Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan et digital kamera tage billeder i hård~
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 03-01-09 20:30

Hej

Jeg er som jeg tidligere har beskrevet begyndt at interessere mig for
timelapse fotografi. Jeg fandt i dag ud af at jeg ville prøve at lave en
optagelse af noget der frøs til is, men det krævede jo at mit kamera tog
billeder i min fryser, mens emnet frøs.

Den process har jeg beskrevet her:

http://www.ebz.dk/freeze.php

Der er også et link til resultatet her, det er dog ikke blevet særlig godt
pga. lysforholdene og de forhold der nu er når man tager billeder i sin
fryser

Og det kan til dels godt lade sig gøre Men jeg vil nok ikke anbefale at
gøre det hvis man ikke tør ødelægge sit kamera.

Martin Kaltoft

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 03-01-09 22:15

Martin Kaltoft wrote:
> [...]
>
> Og det kan til dels godt lade sig gøre Men jeg vil nok ikke anbefale
> at gøre det hvis man ikke tør ødelægge sit kamera.

Lidt mere slow motion, dvs. flere billeder hyppigere - men det ved du jo
alt om, kan jeg se.

Og så evt. lidt mere macro, så man rigtigt kan se iskrystallerne vokse.

/Mogens

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 03-01-09 22:18

> Lidt mere slow motion, dvs. flere billeder hyppigere - men det ved du jo
> alt om, kan jeg se.
>
> Og så evt. lidt mere macro, så man rigtigt kan se iskrystallerne vokse.

Ja, der blev taget et billede for hver 15 sekunder, det skulle nok have
været 5 istedet, men ellers er der ikke meget jeg kan gøre for at det bliver
bedre med dette kamera, da der ikke er nogen manuelle indstillinger, dvs.
den fokuserer og bestemmer eksponering fra gang til gang, det er en stor del
af grunden til at resultatet ikke er ret godt...

Martin Kaltoft

Fra : Brian Lund

Dato : 10-01-09 04:15

> [...]
>
> Og det kan til dels godt lade sig gøre Men jeg vil nok ikke anbefale
> at gøre det hvis man ikke tør ødelægge sit kamera.

Meget interresant!

Som sagt og foreslået, flere billeder per minut! :)

Et kamera kan sagtens tåle meget hård frost, det som er den svageste del er
batteriet! Jo koldere jo færre billeder per batteri... Et andet problem er
selvfølgelig kondens/rim, men med lidt omtanke kan det nemt undgås.

Brian

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-09 23:40

Brian Lund wrote:

> Et kamera kan sagtens tåle meget hård frost, det som er den svageste del er
> batteriet! Jo koldere jo færre billeder per batteri... Et andet problem er

Og LCD.

Jesper Poulsen

Fra : Robert Piil

Dato : 10-01-09 05:49

Martin Kaltoft skrev:

> [...]
>
> Og det kan til dels godt lade sig gøre Men jeg vil nok ikke anbefale
> at gøre det hvis man ikke tør ødelægge sit kamera.

Det kunne da være interessant at se en lukket beholder med vand, der
brister når vandet udvider sig.

--
Robert Piil
http://piil.org/