Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Plads til drømme...
Fra : Søren Friberg

Dato : 04-01-09 18:05

Hvad med en Leica S2 med en sensor på 30 x 45mm med en billedopløsning
på 37,5 mio pixels. Så kan der være 400 billeder på et 32 GB SD-kort i
raw. Pris over 100.000 kr. for huset alene. Men hertil kan man jo vælge
det nye håndlavede objektiv på 50mm med en blændeåbning på f/0,95,
hvilket skulle være det hurtigste seriefremstillede asfæriske objektiv
til dato. Det skulle kunne fås til beskedne 62.500 kr.

Så nu er full-frame-sensor gammeldags

--
Kh Søren Friberg,
http://fotofriberg.dk - http://www.slagskygger.dk -

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-01-09 00:03

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> være det hurtigste seriefremstillede asfæriske objektiv til dato. Det
> skulle kunne fås til beskedne 62.500 kr.

Hmm, længste brændvidde er en 180/3,5 - På S2'eren svarer det rundt regnet
til 144 mm brændvidde på et FX-format. en lidt lang portrættele. I vidvinkel
har du det, der modsvarer en 28 mm og et normaloptik på 56 mm og så en kort
tele på 96 mm og så lige en 40 mm med lysstyrken f:/0,95.

For mig at se, så skriger det studio.
Jeg har i hvert fald ingen behov, der går i den retning
FX-formatet er rigeligt til mig.
Og så kan jeg godt lide brændvidder over 150 mm

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-01-09 07:36

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> [...]
> blændeåbning på f/0,95, hvilket skulle være det hurtigste
> seriefremstillede asfæriske objektiv til dato. Det skulle kunne fås til

Til S2 ?
Jeg har kun set de 4 objektiver, som er nævnt på
http://www.s.leica-camera.com/leica-s-system
officielt annonceret. På billedet kan man se flere objektiver. Så vidt jeg
ved er det en 30mm tilt-shift, en 350/3.5, en 30-90mm, en 100mm og en
24/2.8.
En 50/0.95 til den størrelse sensor vil være noget af en bedrift.

Leica har for relativt nyligt annonceret en Noctilux-M 50mm f/0.95 Asph.
http://en.leica-camera.com/photography/m_system/lenses/5915.html
som afløser for deres 501.0. Det er til Leica M målsøger kameraer.

> Så nu er full-frame-sensor gammeldags

Der er ikke noget nyt i at større sensorer giver bedre billedkvalitet - det
ligesom i de gode, gamle filmdage. Der har længe eksisteret mellemformat
bagstykker.
Det nye er at formfaktoren, som minder mere om 35mm SLR end traditionelle
mellemformat kameraer som Hasselblad og Mamiya.

Jeg så for et par år siden en sammenligning mellem PhaseOne P45 og Canon 5D,
og der er var (naturligvis) en klar fordel til P45 i detaljegengivelse (det
var udviklingsdirektøren fra PhaseOne som demonstrerede det - så det...).
Man kan iøvrigt se sådan et bagstykke blive pint og plaget på
http://www.phaseone.com/Content/p1digitalbacks/Pplusseries/Extreme.aspx

Prøv også at se denne tråd
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=30419028
hvor den Nikon D3 og D3X sammenlignes med et P45+ bagstykke.
Vildt ikke ?

Sensoren i PhaseOne P65+ er 40.4x53.9mm og 60 MPixel.
Det er næsten samme størrelse som billedruden i 645 mellemformat kameraer
(56x41.5mm), og næsten dobbelt så stort areal som Leica S2. Andre bagstykke
leverandører har nogenlunde tilsvarende størrelse sensorer.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : /Peter

Dato : 05-01-09 08:38

> [...]
> være det hurtigste seriefremstillede asfæriske objektiv til dato. Det
> skulle kunne fås til beskedne 62.500 kr.

Hvis f/1 lukker alt lys igennem, og f/1.4 lukker halvdelen af lyset igennem,
hvordan kan en f/0,95 forstærke det eksisterende lys ?

Fra : Leif Frandsen

Dato : 05-01-09 09:52

"/Peter" <pgh@wer.nn> wrote in

> Hvis f/1 lukker alt lys igennem, og f/1.4 lukker halvdelen af lyset
> igennem, hvordan kan en f/0,95 forstærke det eksisterende lys ?

Et objektivs lysstyrke er forholdet mellem objektivets effektive åbning
og brændvidden. Den effektive åbning er afhængig af blænderåbningens
diameter, men er en smule større end denne, da strålebundtet jo er brudt
noget i den forreste linse.
Er et objektivs effektive åbning 2 cm og brændvidden 18 cm har objektivet
en relativ åbning på 2/18 der forkortes til 1/9 og skrives som regel f/9
eller 1:9, og angiver dermed at blænderdiameteren er 1/9 af brændvidden.

mvh
Leif F

Fra : Leif Frandsen

Dato : 05-01-09 12:08

"/Peter" <pgh@wer.nn> wrote in

> Hvis f/1 lukker alt lys igennem, og f/1.4 lukker halvdelen af lyset
> igennem, hvordan kan en f/0,95 forstærke det eksisterende lys ?

Det bevirker i praksis, at man kan benytte lavere ISO tal end med et
objektiv f/1,4 og opnå samme resultat.

mvh
Leif F

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-01-09 12:34

"/Peter" skrev i en meddelelse
> Hvis f/1 lukker alt lys igennem, og f/1.4 lukker halvdelen af lyset
> igennem,
> hvordan kan en f/0,95 forstærke det eksisterende lys ?

Det har en anden svaret på - men f/0.95 er ikke noget nyt - svjh havde
Canon på et tidspunkt et f/0.95 bbjektiv - men det ligger muligvis helt
tilbage til analog-tiden ?

Jan

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-01-09 14:08

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Det har en anden svaret på - men f/0.95 er ikke noget nyt - svjh havde
> Canon på et tidspunkt et f/0.95 bbjektiv - men det ligger muligvis helt
> tilbage til analog-tiden ?

Canon lavede en 50/0.95 i 1961
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/s/data/50-85/s_50_095.html
men den vist havde ikke asfæriske linser, så det er kan godt være rigtigt
når Leica siger at deres er den første 50/0.95 med asfæriske linser.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen