok ...det er ikke så godt - selv om de begge hver for sig har pengen og en
del til
så er problemet at få dem til at snakke sammen specilt om penge ..

> [...]
> forældre.
> Man kan ofte 5-6 doble det afgiftfrie beløb man kan glæde en søn eller

Hvordan ?

> En enlig forældreløs med et barn har selvfølgelig ikke disse muligheder.
> Men der er så lånemulighederne som andre har skrevet.

ja det er som du indledningsvist skriver - knap 60 000 kr pr forældre
også selv om ægte fællen er død eller på anden måde ikke villige til at
betale de knap
60 000 kr.

> Nej.
> SKAT:
> "Gaver over det afgiftsfri beløb skal anmeldes til et skattecenter (givers
> skattecenter) senest den 1. maj året efter, at gaven er modtaget."

fornemt
tak for svaret

Fra : mr

Dato : 05-01-09 11:29

"xXx.Man" <okgo@"invaldid.mail> skrev i en meddelelse

> [...]
> del til
> så er problemet at få dem til at snakke sammen specilt om penge ..

far har særeje, mor har særeje, tilsammen har de 1 fælleseje. Hver enhed må
gi det maksimale beløb. Du kan lave særeje, konen lave særeje og tilsammen
et fælleseje. Hver enhed gir det maksimale beløb til hver enhed.

Fra : alexbo

Dato : 02-01-09 11:04

"xXx.Man" <non@mail.ko> skrev

> jeg mener en forældre må give sit barn ca. 52 000 kr. i arveforskud -
> hvert år ( skatte frit ) men hvis forældrene er skilt kan de så give 52
> 000 kr. hver eller er det - de samlede arveforskud ?

Det er ligegyldigt om forældrene er skilt eller ej de må begge give et
afgiftfrit beløb på 58.700 kr. (2009)

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-01-09 13:50

xXx.Man wrote:

> hvis det frygtelige skulle ske at den ene falder væk ( hvad de jo
> uvilkårligt gør før eller sener )
> har den efterladt så stadigt de hele 117.400 kr ?

Standardmetoden til at "give" et større beløb end den skattefrie grænse
er følgende:

Forældrene låner barnet 1 mill kr. (eller whatever), og der udfærdiges et
gældbrev med 0% i rente og en bestemmelse om at kreditor (forældrene) til
enhver tid kan opsige lånet med 14 dages varsel (det sidste er meget
vigtigt; ellers kan der blive problemer med skattevæsenet). Hvert år
forærer forældrene barnet et beløb svarende til den skattefrie
bundgrænse, som bruges til afdrag på lånet. I praksis udvelskes der kun
penge det første år, hvor lånet gives.

Hvis forældrene dør inden lånet er fuldt "afdraget", kommer barnet
selvfølgelig til at betale arveafgift af resten ("restgælden").

--
Jesper Lund

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 06-01-09 03:17

On 03 Jan 2009 12:50:22 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

> [...]
>vigtigt; ellers kan der blive problemer med skattevæsenet). Hvert år
>forærer forældrene barnet et beløb svarende til den skatt

hvad kan problemet være i at lave et gældsbrev på 30 år ?

--
MvH Bo M Mogensen
Some wish beer was rain , but it aint (stephen king)

Fra : bosol

Dato : 03-01-09 07:20

On 2 Jan., 01:27, "xXx.Man" <n...@mail.ko> wrote:
> [...]
> år ( skatte frit )
>
> men hvis forældrene er skilt kan de så give 52 000 kr. hver eller er det -

Jeg synes du skulle oprette et testamente http://www.scheibel.dk/Default.aspx?ID=14
så er der rene linier hele vejen igennem !

Fra : xXx.Man

Dato : 04-01-09 12:52

"bosol" <bosolengo@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 2 Jan., 01:27, "xXx.Man" <n...@mail.ko> wrote:

>Jeg synes du skulle oprette et testamente
>http://www.scheibel.dk/Default.aspx?ID=14
>så er der rene linier hele vejen igennem !

Det har jeg gjort - dvs. jeg har skrevet hvordan jeg ønsker mit jordiske
gods fordel efter min død

jeg har ingen livs arvinger dvs. børn eller ægtefælle

jeg har 4 søstre der for 25 % hver ved salg af fast ejendom + de ejendele
jeg efterlader mig

med nogen forbehold

nogen venner for lidt jordisk gods

min forældre så frem de overlever mig for hvad jeg har af den og den
kunstner til deling

skulle min mor ( så frem hun overlever mig ) gøre krav på mere ind hvad er
skrevet så frafalder hendes + hendes datters ( den ene af min søster s )
del samt hvad hun ellers skulle have haft og det er der med op til min moder
at fordele til den side.

med det forbehold min kæreste ( så frem vi er kærester ved min død og hun
ikke har noget forhold til en anden mand
eller vi har været ude af kontakt i over 1 år )

er de kriterier opfyldt :
hun arver en hund i bronze der ca. koster en ½ million kr ( nu , den bliver
mere værd ) + overstiger min formue 2 millioner kr.
så skal hun have yderligger 300 000 kr + hvad de måtte være steget til med
den inflation der måtte have været fra testamentes
oprettelse - her har jeg forslået de afregnes i at hun køber billige pante
breve af mine søstre til penge som de giver hende igen

skulle jeg efter testamentet er skrevet få livs arvinger skal de tildeles
det minimum , som loven forskriver.
og testamentet skal ellers fordeles som jeg har skrevet.

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-01-09 20:26

Bo M. Mogensen wrote:

> hvad kan problemet være i at lave et gældsbrev på 30 år ?

Så vil skattevæsenet mene at der er et gaveelement i den lave rente. Ved
at lånet formelt kun er ydet for 14 dage undgår man dette..

--
Jesper Lund