Horisontal scroll i browser
Fra : Anja Andersen

Dato : 04-01-09 21:51

Når jeg minimerer andre hjemmesider i bredden, så får jeg en
horisontal scrollbar i bunden af browserviduet, men ikke på min
hjemmeside.

Hjææælp

Hvis man minimere eller sidder med en lille skærm er der bare
ting der forsvinder fordi man ikke kan scrolle dem frem

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 04-01-09 22:05

"Anja Andersen" <anjas@mail.dk> skrev

> Når jeg minimerer andre hjemmesider i bredden, så får jeg en
> horisontal scrollbar i bunden af browserviduet, men ikke på min
> hjemmeside.

Ikke nødvendigvis hvis de ellers er lavet rigtigt.
Alt under 800*600 ja måske, men det bør laves så det undgåes
Lad os se din side

--
Mvh. John

http://web-graphic.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-01-09 22:10

Følgende er skrevet af Anja Andersen:
> [...]
>
> Hvis man minimere eller sidder med en lille skærm er der bare
> ting der forsvinder fordi man ikke kan scrolle dem frem

Det er lidt svært at se, hvis siden skal være hemmelig...
Uden et link, får du ingen svar.
Andet end de åbenlyse : køb en større skærm og hold browservinduet
maximeret...
Der er jo ingen der kan se hvad du har gjort - og evt. hvad der er
galt..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Anja Andersen

Dato : 07-01-09 16:41

www.winchler.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-01-09 19:29

Anja Andersen wrote:
> [...]

> Hvis man minimere eller sidder med en lille skærm er der bare
> ting der forsvinder fordi man ikke kan scrolle dem frem

Du har på siden to iframes, som du har givet bredden 100%. Disse iframes
begynder ikke ved venstre kant af browservinduet men 150 px inde. Ydermere
er deres indhold tæt ved 1100 px brede og du har selv spærret for den
vandrette scroll med scrolling="no".

Det er under alle forhold et uhensigtsmæssigt design:

1. Brugen af frames/iframes medfører nogle alvorlige ulemper:

http://www.html-faq.dk/2009.asp

2. At lave en side, som forudsætter et browservindue på mindst
1250 px i bredden er usmart, da en del brugere ikke råder over
mere end 1024 px og endnu flere har deres browservindue sat
til at være endnu mindre.

Lav din side uden brug af iframes, brug i stedet include:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

Design din side uden brug af så voldsomt brede elementer og sådan at siden
kan ses uden vandret scroll fra 800 px bredde og op.

Erik Ginnerskov

Fra : Anja Andersen

Dato : 07-01-09 19:39

Jeg er ikke interessert i at fjerne mine iframes.
De skal starte 150 px inde, da min menubar ligger til venstre.
Jeg har sat no scroll på da der ellers kommer dobbelt vertikalt scroll, det
er jeg jo ikke interesseret i. Selvom jeg har no scroll har jeg verticalt
scroll i iframe, kan jeg ikke på en måde sætte no vertical scroll istedet
for no scroll.

Er det størrelsen på mine billeder der gør at jeg kommer op på 1250 px i
bredden? Så det er dem jeg skal gøre mindre??

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-01-09 23:28

Anja Andersen skrev:

> Jeg er ikke interessert i at fjerne mine iframes.

Jamen, så beder du jo kun om flere problemer end
dem der er i forvejen

> De skal starte 150 px inde, da min menubar
> ligger til venstre.

Det er der mange andre og bedre løsninger på.

> Jeg har sat no scroll på da der ellers kommer
> dobbelt vertikalt scroll

Scrollbaren kommer både på selve siden - og din
iframe. Fjerner du din iframe, har du fjernet et stort
problem.

Fjerner du iframe, fjerner du samtidig url-problemet,
med at folk ikke kan linke til en bestemt side.

Jeg var inde på din side i eftermiddag, og fik et godt
gys - der er både frames, tabeller, animerede giffer[1]
og temmelig invalid kode - faktisk alle de faldgruber
vi snakker om i disse grupper, og så kommer du med:

> Jeg er ikke interessert i at fjerne mine iframes.

Det er en ommer

[1] http://winchler.dk/nyt/nyttekst.gif

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-01-09 21:30

Anja Andersen:
> www.winchler.dk

Der er XHTML valideringsfejl, på alle dine sider. Der er fejl i din CSS
(i hvert fald mangler ; nogle steder, og der mangler # ved nogle
farveangivelser).
Hvorfor iframes?
Det virker underligt på mig, at man vil "frem i skoene" eller være med
helt fremme, hvor teknologien ikke rigtig følger med, og bruger XHTML
doctype - men bruger (snart) forældede teknikker og kode der ikke
passer til doctypen..?
Tingene passer ikke sammen.

Siden er så vidt jeg kan se designet med tabeller (som er til visning
af tabulære data - ikke design).
Een td har en fast bredde (20px - men den indeholder en div, hvis
bredde er sat til 130px!) - en anden td er 100% bred. Uanset
browservinduets størrelse, fylder siden altså mere end browservinduet,
og der burde derfor være vandret scroll. Jeg kan ikke lige gennemskue,
hvordan du har fået slukket den..

Start med at udbedre fejlene - så er der en chance for at browserne kan
forstå hvad du mener, og man kan regne med det man ser på skærmen.
http://validator.w3.org/
http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Hvis det var min side, ville jeg gennemtænke "det tekniske design" -
droppe tabeldesignet, bruge includes til menuerne i stedet for det helt
overflødige script, og der er faktisk ingen begrundelse for at bruge
iframes, til det du bruger dem til. Det kan snildt lade sig gøre uden.
Visuelt er siden såmænd godt nok tænkt - der er bare brugt værktøjer
fra forrige århundrede til at realisere visionerne. Selvom den er
redesignet december 2008, ligner den noget fra midt i 90'erne.
Man kunne sige noget om overskuelighed og vedligeholdelse. Du bruger
externe, interne og inline styles i een pærevælling - godt blandet op
med HTML attributer (også ikke eksisterende), for de samme ting. Det er
ikke nemt at finde rundt i, og det kan ikke være nemt at vedligeholde.
(HTML er indholdet - CSS præsentationen)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Anja Andersen

Dato : 07-01-09 23:22

ok tak for svar. Nok defor jeg ikke lige havde lyst til at sætte links ind,
jeg vidste jeg ville få hug. Den er nu nem at vedligholde og kunne jeg bare
få den scrollbar til at virke er der nok ikke nogle af dens "seere" der har
problemer med hvilken kode den er skrevet i.

men jeg finder da nok en løsning en dag.

Én ting jeg bider mærke i, imellem din heftige kritik af min kodning, er at
jeg har 100% ved siden af noget andet, ja det går jo ikke, men det
fortæller mig stadig ikke hvor scrollbaren blev af.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-01-09 07:51

> [...]
> jeg har 100% ved siden af noget andet, ja det går jo ikke, men det
> fortæller mig stadig ikke hvor scrollbaren blev af.

Det er ikke hug, men velmente råd.

Jeg undrede mig også, hvor scrollbaren blev af.
Du har scrolling="No" på alle iframes. Det burde fjerne scrollbaren på
iframen (Der vil så være ting i framen, man ikke kan komme til), men
den burde stadig findes på selve browservinduet. I hvert fald ved et
hurtigt kig på koden.
Men ... scrolling="No" er ikke lovligt i XHTML. Parametre er med små
bogstaver, så det rigtige er scrolling="no". Ikke at jeg tror det løser
noget - men browserne forstår sikkert heller ikke hvad du vil.
Man kan fjerne scroll på flere måder, og jeg vil tro der et eller andet
sted i din CSS kan være noget der fjerner den. Eller også kan browserne
bare ikke finde rundt i din kode.
På iframecontent er der faktisk scrollbar i FF - men ikke på
iframefast.
Måske er de der i virkeligheden, men bliver skjult af din
tabelopsætning. IE har den også helt i bunden - bare ikke nok til at
den kan bruges.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-01-09 11:16

Anja Andersen skrev:

Lige allerførst, så du ikke misforstår: Jeg er fuldstændig
ligeglad med koden bag en side, hvis bare siden fungerer.
Jeg vil have mine egne sider skal validere, og jeg
foretrækker også at andre gør det, men jeg vil normalt ikke
tjekke koden på en side, hvis ellers siden fungerer.

> Når jeg minimerer andre hjemmesider i bredden, så får jeg en
> horisontal scrollbar i bunden af browserviduet, men ikke på min
> hjemmeside.

Problemet er, at din side ikke fungerer. Den er alt for
bred, så de fleste vil aldrig opdage menupunkterne længst
til højre. Det kan du naturligvis rette op på ved at lave en
vandret rullebjælke, men det er ikke en god løsning.
Vandrette rullebjælker generer brugerne, det er meget bedre
at lave siden i en mere passende bredde. En passende bredde
er 770 pixels. Hvis du gerne vil genere enkelte af dine
brugere, kan du gå op til 1000 pixels. Eller du kan lave
siden flydende, så den atutomatisk tilpasser sig den
tilgængelige plads hos brugeren. Med din nuværende bredde
vil du genere mange af dine brugere.

Du bruger iframes til at indsætte indhold på siden. Brug i
stedet php eller lignende til at inkludere filer. Det er
lige så nemt. Og lad så være med at angive højde på det
indsatte indhold, da du ellers risikerer rullebjælker inde
på siden. I øjeblikket vil mange opleve to rullebjælker, og
de vil skulle bruge dem begge to for at kunne se al
indholdet på din side. Prøv at se dette billede, der viser
siden ved en opløsning på 1024x768 og et maksimeret
browservindue:
http://kimludvigsen.dk/projekter/winckler.jpg
Hvis jeg ikke husker helt galt, så vil omkring 40 procent se
din side som på billedet. De vil ikke kunne se de yderste
menupunkter og de skal bruge to rullebjælker.

Det er ikke en uoverkommelig opgave at tilrette din side, så
den kan bruges af alle, og du vil kunne få masser af hjælp i
denne gruppe.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Anja Andersen

Dato : 08-01-09 23:23

Tak for noget konstruktivt

Du skrev; Eller du kan lave
siden flydende, så den atutomatisk tilpasser sig den
tilgængelige plads hos brugeren.

Det ville jeg jo helst men det kan jeg simpelthen ikke finde ud af

Lad mig sige det som det er, jeg orker ikke at fjerne iframes eller
skrive i php, da jeg har brugt en krig af tid på at lave den om, og
hvis bare jeg kunne få den skærmstørrelse til at virke er mine
"seere" tilfredse (og lidt til)

Kan jeg med iframes få den til at tilpasse sig flydende eller skal
jeg lave det hele om?

Jeg kan ihvertfald ikke "bare" sætte mine iframes ned i % (en skrev
tidligere meget klogt at jeg havde 100% ved siden af noget) for så
skal jeg ændre størrelse på alle mine billeder og der er dælme
mange.
Jeg skulle aldrig have lavet den om, men nu blev det iframes og
næste gang jeg har en lang juleferie bliver det noget andet. (jeg
lærer jo noget hver gang og googler mig til det hele selv, så
hjælpen er lidt langt væk) Kan i hjælpe mig uden jeg skal lave det
hele om? (så min stakkels mor kan se at der står video til sidst)

mvh. Anja

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-01-09 01:23

Anja Andersen skrev:

> Lad mig sige det som det er, jeg orker ikke at
> fjerne iframes

Det er bare den bedste mulighed for at få et ordentligt
resultat ud af det

> da jeg har brugt en krig af tid på at lave den om

Du har bare ikke spurgt de rigtige steder, inden du
lavdede det om

> Kan jeg med iframes få den til at tilpasse sig flydende
> eller skal jeg lave det hele om?

Der er kun dårlige erfaringer med frames og iframes,
så...

> så skal jeg ændre størrelse på alle mine billeder og
> der er dælme mange.

Ja, det er noget at det man skal tænke ind i et design,
du har forhåbentlig alle originalbillederne?

> jeg lærer jo noget hver gang og googler mig til det hele
> selv, så hjælpen er lidt langt væk

Nej, eksperterne sidder lige her.

> Kan I hjælpe mig uden jeg skal lave det hele om?

Det bliver svært hvis du ikke vil lave noget om, og ikke
vil lytte

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-09 20:48

Anja Andersen skrev:

> Du skrev; Eller du kan lave
> siden flydende, så den atutomatisk tilpasser sig den
> tilgængelige plads hos brugeren.
>
> Det ville jeg jo helst men det kan jeg simpelthen ikke finde ud af

Du skal blot lave nogle billeder, der er knap så brede, og
så evt. benytte færre menupunkter. Hvis du ikke angiver en
sidebredde, vil siden helt automatisk tilpasse sig brugerens
tilgængelige bredde. Personligt foretrækker jeg en fast
bredde (eller en maks-bredde), fordi meget lange tekstlinjer
kan være svære at læse.

Hvis du vil have en fast bredde, kan du prøve at tjekke de
skabeloner, jeg har lavet:
http://kimludvigsen.dk/libris/kompozer/skabeloner/index.php
Skabelonen 1-2-1 minder en del om dit nuværende layout.

> [...]
> skrive i php, da jeg har brugt en krig af tid på at lave den om, og
> hvis bare jeg kunne få den skærmstørrelse til at virke er mine

Det er egentligt ikke svært at lave det med php, men du kan
også sagtens lave det med html. I stedet for at have
forskellige filer, som du indsætter i iframes, laver du
selvstændige sider hvor logo, menu osv. blot går igen.

> Kan jeg med iframes få den til at tilpasse sig flydende eller skal
> jeg lave det hele om?

Hold op med at bruge iframes. Det er bedre og meget nemmere
at skifte ind på det rette spor nu, end når du har fået
lavet flere og flere sider.

> [...]
> tidligere meget klogt at jeg havde 100% ved siden af noget) for så
> skal jeg ændre størrelse på alle mine billeder og der er dælme

Det burde ikke tage så lang tid at ændre billederne i et
billedbehandlingsprogram. Det er jo ikke alle billeder, der
er for brede.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-09 22:47

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> http://kimludvigsen.dk/libris/kompozer/skabeloner/index.php
> Skabelonen 1-2-1 minder en del om dit nuværende layout.

Jeg skal måske lige tilføje, at selvom skabelonerne er lavet
til programmet KompoZer, så kan du sagtens bruge dem i andre
programmer, eller hvis du vil kode i hånden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Anja Andersen

Dato : 10-01-09 12:08

Tak for konstuktiv hjælp, det sætter jeg pris på.

Jeg kan dælme ikke få det til at virke, hvis jeg ikke sætter højde på
bliver det minimalt, altså ca. 20% af skærmen. Men jeg kan godt se at
høre det ikke nytter at forsøge at rette det ind med iframes.

HVIS jeg fjerne mine iframes er der så en tilsvarende måde, altså hvor
jeg har et vindue (tabel) hvor alle sider åbnes i, så de ved target i
menuen åbner der, uden det skal sættes ind på alle sider?

Er der en måde at gøre det på, hvor alle undersider ikke skal ændres,
men kun iframe siderne og index+tabeller??
Jeg syntes da det er en forringelse hvis der ikke er måder at gøre
dette på. Jeg har læst lidt om ssi, men der står ikke mange
understøtter det.

Nu har jeg ihvertfald valideret en del og har ikke mange
valideringsfejl længere, men det hjælper ikke min bredde noget. Jeg
forsøgte at følge en guide jeg fandt, hvor man satte tabellen til 100%
og td til * , men så får jeg igen skåret det hele istykker og den viser
ca. 20%.

Er noget lost her, jeg har simpelthen ikke tid til at lave det hele om

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-01-09 12:44

Anja Andersen skrev:

> HVIS jeg fjerne mine iframes er der så en tilsvarende måde, altså hvor
> jeg har et vindue (tabel) hvor alle sider åbnes i, så de ved target i
> menuen åbner der, uden det skal sættes ind på alle sider?

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med ovenstående. Men
jeg kan prøve at beskrive fremgangsmåden lidt bedre end i
mit tidligere indlæg:

Du laver en enkelt side med logo, menu og indhold - altså
uden iframes - du kan evt. starte med forsiden. Så laver du
en kopi af den pågældende side, som du så kalder side2.html
(eller et mere passende navn). Åbn nu side2.html og udskift
forsideindholdet med indholdet på side 2. Logo, menu og
andet, der skal være på alle sider, lader du bare være. Og
sådan fortsætter du med alle sider.

Og eftersom du allerede har lavet dit indhold, som du i
øjeblikket har placeret i forskellige filer, så er det
forholdsvis nemt at åbne de forskellige filer og kopiere
indholdsdelen fra dem over i de nye filer.

Du har ikke brug for target, du skal blot linke almindeligt
fra forsiden til side 2 osv.

> Jeg har læst lidt om ssi, men der står ikke mange understøtter det.

Fordelen ved ssi er, at du kan gemme noget indhold i en
særskilt fil, som så kan inkluderes på flere forskellige
sider. Det er især praktisk med sådan noget som en menu
eller en sidefod med adresse eller lignende. Fordelen er, at
hvis man vil tilføje et nyt menupunkt, skal man kun rette i
én fil i stedet for på hver side. Jo flere sider man har, jo
større bliver fordelen ved ssi.

Da jeg tidligere nævnte php, var det ikke fordi du skulle
kode siderne i php, men fordi php kan bruges til at indsætte
indhold på samme måde som ssi. Asp kan bruges til det samme.
Stort set alle webservere understøtter enten php eller asp.

Hvilket program bruger du til at lave siderne med?

P.S. Du må meget gerne svare sådan som vi andre gør. Det vil
sige, skriv dit svar under det citerede, og klip det væk,
som du ikke svarer på. Så bliver det meget nemmere for alle
at følge med.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge Windows og internettet

Fra : Anja Andersen

Dato : 10-01-09 23:28

> [...]
> forsideindholdet med indholdet på side 2. Logo, menu og
> andet, der skal være på alle sider, lader du bare være. Og

Det var nøjagtig for at komme væk fra at have menu og logo osv på alle
sider at jeg lavede iframes. Så det jeg mener er om der er noget andet
tidsvarende.

Hvor jeg laver en skabelon, hvor alle menupunkter åbner i samme vindue som
ligger i skabelonen med fast menu, logo osv. Min gamle side var bygget op
som du siger, men jeg gider ikke have tusind sider inkl. alt.

> Og eftersom du allerede har lavet dit indhold, som du i
> øjeblikket har placeret i forskellige filer, så er det
> forholdsvis nemt at åbne de forskellige filer og kopiere
> indholdsdelen fra dem over i de nye filer.

Det kan godt være det er forholdsvis nemt, men jeg har ikke tid og gider
ikke rette alle sider, hvis der ikke er en måde at rette skabelonen altså
væk fra iframes over i noget andet, så må der dælme findes en løsning til
den størrelse angivelse, så det virker, indtil jeg en dag får et flip og en
masse tid igen.

> [...]
> hvis man vil tilføje et nyt menupunkt, skal man kun rette i
> én fil i stedet for på hver side. Jo flere sider man har, jo

Ja det hjælper jo ikke hvis de fleste ikke understøtter det!! Det svarede
du ikke på er det rigtigt eller forkert?

> Hvilket program bruger du til at lave siderne med?

Dreamweaver cs3

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-01-09 00:02

Anja Andersen skrev:
Kim Ludvigsen skrev:

> Det var nøjagtig for at komme væk fra at have menu og logo osv på alle
> sider at jeg lavede iframes. Så det jeg mener er om der er noget andet
> tidsvarende.

Ja, ssi, php eller asp.

Der er ikke noget problem i at have logo, menu og andre
faste elementer på hver side. Det går hverken hurtigere
eller langsommere at lave siderne, og det går hverken
hurtigere eller langsommere for de besøgende at hente siderne.

Det kan dog som tidligere nævnt være en fordel at have de
faste elementer i en særskilt fil, hvis der skal foretages
rettelser, fordi der så kun skal rettes ét sted. I så fald
kan man bruge ssi, php eller asp. Det fungerer lige så godt
som iframes til formålet, og så lider det ikke af alle
bivirkningerne ved iframes.

> Hvor jeg laver en skabelon, hvor alle menupunkter åbner i samme vindue som
> ligger i skabelonen med fast menu, logo osv. Min gamle side var bygget op
> som du siger, men jeg gider ikke have tusind sider inkl. alt.

Du får ikke flere sider ved at bruge "vores" metode.

> Ja det hjælper jo ikke hvis de fleste ikke understøtter det!! Det svarede
> du ikke på er det rigtigt eller forkert?

Det ved jeg ikke, men som jeg skrev efterfølgende, så kan
man lave det samme med php og asp. Du skal vist lede meget
længe for at finde en webserver, der ikke understøtter php
eller asp. Normalt understøtter en webserver kun en af de
to, så det er blot at tjekke dit webhotels hjælpesider for
at finde ud af, hvilken du kan bruge.

> Dreamweaver cs3

Ok, jeg kender ikke Dreamweaver, men måske andre ved, om der
er en nem måde at omdanne dine sider fra brugen af iframe
til ren html eller til at bruge ssi, php eller asp.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Anja Andersen

Dato : 08-01-09 23:30

Du skrev; Og lad så være med at angive højde på det
indsatte indhold, da du ellers risikerer rullebjælker inde
på siden.

Hmmm men hvordan, ligegyldigt hvad andet jeg gør bliver det en
stribe der fylder 30%.

Fra : Anja Andersen

Dato : 09-01-09 08:17

Jeg kunne også bare gå væk fra xhtml, som jeg ikke helt fatter og
tilbage til html, er det også "ulovligt"?

Kan se jeg har kørt min validering til html, da jeg fik sat den
til at validere i xhtml, kom der som i siger mange mange flere
fejl

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-09 20:11

Anja Andersen wrote:
> Jeg kunne også bare gå væk fra xhtml, som jeg ikke helt fatter og
> tilbage til html, er det også "ulovligt"?

Det er ikke et spørgsmål om x eller ej. Frames og iframes ibruglige i
(x)html strict, da attributten target er ulovlig i (x)html strict, men i
(x)html transitional er target lovlig - det ændrer dog ikke på at frames og
iframes er noget bras.

Men _vil_ du ikke skrotte det design, skal du ikke forvente yderligere hjælp
fra min side.

Erik Ginnerskov