DSU - Internet Explorers manglende samarbe~
Fra : Philip Jensen

Dato : 03-01-09 12:53

Jeg er ved at arbejde på et layout til DSU Viborg, til en veninde
som er med i organisationen.

Mit eneste problem er nu at når jeg åbner siden i Internet
Explorer får jeg lyst til at græde. Navigationen og min sidebar
ligner på ingen måde det som jeg har i eksempelvis Safari og
Firefox.

Siden - og al koden - kan ses her;
www.dsu.juicylight.com

Hvis i vil hjælp ville det virkelig være dejligt - og godt nytår
til jer alle.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 03-01-09 14:37

Philip Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Siden - og al koden - kan ses her;
> www.dsu.juicylight.com
>

> Hvis i vil hjælp ville det virkelig være dejligt - og godt nytår

Hej

Jeg kan ikke forstå hvorfor dine CSS filer skal kaldes frem 2 gange.
Det jeg lagde mærke til er den skygge du har i bunden, i IE da kan
den ikke ses og det er måske det den skal, hvor imod i Safari da
kommer der en gråtone henover footeren

KIm

Fra : jopa

Dato : 03-01-09 15:18

"Philip Jensen" <pjviborg@hotmail.com> skrev

> Siden - og al koden - kan ses her;
> www.dsu.juicylight.com

Copyright tilhører DSU Viborg. ??????
Det er word press der har copyright på siden

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-01-09 15:43

jopa skrev:
> "Philip Jensen" <pjviborg@hotmail.com> skrev

> Copyright tilhører DSU Viborg. ??????
> Det er word press der har copyright på siden

Jeg vidste ikke, at Word Press skriver tekster og tager
billeder til folks hjemmesider. Hvor bestiller man en sådan
service?

Phillip, jeg har ikke pt. adgang til en IE, så jeg kan ikke
hjælpe med det efterlyste problem. Men I bør helt klart
vælge en anden farvesammensætning - men det er måske kun for
bedre at synliggøre de forskellige elementer på siden?

Siden er desuden ekstremt bred, så mange besøgende vil få en
vandret rullebjælke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : jopa

Dato : 03-01-09 16:39

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev >
> Jeg vidste ikke, at Word Press skriver tekster og tager billeder til folks
> hjemmesider. Hvor bestiller man en sådan service?

Så vidt jeg husker må WordPress copyrighten ikke fjernes fra footeren, og
mig bekendt er det ikke DSU der har kodet CMS'et
Og så er jeg såmænd ligeglad hvad Ludvigsen måtte mene om den sag

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Philip Jensen

Dato : 03-01-09 17:17

Jeg har ikke fjernet wordpress nogen steder fra, da jeg selv har kodet layoutet.
Og kan du ikke undlade dine små kommentarer, det er mig ligemeget? :)

Mht. den ekstra tilføjede css-style er det en fejl fra min side, den ville blive
fjernet hurtigst muligt.
- Og uddyb endelig hvad du mener med både bredden og farveskemaet på siden?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-01-09 17:52

Philip Jensen skrev:
> [...]
> Og kan du ikke undlade dine små kommentarer, det er mig ligemeget? :)
>
> - Og uddyb endelig hvad du mener med både bredden og farveskemaet på siden?

Det var ikke jopa, men mig, der nævnte disse to ting.

*Farvevalg og skriftsstørrelse:*
Der er valgt en skarp rød farve som baggrund. Farven i sig
selv "skurrer" i øjnene, og det bliver absolut ikke bedre
med en sort tekstfarve på den røde baggrund. Det er meget
svært at læse teksten. Det bliver ikke nemmere af, at der er
valgt en meget lille skriftstørrelse til brødteksten. På min
1600x1200-skærm skal jeg forstørre teksten til 170%, før jeg
kan læse teksten uden besvær. Med en anden baggrundsfarve
ville jeg have kunnet læse den ved en forstørrelse på 140-150%.

I de grå bokse bruges en hvid tekstfarve. De to farver
ligger for tæt på hinanden, hvorfor det er svært at læse
teksten - selv efter en ændring af skriftstørrelsen.

Det skal bemærkes, at jeg ikke er farveblind eller på anden
vis har problemet med synet. Har man det vil farvevalget (og
skriftstørrelsen) nok opfattes som endnu større problemer.

*Sidebredde:*
Selv om jeg har en høj opløsning på min skærm, så betyder
det ikke, at min browser er maksimeret. Jeg får derfor vist
en vandret rullemenu på siden, og jeg skal rulle sidelæns
for at se menuen. Den er simpelthen skjult til højre for det
synlige indhold. Det samme vil ske for alle med et
browservindue på 1024 pixels eller mindre i bredden - og dem
er der mange af.

I bedste fald, vil de finde ud af at rulle vandret, så
menuen bliver synlig, men der er en stor chance for, at de
aldrig vender tilbage - vandret rul er noget nær en dødssynd
for hjemmesider. I uheldigste fald, opdager de slet ikke den
vandrette rullemenu, hvorfor siden vil virke temmelig
amputeret - og de vender så heller ikke tilbage igen.

I webdesigngrupperne plejer vi at anbefale en maksimal
bredde på 770 pixels, så kan dem med en skærmopløsning på
800x600 også være med. Nogle har så argumenteret for, at der
efterhånden ikke er så mange 800-brugere tilbage, hvorfor
man godt kan bruge bredere sider, men jeg har endnu ikke set
nogen argumentere for en sidebredde på 1200 pixel. Hold dig
til 770 pixel eller i værste fald til 1000 pixel i bredden.

Eller lav siden flydende, så den selv tilpasser sig
brugerens bredde. Det kan evt. gøres sammen med brugen af
procenter, min-width og max-width, hvilket andre bedre kan
hjælpe dig med end undertegnede.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-01-09 23:47

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> brugerens bredde. Det kan evt. gøres sammen med brugen af
> procenter, min-width og max-width, hvilket andre bedre kan

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-01-09 17:30

jopa skrev:
> [...]
> og mig bekendt er det ikke DSU der har kodet CMS'et
> Og så er jeg såmænd ligeglad hvad Ludvigsen måtte mene om den sag

Min mening var såmænd blot, at copyright'en måske ikke
hentydede til layout af hjemmesiden men nærmere til
indholdet. Bortset fra det, så har en copyright-meddelelse
ikke nogen juridisk betydning - uanset om det gælder layout
eller indhold.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : jopa

Dato : 03-01-09 17:40

> [...]
> layout af hjemmesiden men nærmere til indholdet. Bortset fra det, så har
> en copyright-meddelelse ikke nogen juridisk betydning - uanset om det

Normalt anses det ikke for pænt at tage kredit for Open Source, og DSU kan
sagtens eje designet, men ikke CMS'et.

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-01-09 18:22

Kim Ludvigsen wrote:

> Phillip, jeg har ikke pt. adgang til en IE, så jeg kan ikke
> hjælpe med det efterlyste problem.

Det har jeg, men jeg tror ikke det er dér problemet ligger.

FF kommer ud med en alenlang liste af CSS fejl, og en tilsvarende validering
af hhv HTML og CSS giver 'plads til forbedring'.

Hvis man kigger på den i FF og Konqueror, ser de ca. ens ud, hvorimod IE
skubber lidt rundt på nav-baren.

I alle 3 browsere er den kaldt uden Javascript, da jeg ikke er interesseret
i at downloade et sandt mofo af script-skrammel, og IE advarer om et
script, der gerne vil køre noget ActiveX.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-01-09 22:51

Stig Johansen skrev:

> I alle 3 browsere er den kaldt uden Javascript, da jeg ikke er interesseret
> i at downloade et sandt mofo af script-skrammel, og IE advarer om et
> script, der gerne vil køre noget ActiveX.

Stig - har du ikke læst at du ikke må være så
kritisk? Du kan jo risikerer at spørgeren slet
ikke vil bede om råd i fremtiden og at denne newsgroup
helt dør ud. Så er der kun dig og mig og Erik og Jopa
tilbage til at kritisere hinandene...

Mofo? script-skrammel forstår jeg. Det værste er
vel næsten at de 10-12 scripts tilsyneladende ikke
tilfører siden nogensomhelst ekstra funktionalitet.

Eller synes jeg Kim har givet en meget konstruktiv
kritik.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-01-09 23:54

Jørgen Farum Jensen skrev:

> helt dør ud. Så er der kun dig og mig og Erik og
> Jopa tilbage til at kritisere hinanden...

Hov, jeg er her også

> Eller synes jeg Kim har givet en meget konstruktiv
> kritik.

Helt enig!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : jopa

Dato : 04-01-09 13:04

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev

> Hov, jeg er her også

Tror Jørgen refererer til dem der ejer gruppen og havde så glemt dig i forbi
farten

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-01-09 13:12

jopa wrote:
> "Allan Vebel" <spam@do.not> skrev

> Tror Jørgen refererer til dem der ejer gruppen og havde så glemt dig
> i forbi farten

Ejer?

Du mener dem der er så venlige at stille deres viden og erfaring til
rådighed for vejledning og kritik så vi andre får fornøjelse og udbytte
af det.

Hvis bare alle ejere optrådte sådan

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-09 14:44

Erik Olsen wrote:

> Du mener dem der er så venlige at stille deres viden og erfaring til
> rådighed for vejledning og kritik så vi andre får fornøjelse og
> udbytte af det.

Den udlægning kan jeg meget bedre lide.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-09 14:43

jopa wrote:

> Tror Jørgen refererer til dem der ejer gruppen

Hvornår og hvordan er jeg kommet til at eje en anpart i gruppen? Hvilke
forpligtelser medfører det? Kan det ejerskab afhændes og i så fald til
hvilken pris?

Erik Ginnerskov

Fra : jopa

Dato : 04-01-09 14:47

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev

> Hvornår og hvordan er jeg kommet til at eje en anpart i gruppen? Hvilke
> forpligtelser medfører det? Kan det ejerskab afhændes og i så fald til
> hvilken pris?

Giro kort er på vej
ps skulle bare se om jeg kunne få en eller anden på banen

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-09 15:09

jopa wrote:

> Giro kort er på vej

Jeg har bestemt ikke tænkt mig at skulle betale for ikke at eje noget. Det
skulle da gerne være den anden vej.

Erik Ginnerskov

Fra : jopa

Dato : 04-01-09 19:37

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev

> Jeg har bestemt ikke tænkt mig at skulle betale for ikke at eje noget. Det
> skulle da gerne være den anden vej.

Usenet.dk må vel have været ledigt på et tidspunkt siden ejeren sidder i
Beverly Hills
Var det ledigt her fornylig da siden ikke kunne findes ?
Har ejeren nogen pligt til at lade den være synlig ?

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-01-09 20:20

jopa wrote:

> Usenet.dk må vel have været ledigt på et tidspunkt siden ejeren
> sidder i Beverly Hills

Nu må man vel indsparke en bemærkning om usenet.dk versus usenet ligesom
javascript versus java?

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-01-09 06:01

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Stig - har du ikke læst at du ikke må være så
> kritisk?

Jo, og derfor synes jeg selv jeg holdt mig rimelig diplomatisk ved at
benytte udtrykket 'plads til forbedring'.

I det her tilfælde er der ikke blot tale om 'manglende alt' og den slags.
Det er den basale struktur den er gal med.

> Mofo?

Det er mit egen forkortelse for motherf*cker, så man ikke støden nogen.

> Eller synes jeg Kim har givet en meget konstruktiv
> kritik.

Det synes jeg også, men jeg tror det vil være en god ide at få rettet de
fundamentale fejl først.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-01-09 23:26

Philip Jensen har bragt dette til os:
> [...]
>
> Siden - og al koden - kan ses her;
> www.dsu.juicylight.com
>

> Hvis i vil hjælp ville det virkelig være dejligt - og godt nytår

Upopulært som det er...
FF med HTML validatoren brokker sig over ukendte tegn, og siden derfor
ikke kan valideres.
Lukker man alligevel validatoren op, finder den 23 fejl - bla. at
dokumentet er forkert formatteret.
http://jigsaw.w3.org/css-validator/
finder 90 CSS fejl.

Så her er mit råd :
Hent validatoren
http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/
Brug den med FF.
Fjern/Ret de fejl der er - både XHTML og CSS (måske overvej at bruge
HTML 4.01 i stedet for XHTML. HTML er mere "tolerant". Det vil vist
kræve en gennemgribende restaurering af koden - men det bliver du som
jeg ser det, nødt til alligevel.)
Så har alle browserne en chance for at forstå, hvad det er du gerne vil
opnå.
Slet linie 2
og erstat den med

Et (X)HTML skal opbygges sådan :
<!DOCTYPE...>
<head>
<title>...<title>
<!-- Her skal alle info om og ekstras til dokumentet være -->
<script>...</script>
<link...>
</head>
<!-- Her er indholdet! -->

Hvad angår alle dine scripts.. hvad bruges de til? For det er da en
frygtelig masse!

&copy; Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-01-09 09:02

Birger Sørensen wrote:

> Slet linie 2
> og erstat den med

Hvad skulle fordelen være ved at fjerne namespacedeklarationen ?

> Et (X)HTML skal opbygges sådan :
> <!DOCTYPE...>

Traditionelt, så er xml opbygget med (1):
a) ingen reference til opbygning.
b) en DTD, som beskriver hvilke retningslinier, der eksisterer for
dokumentet.
c) et xmlschema, der beskriver hvilke retningslinier, der eksisterer for
dokumentet.
disse bliver dog ikke brugt i 'normale' applikationer.

derefter (2)
namespaces, som definerer vokabulariet, eller capabilities, som afstikker de
retningslinier programmet (aka browseren) agerer efter.

Hvilke parametre browsere agerer efter ved jeg dog ikke, da det er op til de
enkelte fabrikanter.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-01-09 14:28

Stig Johansen formulerede spørgsmålet:

> Hvad skulle fordelen være ved at fjerne namespacedeklarationen ?

XHTML er HTML 4.01 formatteret som XML.
http://www.w3.org/TR/xhtml1/#xhtml
Eftersom der ikke anvendes udvidelser (ikke noget xml) er der ingen
grund til at medtage xml namespace.

8X

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-09 15:01

Birger Sørensen wrote:

> XHTML er HTML 4.01 formatteret som XML.
> http://www.w3.org/TR/xhtml1/#xhtml
> Eftersom der ikke anvendes udvidelser (ikke noget xml) er der ingen
> grund til at medtage xml namespace.

Uden namespace er det ikke valid kode, så ...

http://hjemmesideskolen.dk/usenet/nonamespace.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-01-09 15:29

Erik Ginnerskov forklarede:

> Uden namespace er det ikke valid kode, så ...
>
> http://hjemmesideskolen.dk/usenet/nonamespace.asp

Den har jeg vist rodet sammen med noget andet.
Der skal være namespace i XHTML.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 04-01-09 15:36

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> writes:

> Jeg har bestemt ikke tænkt mig at skulle betale for ikke at eje
> noget. Det skulle da gerne være den anden vej.

DSB busser fik først en anden ejer, da der kom 500 millioner med i
kontanter.

--
/Wegge

Fra : Philip Jensen

Dato : 05-01-09 22:46

Okay, som jeg kan læse af debatten er der følgende problemer:

- Min kode skal valideres, og det vil jeg da prøve.
- Jeg har en masse javascripts åbenbart? (Jeg vil tro det er mine
"widgets" og Lightbox prøver lige at slå det fra, og ser om de
stadig kommer.)
- Sidste problem "Man må ikke give kritik?"

Til det sidste vil jeg godt lige sige "hold op", selvfølgelig må i
give kritik - hvorfor skulle jeg ellers have skrevet et indlæg i
første omgang? Hvis jeg ikke får noget at arbejde med, så bliver jeg
jo aldrig bedre, og så kan jeg sidde i den her knibe hver gang!

Så kom da ud med det hvis i har noget på hjerte, jeg vil hjertens
gerne modtage.

Fra : Philip Jensen

Dato : 05-01-09 23:44

Tilføjelse, nu har jeg valideret min css-kode og ALLE mine php-filer,
så der er 0 fejl i begge. :)

Det har så resulteret i at siden ikke længere er midterstillet, men det
arbejdes der pt. på. :)

Når jeg har midterjusteret den vil jeg se om det ikke fungerer, og
ellers skriver jeg et indlæg.

Indtilvidere - MANGE tak, også selvom i rent faktisk sagde jeres mening
(hvornår er det blevet ulovligt?)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-01-09 20:23

Philip Jensen wrote:

> Det har så resulteret i at siden ikke længere er midterstillet, men
> det arbejdes der pt. på. :)

Det findes der en løsning på:

http://www.html-faq.dk/2007.asp

Erik Ginnerskov