Sporsele
Fra : JB

Dato : 03-01-09 15:28

Til jer der går spor, hvilken sele bruger I til hunden? Det skal være en,
hvor linen sættes på ryggen.

Hilsen
Jytte

Fra : ager

Dato : 03-01-09 16:11

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Til jer der går spor, hvilken sele bruger I til hunden? Det skal være en,
> hvor linen sættes på ryggen.

Jeg har en fra Kenjan, god uopslidelig sag..

Mvh.Marie

Fra : JB

Dato : 03-01-09 18:02

"ager" <big@city.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en fra Kenjan, god uopslidelig sag..
>
> Mvh.Marie

Hej Marie.

Kenjan har flere forskellige typer, hvilken en bruger du?

Hilsen
Jytte

Fra : ager

Dato : 03-01-09 22:58

> "ager" <big@city.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Marie.
>
> Kenjan har flere forskellige typer, hvilken en bruger du?

Min er en del år gammel efterhånden, men minder rigtigt meget om denne her;
http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=7092&varenr=02-1300-130&varegrp=1300&page=1&name=vareliste

Jeg har også brugt min til træk, før jeg fik syet nogle efter mål forrige
år.

Mvh. Marie

Fra : JB

Dato : 04-01-09 09:58

">>

> [...]
>
> Jeg har også brugt min til træk, før jeg fik syet nogle efter mål forrige

Den sele ser god ud, men så vidt jeg kan se, har de den kun i meget stor.

Hilsen
Jytte

Fra : ager

Dato : 04-01-09 10:07

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i meddelelsen

> ">>

> Den sele ser god ud, men så vidt jeg kan se, har de den kun i meget stor.

så vidt jeg kan se, fås den lige fra small.. det er en large jeg har til min
boxerhan.
de sidder rigtigt godt og er nemme at få af og på.
den jeg har, er faktisk arvegods og den er så god som ny. lidt læderpleje en
gang i mellem, så holder den evigt.

Mvh. Marie

Fra : Søren LH

Dato : 04-01-09 09:17

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Til jer der går spor, hvilken sele bruger I til hunden? Det skal være en,
> [...]

Hej Jytte,

Vi bruger ikke sele. Linen fast i halsbåndet og ind mellem forbenene og ud
på siden af hunden. Sådan gør de fleste i BHP/IPO-verdenen.

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 04-01-09 10:03

> [...]
>
> Vi bruger ikke sele. Linen fast i halsbåndet og ind mellem forbenene og ud
> på siden af hunden. Sådan gør de fleste i BHP/IPO-verdenen.

Hej Søren.

Jeg bruger heller ikke sele i øjeblikket, men jeg vil helst bruge det. Det
er nok gammel vane, for jeg har altid brugt sele til mine tidl. hunde også
til BHP. Jeg var bare så dum at skille mig af med de gamle seler. Jeg troede
ikke, jeg ville få brug for dem. Og nu kan man jo få 117 forskellige.

Går det godt med Wizla?

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 04-01-09 18:33

> [...]
> til BHP. Jeg var bare så dum at skille mig af med de gamle seler. Jeg
> troede ikke, jeg ville få brug for dem. Og nu kan man jo få 117

Hej Jytte,

Jeg har stadig den som jeg brugte til Holly. Det er den Marie anbefaler. Som
Marie siger: Super kvali - holder evigt. Det var en "tæve-størrelse", når
den blev spændt helt ind passede den lige til min 38 kg schæfer. Men måske
Kenjan senere har fået mere check på schæferhundes størrelse .

Der er fuld knald på Vizla. Hun har taget sin BHP2, næste stop er BHP3 og
derefter DM-udtagelser. Det kniber atter med at holde sul på hende, men nu
skal jeg igen 10 dage til Kina, det plejer at hjælpe .

Hvordan går det med din schæferdreng?

Mvh
Søren
Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 04-01-09 19:48

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> derefter DM-udtagelser. Det kniber atter med at holde sul på hende, men nu
> skal jeg igen 10 dage til Kina, det plejer at hjælpe .

Hej Søren. T

illykke med 2erern, så skal du lige have 3eren. Det bliver jo spændende. Det
er godt at have et mål.
Du må give hende lidt ekstra.

Det er nu en schæferpige, jeg har. Det går godt, der er virkelig knald på
hende, så jeg bliver holdt i gang.
Hun er nu 8 mdr. og dygtig og lærenem, bare der ikke er rådyr i nærheden.
Hun vejer 26 kg og er 58 cm i skulderhøjde.
Hun kan ses her
http://www.working-dog.eu/dogs-details/111495/Skusterhusets-Cookie . På
billedet er hun 5 mdr.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 04-01-09 20:39

> [...]
> Hun er nu 8 mdr. og dygtig og lærenem, bare der ikke er rådyr i nærheden.
> Hun vejer 26 kg og er 58 cm i skulderhøjde.

Hun er vel nok flot. Det er dejligt med en hund med knald på. Men så gælder
det selvfølgelig om at lære hunden at slukke for stressen, når den ikke er
ønsket.

Cookie har ca. samme mål og vægt som Vizla har nu. Vizla nåede de 26 kg ved
8½ måned.

Hvordan kommer hun ud af det med collierne og pincherne?

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 04-01-09 20:58

> [...]
> ved 8½ måned.
>
> Hvordan kommer hun ud af det med collierne og pincherne?

Tak for rosen, jeg synes også selv, hun er pæn. Jeg regner heller ikke mëd,
hun bliver større. Men hun er bomstærk. jeg har helt glemt, hvad sådan en
hvalp kan. Det er jo vores schæferhund nr. 4.
Hun er en meget rar hund, og hun kommer fint ud af det med de andre. Selvom
de synes, hun er grov. Dværgpinscherne beskytter vi, og hun er ikke alene
med dem. De vejer jo kun 5 kg. Men collierne må selv klare det. Hun har lidt
respekt for den ene, når han skruer bissen på. Men de er meget tolerante.
Hun ville uden tvivl elske C-arbejde, men hun må "nøjes" med DCH programmet.
Til gengæld kan hun fange min mand, han er gammel PH figurant. Det vil hun
gerne. Vi bruger begge to meget tid på hende og selvfølgelig også på
collierne. Vi træner næsten hver dag. Vi skifter mellem spor, feltsøg og
rundering. Og så selvfølgelig lydighed.

Hilsen
Jytte

Fra : JB

Dato : 04-01-09 22:06

> [...]
> Hun er nu 8 mdr. og dygtig og lærenem, bare der ikke er rådyr i nærheden.
> Hun vejer 26 kg og er 58 cm i skulderhøjde.

Søren har du lagt mærke til at nedenunder Cookie, som lyder navnet Tanja,
kan du se hele hendes stamtavle. Du skal bare skrolle ned. Så kan man gå
tilbage til de første schæferhunde, det er ret sjovt.
Jeg har lånt "Der deutsche Schäferhunde in Wort und Bild" på biblioteket. De
har skaffet den fra München. Der er masser af billeder af grå schæferhunde
fra for 100 år siden. Den grå er den oprindelige, det er også ret sjovt. Men
bogen er skrevet med gotiske bogstaver, så jeg får ikke læst så meget. Der
er også billeder af andre hyrdehunde bl.a. collier, de ligner dem, vi har i
dag.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 05-01-09 20:13

> [...]
> ret sjovt. Men bogen er skrevet med gotiske bogstaver, så jeg får ikke
> læst så meget. Der er også billeder af andre hyrdehunde bl.a. collier, de

Hej igen,

Ja, da, det så jeg skam, og jeg så også at Tanja og Vizla har et par fælles
forfædre, nemlig Tom og Fiasko. Du kan se Vizlas stamtavle her:
http://www.schaeferhunden.eu/winsis_x/winsisshowdog.php?bb=DKK&id=1598805&tp=8

At den grå er den oprindelige er nu da vist ikke helt korrekt. Schæferhunden
er skabt ud af to tyske hyrdehundetyper, den Thüringske og den
Württembergske. Thüringeren var relativ små, hurtige, skarpe, med
opretstående ører og grå pelsfarve (læs: Det er den der primært går igen i
de grå hunde). Württembergeren var større og tungere og mere godmodig (i.e.
den der idag primært går igen i de sort/gule). Selve den sort/gule farve er
vist hentet ind fra en tredie type.

Jeg har det fra pålidelig kilde idet jeg har læst det i bogen
"Schæferhunden" skrevet af baron von Stepanitz - selve manden der skabte
racen. En kammerat i klubben faldt over bogen billigt på et bogmarked! Men
se lige om ikke det også er det der står i den bog du har skaffet hjem .

Interessant forresten at skaffe sådan en bog hjem helt fra München - smart!

Mvh
Søren

PS: Er der ikke noget galt med grammatikken i overskriften på den bog du har
lånt????

Fra : JB

Dato : 05-01-09 20:56

> [...]
>
> Mvh
> Søren
>
> PS: Er der ikke noget galt med grammatikken i overskriften på den bog du

Hej Søren.

Jo der havde sneget sig et "e" for meget ind. Bogen hedder: "Der deutsche
Schäferhund in Wort und Bild" af Rittmeister Max von Stephanitz.
De gamle hunde er typisk af grå type se her
http://picasaweb.google.dk/vingekatten/GamleHunde# Den første stambogsførte
schæferhund Horand v. Grafrath SZ1 er jo meget typisk grå. De moderne hunde
er så mere stømliniede, men typen er den samme. Collierne ligner også meget
godt, dem vi har i dag.
Men det er rigtigt, at schæferhunden skulle være skabt ud fra to typer.
Måske er der flere typer med, alt er jo ikke skrevet ned.
Bogen er et digert værk på over 800 sider med mange billeder.
Din kammerat har været mere end heldig, hvis det er den bog, han er faldet
over. Bogen er jo skrevet for over 100 år siden. Det eksemplar, jeg har
lånt, er fra 1923.

Det sjove ved Cookie/Tanjas stamtavle er, at der er så mange billeder. Man
kan se, hvordan hundene har forandret sig gennem tiden, men de er dog alle
typiske schæferhunde.
Egentlig er den store, tunge højavlsschæferhund med den rundede ryg et
moderne fænomen.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 06-01-09 19:48

> [...]
> typiske schæferhunde.
> Egentlig er den store, tunge højavlsschæferhund med den rundede ryg et

OK, jeg vidste ikke at den første schæferhund var grå. Sjove billeder, ja,
det ligner grå hunde. Jeg mener engang at have læst at schæferen var skabt
fra fire typer, men jeg har desværre ikke kunnet finde det igen. Bogen som
kammeraten i klubben har, er en dansk oversættelse også udgivet i 1920'erne.

Jeg må indrømme jeg ikke kan finde en tendens i ændring i udseende fra
Tanjas ældste forfædre, til de nyeste. Hvilken tendens har du oplevet ved at
se på billederne?

Som jeg husker schæferhunde fra min barndom og ungdom, var det altid
sort-gule. For at være helt præcis var det først da jeg selv fik schæfer i
2001, at det gik op for mig at der eksisterer grå schæfere. Og i kreds
Amager, hvor jeg trænede, var der også meget få.

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 06-01-09 21:10

> [...]
> 2001, at det gik op for mig at der eksisterer grå schæfere. Og i kreds
> Amager, hvor jeg trænede, var der også meget få.

Forskellen på de gamle schæferhunde i Tanjas stamtavle og hundene i dag er
især ryglinierne, de gamle er noget svajryggede, og de er kortere i ryggen.
De er også noget mere stejle i bagvinklerne. Men der ligger sikkert et meget
stort avlsarbejde forud, før de begyndte at stambogsføre. Men det er sjovt,
at man kan gå så langt tilbage.
De sortgule er der jo også, og den farve er jo vigende for den grå, så det
er ingen kunst at opdrætte sortgule. Det har man jo nok syntes, var kønnest
på et tidpunkt.
Jeg har aldrig tænkt på schæferhundens farve før nu. Jeg var ikke i tvivl
om, at jeg ville have en grå. Min første schæferhund f. 1973 var næsten helt
sort. Kun var der lidt brunt på benene og brystet. De to næste var sortgule.
Men dengang snakkede man ikke om højavls- og brugslinier.
www.vorking-dogs.eu er der også sortgule, og de er jo i dag noget
anderledes end de grå.
Hvilken farve schæferhundene havde i min barndom, kan jeg ikke huske. Men
det er jo også længe siden, dog mener jeg at naboens var grå.
Men den grå er stadigvæk sjælden. Jeg er tit blevet sport, om Tanja var ren
schæfer. Også af en schæferejer med en sortgul tæve. Den var meget større,
selvom de var næsten lige gamle. Men alle synes, hun er køn og har en flot
farve.

Hilsen
Jytte

Fra : Winther

Dato : 06-01-09 15:08

Søren LH wrote:

> [...]
> billigt på et bogmarked! Men se lige om ikke det også er det
> der står i den bog du har skaffet hjem . Mvh

Er også ret sikker på at de bløde ører stammer fra de Württembergske hunde.

Jytte, lækker hund, smuk farve...

Søren, tillykke med toeren, hvor mange point fik du?

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : Søren LH

Dato : 06-01-09 20:01

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i meddelelsen

> Er også ret sikker på at de bløde ører stammer fra de Württembergske
> hunde.
>
> Jytte, lækker hund, smuk farve...
>
> Søren, tillykke med toeren, hvor mange point fik du?

Tak for det.

Pointene var ikke ekstremt imponerende: 248 (71/87/90). Traditionen tro
mistede vi begge genstande. I lydighed var der forskellige detaljer der ikke
var på plads på dagen, og i C var det primært lydigheden der trak, samt
dårligt bid i rygtransport, for vi havde kun trænet det 1 gang inden. Vi
havde i det hele taget ikke trænet specielt mod prøven, og vi havde slet
ikke trænet lydighed i C siden Fredericia (det var lige undskyldningerne
-) ).

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 07-01-09 09:03

Søren LH wrote:
> [...]
> havde i det hele taget ikke trænet specielt mod prøven, og vi
> havde slet ikke trænet lydighed i C siden Fredericia (det var

Har du nogen anelse om, hvorfor hun ikke markerer genstandene? Det må altså
være noget der kan gøres noget ved...

Det lydighed du har på hjemmesiden er da særdeles smuk, bortset lige fra
starten. Det er jo udebane og der sker meget omkring jer.

Fra : JB

Dato : 06-01-09 21:12

> Er også ret sikker på at de bløde ører stammer fra de Württembergske
> hunde.
>
> Jytte, lækker hund, smuk farve...

Hej Winther.

Tak for rosen til min hund, jeg kan jo kun give dig ret. Men din er også
flot.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 07-01-09 04:31

On 7 Jan., 09:03, "Winther" <nob...@home.dk> wrote:

> Har du nogen anelse om, hvorfor hun ikke markerer genstandene? Det må altså
> være noget der kan gøres noget ved...

Hun har jo altid markeret meget stabilt under træning, og så er det
smuttet hver gang til prøver. Jeg arbejdede så målrettet med det der
måtte være specielt ved prøver (f.ex. sidste genstand op mod et hegn,
genstande i højt græs m.v.), og i Fredericia gik det jo så ok. Men i
2'eren er det jo så fremmedgenstande, måske det er det der var
problemet. I hvert fald arbejder jeg nu målrettet med fremmedgenstande
og genstande uden fært overhovedet (må jo så detekteres med øjnene)..

> Det lydighed du har på hjemmesiden er da særdeles smuk, bortset lige fra
> starten. Det er jo udebane og der sker meget omkring jer.

Som sagt havde jeg ikke trænet særlig koncenteret mod prøven, og en
række detaljer var ikke ok, som der ellers har været styr på: Bevæger
sig under langtidsdæk, letter rumpen når jeg kaster apporten, kommer
skævt op i sit fra dæk, meget interesseret i en af personerne i
gruppen så jeg må op med ekstra kommando m.v. Alt dette tager jeg ikke
så tungt, det har der været styr på før, og det kan der komme igen.
Desuden er der så det generelle problem med at hun hyler og hviner,
også mest til prøver. Nu forsøger jeg så at arbejde med det med en
anden metode, og desuden skal jeg lade være med at drifte hende op
inden prøven. Jeg ved at jeg ikke skal, og alligevel gjorde jeg det da
vi tog 2'eren.

I C-arbejde arbejder jeg nu med at få hende i højere drift, samt
belaste hende noget mere.

Mvh
Søren

Fra : Hm

Dato : 07-01-09 12:38

Hej Søren
Den med genstande uden færd, ville jeg nok holde mig langt fra.

Du får jo så en hund der ikke forbinder spor færd med genstanden, og du vil
få en masse fejl markeringer, der ligger jo meget skrammel på sådan et spor,
og du vil ende med en hund som bliver trukket for fejl markering.

Hvordan havde du tænkt dig at din hund skulle kende forskel på om det var
noget du kunne tænke dig den skulle markere eller ikke.

Hanne

Fra : Winther

Dato : 07-01-09 16:16

Hm wrote:
> [...]
> Hvordan havde du tænkt dig at din hund skulle kende forskel på
> om det var noget du kunne tænke dig den skulle markere eller

Jeg kan heller ikke lige se ideen med det. Men genstandenes status er nok
ikke høj nok for hunden.

Fra : Søren LH

Dato : 08-01-09 22:05

"Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> spor, og du vil ende med en hund som bliver trukket for fejl markering.

Jeg har ikke haft en eneste fejlmarkering til nu, så det forstår jeg ikke du
kan være udtale med sådan en sikkerhed.

> Hvordan havde du tænkt dig at din hund skulle kende forskel på om det var
> noget du kunne tænke dig den skulle markere eller ikke.

Når jeg selv kan, kan hunden vel også - foreløbig går det meget godt .

Mvh
Søren

Fra : Hm

Dato : 09-01-09 09:18

> [...]
> du kan være udtale med sådan en sikkerhed.

> Når jeg selv kan, kan hunden vel også - foreløbig går det meget godt .

Hvis du sætter dig ind i hvad det er din hund skal, når den skal gå spor -
så er det at følge en færd og hvis der ligger ting på sporet med samme færd
så er det hunden skal markere og ikke noget som helst andet, og det er ikke
det du lære din hund hvis du bruger genstande uden færd, hvordan du så end
gør dem "færd løse"
Det er da noget at en udtalelse -" Når jeg selv kan, kan hunden vel også -
foreløbig går det meget godt " det kan godt være du har sat en men
det vil jeg mene er noget vrøvl, for selvfølgelig kan den ikke vide hvad den
skal markere - hvis du altså lære din hund at markere på forskellige former
for genstande som jo er meningen.

En hund skal altså ikke bruge øjnene, men næsen i sporsøg.
Men det du er i gang med er kun til af forvirre hunden, hvorfor i alverden
lære du den ikke at gøre det på den rigtige måde, så hunden bliver sikker.
Men dette var min mening, og du gør naturligvis hvad du vil.

Hanne / som kun ville give et godt råd

Fra : Winther

Dato : 09-01-09 13:04

Hm wrote:
> [...]
> hvorfor i alverden lære du den ikke at gøre det på den rigtige
> måde, så hunden bliver sikker. Men dette var min mening, og du

Hundene skal jo netop påvise alt hvad der er fært på. Jeg har slet ingen
forståelse for, hvorfor man til DM-udtagelser viser hvilke sporbrikker der
bliver brugt, det er da total ligegyldig om den er grøn, brun eller hvad
materiale den er lavet af eller hvem der har lagt den. Disse sporbrikker er
da så store at det er lige før hunden falder over dem..

Fra : Hm

Dato : 09-01-09 17:33

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse news:49673c75$0$> Hundene
> [...]
> materiale den er lavet af eller hvem der har lagt den. Disse sporbrikker
> er da så store at det er lige før hunden falder over dem..

Hej Winter
Nej, den må kun påvise den genstand ,som er lagt af sporlæggeren er der en
der har tabt f.eks. en pung eller andet, men som ikke er lagt af
sporlæggeren, så er det en fejl markering.

Det er jo ikke et feltsøg, hvor den skal påvise alt med færd, men et
sporsøg.hvor den skal går direkte i sporet og kun må markere de udlagte
genstande.

Kan kun give dig ret i det med de store genstande, enten går hunden sporsøg
eller også gør den ikke og så kan genstanden være en nøgle eller hvad ved
jeg, hunden skal påvise uanset hvad og det gør den på færden og ikke ved
synet.

Hanne/ som syntes PH sporsøg er mere realistisk

Fra : Søren LH

Dato : 09-01-09 15:26

> [...]
> lære du den ikke at gøre det på den rigtige måde, så hunden bliver sikker.
> Men dette var min mening, og du gør naturligvis hvad du vil.

Var der en negativ tone i mit indlæg? Det kan jeg godt nok ikke engang se
ved at læse det igen, men hvis det opfattes sådan beklager jeg. Det var ikke
meningen.

Jeg noterer mig dine udtalelser, men jeg er ikke enig i at jeg er ved at
forvirre hunden. Hunden lærer at dække når den møder en genstand, hvad enten
den registerer den med næsen eller synet. Jeg kan ikke se hvad problemet er.

Her hos os er det primære formål med at gå spor at få flest mulige point.

Mvh
Søren

Fra : Hm

Dato : 09-01-09 17:22

> [...]
> problemet er.
>
> Her hos os er det primære formål med at gå spor at få flest mulige point.

Jo, jeg syntes du kom med en meget negativ og nedlandende tone, men godt
vejr igen.

Søren hunden kan jo ikke vide om det er en klud eller hvad ved jeg som er
blæst hen ved siden af sporet, eller det er noget der er lagt hvis den ikke
forbinder genstanden med færden på sporet.

Hanne/ som stadig ikke syntes om ideen

Fra : Søren LH

Dato : 09-01-09 17:59

> ">> Hvis du sætter dig ind i hvad det er din hund skal, når den skal gå
> spor -

> Jo, jeg syntes du kom med en meget negativ og nedlandende tone, men godt
> vejr igen.

Det beklager jeg. Men jeg er vist desværre ikke altid så god til at
formulere mig i
den rigtige tone.... :-/

> Søren hunden kan jo ikke vide om det er en klud eller hvad ved jeg som er
> blæst hen ved siden af sporet, eller det er noget der er lagt hvis den
> ikke forbinder genstanden med færden på sporet.

Klude forekommer ikke i BHP. Genstande ser altid ud på en bestemt måde. Hvis
jeg en dag vil starte i PH ser jeg ikke noget problem i at aflære det jeg
har beskrevet i tråden.

Mvh
Søren

Fra : Hm

Dato : 09-01-09 18:31

> [...]
> Hvis
> jeg en dag vil starte i PH ser jeg ikke noget problem i at aflære det jeg

Søren det med kluden var kun et eksempel, det kunne ligeså godt være en
genstand en anden har glemt tidligere på sporet, som ligner den du lære din
hund at markere for, hvad nu hvis man ændre genstandens form hvad skal din
arme hund så gøre.
Hanne/ som syntes det er synd for hunden

Fra : Søren LH

Dato : 09-01-09 18:40

> [...]
> din arme hund så gøre.
> Hanne/ som syntes det er synd for hunden

Jeg kan se du har helt misforstået hvad jeg har skrevet. Jeg har ikke aflært
hunden at markere ved fært, det gør den stadig, og det træner vi stadig og
det er da normalt det vi træner. Så den vil stadig markere ved fært som den
hele tiden har gjort.

Min hund er ikke i tvivl eller forvirret ved dette. Måske din vil være det,
det ved jeg ikke.

Mvh
Søren

Fra : Hm

Dato : 09-01-09 19:09

> [...]
> fært som den hele tiden har gjort.
>
> Min hund er ikke i tvivl eller forvirret ved dette. Måske din vil være

Muligt jeg har misforstået noget, men du skriver - I hvert fald arbejder jeg
nu målrettet med fremmedgenstande og genstande uden fært overhovedet (må jo
så detekteres med øjnene).

Jeg siger ikke at du har aflært noget, men du træner din hund til at bruge
øjnene på genstande uden færd og det er det jeg (stadig) syntes er en dårlig
ide

Hanne/ som bare håber du får den ønskede virkning ud af det.

Fra : Xenon

Dato : 09-01-09 17:33

> [...]
> problemet er.
>
> Her hos os er det primære formål med at gå spor at få flest mulige point.

Du risikerer at den på viser ting der ikke hører til på sporet, fejl
påvisning= 4 P.
Du kan sagtens til en prøve møde en gammel genstand på sporet, hvis den
bliver påvist så koster det.

Claus