Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Diadublikator
Fra : Peter K Hansen

Dato : 03-01-09 19:59

Hej gruppe

Er der nogen i gruppen som har erfaring med digitalisering af dias ved
hjælp af en diadublikator?
Fordele? Ulemper? Kvalitet?

Mvh
PeterKH

Fra : -;o\)-max-

Dato : 03-01-09 20:17

"Peter K Hansen"
> Hej gruppe
>
> Er der nogen i gruppen som har erfaring med digitalisering af dias ved hjælp af en
> [...]

Fin kvalitet, ingen ulemper. Men jeg har ikke brugt en fin
dias duplikator, jeg har lavet min egen. Husk at skyd RAW,
for lige at få den sidste stump kvalitet med. -max-

Fra : Ole

Dato : 05-01-09 11:28

"--max-" <max@bamze09.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dias duplikator, jeg har lavet min egen. Husk at skyd RAW,
> for lige at få den sidste stump kvalitet med. -max-

Kunne du evt. oplyse hvorledes du har lavet din egen dias duplikator.

Ole.

Fra : -;o\)-max-

Dato : 05-01-09 13:09

"Ole" .

> Kunne du evt. oplyse hvorledes du har lavet din egen dias duplikator.
>
> Ole.

Hehe - der er 1001 måder at gøre det på, kig omkring dig
og brug de materialer der er til rådighed. Men en makro
instilling på kameraet/objektivet er en forudsætning, eller
mellemringe evt. en omvende ring, men brug hvad du har.
Paprør, mælkekarton, et lille stykke opal glas, matteret
plast eller hvad du har der kan bruges. En kraftig lyskilde
eller en flash, hvis du kun har en indbygget flash, så skyd
mod en hvid flade, så behøver du ikke opal glas.

Du kan arbejde vertikalt og lægge film strips på en
hjemme lavet lyskasse, kamera på stativ ovenover og
på den måde digitalisere rigtig mange neg/dias a gangen,
i lavere opløsning sefølig. Men godt nok til web og 13x18
print.

I gamle dage brugte man en special film, idag skyder du
i RAW og har fin kontrol over resultatet.. ,o9-max-

Fra :    ab©

Dato : 05-01-09 18:33

"Ole" <oz9of??@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kunne du evt. oplyse hvorledes du har lavet din egen dias duplikator.

Køb en dia-duplikator-forsats, de er faktisk - på trods af det rene
cola-bund-glas - rimeligt gode i det aktuelle område - koster ikke alverden
og er hurtig i brug

http://cgi.ebay.de/Dia-Duplicator-Albinar-0-5-2-x_W0QQitemZ270325811181QQcmdZViewItemQQptZDia_Fotografie?hash=item270325811181&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1231%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

og

https://www.hood.de/auction/33082108/dia-duplicator-von-monami.htm?sec=1

find selv flere

ab©