tekst always on bund.
Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 06-01-09 11:07

Yo.

Jeg vil gerne have noget tekst til altid at være nederst på
siden.
Hvis der bare står "Hej og velkommen" i toppen af siden vil jeg
have at der står "Yo yo" i bunden af siden - altså så der kommer
et stort mellemrum midst på siden.
Hvis der derimod står rigtig meget tekst, altså noget der fylder
så mange linjer at man skal scrolle, skal "yo yo" bare være det
nederste tekst...... altså jeg vil have "yo yo" til altid at være
nederst OG det må aldrig komme højere op end nederst på en tom
side. Det skal gerne være nogle div'er og display:absolute osv
osv osv

Jeg synes sgu det er sjovt at pusle med sådan noget :D :D :D

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-01-09 14:21

Christian Itzchaky Larsen skrev:
> [...]
> nederst OG det må aldrig komme højere op end nederst på en tom
> side. Det skal gerne være nogle div'er og display:absolute osv

Hvis jeg forstår dig ret, er det følgende
eksempel du har brug for
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-19.html
evt.
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-19en.html

En anden løsning er
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-20.html

Jørgen Farum Jensen

Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 07-01-09 09:05

Thanks lige det jeg søgte!

Men "hvad søren" betyder/gør "html>body" i css?

Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 07-01-09 10:04

AAARGH! problem.

Hvis jeg nu gerne vil have det alt sammen til at være inde i sådan
en her:

   position:absolute;
   top:0;
   bottom:0;
   left:50%;
   right:50%;
   width:700px;
   margin-left:-350px;

Please please please

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-01-09 14:31

Christian Itzchaky Larsen skrev:
> AAARGH! problem.
>
> Hvis jeg nu gerne vil have det alt sammen til at være inde i sådan
> en her:
>
>    position:absolute;
>    top:0;
>    bottom:0;
>    left:50%;
>    right:50%;
>    width:700px;
>    margin-left:-350px;
>
> Please please please

Det er noget logisk roderi:
du kan da ikke både have en position
left på 50% og right på 50% og samtidig
en bredde på 700 pixel.

Og hvorfor position:absolute? Følgende er
da bedre:
#page {
width:700px;
margin:0 auto;
}

Foregående spørgsmål:

html>body er et forældet CSS-hack, forældre-
barn selektoren er et highpass filter, der passerer
CSS formregler til standardoverholdende browsere,
men ikke læses af IE 5 og IE i øvrigt i quirks modus.
Mere her:
http://webdesign101.dk/ie7/csshacks.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-01-09 14:24

Du kan bruge position: fixed til at placere det i bunden af
browservinduet. Bemærk at det ikke vil virke i versioner af IE < 7.
Se her for en løsning der vil virke i IE 6.
http://tagsoup.com/cookbook/css/fixed/

Regards Jens Peter Karlsen.