Kørekort klip regler
Fra : john

Dato : 30-12-08 21:49

Hejsa,

Min Søster har fået nappet sit kørekort efter at have kørt for stærkt 3
gange (3 klip) dvs. hun skulle til generhvervelse prøver både teori og køre
prøve (som hun bestod).

Mit spørgsmål er:
Om man har visket tavlen ren og hun igen kan lave forseelser i trafiken og
få op til 3 klip inden kortet ryger? eller mister hun kortet hvis hun bliver
taget i at køre for stærkt 1 gang mere?

Mvh,
John

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-12-08 22:50

"john" <prozak@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> få op til 3 klip inden kortet ryger? eller mister hun kortet hvis hun
> bliver taget i at køre for stærkt 1 gang mere?

Fandt dette meget enkelt vha. Google:

Kørekortet kan også frakendes ubetinget

Afhængig af antallet af kliprelevante overtrædelser og eventuelle
tidligere overtrædelser af færdselsloven kan førerretten også blive frakendt
ubetinget.

Dette kan ske i følgende tilfælde:

a.. Hvis du får 6 klip inden for en periode på 3 år.
b.. Hvis du har taget kørekort til almindelig personbil eller
motorcykel for mindre end 3 år siden og får 4 klip inden for 3 år.
c.. Hvis du er frakendt førerretten betinget og får 3 klip indenfor
den 3-årige prøvetid for den betingede frakendelse.
d.. Hvis du tidligere har fået kørselsforbud, og du inden for en
periode på 3 år efter, at kørselsforbudet blev pålagt, får 3 klip.
e.. Hvis du tidligere har været frakendt førerretten ubetinget, og
du indenfor en periode på 5 år efter, at frakendelsestiden er udløbet, får 3
klip inden for 3 år.

http://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/klippekort/

---
Karl Erik.