uopfordret reklame mails til firmaer
Fra : Martin Bak

Dato : 01-01-09 16:53

Jeg tror at jeg kender svaret, men spørger alligevel her:

Uopfordrede mails der tilbyder tjenestydelser kaldes normalt for spam, og er
ulovligt. Men er der tilfælde, hvor man må sende sådanne mails til
virksomheder? Lidt ligesom man som virksomhedsejer også må indstille sig på
at blive ringet ned af sælgere af alverdens ting?

Jeg spørger fordi jeg i dag har modtaget en aldeles dansk mail fra et
aldeles dansk firma, der tilbyder reklame-skiltning. Firmaet er
http://www.sailgroup.dk/
Mailen er underskrevet den administrerende direktør. Jeg har intet med
firmaet at gøre, har aldrig handlet med dem tidligere og har aldrig hørt om
dem før.

Jeg kan ikke på mailen se, hvilken e-mailadresse mailen er sendt til, men en
af mine adresser er en firmaadresse.

Denne mail er da vist ikke lovlig, eller hur?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-01-09 17:34

Martin Bak skrev:

> Uopfordrede mails der tilbyder tjenestydelser kaldes normalt for spam, og er
> ulovligt. Men er der tilfælde, hvor man må sende sådanne mails til
> virksomheder?

Nej. Markedsføringsloven er generel hvad det angår:

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved
    brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller
    telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og
    andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser,
    medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

"Nogen" omfatter alle. Bestemmelsen modereres ikke (af
efterfølgende afsnit) på det punkt.

--
Bertel

Fra : Martin Bak

Dato : 01-01-09 18:56

> [...]
> medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
>
> "Nogen" omfatter alle. Bestemmelsen modereres ikke (af

Tak for svar, Bertil.
En henvendelse til firmaet medførte en øjeblikkelig beklagelse og en
forklaring om at han ikke var klar over reglerne.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 01-01-09 18:58

> [...]
> En henvendelse til firmaet medførte en øjeblikkelig beklagelse og en
> forklaring om at han ikke var klar over reglerne.

Bertel naturligvis sorry.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-09 14:21

Martin Bak skrev:

> En henvendelse til firmaet medførte en øjeblikkelig beklagelse og en
> forklaring om at han ikke var klar over reglerne.

Et firma der vil leve af reklamer, men ikke kender reglerne
derom? Tst, tsk.

--
Bertel