Der står noget mærkeligt i IE
Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 05-01-09 21:26

Hej.

Jeg pusler med ændringer af min side www.familien-pultz.dk og jeg
har en side, som hedder
www.familien-pultz.dk/ny side.htm
Når jeg klikker den frem i IE, kommer der til at stå noget så
mærkeligt som
http://www.familien-pultz.dk/ny%20side.htm
Hvad skal det betyde? Hvor kommer det %20 fra?
Når jeg tjekker i W3C, føjes %20 automatisk til i feltet, hvor
man skriver adressen. Har det noget med de 2 warnings at gøre,
som jeg ikke forstår noget som helst af?

Venlig hilsen Kirsten Pultz.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 05-01-09 21:32

> www.familien-pultz.dk/ny side.htm

Jeg ser lige, at der er et mellemrum, som ikke skal være der. Det må
jeg lige rette.

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-01-09 21:32

Kirsten Elizabeth Pultz wrote:

> [...]
> mærkeligt som
> http://www.familien-pultz.dk/ny%20side.htm
> Hvad skal det betyde? Hvor kommer det %20 fra?

Det er mellemrummet som oversættes til %20.

Når du navngiver filer, så lad være med at bruge mellemrum, brug f. eks.
underscore i stedet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-01-09 21:36

Kirsten Elizabeth Pultz skrev:
> [...]
> mærkeligt som
> http://www.familien-pultz.dk/ny%20side.htm
> Hvad skal det betyde? Hvor kommer det %20 fra?

Det er det mellemrum du har i ny side.htm
Den korte besked er: Lad være med det. Kald
siden nyside.htm, så slipper du for en hel
del besvær. Ingen mellemrum, danske tegn
og grammatiske tegn (bortset fra - og _)
i filnavne. Det er OK på en Windows computer
med ikke på et webhotel, der sandsynligvis
kører Apache server software på et Linux eller
Unix system.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 05-01-09 21:41

> [...]
> i filnavne. Det er OK på en Windows computer
> med ikke på et webhotel, der sandsynligvis
> kører Apache server software på et Linux eller

Jeg satte lige en bindestreg ind. Det hjalp.

Men hvad er det for advarsler, som W3C kommer med?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-01-09 22:07

On 05 Jan 2009 20:41:08 GMT, Kirsten Elizabeth Pultz <k-kpultz@mail.dk>
wrote:

>Jeg satte lige en bindestreg ind. Det hjalp.

Underscore (_) er bedre - bindestreger bliver også nogle gange
Url-encodet.

>Men hvad er det for advarsler, som W3C kommer med?

Mener du:
No Character Encoding Found! Falling back to windows-1252.

Det betyder, at validatoren (og browsere) ikke ved, hvilket tegnsæt de
skal bruge til at læse dit dokument. (Det kunne være græsk, russisk,
kinesisk.) Den bruger så det særlige windows-tegnsæt 1252.

Løsning: Indsæt fx følgende:

(på én linie)
- som *første linie efter <head>* i dit html-dokument.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-01-09 22:38

Jørn Andersen skrev:

> Underscore (_) er bedre - bindestreger bliver også nogle gange
> Url-encodet.

Mener du på serveren, eller...?

Tror nu ikke, der skulle være problemer i fht. selve specifikationerne
ellers.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-01-09 23:25

On Mon, 05 Jan 2009 22:37:43 +0100, Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:

>Mener du på serveren, eller...?

Jeg kan ikke huske den præcise sammenhæng, men jeg oplevede på et
tidspunkt, at en mappe med "-" i blev til "%2D" i stedet.

Men det er så længe siden, så det kan godt være, at jeg bare i lang tid
undgik "-" i fil-/mappe-navne uden at undersøge det ordentligt.
Og logisk set burde "_" så tilsvarende blive til "%5F" ...

>Tror nu ikke, der skulle være problemer i fht. selve specifikationerne
>ellers.

Næh, iflg. RFC 1738
<url: http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc1738.html>
- skulle alfanumeriske tegn (0-9, a-z) samt "$" | "-" | "_" | "." | "+"
være sikre tegn.

(Det har ikke noget med HTML-spec'en at gøre.)

Konklusion: Jeg trækker min kommentar tilbage

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-01-09 04:29

Jørn Andersen wrote:

> Konklusion: Jeg trækker min kommentar tilbage

Jeg har gennem tiden stødt på oprativsystemer, hvor '-' ikke dúr i
kommando-/fil-navne.
Så jeg ville faktisk også anbefale at bruge '_' i stedet for '-'.

Stig Johansen

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 06-01-09 11:35

> Løsning: Indsæt fx følgende:

> (på én linie)
> - som *første linie efter <head>* i dit html-dokument.

Ja, det er da også rigtigt. Den linie var røget ud med badevandet.
Tak for hjælpen.

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-01-09 03:22

On 6 Jan., 04:29, Stig Johansen <wopr...@gmaill.com> wrote:

> Jeg har gennem tiden stødt på oprativsystemer, hvor '-' ikke dúr i
> kommando-/fil-navne.
> Så jeg ville faktisk også anbefale at bruge '_' i stedet for '-'.

Jeg bruger helst heller ikke "-" selv
Men jeg havde glemt hvorfor.
Det er jo meget rart at få bekræftet, så.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-09 15:04

Rune Jensen skrev:

> Jeg bruger helst heller ikke "-" selv

Hvis man programmerer, må man vænne sig til ikke at bruge minus i
variabelnavne. Den vane kan man lige så godt overføre til
webnavne så man kun har én norm at huske på.

Og hvis man kun webdesigner, er det smart alligevel - måske vil
man senere programmere?

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-01-09 21:41

> [...]

> mærkeligt som
> http://www.familien-pultz.dk/ny%20side.htm
> Hvad skal det betyde? Hvor kommer det %20 fra?

Man kan ikke bruge mellemrum i en URL. %20 er hex for mellemrum (20 hex
er 2*16+0=32=SPACE i ASCII) og %20 er en URLEncoded erstatning for dette
(svjh - frit fra hukommelsen). Men det er måske ikke så vigtig viden
lige her (men siden du spør hvorfor se note*).

LØSNING:
Erstat alle dine mellemrum med _ (underscore) eller - (bindestreg), så
kører det.

....nåjah, brug "Best-practise": altid små bogstaver, ingen danske tegn
kun a-z i fil/directory navn og ingen mellemrum.

NOTE:
*) http://www.blooberry.com/indexdot/html/topics/urlencoding.htm

MVH
Rune Jensen