Menu divergencer
Fra : Ib K. Jensen

Dato : 05-01-09 19:08

Link : ikjensen.dk/test/

Jeg har to menuer på denne side.
En lodret og en vandret.

Jeg har testet dem med :

FF 2.0
Safari 3.1
Opera 9.5

Ovenstående viser menuerne rimeligt ens.

IE6.02

Viser den lodrette menu, som jeg næsten gerne vil have den, mens den
viser den vandrette menu med en anden skriftfarve, til dels, samt at den
laver det sidste menupunkt transparent (yderst til højre).

Alle browserne er Win XP baserede.

Hvad er problemet ????

PS! Siden er under udvikling, så menuerne virker ikke, og farvevalget er
ikke endeligt.!

--
Venlig hilsen
Ib K. Jensen

Fra : Birgit Holme

Dato : 05-01-09 20:00

Ib K. Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Alle browserne er Win XP baserede.
>
> Hvad er problemet ????
>
> PS! Siden er under udvikling, så menuerne virker ikke, og farvevalget er

Hej Ib,

Start med at rette de 3 fejl som der er på siden, måske fikser det dit
spørgsmål.

http://validator.w3.org

Fejlene er disse
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fikjensen.dk%2Ftest%2F&charset
=(detect+automatically)&doctype=Inline&group=0

Spørg endelig hvis du ikke forstår fejlmeddelserne.

MVH/Birgit

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 06-01-09 11:08

Birgit Holme skrev:

> Hej Ib,
>
> Start med at rette de 3 fejl som der er på siden, måske fikser det dit
> spørgsmål.
>
> http://validator.w3.org

Fejlene er rettet, men jeg har stadig problemet med at IE, laver
sub-menuer i top-menuen gennemsigtige, som den eneste.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-01-09 15:02

Ib K. Jensen skrev:

> Fejlene er rettet, men jeg har stadig problemet med at IE, laver
> sub-menuer i top-menuen gennemsigtige, som den eneste.

Fænomenet optræder også i IE7.
Et element har som standard farven
"transparent". Det vil sige medmindre
du eksplicit sætter background-color
for et givet element, vil elementets
baggrund være gennemsigtig som tilfældet
er her. background-color nedarves ikke.

I dit stylesheet ser det ud til at du
formaterer li-markøren i stedet for
div#navbar ul li a. Men baggrundsfarven
for li-markøren nedarves ikke på
a-markøren inde i li-markøren.

Ikke for noget, men
1.
Jeg tvivler på at det er Stu Nicholls
der har stået fadder til den menukonstruktion.

2.
Derimod er det er det en let genkendelig
kopi af et Stu layout. Men det gør ham
ikke til Author af siden.

3.
Hvad angår menuen ligner den i hvertfald
på ét punkt en af mine dropdown-menu
konstruktioner. Det skal du ikke høre noget
for, men du gentager den samme fejl som
jeg beklageligvis ikke har fået rettet:

* div#navbar { /* Sætter samme skrift og størrelse på
alle elementer i navbar'en */

Universalselektoren (*) er ikke nødvendig.

4.
Når du laver links til en side her i gruppen,
gider du så ligge sætte http:// foran. Det
sparer os for at kopiere linket.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 06-01-09 16:47

Jørgen Farum Jensen skrev:
> Ib K. Jensen skrev:

> [...]

Det kigger jeg på.

> 1.
> Jeg tvivler på at det er Stu Nicholls
> der har stået fadder til den menukonstruktion.

Den er hentet på hans hjemmeside, men det er da ikke umuligt at det er
en anden der har lavet den.

> [...]
> for, men du gentager den samme fejl som
> jeg beklageligvis ikke har fået rettet:
>
> * div#navbar { /* Sætter samme skrift og størrelse på

Menuen er fra din egen side : Eksempel 10, som du vistnok selv henviste
mig til i Ris og Ros-gruppen, måske lettere modificeret.

UUUps, jeg skal huske det fremover

--
Venlig hilsen
Ib K. Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-01-09 04:22

On Tue, 06 Jan 2009 15:02:06 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>4.
>Når du laver links til en side her i gruppen,
>gider du så ligge sætte http:// foran. Det
>sparer os for at kopiere linket.

Og hvis det skal være rigtigt, hedder det svjh:
<url: http://ikjensen.dk/test/>

Hvis det er en lang url, bliver den som regel ikke ombrudt, hvis man
skriver på denne måde. Det gør den ofte ellers.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-01-09 20:32

Ib K. Jensen wrote:
> Link : ikjensen.dk/test/

Du har et alvorligt problem med dine undermenuer niveau2:

http://hjemmesideskolen.dk/usenet/ib.gif

Erik Ginnerskov

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 07-01-09 09:17

Erik Ginnerskov skrev:

> Du har et alvorligt problem med dine undermenuer niveau2:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/usenet/ib.gif

Det er jeg klar over :[

Men jeg ved ikke om det er undermenuer niveau3, der ikke "lægger sig"
_ovenpå_ niveau2 eller .........

Jeg har også problemet med at niveau3 bliver transparent, både i IE6 /
(IE7) og FF3, ses bedst i sidste menu, Links, hvor man kan se skriften
igennem menuen.