/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Transportfradrag - muligheder?
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 01-01-09 20:08

Hejsa

Jeg starter i nyt job pr 1 feb 09 og det giver mig mulighed for
transportfradrag, det burde der ikke være nogen ben i ...
Men med de muligheder jeg har for offentlig transport kan den aktuelle
transport strække sig over 42,2 km mod 22 km i bil
Der er tidligere faldet afgørelser der taler for at det er de kørte
kilometer ad korteste vej der tæller og ikke antal kilometer i fugleflugt
Er det nogen muligheder?

- Peter



 
 
Bo (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Bo


Dato : 02-01-09 07:22

On 1 Jan., 21:08, "Peter Lykkegaard" <plykkega...@gmail.com> wrote:
> Hejsa
>
> Jeg starter i nyt job pr 1 feb 09 og det giver mig mulighed for
> transportfradrag, det burde der ikke være nogen ben i ...
> Men med de muligheder jeg har for offentlig transport kan den aktuelle
> transport strække sig over 42,2 km mod 22 km i bil
> Der er tidligere faldet afgørelser der taler for at det er de kørte
> kilometer ad korteste vej der tæller og ikke antal kilometer i fugleflugt
> Er det nogen muligheder?
>
> - Peter

SKAT.dk har en portal hvor du kan taste km-fra og til og få det
beregnet (fugleflugt gælder kun for fugle) vh Bo

Per (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 02-01-09 17:20

Peter Lykkegaard wrote:
> Hejsa
>
> Jeg starter i nyt job pr 1 feb 09 og det giver mig mulighed for
> transportfradrag, det burde der ikke være nogen ben i ...
> Men med de muligheder jeg har for offentlig transport kan den aktuelle
> transport strække sig over 42,2 km mod 22 km i bil
> Der er tidligere faldet afgørelser der taler for at det er de kørte
> kilometer ad korteste vej der tæller og ikke antal kilometer i
> fugleflugt Er det nogen muligheder?
>

Du kører den vej der er mest hensigtmæssig i forhold til tiden og evt.
motorvej/landevej.

Der er faldet en dom om at du sagtens kan vælge at køre en længere omvej -
blot den er mere hensigtmæssig og evt. hurtigere.

Jeg kører personligt til fra arbejde ad motorvejen - det er hurtigere men
længere i forhold til vis jeg kørte igennem byen. Du kan også tage
miljøhensyn med i dit parameter, hvis du bliver kaldt til torskegilde.

Korte ture = koldstart og forurening.

Se link.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104035&vID=

mvh. Per



Peter Lykkegaard (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 02-01-09 17:27

"Per" wrote

> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104035&vID=
>
Ahh suverent :)

- Peter



Carsten Riis (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 02-01-09 18:35

Peter Lykkegaard skrev den 02-01-2009 17:27:
> "Per" wrote
>
>> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104035&vID=
>>
> Ahh suverent :)
>

Nu ved jeg ikke hvad du kalder suverent, men husk lige, at det er /den
normale transportvej ved bilkørsel/ (LV afsnit A.F.3.1.1) som skal bruges.
At du med offentlig transport tager en omvej og du dermed kører flere
kilometer er ikke "suverent" for dig, men faktisk en ulempe.












Ovenstående er naturligvis min private holdning har intet min
arbejdsgiver at gøre.

--
Med venlig hilsen
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Peter Lykkegaard (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 02-01-09 20:47

"Carsten Riis" skrev
>
> Nu ved jeg ikke hvad du kalder suverent

Det hele står forklaret på den side der er linket til, det er sgu da
suverent ...

- Peter





Carsten Riis (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 02-01-09 22:49

Peter Lykkegaard skrev den 02-01-2009 20:47:
> "Carsten Riis" skrev
>> Nu ved jeg ikke hvad du kalder suverent
>
> Det hele står forklaret på den side der er linket til, det er sgu da
> suverent ...
>
> - Peter

Jepper. jeg troede, at du mente i forhold til dine 42 vs. 22 kilometer .

Husk at ligningsvejledningen fremover bliver opdateret 2 gange årligt.
En gang i Januar og en gang i Juli.

Afsnittet om befordringsfradrag har dog ikke ændret sig væsentligt de
sidste mange år.

--
Med venlig hilsen
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Brian H (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 02-01-09 17:36

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:495e3f16$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Korte ture = koldstart og forurening.

Uanset hvad forurener en længere tur mere end en kort tur...


alexbo (02-01-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 02-01-09 17:37


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev

> Korte ture = koldstart og forurening.

Jeg tvivler på SKAT køber den.

At en bil der starter om morgenen og derefter kører 15 km. forurener mere,
end en bil der starter om morgenen kører 15 km. og derefter fortsætter 10 km
yderligere.

Jeg vil uden videre påstå at når de har kørt 15 km. har de forurenet lige
meget, derefter stopper ene, og den anden kører videre.
Der skal gode talegaver til at overbevise SKAT om at den sidste forurener
mindst.

Jeg kan slet ikke gennemskue hvorfor en bil der skal ud på en kort tur
skulle være koldere om morgenen end en bil der skal køre langt.

mvh
Alex Christensen



Jan Kronsell (02-01-2009)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 02-01-09 23:47

alexbo wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev
>
>> Korte ture = koldstart og forurening.
>
> Jeg tvivler på SKAT køber den.
>
> At en bil der starter om morgenen og derefter kører 15 km. forurener
> mere, end en bil der starter om morgenen kører 15 km. og derefter
> fortsætter 10 km yderligere.
>
> Jeg vil uden videre påstå at når de har kørt 15 km. har de forurenet
> lige meget, derefter stopper ene, og den anden kører videre.
> Der skal gode talegaver til at overbevise SKAT om at den sidste
> forurener mindst.
>
> Jeg kan slet ikke gennemskue hvorfor en bil der skal ud på en kort tur
> skulle være koldere om morgenen end en bil der skal køre langt.
>
Den er ikke koldere når den starter. Men den når ikke at blive varm, hvias
turen er meget kort. Det er til gengæld kun interessant, hvis man
sammenligner én lang tur med flere korte. Fx en gang 100 km i stedet for 20
gange 5. Så forurener de korte ture mest sammenlagt. Men man næppe kører
frem og tilbage til arbejdet 20 gange pr. dag, er det nok ikke et gost
skattemæssigt argument for at køre 100 km.

Jan



Master Fat Bastard (04-01-2009)
Kommentar
Fra : Master Fat Bastard


Dato : 04-01-09 00:30

Per wrote, On 1/2/09 5:19 PM:
> Peter Lykkegaard wrote:
>> Hejsa
>>
>> Jeg starter i nyt job pr 1 feb 09 og det giver mig mulighed for
>> transportfradrag, det burde der ikke være nogen ben i ...
>> Men med de muligheder jeg har for offentlig transport kan den aktuelle
>> transport strække sig over 42,2 km mod 22 km i bil
>> Der er tidligere faldet afgørelser der taler for at det er de kørte
>> kilometer ad korteste vej der tæller og ikke antal kilometer i
>> fugleflugt Er det nogen muligheder?
>>
>
> Du kører den vej der er mest hensigtmæssig i forhold til tiden og evt.
> motorvej/landevej.
>
> Der er faldet en dom om at du sagtens kan vælge at køre en længere omvej
> - blot den er mere hensigtmæssig og evt. hurtigere.
>
> Jeg kører personligt til fra arbejde ad motorvejen - det er hurtigere
> men længere i forhold til vis jeg kørte igennem byen. Du kan også tage
> miljøhensyn med i dit parameter, hvis du bliver kaldt til torskegilde.


øøøøøøh, miljøhensyn: Tag det offentlige.
øøøøøøh, miljøhensyn: Køre mindst muligt antal km.



Per (04-01-2009)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 04-01-09 00:46

Master Fat Bastard wrote:
> Per wrote, On 1/2/09 5:19 PM:
>> Peter Lykkegaard wrote:
>>> Hejsa
>>>
>>> Jeg starter i nyt job pr 1 feb 09 og det giver mig mulighed for
>>> transportfradrag, det burde der ikke være nogen ben i ...
>>> Men med de muligheder jeg har for offentlig transport kan den
>>> aktuelle transport strække sig over 42,2 km mod 22 km i bil
>>> Der er tidligere faldet afgørelser der taler for at det er de kørte
>>> kilometer ad korteste vej der tæller og ikke antal kilometer i
>>> fugleflugt Er det nogen muligheder?
>>>
>>
>> Du kører den vej der er mest hensigtmæssig i forhold til tiden og
>> evt. motorvej/landevej.
>>
>> Der er faldet en dom om at du sagtens kan vælge at køre en længere
>> omvej - blot den er mere hensigtmæssig og evt. hurtigere.
>>
>> Jeg kører personligt til fra arbejde ad motorvejen - det er hurtigere
>> men længere i forhold til vis jeg kørte igennem byen. Du kan også
>> tage miljøhensyn med i dit parameter, hvis du bliver kaldt til
>> torskegilde.
>
>
> øøøøøøh, miljøhensyn: Tag det offentlige.

Nej - jeg kører på en mc 125 ccm der kører over km/literen med katalysator.

> øøøøøøh, miljøhensyn: Køre mindst muligt antal km.

Det er mere indviklet end som så.

Korte ture = koldstart og ophobning af vanddampe og syre i motoren pga. ikke
varm nok. Dette medfører slid over tid med store tolerancer og merforbrug af
olie = forurening og dårlig forbrænding.

Når motoren så igen bliver koldstartet sviner den mere end hvis den blev
efterladt varm.

Det var det jeg mente med miljøhensyn - jeg forventer ikke at en tilfældig
skattemedarbejder har en brik forstand på motorer.

/ Per


Per (04-01-2009)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 04-01-09 00:48

Per wrote:
> Master Fat Bastard wrote:
>> Per wrote, On 1/2/09 5:19 PM:
>>> Peter Lykkegaard wrote:
>>>> Hejsa
>>>>
>>>> Jeg starter i nyt job pr 1 feb 09 og det giver mig mulighed for
>>>> transportfradrag, det burde der ikke være nogen ben i ...
>>>> Men med de muligheder jeg har for offentlig transport kan den
>>>> aktuelle transport strække sig over 42,2 km mod 22 km i bil
>>>> Der er tidligere faldet afgørelser der taler for at det er de kørte
>>>> kilometer ad korteste vej der tæller og ikke antal kilometer i
>>>> fugleflugt Er det nogen muligheder?
>>>>
>>>
>>> Du kører den vej der er mest hensigtmæssig i forhold til tiden og
>>> evt. motorvej/landevej.
>>>
>>> Der er faldet en dom om at du sagtens kan vælge at køre en længere
>>> omvej - blot den er mere hensigtmæssig og evt. hurtigere.
>>>
>>> Jeg kører personligt til fra arbejde ad motorvejen - det er
>>> hurtigere men længere i forhold til vis jeg kørte igennem byen. Du
>>> kan også tage miljøhensyn med i dit parameter, hvis du bliver kaldt
>>> til torskegilde.
>>
>>
>> øøøøøøh, miljøhensyn: Tag det offentlige.
>
> Nej - jeg kører på en mc 125 ccm der kører over 40 km/literen med
> katalysator.
Per


Master Fat Bastard (04-01-2009)
Kommentar
Fra : Master Fat Bastard


Dato : 04-01-09 01:04

Per wrote, On 1/4/09 12:46 AM:
> Master Fat Bastard wrote:
>> Per wrote, On 1/2/09 5:19 PM:
>>> Peter Lykkegaard wrote:
>>>> Hejsa
>>>>
>>>> Jeg starter i nyt job pr 1 feb 09 og det giver mig mulighed for
>>>> transportfradrag, det burde der ikke være nogen ben i ...
>>>> Men med de muligheder jeg har for offentlig transport kan den
>>>> aktuelle transport strække sig over 42,2 km mod 22 km i bil
>>>> Der er tidligere faldet afgørelser der taler for at det er de kørte
>>>> kilometer ad korteste vej der tæller og ikke antal kilometer i
>>>> fugleflugt Er det nogen muligheder?
>>>>
>>>
>>> Du kører den vej der er mest hensigtmæssig i forhold til tiden og
>>> evt. motorvej/landevej.
>>>
>>> Der er faldet en dom om at du sagtens kan vælge at køre en længere
>>> omvej - blot den er mere hensigtmæssig og evt. hurtigere.
>>>
>>> Jeg kører personligt til fra arbejde ad motorvejen - det er hurtigere
>>> men længere i forhold til vis jeg kørte igennem byen. Du kan også
>>> tage miljøhensyn med i dit parameter, hvis du bliver kaldt til
>>> torskegilde.
>>
>>
>> øøøøøøh, miljøhensyn: Tag det offentlige.
>
> Nej - jeg kører på en mc 125 ccm der kører over km/literen med katalysator.

så tager du heller ikke hensyn til miljøet (jo, lidt ift. bil).

>> øøøøøøh, miljøhensyn: Køre mindst muligt antal km.
>
> Det er mere indviklet end som så.

næh, det er det ikke. Kør så lidt som muligt, det er bedst.

> Korte ture = koldstart og ophobning af vanddampe og syre i motoren pga.
> ikke varm nok. Dette medfører slid over tid med store tolerancer og
> merforbrug af olie = forurening og dårlig forbrænding.

ikke mere olie ift. den korte tur! den korte tur bruger stadigt mindst
olie og benzin og slid m.m. det er sådan set logisk nok.

> Når motoren så igen bliver koldstartet sviner den mere end hvis den blev
> efterladt varm.

MEN I INGEN AF TILFÆLDENDE BLIVER DEN DET... Kør en kort tur og den
bliver kold, kør en lang tur og den bliver kold!

> Det var det jeg mente med miljøhensyn - jeg forventer ikke at en
> tilfældig skattemedarbejder har en brik forstand på motorer.
>
> / Per

men det med miljøhensyn kan du vist godt glemme, hvis du vil have
overbevist en skattemedarbejder om at køre længere ift. den korte tur.

Peter Lykkegaard (04-01-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 04-01-09 01:31

"Master Fat Bastard" wrote
>
> øøøøøøh, miljøhensyn: Tag det offentlige.

90 km om dagen med det offentlige versus 44 km om dagen i bil

> øøøøøøh, miljøhensyn: Køre mindst muligt antal km.
>
Hvordan synes du selv det går?

- Peter



Erik Olsen (04-01-2009)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 04-01-09 14:03

Peter Lykkegaard wrote:

> 90 km om dagen med det offentlige versus 44 km om dagen i bil

Hvor mange km på cykel?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Peter Lykkegaard (04-01-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 04-01-09 14:41

"Erik Olsen" skrev
>
> Hvor mange km på cykel?
>
Kan jeg ikke sige med 100% sikkerhed, men tilsyneladende er det 45,2 km
tur/retur i følge google (vha rute til fods)
Hmm en lille time på cykel?

- Peter



Erik Olsen (04-01-2009)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 04-01-09 15:06

Peter Lykkegaard wrote:
> "Erik Olsen" skrev
>>
>> Hvor mange km på cykel?
>>
> Kan jeg ikke sige med 100% sikkerhed, men tilsyneladende er det 45,2
> km tur/retur i følge google (vha rute til fods)
> Hmm en lille time på cykel?

Det burde ikke være nogen sag for en rask, ung mand som dig (i tørvejr,
forstås).

Jeg kan huske at jeg en tid cyklede fra Ishøj til Skovlunde og retur,
det var lige knapt så langt, men inklusive at hente/bringe en af ungerne
i børnehave tog det en times tid hver vej.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Peter Lykkegaard (04-01-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 04-01-09 15:14

"Erik Olsen" wrote

> Det burde ikke være nogen sag for en rask, ung mand som dig (i tørvejr,
> forstås).
>
Jeg starter jo i nyt arbejde fra 1 feb og der er mulighed for bad/omklædning
etc i modsætning til nu
Så med en ordentlig cykel + tøj så lyder det ikke uoverkommeligt at cykle i
sommerhalvåret - så slipper jeg også for indkøb på vej hjem :)

- Peter





Ukendt (04-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-09 17:46

Peter Lykkegaard wrote:
> "Erik Olsen" wrote
>
>> Det burde ikke være nogen sag for en rask, ung mand som dig (i
>> tørvejr, forstås).
>>
> Jeg starter jo i nyt arbejde fra 1 feb og der er mulighed for
> bad/omklædning etc i modsætning til nu
> Så med en ordentlig cykel + tøj så lyder det ikke uoverkommeligt at
> cykle i sommerhalvåret - så slipper jeg også for indkøb på vej hjem :)

Ja, en rigtig proff. har vel hjælperytter/vandbærer med :)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste