Tankespind.........
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-01-09 01:02

Sad lige og legede lidt med en småskør tanke...

Jeg har ladet mig fortælle fra en PC gruppe [ja fy da.!], at det er
muligt at boote både windows XP og Vista fra en USB stick af passende
størrelse - fx. en kortlæser med et 4-16gb SD eller SDHC kort, og at det
endda går rimelig hurtig, hvis det er en rigtig god og hurtig kortlæser.

Og så kom jeg til at tænke på, om noget lignende er muligt på de nyere
og nyeste - især Intel baserede Mac...

Fx. har jeg en rimelig god og hurtig Trust USB 2.0HS kortlæser, der kan
tage op til 32gb SD/SDHC kort. - Det ville da være ret så smart at lave
en clean install med de tilhørende programpakker, man oftest bruger, -
sætte div. programmer op, så de passer til éns brug og så klone det hele
over på et sådant kort og derefter gemme kortet i skrivebordsskuffen. -
På den måde har man jo et fuldstændigt rent og neutralt setup...

Teoretisk er det jo muligt med USB 2.0 + Intelmacs, men hvad siger
praksis? - Nogen, der har prøvet?

mvh. Erik Richard

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 03-01-09 10:23

Seneste USB stick jeg så var på 16 GB for 239,-
Hvor meget fylder en minimumsinstallation af seneste OS X?

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-01-09 14:12

nospamtoMike [8000 C] wrote:
> Seneste USB stick jeg så var på 16 GB for 239,-
> Hvor meget fylder en minimumsinstallation af seneste OS X?

Jeg kan ikke sige, hvad den fylder på min MacPro, da den absolut ikke er
'bare' clean, men 10.5.6 fylder lige omk. 9,8gb på min MDD med nogle få
programpakker - OpenOffice, AppleWorks, NisusWriter, Amadeus Pro + lidt
mere - lagt oveni selve systemet, så i princippet kan det jo godt være
på et 16gb kort og endda med en rimelig margin af free space...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-01-09 15:16

> [...]
> mere - lagt oveni selve systemet, så i princippet kan det jo godt være
> på et 16gb kort og endda med en rimelig margin af free space...

og hvis du dropper alle printerdriverne så kommer du også lidt længere
ned.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-01-09 03:23

On 2009-01-03 01:02:19 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> neutralt setup...
>
> Teoretisk er det jo muligt med USB 2.0 + Intelmacs, men hvad siger

i praxis er kort, kortlæsere og usb ikke særligt hurtigt ( 100mbit
netvæk til en solid server er normalt at fortrække).

Det du beskriver kan sagtens lade sig gøre, men lav istedet en boot
stik med deploystudio. gennerer et image med deploystudio og placer det
i repository på enten på disk, netværk eller stick'en selv.

På denne vis kan du også proppe pakker med opdateringer ind dit
repository uden at du skal genere en ny kopi af din hardisk.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen