Batterikapacitet på ny MacBook Pro
Fra : rt

Dato : 03-01-09 10:49

Jeg synes batteriet på min nye MacBook Pro løber rigtig
hurtigt tør for strøm, og det er rigtig langsomt om at lade op
igen. Sidstnævnte er måske almindeligt på Mac? De bærbare
pc'ere jeg har haft har alle været langt hurtigere om at lade op.

Hvor lang tid bør det i praksis holde på en fuld opladning ved
almindeligt brug? Tror ikke min kan holde 3 timer, ved
almindeligt brug.

Jeg har fået et program, der hedder 'coconutBattery 2.5.1',
der fortæller mig, at mit batteri skal have en kapacitet på
5500 mAh, men at det kun har en kapacitet på 4629 mAh, hvilket
er 84% af batteriets oprindelige kapacitet.

Jeg kan ikke lige finde nogle oplysninger på apple.com.

Er der nogen der ved om dette tal (5500 mAh) er korrekt?

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-01-09 10:53

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke lige finde nogle oplysninger på apple.com.
>
> Er der nogen der ved om dette tal (5500 mAh) er korrekt?

prøv at åbne Terminal og smide den her komando:

ioreg -l | grep -i Bat

post outputtet her ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-01-09 12:34

De sidste procent opladning tager altid lang tid med opladelige
batterier. Det går hurtigst i starten. Min kommer ret kvikt op på
80-90%, men fra 95% og op kan der gå lang tid.

Den bør kunne holde tre timer, men hvad er "almindeligt brug". Hører man
musik i baggrunden eller ser film, æder det rigtigt meget. Sidder man
bare og skriver eller læser, holder batteriet meget længere. Fuld blus
på skærmen, en virusscanner eller andre baggrundsprocesser tager også
strøm.

Hvad er det for en MacBook Pro? Min næsten nye har en batterikapacitet
iflg. iStat Nano på 4599 mAh, hvilket skulle være 99% af kapaciteten som
ny. Jeg har dog set et lavere tal. Det kan godt variere, hvad de
programmer viser som batteriets helbredstilstand. Prøv at aflæse det
flere gange og se, om det ikke ændrer sig.

> prøv at åbne Terminal og smide den her komando:
>
> ioreg -l | grep -i Bat
>
> post outputtet her ..

Jeg er altid lidt urolig over de terminal-kommandoer, der ikke siger os
andre noget. Man kan jo angive en kommando, der sletter det hele og får
os godtroende til at bruge den
Her er mit output, så vi kan sammenligne:

"com.apple.driver.AppleSmartBatteryManag$
"AppleSmartBatteryManagerUserClient"
{"Capacity"=4599,"Voltage"=12491,"Flags$
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-01-09 12:58

> Jeg er altid lidt urolig over de terminal-kommandoer, der ikke siger os
> andre noget. Man kan jo angive en kommando, der sletter det hele og får
> os godtroende til at bruge den

Så ond er jeg ikke ... :)

> [...]
> "AppleSmartBatteryManagerUserClient"
> matche$
> {"Capacity"=4599,"Voltage"=12491,"Flags$

Der manger lidt af et par af linierne ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-01-09 14:38

> Der manger lidt af et par af linierne ..

Der kan du bare se, hvor lidt jeg ved om Terminal. Det lader til, at man
skal gøre vinduet meget bredt, før man udfører kommandoen. Ellers
afender den snuppelserne.

registered, matched, active, busy 0, retain 6>
"com.apple.driver.AppleSmartBatteryManager"
"AppleSmartBatteryManagerUserClient"
matched, active, busy 0, retain 5>
{"Capacity"=4599,"Voltage"=12551,"Flags"=5,"Current"=4599,"Amperage"=0,"
Cycle Count"=19}

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : rt

Dato : 03-01-09 13:08

Henrik Münster wrote:

> De sidste procent opladning tager altid lang tid med opladelige
> batterier. Det går hurtigst i starten. Min kommer ret kvikt op på
> 80-90%, men fra 95% og op kan der gå lang tid.

Synes min er langsom hele vejen. Har også hørt fra en anden,
at hans nye MacBook lader meget langsomt op, i det mindste i
forhold til hans gamle hvide MacBook.

Ja, her ville det selvfølgelig være rart med nogle konkrete
tal, men jeg har simpelthen ikke lige haft tid til at få
testet den ordenligt igennem, sidder midt i eksaminerne. Så
det må blive senere, jeg får taget tid.

> [...]
> bare og skriver eller læser, holder batteriet meget længere. Fuld blus
> på skærmen, en virusscanner eller andre baggrundsprocesser tager også

Ved almindeligt brug mener jeg bare tekstbehandling og
internetsurfing. Det er klart at film, musik, osv sluger
strøm. Jeg benytter ikke antivirus-program eller andre
baggrundsprocesser. Som sagt, jeg må senere få målt hvad jeg
egentlig mener med 'langsom' opladning og 'hurtig' afladning.

> [...]
> programmer viser som batteriets helbredstilstand. Prøv at aflæse det
> flere gange og se, om det ikke ændrer sig.

Det er den nye unibody MacBook Pro 2.8 GHz, 4 GB RAM. Den har
en 7200 rpm disk, som selvfølgelig også sluger en anelse mere
end en tilsvarende 5400 rpm. Meeen, alligevel.

> Jeg er altid lidt urolig over de terminal-kommandoer, der ikke siger os
> andre noget. Man kan jo angive en kommando, der sletter det hele og får
> os godtroende til at bruge den

Hehe... Jeg stoler på Thomas :) Men ja, jeg er næppe selv en
unix-kommando-ekspert.

Mit ses i mit svar til Thomas.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-01-09 14:38

> [...]

> tal, men jeg har simpelthen ikke lige haft tid til at få
> testet den ordenligt igennem, sidder midt i eksaminerne. Så

Jeg har desværre ikke haft min computer så meget med rundt endnu. Jeg
bruger den mest stationært. Når jeg har haft den med ind i stuen eller
på arbejde, har jeg ikke haft den kørende i flere timer i træk, men mere
i korte perioder, og så er det svært at måle tiden. Min målestok er
normalt en togtur mellem København og Esbjerg, som altså er på ca. 3
timer. Det kunne den gamle i hvert fald godt klare. Skønsmæssigt har jeg
ikke indtryk af, at den nye holder dårligere end den gamle, som var fra
december 2007 og dermed næstnyeste generation før den nuværende.

> [...]
> en 7200 rpm disk, som selvfølgelig også sluger en anelse mere
> end en tilsvarende 5400 rpm. Meeen, alligevel.

Jeg holder mig altid til standardmodellerne. Så kan jeg bare købe dem i
en butik (Merlin og Fona). Min er derfor kun på 2,53 GHz og med 5.400
rpm harddisk. Jeg mener ikke rigtig, at de hurtige specialmodeller er
pengene værd til mit brug i hvert fald. I teorien burde min bruge lidt
mindre strøm end din. Hvor meget det betyder, ved jeg ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-01-09 03:15

On 2009-01-03 13:07:46 +0100, rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> said:

> Synes min er langsom hele vejen. Har også hørt fra en anden, at hans
> nye MacBook lader meget langsomt op, i det mindste i forhold til hans
> gamle hvide MacBook.

bruger han opladeren fra macbook'en? macbookopladeren er på 65w mens
pro opladeren er på 85 w, med macbookopladeren vil den være længere op
at lade op.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : rt

Dato : 04-01-09 09:40

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> bruger han opladeren fra macbook'en? macbookopladeren er på 65w mens pro
> opladeren er på 85 w, med macbookopladeren vil den være længere op at
> lade op.

Ja, det tør jeg ikke lige sige, men mon ikke han bruger den
der fulgte med. Jeg bruger selv den der fulgte med min (85 w).

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : rt

Dato : 03-01-09 13:00

Thomas von Hassel wrote:

> prøv at åbne Terminal og smide den her komando:
>
> ioreg -l | grep -i Bat
>
> post outputtet her ..
>
> /thomas

Mit output:

AppleSmartBatteryManager, regist$
"com.apple.driver.AppleSmartBatteryManag$
{"IOSMBusSmartBatteryManager"=Yes}
"AppleSmartBatteryManagerUserClient"
registered, matche$
{"Capacity"=4629,"Voltage"=12494,"Flags$

Ja, den viser jo en kapacitet på 4696 mAh, ligesom
coconutBattery også viser. Spørgsmålet er så, hvad mit batteri
_bør_ være...

Vi ser outputtet andet interessant?

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-01-09 13:06

> [...]

> Ja, den viser jo en kapacitet på 4696 mAh, ligesom
> coconutBattery også viser. Spørgsmålet er så, hvad mit batteri

hmm, du skal gøre dit terminal vindue lige større så resten af linierne
kommer med .. jeg vil gerne se hvad "Cycle Count" står til

Fra : rt

Dato : 03-01-09 13:17

Thomas von Hassel wrote:

> hmm, du skal gøre dit terminal vindue lige større så resten af linierne
> kommer med .. jeg vil gerne se hvad "Cycle Count" står til

Ahh, sorry. Var ikke lige klar over, at linjerne bliver cuttet
af. Her er nyt output:

AppleSmartBatteryManager, registered, matched, active, busy 0,
retain 6>
"com.apple.driver.AppleSmartBatteryManager"
{"IOSMBusSmartBatteryManager"=Yes}
"AppleSmartBatteryManagerUserClient"
registered, matched, active, busy 0, retain 5>
{"Capacity"=4629,"Voltage"=12494,"Flags"=5,"Current"=4574,"Amperage"=0,"Cycle
Count"=17}

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-01-09 13:53

> [...]

> registered, matched, active, busy 0, retain 5>
> {"Capacity"=4629,"Voltage"=12494,"Flags"=5,"Current"=4574,"Amperage"=0,"Cycle

Det ser meget fornuftigt ud ... og 3 timer med en 7200rpm disk er hvad
jeg ville forvente.

/thomas

Fra : rt

Dato : 03-01-09 14:36

Thomas von Hassel wrote:

> Det ser meget fornuftigt ud ... og 3 timer med en 7200rpm disk er hvad
> jeg ville forvente.
>
> /thomas

Tak for kigget, Thomas. Om et par uger vil jeg forsøge at tage
tid på, hvad jeg reelt har.

Er din også længere om at lade fra fladt til fuldt batteri,
end om at bruge et fuldt batteri?

Hvad er det du kigger efter i ovenstående output?

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-01-09 19:42

> Det ser meget fornuftigt ud ... og 3 timer med en 7200rpm disk er hvad
> jeg ville forvente.

Men er det ikke overraskende at cycle count er på 17 for en helt ny
maskine? Hvad får tælleren op så hurtigt?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-01-09 19:55

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Men er det ikke overraskende at cycle count er på 17 for en helt ny
> maskine? Hvad får tælleren op så hurtigt?

At man lader den op 17 gange Min er på 19, og jeg omtaler da stadig
min MacBook Pro som ny. Når jeg køber noget til kr. 18.000,-, så er det
altså nyt i adskillige måneder. Angående computere, hvor der jo hele
tiden kommer nye modeller, kan man måske endda tale om ny, indtil næste
model eller opdatering kommer. Når vi diskuterer et eller andet vedr. en
bestemt model Mac her i gruppen, så vil betegnelsen "ny" vel blive
forstået som den model, der sælges for tiden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-01-09 21:31

> [...]
> bestemt model Mac her i gruppen, så vil betegnelsen "ny" vel blive
> forstået som den model, der sælges for tiden.

Enig.
Min tæller står på 1, deraf spørgsmålet.

Jeg har lige kørt samme kommando i terminalen:

registered, matched, active, busy 0, reta$
"com.apple.driver.AppleSmartBatteryManager"
"AppleSmartBatteryManagerUserClient"
matched, active, busy 0, retain 5>
{"Capacity"=5566,"Voltage"=12497,"Flags"=5,"Current"=5491,"Amperage"=0,"
Cy$

Jeg kan ikke se "cycles." Men den fremgår af min iStat Pro som 1. Og jeg
har da ladt op nogle gange. (Vi har haft nogle strømsvigt i huset.)

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-01-09 21:36

> [...]
>
> Jeg kan ikke se "cycles." Men den fremgår af min iStat Pro som 1. Og jeg
> har da ladt op nogle gange. (Vi har haft nogle strømsvigt i huset.)

Igen, du skal gøre vinduet større for at få alle linierne med. Og det
tæller først som en komplet cycle når den har været helt afladet og
genopladet. Hvis du kun aflader til 75% og lader op igen så tæller det
kun som 1/4 cycle

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-01-09 22:02

> Igen, du skal gøre vinduet større for at få alle linierne med.

Jeg var ikke klar over jeg skulle ind i indstillinger. Troede det var
nok at gøre vinduet større.

> tæller først som en komplet cycle når den har været helt afladet og
> genopladet. Hvis du kun aflader til 75% og lader op igen så tæller det
> kun som 1/4 cycle

Aha. Tak.

Bilag (Terminal - bash - 160X48):
> [...]
"AppleSmartBatteryManagerUserClient"
matched, active, busy 0, retain 5>
{"Capacity"=5566,"Voltage"=12497,"Flags"=5,"Current"=5491,"Amperage"=0,"
Cycle Count"=1}

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-01-09 23:19

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> {"Capacity"=5566,"Voltage"=12497,"Flags"=5,"Current"=5491,"Amperage"=0,"
> Cycle Count"=1}

Sjovt, min har betydeligt lavere kapacitet end din, selv om iStat Nano
siger, at health er 99%. Nå, men så har min bare højere voltage, æv-bæv.
Jeg gider ikke hænge mig i tal, så længe det virker. Jeg sidder heller
ikke og leder efter døde pixels på mine skærme. Man får ikke andet ud af
det end ærgrelser. Så hellere leve i lykkelig uvidenhed
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-01-09 07:29

> [...]
> ikke og leder efter døde pixels på mine skærme. Man får ikke andet ud af
> det end ærgrelser. Så hellere leve i lykkelig uvidenhed

Jeg går ikke op i, at du har præcis 0,054 V mere end jeg

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-01-09 15:58

> Jeg går ikke op i, at du har præcis 0,054 V mere end jeg

Pokkers!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : rt

Dato : 04-01-09 09:45

Henrik Münster wrote:

> [...]
> ikke og leder efter døde pixels på mine skærme. Man får ikke andet ud af
> det end ærgrelser. Så hellere leve i lykkelig uvidenhed

Det er rigtigt. Men det jeg egentlig gerne vil vide er, hvad
kapaciteten på sådan et batteri _bør_ være. Hvis mit batteri
kun har 84% er det vel ikke acceptabelt efter godt to måneder.
Jeg må vel ringe derind.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-01-09 10:23

> [...]

> kapaciteten på sådan et batteri _bør_ være. Hvis mit batteri
> kun har 84% er det vel ikke acceptabelt efter godt to måneder.

Jeg mener Apple bytter uden at knytte, hvis batteriet står af inden to
år. Har du tilkøbt noget garanti?
Så hvorfor bekymre sig? Batteriet koster en bondegård, men jeg har ikke
hørt at Apple ikke lever op til sin forpligtelser på det punkt.

Jeg har ikke lige fulgt helt med, men endte du med en unibody MBP?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-01-09 12:23

On 2009-01-04 10:23:26 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> Jeg mener Apple bytter uden at knytte, hvis batteriet står af inden to
> år.

ét år... i det gælder i hvert fald for salg til erhverv.

Jeg har lige forsøgt at få byttet et batteri der var stendødt og kun
havde 17 cykluser bag sig før det stod af.

Desværre havde brugeren ikke gjort sin IT afdeling opmærksom på
problemet og vi opdagede det da den var 13mdr gammel.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-01-09 20:55

> ét år... i det gælder i hvert fald for salg til erhverv.

Men det er en afvejning som Apple foretager, i så fald.

Et batteri til en bærbar computer i den prisklasse skal kunne holde i to
år.

Apples seneste batteriombytningsprogrammer gjaldt indtil to år.

> Jeg har lige forsøgt at få byttet et batteri der var stendødt og kun
> havde 17 cykluser bag sig før det stod af.

En lignende diskussion på nettet, affødte et råd om, at ringe til Apple
Denmark og så straks bede om at blive omstillet til "Consumer relations"

> Desværre havde brugeren ikke gjort sin IT afdeling opmærksom på
> problemet og vi opdagede det da den var 13mdr gammel.

Jeg ved fx ikke hvad et nyt batteri koster. Det burde faktisk være en
almindelig ting, at man på en arbejdsplads kender til det. Og så kunne
man gå man planken ud: "sparer du os for det, jamen så kan vi snakke om
en ny arkitektlampe du bedre kan lide og den slags." Jeg kender til
flere eksempler som har medført betydelige besparelser i det offentlige.
Nåh det var vist et sidespring af de store.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : rt

Dato : 05-01-09 16:08

Flemming Rubini wrote:

> Jeg mener Apple bytter uden at knytte, hvis batteriet står af inden to
> år. Har du tilkøbt noget garanti?

Nej.

> Så hvorfor bekymre sig?

Tjaa, det er jo ikke sikkert det står af, men bare løbende
forringer kapaciteten. Det dur jo ikke.

>Batteriet koster en bondegård, men jeg har ikke
> hørt at Apple ikke lever op til sin forpligtelser på det punkt.

Det gør de sikkert heller ikke. Men de er vel først forpligtet
til at ombytte et batteri, når det står af. Jeg må ringe til
dem, når mine eksaminer er overstået.

> Jeg har ikke lige fulgt helt med, men endte du med en unibody MBP?
Ja, jeg endte med den nye - og jeg er meget tilfreds. Eneste
klagepunkter er den løse skærm (ja, jeg synes stadig det er en
dårlig konstruktion, selvom det i praksis ikke har _så_ stor
betydning) og nu mit batteri, som jeg synes ikke holder længe.
Måske er det som det skal være - måske ikke. Jeg prøver som
sagt at kontakte apple, når jeg har tid :->

--
De bedste hilsner,

/rt