Internet gennem Europa
Fra : Ian Matheson - info

Dato : 02-01-09 16:54

Hej i gruppen

Jeg har et par venner, som til sommer skal sejle fra København til den
franske kyst i middelhavet, ned gennem Europa. Min veninde vil gerne,
når hun ikke er slusepasser, kunne komme lidt på internettet på en
medbragt bærbar computer, og har spurgt hvordan det nemmest gøres.

Jeg er lidt på bagkant her, forestiller mig noget med at forbinde via
mobiltelefonen, men det er vel både langsomt og hundedyrt. Er trådløst
netværk en mulighed ?

Alle gode idéer og erfaringer er velkomne

Mvh

Ian

Fra : HKN

Dato : 02-01-09 09:16

> [...]
> netværk en mulighed ?
>
> Alle gode idéer og erfaringer er velkomne

Hej,

Der var en artikel i Ingeniøren om det for noget tid siden. Den giver
svar på hvordan man løser at betale de skyhøje roaming priser.

http://ing.dk/artikel/90657-koeb-udenlandsk-bredbaand-og-undgaa-horrible-roaming-priser

Mvh
Henrik

Fra : Harding Larsen

Dato : 02-01-09 18:18

Hej Ian,

Man kan bruge Wi-Fi nettet. Det er gratis og det findes mange
steder se:

http://www.wififreespot.com/europe.html

I Danmark ser detaljeringen således ud:

http://www.openwifi.dk/index.php?page=hotspots&openstate=open

For danske havne her DS lavet en oversigt og det er ikke
usandsynligt at der findes tilsvarende andre steder i Europa:

http://danskebaadejere.dk/Sejlads/I%20havn/Internet%20på%
20havnen.aspx

Det kræver blot at der i PC´en er installeret et netkort, så
bliver man gjort opmærksom på at der findes et net når man er
inden for dækningsområdet.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 03-01-09 11:51

Som Harding går jeg osse ind for at finde hotspots undervejs.

Vi sejlede sidste år gennem Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig (og
ligger nu i Sens på Yonne-floden).
Undervejs kunne vi - med lidt benarbejde - komme på ca hver 4.dag.
Nogen steder var det sejlklubber, eller cafe-hotspots andre var det
privatpersoner eller firmaer/organisationer som ikke havde noget med
sejlsport at gøre. Iøvrigt har byen Paris indlagt gratis WIFI i flere
hundrede parker mm, - bl.a. i Arenal-havnen, som stort set alle sejlere
ligger i.
Nogen steder måtte vi betale lidt, men når det blev over 2-3 euro pr
time så sagde vi nej tak.
Vi havde ikke nogen skrupler med at hoppe på et tilfældigt privat
netværk, men man skal altid huske ikke at share nogen mapper på sin PC!!
Drømmen om at sidde komfortabelt nede i salonen og surfe holdt ikke, da
det var sjældent at WIFI'forbindelsen man havde fundet havde ordentlig
signalstyrke dernede, så tit måtte man stikke hovedet op eller gå i land
og nærme sig kilden.

Vi er endvidere medlem af Fon og har en offentlig FON-WIFI kørende på
hjemadressen, og kan derfor hoppe på andre FON'eros hotspot anywhere, så
til foråret medbringer jeg en stabel prints over canal Bourgogne og
canal Rhone au Rhin med Fon-spots.

Næste år er det kun Frankrig, så vi havde overvejet en 3g-løsning, men
er blevet frarådet det af mange, - bl.a. i søstergruppen uk.rec.sailing
og hos The Barge Association, da det er alt for dyrt med mindre du
laver et abonnement på mindst 6 måneder, - og så skal man have fast bank
i Frankrig, - og så skal man have bopæl i Frankrig (suk).

Mvh
Søren H
s/y Marie af Næstved

Fra : Harding Larsen

Dato : 03-01-09 17:24

I forlængelse af Sørens indlæg om internet adgang, så er der
mange som for det meste anvender deres pc til e-mails.
E-mails er som regel korte beskeder uden billeder eller andet
vedhæftet som fylder meget og tager tid at downloade.
Derfor er der ofte alternativet at bruge telefonen og dermed
kunne tale med kontakten i den anden ende.
Er man ved et gratis-hotspot kan man anvende JAJAH tjenesten og
de første 5 min er gratis at tale sammen. Taleafgiften ud over
de 5 min svinger lidt men det er stadig billige lokaltakster og
man undgår de dyre roamingafgifter.
Det kræver blot at man køber et betalingskort til sin mobil og
derefter bruger PC´en til opkald.Funktioner og demoer kan ses på:

http://www.jajah.com/products/

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 03-01-09 18:45

Jeg skrev ikke noget om det tidligere i tråden, men vi er selvfølgelig
på Skype, og ringer op til de kære når vi er på nettet i båden.
14,6 øre pr minut til fastnet og 172,3 øre pr minut til mobiler.
Disse takster gælder ikke alene til overalt i Europa, men osse til USA,
Canada, Japan osv. hvis man lige skal ringe til arvetanten.
Tjenesten hedder skype out, og man indsætter blot et antal kr når man
kan se på tælleren at der er ved at være lavvande, men det er jo
sjældent med de takster.
Med et skype-in osse får man et normalt nummer andre kan ringe til, og
med et par DECT-trådløse håndsæt som går direkte på nettet behøver man
ikke nogen tændte PC'er.

Vi dumpede helt TDC for 3 år siden, og vi har sparet omkring 2000 kr i
kvartalet.
Dette var ikke ment som et reklamebrøl, men jeg fatter simpelthen ikke
at folk stadig gider betale for fastnet.
Skype er ikke det eneste, - og sikkert heller ikke det helt billigste
VoIP-system, men pærenemt at gå til og med orden i systemerne.

Så altså Ian Matheson:
Husk dem på at få en Skypekonto og at overføre nogle skype-out penge.

mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Harding Larsen

Dato : 03-01-09 20:40

Lad os fortsætte i de gratis glæder.

Skal man se TV undervejs så kan man begynde med at downloade
dette program:

http://www.net-tv.tk/

Gå ned til linien: "Live TV / VCL player" og gå derefter ned i
bunden og download programmet VCL video player.
Genstart PC´en.
Gå ind på programmet: http://www.net-tv.tk/ igen og tryk på
anden linie "Live TV".
Tryk på pilen ud for "Vælg kanal her/choose channel here: og
vælg den tvkanal du vil se.
Vent et øjeblik til der kommer billede på og dobbeltklik i
billedet.
Nu er der gratis TV! (Detvirker også derhjemme. og tilsluttet
hjemmeTV´et har du nu 72 kanaler uden at skulle købe kabel-
satellit- o.s.v for at se TV.
Husk at lægge linket ind som favorit.

Fra : SørenH

Dato : 03-01-09 21:39

Den kender jeg ikke Harding, og vil afprøve det i morgen, men via en
artikel i et fagtidsskrift blev jeg for ½ år siden opmærksom på
programmet Livestation (www.livestation.com) som er gratis og uden nogen
form for forpligtelser eller PC-indgreb.
Det er dannet af en række store news-stationer, og leverer flere tusinde
gratis programmer, - især nyhedsprogrammer.
Det er på det jeg ser CNN, BBC og flere andre herhjemme på PC'en.
mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : SørenH

Dato : 03-01-09 21:42

P.S.
Iøvbrigt kan jeg varmt anbefale opensourceprogrammet VLC-player, som et
langt bedre program end Microsoft Media Player og alle de andre, og med
langt flere indbyggede codecs, til afspilning af alle slags formater!

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-01-09 22:16

Tilsammen god informativ underholdning og mangler man links til
vejret så er der en liste herunder.

Mvh/Harding

Find sejlervejret i det område du sejler i.

Vejret i Danmark: www.dmi.dk Web-vejret: http://www.webvejr.dk/

Vejret i Finland:
http://www.ilmatieteenlaitos.fi/vader/index.html?enn=meri

Vejret i Norge: www.dnmi.no

Vejret i Sverige: www.smhi.se

Sailorweather i Europe: www.dk-
sejlads.dk/dansk/vejrudsigt/vejrudsigt.htm

Weather around the world: www.weatherlabs.com

Se vejret fra satelitter:
http://www.fourmilab.ch/earthview/satellite.html

Desuden

www.meteonet.nl
www.raymarine.com
www.wetterzentrale.de
www.ems.psu.edu
www.nlmoc.navy.mil
www.oceanweather.com/data/
shop.met.no/skagerak
xout.smhi.se/batvadret
weather.noaa.gov/fax/marsh.shtml
www.noaa.gov
www.nottingham.ac.uk
www.xcweather.co.uk
www.metoffice.com
www.uni-koeln.de
bbc.co.uk
www.meteo.fr
www.ecmwf.int
grads.iges.org
imkpc3.physik.uni-karlsruhe.de
www.arl.noaa.gov/ready
www.knmi.nl
manati.wwb.noaa.gov/quikscat
www.meteo.be/nederlands
www.sat.dundee.ac.uk
www.navcenter.com
www.meteo.fr
140.90.88.142
140.90.6.103
dmi.dk
metoffice.gov.uk
met-office.gov.uk
nasa.gov
navy.mil
psu.edu
wunderground.com
raytechonline.com
meteosat.e-technik.uni-ulm.de
rain.mmm.ucar.edu
www.atmos.albany.edu
weather.uwyo.edu
www.vreme.tehnicom.net
www.reab.se
www.dnmi.no
home.t-online.de/home/wienzek
wisc.edu
www.eurometeo.com
wxweather.co.uk
smhi.se
ybw-directory.com
meto.gov.uk
theyr.com
131.54.120.150
www-grtr.u-strasbg.fr
www.fomfrv.dk
sca.uqam.ca
uni-karlsruhe.de
www.lachainemeteo.com
www.yacht.de
weather.icm.edu.pl
weerkamer.nl
http://www.weatheronline.co.uk/sail.htm

Fra : Ian Matheson - info

Dato : 06-01-09 05:51

Tak for alle svar

Jeg anbefaler dem at tage en pc med trådløst netværk med, og så komme på
nettet når muligheden er der.

Mvh

Ian

Fra : Peter

Dato : 08-01-09 20:57

"Ian Matheson - info" <info@matheson.dk> skrev i meddelelsen
> Tak for alle svar
>
> Jeg anbefaler dem at tage en pc med trådløst netværk med, og så komme på
> nettet når muligheden er der.

Vi har mødt flere sejlere med div. hjælpeudstyr der kan forøge rækkeviden.
Antenne "forlængere" etc. Vi bruger et lille netkort/parabol tilsluttet via
usb af mærket Hawking. Det giver en mærkbar forøget rækkevidde.

God fornøjelse / Peter

Fra : blueocean

Dato : 03-01-09 04:58

On 3 Jan., 11:50, SørenH <so...@FJERNhelefamilien.dk> wrote:
> [...]
> laver et abonnement på mindst 6 måneder, - og så skal man have fast bank
> i Frankrig, - og så skal man have bopæl i Frankrig (suk).

Hej Det er også min erfaring som Søren skrive om, da vi sejlede hjem
fra Sydfrankrig op gennem europa, vi fandt lige som Søren mange
private Spots som vi hoppede på, men ellers er det bare at have sit
trådløse net kørende hele tiden når man vil på, så finder man som
reget et der er åbent, Men lad for Gud skyld ikke share noget på din
PC. Ellers er der mange betalings hotspots som amn kan komme på.

Bruge ikke mobiltelefon eller 3 G det bliver hundedyrt.

Sy-Grog
Gert

Fra : blueocean

Dato : 03-01-09 05:54

On 3 Jan., 12:58, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> [...]
> PC. Ellers er der mange betalings hotspots som amn kan komme på.
>
> Bruge ikke mobiltelefon eller 3 G det bliver hundedyrt.

Her er en artikel fra Vildgås tur til de kanaler som I og mange andre
vil besejle.
Vi var så heldige at vi mødte Ove og hans kone i Sur la Saone, og de
var et behageligt møde dejlige menneser.

http://danskebaadejere.dk/Sejlads/Kanalsejlads/Rejsebeskrivelser/~/media/Specialforbund/Dansk%20Sejlunion/Danske%20baadejere/PDF/sejlads%20i%0udland/SYDPÅ%20IGEN%20pdf.ashx

En interssant artiket som ove har skrevet.

Se iøvrigt også hans andre artikler på siten. God læsning...

Gert