problemer med php include
Fra : Elisabet Petersen

Dato : 03-01-09 19:45

Hej!
Jeg er ved at lave et websted,hvor menuen vises v.h.a. kommandoen
<?php include("menu.inc.php"); ?>
Adressen er: http://vibefauerholdt.dk/

Det virker også fint - MEN på Galleri 1:
http://vibefauerholdt.dk/galleri1/album/galleri1.php
får jeg at vide, at stien ikke er i orden. Men stien er jo den
samme. Dvs der er faktisk ingen sti - filen menu.inc.php ligger i
roden.
Er der et script i Simpleviewer / Porta, der forhindrer menuen i
at blive vist? Og hvordan løser jeg problemet?

Problemet er jo det samme i Galleri 2, men løsningen må jo være
den samme

Med venlig hilsen,
Elisabnet Ø. Petersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Gert Krabsen

Dato : 03-01-09 20:00

Elisabet Petersen skrev:
> [...]
> får jeg at vide, at stien ikke er i orden. Men stien er jo den
> samme. Dvs der er faktisk ingen sti - filen menu.inc.php ligger i roden.

Du kalder den formentlig fra et underbibliotek. Og så bør kaldet være
noget i retning af
    include '/menu.inc.php';

Bemærk den indledende / . Ellers leder den i biblioteket galleri1/album/

men hvorfor kalder du den 'menu.inc.php'? Det er bedre at nøjes med
'menu.inc' ved inkluderede filer.
Så risikerer du ikke, at filen bliver kaldt direkte, men kun inkluderet
i en anden fil. Nu kan en flabet gæst faktisk skrive
http://vibefauerholdt.dk/menu.inc.php

og dermed komme uden om din indpakning.

Desuden letter det vedligeholdelsen senere at man kan se, om en fil er
beregnet til at blive kaldt direkte eller til at blive inkluderet i en
anden fil.

Fra : Dan Storm

Dato : 03-01-09 20:15

Gert Krabsen skrev:
> Du kalder den formentlig fra et underbibliotek. Og så bør kaldet være
> noget i retning af
> include '/menu.inc.php';
>
> Bemærk den indledende / . Ellers leder den i biblioteket galleri1/album/

Hvis hun gør som du foreslår bør, af gode grunde, opstå fejl.
Roden i filsystemet bør ikke være webserverens rodmappe.

> [...]
> Så risikerer du ikke, at filen bliver kaldt direkte, men kun inkluderet
> i en anden fil. Nu kan en flabet gæst faktisk skrive

Udover man kan se kildekoden ved blot at navngive filen .inc, så ser jeg
ikke noget problem at benytte .inc.php. Faktisk, mener jeg du kan skabe
mere sikkerhed i din applikation ved at lade PHP gøre det PHP skal gøre.

> Desuden letter det vedligeholdelsen senere at man kan se, om en fil er
> beregnet til at blive kaldt direkte eller til at blive inkluderet i en
> anden fil.

Er det ikke ligegyldigt om den hedder fil.inc.php fremfor fil.inc i den
sammenhæng?

Personligt bruger jeg førstnævnte - fin overskuelighed i min fil- og
mappestruktur.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-09 22:37

Gert Krabsen skrev:

> Du kalder den formentlig fra et underbibliotek. Og så bør kaldet være
> noget i retning af
>     include '/menu.inc.php';

PHP og HTML har forskellig basemappe.

> men hvorfor kalder du den 'menu.inc.php'?

Det er en rigtig god idé. PHP-filer er på de fleste servere
beskyttet mod almindelig visning. Det er inc-filer ikke. Derfor
kan man aflæse en inc-fil som ren tsket og opsnappe hvad der
måtte være af koder og 'skjulte' filer og stier - en skidt idé.

> Det er bedre at nøjes med 'menu.inc' ved inkluderede filer.

Nej.

> Så risikerer du ikke, at filen bliver kaldt direkte,

Et direkte kald afslører ikke mere end man ser når filerne bliver
brugt, andet end en evt. fejlmeddelelse. Helt oplagt er det ved
en samling funktioner der blot giver en blank side når den bliver
kaldt direkte.

> i en anden fil. Nu kan en flabet gæst faktisk skrive
> http://vibefauerholdt.dk/menu.inc.php

.... helt uden sikkerhedsproblemer.

> Desuden letter det vedligeholdelsen senere at man kan se, om en fil er
> beregnet til at blive kaldt direkte eller til at blive inkluderet i en
> anden fil.

Det er jo derfor man ikke nøjes med .php (som også ville virke).

--
Bertel

Fra : Dan Storm

Dato : 03-01-09 20:20

Elisabet Petersen skrev:

> [...]
> får jeg at vide, at stien ikke er i orden. Men stien er jo den
> samme. Dvs der er faktisk ingen sti - filen menu.inc.php ligger i

Ved at bruge
<?php
include("menu.inc.php");
?>

leder du i den aktuelle mappe du er i.
Så på forsiden vil du lede i din http rod da det er den aktuelle mappe
du er i.

Men så snart du åbner vibefauerholdt.dk/galleri1/album/
Tror PHP den skal lede i httproden/galleri1/album/ efter menu.inc.php

Du kan komme ud over det på flere måder (uden at have set din kode).
Set en default include_path til din http rod.
Brug en absolut sti.
Gør din inkludering mere dynamisk.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Elisabet Petersen

Dato : 03-01-09 21:20

Hmmm - jeg ved ikke, hvordan man sætter en default include_path til http
roden. Og man kan vel ikke lave en absolut sti til en fil, der ligger i
roden?
Kunne løsningen være, at jeg kopierer menu-filen og den tilhørende css-fil
over i mappen, hvor jeg har de øvrige filer til Galleri 1?

Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen

Fra : Dan Storm

Dato : 03-01-09 21:50

Elisabet Petersen skrev:

> Hmmm - jeg ved ikke, hvordan man sætter en default include_path til http
> roden. Og man kan vel ikke lave en absolut sti til en fil, der ligger i
> roden?

Du kan lave en absolut reference til lige hvad du vil.
Men hvis du ikke ved hvordan du gør bliver det naturligvis problematisk.

Includepath kan sættes således:
<url: http://dk.php.net/manual/en/function.set-include-path.php>

> Kunne løsningen være, at jeg kopierer menu-filen og den tilhørende css-fil
> over i mappen, hvor jeg har de øvrige filer til Galleri 1?

Ja, det var da en løsning, dog ikke særlig smart.
Så får du bare flere filer du skal rette i, hver gang der er en ændring
og så går det smarte ligesom af idéen ;)

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-01-09 06:18

Dan Storm wrote:

> Du kan lave en absolut reference til lige hvad du vil.
> Men hvis du ikke ved hvordan du gør bliver det naturligvis problematisk.

Af nysgerrighed søgte jeg på om man ikke kunne bruge noget analogt med
mappath i ASP.
Jeg fandt denne her:
<http://www.albinoblacksheep.com/tutorial/include>
To use absolute paths, use the following code where the first slash
indicates starting from the domain name:
<?php include($DOCUMENT_ROOT . "/incudedfiles/menu.php"); ?>

Stig Johansen

Fra : Dan Storm

Dato : 04-01-09 11:48

Stig Johansen skrev:
> [...]
> indicates starting from the domain name:
> <?php include($DOCUMENT_ROOT . "/incudedfiles/menu.php"); ?>

Jeg ville nok vælge at køre en
echo getcwd()."/".basename($_SERVER["PHP_SELF"]);
i menu.inc.php for at få den absolutte sti til menu.inc.php bare til at
klippe klistre.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-01-09 07:27

Dan Storm wrote:

> Jeg ville nok vælge at køre en
> echo getcwd()."/".basename($_SERVER["PHP_SELF"]);
> i menu.inc.php for at få den absolutte sti til menu.inc.php bare til at
> klippe klistre.

Jeg skal ikke gøre mig klog på PHP, men hvad der der hvis man flytter
webhotel eller udbyderen laver om på diske og eller mountpoints ?

Stig Johansen

Fra : Dan Storm

Dato : 05-01-09 17:31

Stig Johansen skrev:

> Jeg skal ikke gøre mig klog på PHP, men hvad der der hvis man flytter
> webhotel eller udbyderen laver om på diske og eller mountpoints ?

Hvis det skal være så dynamisk, så kunne man lave en konfigurationsfil,
som udgjorde roden, så du ikke havde så meget at tænke på i den retning.

f.eks hvis config filen ligger i http roden:
<?php

//Config

define("ROOT", dirname(__FILE__));

?>

Ville ROOT altid returnere (f.eks) /usr/dana/data/www.example.org/docs

Hvis configfilen lagde i en undermappe til httpropden (f.eks
httproden/config) ville man måske gøre noget ala:

<?php

//Config

define("ROOT", str_replace("", "/config", dirname(__FILE__)));

?>

Og så ville du være det samme sted.
Simplificeret udgave naturligvis - jeg ville selv benytte mig af en
anden taktik hvor jeg, så vidt muligt, kunne undgå absolutte stier.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-09 22:42

Elisabet Petersen skrev:

> Kunne løsningen være, at jeg kopierer menu-filen og den tilhørende css-fil
> over i mappen, hvor jeg har de øvrige filer til Galleri 1?

Du kan bruge en relativ sti sådan:

   include '../../menu.inc.php';

Et led med ../ betyder at man træder et niveau op.

--
Bertel

Fra : Elisabet Petersen

Dato : 04-01-09 09:13

Så fik jeg da den del til at virke.

> Du kan bruge en relativ sti sådan:
>
>    include '../../menu.inc.php';

- og tak for hjælpen!
Nu er problemet, at når man klikker ind på Galleri 1
http://vibefauerholdt.dk/galleri1/album/galleri1.php
og via menuen vil til en anden side, så "tror" menuen, at de øvrige sider (der
ligger i roden) ligger i samme undermappe.
Vil jeg til forsiden, bliver jeg bragt til
http://vibefauerholdt.dk/galleri1/album/index.php - som naturligvis giver den
klassiske "HTTP 404 -blev ikke fundet".
Er det er problem der kan løses relativt enkelt?

Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-09 09:51

Elisabet Petersen skrev:

> Er det er problem der kan løses relativt enkelt?

Læg alle filer i samme mappe.

Hvis det er nødvendigt at opdele, så læg indgangsprogrammet i en
basismappe og inkluder indhold og billeder fra undermapper i ét
niveau.

--
Bertel

Fra : Dan Storm

Dato : 04-01-09 11:52

Elisabet Petersen skrev:
> [...]
> klassiske "HTTP 404 -blev ikke fundet".
> Er det er problem der kan løses relativt enkelt?

Den del er ret enkel og den kan løses ud fra Gerts princip med at tage
roden:

I din menu.inc.php hvor du f.eks. laver linket til forsiden skriver du
lige nu

Men istedet kan du i href'en sætte en slash (altså en /) inden du
skriver dine href's....

Så vil browseren automatisk tage index.php i http roden.

Ret fikst - og du kan jo gøre det på alle href'erne i din menu for at
starte fra http roden.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Elisabet Petersen

Dato : 04-01-09 14:47

Dan - du er en helt. Det virker!
Tusind tak for hjælpen. Nu kan jeg komme videre med arbejdet.

Fra : Elisabet Petersen

Dato : 04-01-09 15:21

Ups! Jeg var for tidlig ude med at råbe hurra.
Når jeg fra Galleri 1
http://vibefauerholdt.dk/galleri1/album/galleri1.php
holder musen over "Mine malerier" for at vælge at se Galleri 2, så er der ingen
drop-down undermenuer!
Jeg har prøvet at skrive href både med og uden slash - og at fjerne stien fra filen
menu.inc.php, men ingen af delene virker.
Kan jeg være heldig, at der også findes en nogenlunde lettilgængelig løsning på
det?

Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-01-09 15:35

Elisabet Petersen skrev den 04-01-2009:
> [...]
> filen menu.inc.php, men ingen af delene virker.
> Kan jeg være heldig, at der også findes en nogenlunde lettilgængelig løsning

Kan ikke give dig en løsning.
Din drop-down er der, den er bare bagved.
Jeg kan klikke på "galleri1", men den giver fejl :
http://vibefauerholdt.dk/galleri1/album/galleri1/album/galleri1.php
siden findes ikke.

I øvrigt er der fejl i
http://vibefauerholdt.dk/galleri2/album/galleri2.php
også :
"
Warning: main(menu.inc.php): failed to open stream: No such file or
directory in
/var/www/hotels/.dk/vibefauerholdt/html/galleri2/album/galleri2.php on
line 42

Warning: main(): Failed opening 'menu.inc.php' for inclusion
(include_path='.:/php/includes:/usr/local/share/pear'') in
/var/www/hotels/.dk/vibefauerholdt/html/galleri2/album/galleri2.php on
line 42
"

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Elisabet Petersen

Dato : 04-01-09 15:57

> Din drop-down er der, den er bare bagved.

Hmmm - Da jeg genererede galleri-siderne blev der oprettet et "main layer" og et
"intro layer". Det er nok et af dem, der lapper over min drop-down.
Kan jeg fjerne farven fra sådan et layer eller kan jeg ændre rækkefølgen af lagene,
så min menu kommer til at ligge øverst?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-01-09 19:15

Elisabet Petersen frembragte:

> [...]
> Kan jeg fjerne farven fra sådan et layer eller kan jeg ændre rækkefølgen af
> lagene, så min menu kommer til at ligge øverst?

Hvis man ikke angiver en baggrundsfarve for et element (og de elementer
det evt. kan arve fra), er det gennemsigtigt.
Jeg ved ikke om det kan bruges til at løse dit problem - du vil ikke
kunne klikke på et element, hvis der ligger noget over det, selv om det
er gennemsigtigt.
Du kan give din drop-down et z-index. Det kan løse problemet. Men jeg
tror der er noget mere generelt du skal have fat på - uden at have set
din kode.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Elisabet Petersen

Dato : 04-01-09 19:31

Der er vist ikke andre elementer end dem man kan se i html-koden til
http://vibefauerholdt.dk/galleri1/album/galleri1.php
Jeg kan se, at der er angivet en baggrundsfarve på intro-layer, men ikke på
main-layer.
Begge layers er sat til z-index:1;

Måske skulle jeg skubbe lagene længere nedad, men jeg synes i forvejen, at
galleriet står for langt nede på siden, og kommer det længere ned, kan det ikke
være på en 15" skærm.
Men jeg kan ikke skubbe det længere opad. Med mindre det kan hjælpe at gøre lagene
kortere? Den står til Height: 100%.
Som du nok kan høre er jeg helt ny i layers og Flash-gallerier!!!!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-01-09 20:01

> [...]
> lagene kortere? Den står til Height: 100%.
> Som du nok kan høre er jeg helt ny i layers og Flash-gallerier!!!!

z-index er ikke opee eller nede på skærmen - det er foran eller bagved
hinanden.

Birger

http://bbsorensen.dk