Årlig vaccinatioer
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 04-01-09 14:01

Hej !
Jeg har en 10 år gammel dansk / svensk gårdhund. Er det mon stadig
nødvendig at få foretage den årlige vaccination, eller kan den snart
skade mere end den gavner ?
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Hm

Dato : 04-01-09 14:16

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har en 10 år gammel dansk / svensk gårdhund. Er det mon stadig
> nødvendig at få foretage den årlige vaccination, eller kan den snart

Jeg vaccinere altid kun hver andet år.

Hvis du bor i en stor by, og går hvor der er mange hunde så tror jeg ikke
jeg ville spare.

Hanne/ som jo er lidt pivet

Fra : ager

Dato : 04-01-09 21:27

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg har en 10 år gammel dansk / svensk gårdhund. Er det mon stadig
> nødvendig at få foretage den årlige vaccination, eller kan den snart

Jeg vil da mene at specielt unge og gamle dyr bør man ikke "spare" på.
Jeg ville ikke undlade at vaccinere om så hunden var 20.

Mvh. marie

Fra : Ralph

Dato : 05-01-09 00:07

"ager" <big@city.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil da mene at specielt unge og gamle dyr bør man ikke "spare" på.
> Jeg ville ikke undlade at vaccinere om så hunden var 20.

Jeg er minkavler, og mink kan rammes af hvalpesyge (hundesyge/sælpest) som
hunde (ja, og sæler), alle nyfødte mink bliver vaccineret når de er 15-20
uger gamle, de gamle avlsdyr bliver ikke - og det på trods af at det har
STORE økonomiske konsekvenser hvis bestanden rammes af sygdom (nedpelsning
af hele farmen, ingen salg af avlsdyr, rensning af farmen, indkøb af nye
avlsdyr, års avlsarbejde gået tabt) så hvis der kom EET eksempel på at et
gammelt avlsdyr smittede en farm ville man selvfølgelig starte med vaccine
af disse. Til orientering gemmes ca. 30-50% af de gamle avlsdyr et år, og
5-10 flere år.

Når det er sagt bliver mine hunde vaccineret hvert år, netop fordi de både
færdes ved stranden blandt døde sæler OG på farmen engang imellem.

--
Ralph

Fra : jopa

Dato : 04-01-09 22:07

> [...]

> Jeg har en 10 år gammel dansk / svensk gårdhund. Er det mon stadig
> nødvendig at få foretage den årlige vaccination, eller kan den snart

Ved ikke om det kan skade, men min får et skud hvert år, og det kræves der
for at den kan blive passet i pension
Ved ikke lige om jeg ville springe et år over hvis den ikke skulle passes.
Men helt undlade ville jeg nok ikke

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : qfha

Dato : 06-01-09 08:51

On 4 Jan., 14:01, Hans Mikkelsen <bkfo...@mail.dk> wrote:
> [...]
> Jeg har en 10 år gammel dansk / svensk gårdhund. Er det mon stadig
> nødvendig at få foretage den årlige vaccination, eller kan den snart

Det er ikke længere nødvendigt at vaccinere hvert år. Der er gennem
årene sket en udvikling af produkterne. Dansk Kennel klub anbefaler at
hunden vaccineres hvert 4. år når det er en voksen færdig vaccineret
hund. For megen vaccine er ikke af det gode. Har du et hundepas, hvor
der skrives i kan du se, hvornår dyrlægen anbefaler en genvaccination.
I mine hundes pas står der fire år.

mvh
qfha

Fra : Søren LH

Dato : 06-01-09 18:27

> [...]
> Jeg har en 10 år gammel dansk / svensk gårdhund. Er det mon stadig
> nødvendig at få foretage den årlige vaccination, eller kan den snart

Gå ind på hjemmesiden for det produkt din hund er vaccineret med, og se hvad
genvaccinationstiden er. For nogle produkter er den tre år.

Mvh
Søren