Postloven ?
Fra : JBH

Dato : 01-01-09 11:23

Har fået et afsenderløs brev som er er underfrankeret med 1 kr. jfr.
Postdanmarks takster. Postdanmark påstår at jeg som modtager har PLIGT til
at betale gebyr/moms (31,25kr) hvis jeg ønsker at modtage forsendelsen.
Kan det være rigtigt ?

Jeg kan også vælge "modtagelse nægtet" og returnere brevet til Postdanmark
ved at putte det i en af deres postkasser.

Tillægsspm.
Kan jeg fremover tillade mig at opkræve et gebyr for at returnere de breve
som Postdanmark fejlagtigt måtte komme til at aflevere i min postkasse,
eller vil det være at betragte som tyveri. ?
Det er jo ikke for at stjæle brevene, men kun at få dækket mit
tidsforbrug/slid på skosåler m.m. for at skulle traske hen til en
postkasse/posthus med brevet ?

mvh
JBH

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-01-09 11:59

JBH skrev den 01-01-2009 11:22:

> [...]
> Det er jo ikke for at stjæle brevene, men kun at få dækket mit
> tidsforbrug/slid på skosåler m.m. for at skulle traske hen til en

Desværre. Der er frit slag for firmaer at opfinde alverdens gebyrer
og andre betalingsforpligtelser overfor forbrugerne (privat personer)
Forbrugerne har desværre ikke samme mulighed for at tage firmaernes egen
ydelsespolitik imod firmaerne for tilsvarende ydelser.

Det ville skam være ganske morsom at se alle firmaerne som klokker i det
fx undersøgelsesgebyret til reklamationssager.
Ved undersøgelse og reklamation berettiget...forbrugeren får 275 kroner
Ved undersøgelse og reklamationen er uberettiget...forbrugeren betaler
275 kroner.

Det må da være meget fair, at de virksomhederne som sælger noget lort
også betaler for det bøvl som forbrugeren bliver udsat for at få ret.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-01-09 13:37

Carsten Riis wrote:

> [...]
> Forbrugerne har desværre ikke samme mulighed for at tage firmaernes egen
> ydelsespolitik imod firmaerne for tilsvarende ydelser.

Øh, frit slag og frit slag. Den slags må støtte sig på aftaler mellem
parterne.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-01-09 16:23

JBH wrote:

> [...]
>
> Jeg kan også vælge "modtagelse nægtet" og returnere brevet til
> Postdanmark ved at putte det i en af deres postkasser.

Skriv et brev til PostDK at de kan afhente forsendelsen på din adresse,
da du ikke ønsker at modtage den på angivne vilkår (tilbuddet afvises).
Du kan passende tilføje at du gerne vil bringe forsendelsen til en af
deres postkasser mod et gebyr på 50 kr.

--
Jesper Lund

Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-01-09 17:28

Jesper Lund udtrykte præcist:

> [...]
> da du ikke ønsker at modtage den på angivne vilkår (tilbuddet afvises).
> Du kan passende tilføje at du gerne vil bringe forsendelsen til en af

Man kan informere postmesteren om at der ligger et brev der er kommet
forkert ud. Han er så forpligtet til at afhente på adressen i et
tidsrum fastsat af dig (rimelig tid). Kender en der fik flere
forsendelser gennem tiden og da han hurtigt blev træt af at rende i
postkassen, fandt han den føromtalte fremgangsmåde fra en der kender
systemet. Sjovt nok skulle der kun et par afhentninger til førend
fejlleveringerne udeblev (postbudet lærte måske at læse). Dette koster
dog en opringning, men har man flatrate så er fornøjelsen helt på din
side

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Sophie

Dato : 01-01-09 19:49

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun et par afhentninger til førend fejlleveringerne udeblev (postbudet
> lærte måske at læse). Dette koster dog en opringning, men har man flatrate

Det fælles telefonnummer til PD er et 80-nummer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-01-09 17:30

Jesper Lund skrev:

> [...]
> da du ikke ønsker at modtage den på angivne vilkår (tilbuddet afvises).
> Du kan passende tilføje at du gerne vil bringe forsendelsen til en af

PD skal nok ikke modtage ret mange af den slags henvendelser før
de går over til kun at sende en note om at de har et brev til
afhentning hvis portoen er utilstrækkelig.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-01-09 17:12

Carsten Riis wrote:

> PostDanmarks "du får ikke din forsendelse medmindre du
> betaler"-politik.
> Kalder du det en aftaleindgåelse mellem jævnbyrdige parter?

PostDK har næppe en pligt til at udbringe forsendelser som de ikke får
betaling for. PostDK kunne selvfølgelig rette et krav mod afsender, men
afsender er nok ikke kendt i det konkrete tilfælde. Modtager af brevet er
naturligvis ikke forpligtet til at betale noget som helst. PostDK's
henvendelse må opfattes som et tilbud, der naturligvis kan afslås som
alle andre tilbud. Generelt kan man ikke stiltiende indgå aftaler efter
dansk lov, så hvis modtager vil drille PostDK lidt, kan han/hun vente et
par måneder og lade PostDK fremsende en rykker for derefter at meddele
PostDK at tilbuddet afslås. Modtager må blot ikke åbne brevet, i hvert
fald ikke før end at PostDK's eventuelle krav er forældet.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-01-09 19:38

Bertel Lund Hansen wrote:

> PD skal nok ikke modtage ret mange af den slags henvendelser før de går
> over til kun at sende en note om at de har et brev til afhentning hvis
> portoen er utilstrækkelig.

Det er sikkert rigtigt, men jeg antager at PD (ligesom jeg) af princip
ikke vil betale for at modtage sin post.

--
Jesper Lund