Skoda Octavia 1.8 TSI
Fra : henrik.mclaren@gmail~

Dato : 04-01-09 02:52

Hejsa,

Jeg står overfor at skulle skifte bil, og har for længst forelsket mig
i den måde en TSI motor fungere på, og ikke mindst den power der i
den, men jeg har lige et par spørgsmål.

Jeg ved at Octaviaen kommer i Q1 med 1.4 TSI motoren med 122 HK og så
er der 1.8 med 160 HK der allerede eksistere, jeg søger efter
erfaringer fra folk der ejer biler med enten den ene eller den anden
motor, og vil godt have svar på.

* Hvor langt køre den på literen. Det ser lovende ud når man læser om
brændstof økonomien,
men holder det?

* Bruger motoren meget olie. der jo nogle VAG maskiner der bruger
relativ meget olie.
* Hvilken olie bruges der på TSI maskinerne?

* Er TSI motorene udstyret med kæde eller kilerem?

* Hvad med Service? Jeg ved godt de siger 2 år/30.000 km. men holder
det? og hvad koster
sådan et service?

* Er der andre ting som jeg skal være opmærksom på ved skifte til
Skoda?

mvh
Vejgaard

Fra : H&M

Dato : 04-01-09 11:14

* Hvad med Service? Jeg ved godt de siger 2 år/30.000 km. men holder
det? og hvad koster
sådan et service?

Ja de holder fint, jeg har kørt Skoda med 30000km interval siden 2001, uden
problemer, men hvis du kører mange små ture vil jeg anbefale at du skifter
selve olien med et kortere interval( noget jeg har læst et sted ), jeg har
aldrig skiftet olie før de 30000, da jeg kører lange ture. ( husk altid at
bruge den korrekte olie, VW's longlife olie skal overholde en spec. norm. )

Mit sidste 60000 service kostede 4800.- eneste ekstra var en udskiftning af
bremse olien. 1.9 TDI

Olieforbrug før jeg fik PD modellen = ingen forbrug, nu med PD motor bruger
den 0.5 liter / 10000, ingen problem.

Generelt om Skoda......De bruger samme stumper som Audi/VW, jeg har på 3
biler siden 2001 kun fået skiftet 1 kobling, var i den første 2001, ellers
kun service. Intet at være bange for der. Den starter og kører altid 100%

Bedste råd.
Tag en god lang prøvetur på de veje du normalt kører på, når du skal til at
beslutte dig.( og check at der sidder de std. monterede dæk på bilen )

God jagt.

En som selv venter spændt på den faceliftede Octavia.

Fra : HKL

Dato : 05-01-09 21:41

<henrik.mclaren@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hejsa,

* Hvor langt køre den på literen. Det ser lovende ud når man læser om
brændstof økonomien,
men holder det?

Jeg kan ikke få min til at køre mere end 10-12km/l, men jeg er altså også
glad for at trykke lidt på speederen under acceleration

/HKL, ZX10R '06 - Skoda Octavia 1,8TSI '08

Fra : HB

Dato : 05-01-09 22:06

"HKL" <zx10r"FJERNDETTE"@lynnePUNKTdk> skrev i meddelelsen

> Jeg kan ikke få min til at køre mere end 10-12km/l, men jeg er altså også
> glad for at trykke lidt på speederen under acceleration

Der skal jo ikke meget til for at ødelægge tallene fra fabrikken.

> /HKL, ZX10R '06

Og du er også vant til at det rykker )

--
/HB

Fra : Requiem

Dato : 12-01-09 01:01

> * Hvor langt køre den på literen. Det ser lovende ud når man læser om
> brændstof økonomien, men holder det?

Jeg kan sagtens få det til at holde, hvis jeg tænker lidt over,
hvordan jeg kører. Men jeg kan også sagtens gi' den gas og så holder
de ikke ;) En tur fra Silkeborg til København med 114 km/t i
gennemsnit og den kører ca. 13,5 på literen.

> * Bruger motoren meget olie. der jo nogle VAG maskiner der bruger
> relativ meget olie.

Min har kørt godt 6000km uden at ha' brugt olie. Jeg tror det kommer
lidt an på. Nogle motorer bruger bare mere olie end andre. Har hørt
historier om VAG motorer, hvor de smed en liter pr. 2000km i den
første tid.

> * Hvilken olie bruges der på TSI maskinerne?

Helix fra Shell er den anbefalede - den koster ca. 170kr. literen.

> * Er TSI motorene udstyret med kæde eller kilerem?

1.8 er med kæde.

Jeg er meget glad for min - den kører fantastisk, er støjsvag med mine
16 tommer alufælge og conti dæk (lidt mere støj med mine vinterdæk på
stålfælg) og jeg kan pakke hele familiens udstyr i det fantatiske
bagagerum. Skriv gerne, hvis du har flere spg.

Vh, Peter