Forsænkning af indmuringsdåse til stikkont~
Fra : N. Foldager

Dato : 05-01-09 08:53

Hvordan gør elektrikerne det? Så de ikke skal stå og mejsle bunden
plan i en halv dag og måske slå mursten løse.

Hvad med boring med bore-kop (rørbor) i aftagende diametre, så det er
let at mejsle frit?

Jeg er ikke til sinds at købe en dedikeret fræser, og min
træ-overfræser er vel næppe egnet.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-01-09 09:37

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> let at mejsle frit?
>
> Jeg er ikke til sinds at købe en dedikeret fræser, og min

Vinkelsliber hvis der må støves. Ellers boremaskine og mange små huller.

- Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 05-01-09 10:24

Martin Petersen:

>Vinkelsliber hvis der må støves. ...

Vinkelslibersynes jeg ikke er egnet andet end til konturerne. Til
udrømningen laver den alt for stort et hul, hvis den skal nå dybden.

> Ellers boremaskine og mange små huller.

Det er en mulighed. Gør elektrikerne ikke noget smartere?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 05-01-09 10:27

N. Foldager skrev:

> [...]

> udrømningen laver den alt for stort et hul, hvis den skal nå dybden.

> Det er en mulighed. Gør elektrikerne ikke noget smartere?

Prøv og spørg i rette gruppe: news:dk.teknik.el

--

Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Carsten

Dato : 05-01-09 12:36

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Martin Petersen:

> Vinkelslibersynes jeg ikke er egnet andet end til konturerne. Til
> udrømningen laver den alt for stort et hul, hvis den skal nå dybden.

du skal naturligvis ikke have en almindelig skive på. Køb et fræsejern til
vinkelsliberen. Det gjorde jeg - jeg mener at prisen var ca. 2-300,- og det
gik lynhurtigt. Det tager et par minutter at fræse bane + hul til dåsen.

Det var sådan en fætter her jeg købte, men jeg gav ikke så meget !

http://tool4you.dk/vaerktoej/fugefraesere/joran_startkit_10_mm_da.html

Carsten

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-01-09 18:13

> [...]
>
> Vinkelslibersynes jeg ikke er egnet andet end til konturerne. Til
> udrømningen laver den alt for stort et hul, hvis den skal nå dybden.

Medmindre det er en færdig væg, så er det jo ligegyldigt. Der skal bare
pudses omkring den igen.

Fugefræsejernet der bliver foreslået, tvivler jeg på du kommer langt med i
sten.

- Martin

Fra : Carsten

Dato : 05-01-09 19:56

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> Fugefræsejernet der bliver foreslået, tvivler jeg på du kommer langt med i
> sten.

korrekt, jeg havde ikke lige bidt mærke i at Niels skrev "mursten". De er
squ ikke nemme at hugge/fræse/stikke i. Alle mine indervægge er lega.

Carsten

Fra : Morten

Dato : 06-01-09 13:02

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> korrekt, jeg havde ikke lige bidt mærke i at Niels skrev "mursten". De er
> squ ikke nemme at hugge/fræse/stikke i. Alle mine indervægge er lega.

En nyslebet mejsel gør underværker

Morten>

Fra : Jacob Andersen

Dato : 08-01-09 08:43

"Morten" <1bladlus@get2net.dk(fjern 1)> skrev i en meddelelse

> En nyslebet mejsel gør underværker

Enig, hvis det kun er et enkelt hul. Specielt hvis man bruger en
vinkelsliber først til at lave konturene. Hvis det er mange huller, så er en
borehammer med mejsel at foretrække. Man kan få en billig en til 300 i HN,
den er ok til opgaven. Der følger mejsel med. Man slår ikke nogen mursten
løs.

Det med at gøre bunden plan er ligemeget, der skal bare en klat mørtel i, og
så på med dåsen. Sørg for at den sidder lige! Og heller et par mm for dybt,
end at den stritter ud fra væggen.

Mvh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-09 20:55

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote in message

> Hvordan gør elektrikerne det? Så de ikke skal stå og mejsle bunden
> plan i en halv dag og måske slå mursten løse.

Er det røde "bløde" moler sten eller hårde (gule) mursten?

Mvh Kim